حضرت

محرم بودن با اهل بیت (ع)

سلام من سید و مذکر هستم.حضرت مریم و حضرت خدیجه و حضرت فاطمه و حضرت معصومه  و اسیه کدوم به من در این دنیا محرم اند کدوم نامحرم یعنی موقع رجعت در دوران امام زمان منظورم است که اینها به دنیا میان.ایا نامحرم به این منظور هست که میشه باهاشون ازدواج کرد این فقط سواله  برای اطلاعات.نه اینکه هدف ازدواج داشته باشیم.ما کنیز  اینها هم نمیشیم. 

نظر آیة الله جوادی املی درباره معاد؛ جسمانی ، یا بدنی؟

[="Tahoma"]

سلام و احترام و ارادت خدمت کارشناس محترم و کاربران گرامی

در قیامت بدن موضوعیت دارد یا جسم؟
لطف کرده بفرمایید نظر علامه جوادی آملی حفظه الله تعالی درباره معاد جسمانی چیست؟
آیا ایشان همانند جناب ابن سینا آنرا تعبدی می پذیرند یا بر نظر جناب ملاصدرا هستند و یا خود جدا ، براهینی برای آن اقامه کرده اند؟

تشکر
[/]

آیا مسموم کردن حضرت امام حسن(ع) کار معاویه بود؟ (پاسخ به شبهه)

با سلام
لطفا استاتید جواب این شبهه اهل سنت را بدهند
البته شبهه چند قسمت است که بعد از پاسخ هر قسمت شبهه دیگر را عنوان میکنم
با تشکر
شیعه مى گوید: بله! طبق روایات بسیارى که در کتاب‌هاى شیعه و سنى وجود دارد، معاویه بن أبى سفیان سمّى را براى جعده دختر اشعث بن قیس، همان منافقی که در تمام حوادث زمان امیرمؤمنان علیه السلام نقش اساسى داشت، فرستاد و به او وعده داد که اگر امام حسن علیه السلام را به شهادت برسانى، تو را به ازدواج پسرم یزید درمى آورم.
جعده نیز دستور معاویه را اجرا کرد و آن حضرت را در حالى که روزه داشت و براى افطار به خانه آمده بود، با زهرى که معاویه فرستاده بود به شهادت رساند.
سبط ابن جوزی حنفی می‌نویسد: علما تاریخ و از جمله ابن عبد البر (ابن جوزی حنبلی) سدی شعبی و ابن سعد این را گفته‌اند: شعبی گفته: دلیل این سخن این است که امام حسن علیه السلام در هنگام مرگ خودش در حالی که از کار معاویه با خبر شده بود می‌گفت: تو شربت او را ساختی و او به آرزویش رسید، سوگند به خدا که او به وعده‌ای که داده است، وفا نخواهد کرد و به آن چه گفته عمل نخواهد کرد.«کتاب تذکره الخواص، ص۱۹۱ـ ۱۹۲،»
اما اهل سنت از کتابهای خود جنایت معاویه را حذف کرده اند.

پاسخ:اهل سنت
اولا: سبط ابن جوزی شیعه بوده و حرفهایش معتبر نیست.
دوما: این گفته نامعقول است که در طبقات ابن سعد مطلبی باشد که آن مطلب تا ۸۰۰ سال نیز در آن کتاب مندرج بوده !! و بعد از هشت قرن، علمای اهل سنت تصمیم گرفتند آن را از همه نسخه ها حذف کنند! این تصمیم را چرا اینقدر دیر اخذ نمودند؟ {سبط ابن جوزی در قرن هفتم زندگی میکرده و این مطلب را دیده یعنی تا آنوقت بوده!!!!}
سوما: بفرض که ابن سعد این را نوشته باشد، باز هم دردی از دردهای شیعه با این نوشتن دوا نمیشود، زیرا کتاب طبقات ابن سعد که در نزد ما مثل کتاب بخاری نیست، بلکه از کتب درجه ۴ ماست و متنش بدون بررسی قبول نمیشود،
پس بفرض اگر چنین مطلبی بوده ( که اصلا نبوده) باز از کجا معلوم صحیح باشد؟!!
پس دین شیعه ها، بر حدس ها و گمان های واهی در واهی بنا شده است

تفاوت پیامبران و چهارده معصوم

با سلام
خواهشمندم در مورد تفاوت پیامبران (حضرت نوح، ابراهیم ، اسماعیل و غیره ) با چهارده معصوم( دوازده امام و حضرت محمد و فاطمه) توضیح بدید، مگر همه معصوم نیستند؟

و لطفا در مورد تفاوتشان هم توضیحی دهید، مگر همه دین خدا را نمیرساندند؟ پس چرا برخی را امام و برخی را پیامبر می نامند؟

و لطفا بفرمایید چه کسی را پیامبر، و چه کسی را امام و چه کسی را حضرت مینامند؟

همچننی لطفا در این بین به تفاوت همه موارد بالا با اولوالعزم هم توضیحی بفرمایید.

با تشکر از شما.

اول انسانها بودن یا حضرت آدم!!!

انجمن: 

سلام.سوالی برام پیش اومده.
در یک جای قرآن خوندم که آدم برگزیده شد.
حالا این سوال برام پیش اومده که آیا اول انسان های اولیه بودن و حضرت ادم برگزیده شد و یا اینکه حضرت ادم افریده شد و بعد بقیه انسانها..

که جناب طاها به من اینجور پاسخ دادن..
«بر اساس ظاهر آیات قرآن، خلقت حضرت آدم که جد اول تمام انسانهای موجود است مستقلا انجام شده یعنی حضرت آدم از نسل موجودات پیش از خود نبوده است.( تفسير نمونه، ج‏11، ص: 89)

در روایات نیز به این مسئله اشاره شده است که قبل از حضرت آدم موجوداتی روی زمین زندگی میکردند. به عنوان نمونه،
در روایتی از امام علی آمده است:

إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَرَادَ أَنْ يَخْلُقَ‏ خَلْقاً بِيَدِهِ وَ ذَلِكَ بَعْدَ مَا مَضَى مِنَ الْجِنِّ وَ النَّسْنَاسِ‏ فِي الْأَرْضِ سَبْعَةُ آلَافِ سَنَةٍ؛ خداوند اراده کرد آدم را با دستان خود خلق نماید و این امر بعد از سپری شدن زندگی طوایف جن و نسناس در زمین بود که قدمتش به هفت هزار سال پیش از خلقت آدم میرسید. (بحار الأنوار، ج‏11، ص: 103)

نیز در روایتی از امام باقر میخوانیم:

لَقَدْ خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي الْأَرْضِ مُنْذُ خَلَقَهَا سَبْعَةَ عَالَمِينَ لَيْسَ هُمْ مِنْ وُلْدِ آدَمَ خَلَقَهُمْ مِنْ أَدِيمِ الْأَرْضِ فَأَسْكَنَهُمْ فِيهَا وَاحِداً بَعْدَ وَاحِدٍ مَعَ عَالَمِهِ ثُمَّ خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ أَبَا الْبَشَرِ وَ خَلَقَ ذُرِّيَّتَهُ مِنْهُ ؛ خداوند از ابتدای خلقت زمین هفت دوره زندگی را به وجود آورد که هیچیک از فرزندان آدم نبودند؛ آنها را از زمین آفرید و یکی پس از دیگری در زمین قرار داد و پس از آنها، آدم ابوالبشر و ذریه او را خلق نمود. (بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏54، ص: 319)»

حالا اگر از قبل انسانها روی زمین زندگی می کردند و حضرت ادم بعد از اونها به شکل دیگری افریده شده پس چرا علم ثابت کرده که ما یک ماهیچه بلا استفاده در پایین کمر داریم که مربوط میشه به انسانهای اولیه که دم داشتند..؟؟

دارم گیج میشم..

برچسب: 

آیا بر ایمان حضرت علی (ع) افزوده می شد یا خیر؟

باسلام

از حضرت علی علیه السلام ظاهرا روایت شده که اگر تمام پرده های غیب برکنار شود، ذره ایی بر ایمان من افزوده نمیشود.

حال چند سوال:

اول آیا برای ایشان در حال عادی پرده های غیب کنار رفته نبود؟
مقصود از پرده غیبت چیست؟
در قرآن داریم که
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا
زمانی که بر مؤمنین آیات قرآن خوانده میشود، بر ایمان شان افزوده میشود؛ آیا حضرت علی علیه السلام جزء این دسته مؤمنین نیستند و سوا آنان هستند؟

کتابخانه حضرت ابالفضل العباس علیه السلام

انجمن: 

class: category

[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] ستارگان درخشان (سرگذشت حضرت قمر بني‏ هاشم) [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] قهرمان علقمه [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] سقاي معرفت [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] زندگاني حضرت ابوالفضل العباس [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] کرامات باب الحوايج [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] گلچيني از بوستان زندگاني حضرت ابوالفضل العباس [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] نمونه‏ هاي ايثار (حضرت ابوالفضل العباس) [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] حضرت ابوالفضل پرچمدار و شمع فروزان کربلا [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] درياي تشنه ، تشنه ‏ي دريا [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] کرانه‏ ي کرامت [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] مدايح و مراثي حضرت ابوالفضل در شعر فارسي [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] ماه بي‏غروب [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] کرامات حضرت عباس [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] قصه ‏هاي حضرت ابوالفضل العباس [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] علمدار عاشقي [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] شخصيت حضرت ابوالفضل [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] شاه شمشاد قدان [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] سيره و زندگاني حضرت ابوالفضل العباس [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] سردار کربلا حضرت ابوالفضل العباس [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] سپهسالار عشق [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] ساقي تشنگان فضيلت [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] زندگاني حضرت اباالفضل همراه با اشعار مديحه و مرثيه [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] زندگاني حضرت ابوالفضل العباس [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] خصائص العباسية [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] چهره ‏ي درخشان قمر بني‏ هاشم ابوالفضل العباس (جلد 5) [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] چهره ‏ي درخشان قمر بني‏ هاشم ابوالفضل العباس (جلد 4) [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] چهره ‏ي درخشان قمر بني‏ هاشم ابوالفضل العباس (جلد 3) [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] چهره ‏ي درخشان قمر بني‏ هاشم ابوالفضل العباس (جلد 2) [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] چهره ‏ي درخشان قمر بني‏ هاشم ابوالفضل العباس (جلد 1) [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] پرچمدار نينوا [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] بر ابوالفضل العباس چه گذشت؟[/TD]
[/TR]

آيا هم نامي اسامي فرزندان امام علي (ع) با خلفا، نشان محبت است؟

بسم الله الرحمن الرحیم

12 جوابی كه ارائه شده مجزاست، كه شما می توانید تا زمانی كه خسته نشده اید و از هر كجا جواب ها كه خواستید، شروع به مطالعه نمایید.

اول –
می گویند مگر می شود از كسی متنفر بود، اما اسم بچه خود را هم نام او گذاشت؟ مگه خود شما حاضرید اسم بچتون رو عمر بذارید؟
این مساله وقتی درسته، كه شما با شنیدن یك اسم، تنها اسمی كه به ذهن شما خطور می كند، همان یك اسمی باشد كه از آن متنفر هستید. وقتی یك اسم، نامی رایج است، این مثال از اساس باطل است. مثل چی؟ منصور!
مگه شما تا به حال نشنیده اید كه اسم شیعه ای منصور باشد؟ همه ما شنیده ایم. اما همه می دانیم كه كه قاتل امام صادق علیه السلام، منصور دوانقی بوده است! كسی می تواند ادعا كند شیعه منصور دوانقی را دوست دارند، و به همین دلیل اسم فرزندش را اینطور می گذارد؟! مسلما خیر! این یك نام رایج است.

یا اینكه آیا می دانید كه یكی از صحابه امام صادق، نامش شمر بن یزید بوده است؟!
(الأردبیلی الغروی، محمد بن علی (متوفای1101هـ)، جامع الرواة وإزاحة الاشتباهات عن الطرق والاسناد، ج 1 ص 402، ناشر: مكتبة المحمدی.)
آیا در بین شیعه، یا حتی اهل سنت، كسی هست كه از شمر متنفر نباشد؟!

یا طبق سند از شیخ مفید، یكی از فرزندان امام حسن مجتبی، عمرو بوده است؛
(الشیخ المفید، محمد بن محمد بن النعمان ابن المعلم أبی عبد الله العكبری، البغدادی (متوفای413 هـ)، الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج 2، ص 20، باب ذكر ولد الحسن بن علی علیهما ، تحقیق: مؤسسة آل البیت علیهم السلام لتحقیق التراث، ناشر: دار المفید للطباعة والنشر والتوزیع - بیروت - لبنان، الطبعة: الثانیة، 1414هـ - 1993 م.)
اما در عین حال می دانیم اسامی كسانی مثل ابوجهل، یا عمروبن عبدود، عمرو بوده است! آیا این یعنی امام حسن مجتبی شیفته ابوجهل و عمروبن عبدود بوده است؟!

یك مثال اجتماعی هم بزنم:
اگر یك دزدی به خانه شما بیاید و اسمش محمد باشد، برادر شما هم محمد، برعكس دزد برادر شما را بكشد، شما فرزند دار شوید، اسم بچه را محمد می گذارید به خاطر یاد برادرتان، یا دوری می كنید از این اسم به خاطر یك دزد قاتل؟ اصلا نام دزد ارزش توجه كردن دارد؟
دلایل بسیار روشن است. برای انها كه بیندیشند!

دوم –
سوالی كه مدعیان این شبهه باید اثبات كنند این است كه نام ها توسط پدر خانواده انتخاب شده است، در غیر این صورت، از كجا معلوم كه محبتی اگر وجود داشته باشد، محبت پدر خانواده باشد؟! آیا در فامیل خود تا به حال ندیده یا نشنیده اید كه مادر خانواده یا حتی پدر بزرگ یا مادر بزرگ بر انتخاب یك نام اصرار داشته باشند؟ این امری عجیب نیست، حتی در آن زمان. به این مثال توجه كنید:

امیرالمؤمنین در رجزی فرمودند من کسی هستم که مادرم من را حیدر نام گذاشته است و من مانند شیر بیشه هستم کسی جرأت دیدن من را ندارد و من پیمانه همه را پر تحویل میدهم و از کسی ترس ندارم
(صحیح مسلم ـ جلد 3 ـ صفحه 1440 ـ شماره 1807 ـ چاپ بیروت)

می بینید كه حیدر نامی است كه مادر حضرت برای ایشان گذاشته است و مسلما در آن زمان هم نام گذاری توسط مادر چیز غیر عادی نبوده است.

سوم-
مطلب سومی كه در این مورد بیان می كنیم این هست كه اصلا نام گذاری نه تنها فقط توسط پدر صورت نمیگرفته، نه تنها فقط توسط مادر صورت نمی گرفته، بلكه توسط دیگر مردم نیز صورت می گرفته است. مثلا
نام عبد المطلب جدّ بزرگ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، شیبه بود؛ و مردم به خاطر همراهی ایشان با مطلب عموی جناب عبدالمطلب و این برداشت كه ایشان بنده مطلب است(چون مطلب فرزندی نداشت)، این طور وی را شناختند و این نام بر ایشان ماند.
(البدر و التاریخ مرودی جلد 4 صفحه 112 چاپ مکتبۀ الثقافۀ الدینیۀ )
یعنی حتی مردم نیز ممكن است در نام گذاری فرد تاثیر داشته باشند و اگر كسی مدعی است نامی از روی محبت گذارده شده، ابتدا باید ثابت كند كه نام را خود فرد گذاشته است و بعد ثابت كند دلیل وی محبت بوده است.

چهارم-
فرض كنیم نام را پدر خانواده انتخاب كرده است و دلیل وی هم محبت بوده است. حال باید به ما بگویند كه از كجا معلوم محبت به خلفا باعث انتخاب چنین اسامی ای شده است! چه آن كه ابوالفرج اصفهانی از قول حضرت می گوید:
إنّما سمّیته بإسم أخی عثمان بن مظعون.
فرزندم را به نام برادرم عثمان بن مظعون نامیدم.
(الاصفهانی، أبو الفرج علی بن الحسین (متوفای356)، مقاتل الطالبیین، ج 1، ص 23.)

حال شاید بگویند این فرد كه این روایت را نقل كرده، سنی نیست و برای ما این حدیث ضعیف است. در پاسخ دو جواب می توان ارائه داد. اولا این كه، ما كه در مقام ادعای محبت نیستیم، بلكه شما هستید،شما لطف كنید حدیث صحیحی ارائه دهید كه این محبت را ثابت كند. ثانیا، در وجود چنین فردی كه شیعه و سنی شك ندارد، و اتفاقا فرد وارسته ای بوده است، از كجا معلوم كه این فرد در نزد حضرت، محبوبیت ویژه نداشته است؟

پنجم –
آیا می دانید كه خود اهل سنت، افراد قابل توجهی را با نام عثمان و عمر، از بین صحابه ذكر كرده اند؟ به این مطلب توجه كنید:

نام عثمان:
1. عثمان بن ابوجهم الأسلمی؛ 2. عثمان بن حكیم بن ابوالأوقص؛ 3. عثمان بن حمید بن زهیر بن الحارث؛ 4. عثمان بن حنیف بالمهملة؛ 5. عثمان بن ربیعة بن أهبان؛ 6. عثمان بن ربیعة الثقفی؛ 7. عثمان بن سعید بن أحمر؛ 8. عثمان بن شماس بن الشرید؛ 9. عثمان بن طلحة بن ابوطلحة؛ 10. عثمان بن ابوالعاص؛ 11. عثمان بن عامر بن عمرو؛ 12. عثمان بن عامر بن معتب؛ 13. عثمان بن عبد غنم؛ 14. عثمان بن عبید الله بن عثمان؛ 15. عثمان بن عثمان بن الشرید؛ 16. عثمان بن عثمان الثقفی؛ 17. عثمان بن عمرو بن رفاعة؛ 18. عثمان بن عمرو الأنصاری؛ 19. عثمان بن عمرو بن الجموح؛ 20. عثمان بن قیس بن ابوالعاص؛ 21. عثمان بن مظعون؛ 22. عثمان بن معاذ بن عثمان؛ 23. عثمان بن نوفل زعم؛ 24 . عثمان بن وهب المخزومی؛ 25. عثمان الجهنی؛ 26. عثمان بن عفان.
(العسقلانی، أحمد بن علی بن حجر أبو الفضل الشافعی، الإصابة فی تمییز الصحابة، ج 4، ص 447 ـ 463، تحقیق: علی محمد البجاوی، ناشر: دار الجیل - بیروت، الطبعة: الأولى، 1412 - 1992.)

نام عمر:
1. عمر بن الحكم السلمی؛ 2. عمر بن الحكم البهزی؛ 3 . عمر بن سعد ابوكبشة الأنماری؛ 4. عمر بن سعید بن مالك؛ 5. عمر بن سفیان بن عبد الأسد؛ 6. عمر بن ابوسلمة بن عبد الأسد؛ 7. عمر بن عكرمة بن ابوجهل؛ 8. عمر بن عمرو اللیثی؛ 9. عمر بن عمیر بن عدی؛ 10. عمر بن عمیر غیر منسوب؛ 11. عمر بن عوف النخعی؛ 12. عمر بن لاحق؛ 13. عمر بن مالك؛ 14. عمر بن معاویة الغاضری؛ 15. عمر بن وهب الثقفی؛ 16. عمر بن یزید الكعبی؛ 17. عمر الأسلمی؛ 18. عمر الجمعی؛ 19. عمر الخثعمی؛ 20. عمر الیمانی. 21. عمر بن الخطاب.
(العسقلانی، أحمد بن علی بن حجر أبو الفضل الشافعی، الإصابة فی تمییز الصحابة، ج4، ص587 ـ 597، تحقیق: علی محمد البجاوی، ناشر: دار الجیل - بیروت، الطبعة: الأولى، 1412 – 1992.)

آیا این كه این همه اسم مشابه، فقط توسط یكی از اهل سنت نقل شده است، نشان از رواج بالای این نام ها نیست؟
آیا اگر كسی به یكی دیگر از صحابه كه نزد اهل سنت جایگاه بسیار بالایی دارند، محبت داشته باشد، مطلبی است دور از ذهن؟
یا در كتاب اسدالغابه ابن اثیر، شخصی آمده به اسم عمر بن سراقة، كه زیرش نوشته از شهدای بدر است. آیا یك شهید با عزت جنگ بدر، جایگاه كمی دارد كه كسی نخواهد به آن محبت بیشتری داشته باشد؟ آیا در جایگاه شهدای بدر شك دارید؟

_ نكته: از آن جا ابوبكر اصلا كنیه است و نه اسم، به این مساله نپرداختیم. مثلا اسم فرزند حضرت علی كه كنیه ابوبكر داشته است، عبیدالله بوده است.( بحارالانوار علامه مجلسی جلد 45 صفحه 36)

ششم –
اما سوال بعدی كه آن ها باید پاسخ دهند این است كه مگر نمی گویید نام گذاری دلیل بر محبت است؟ حال چرا هیچ یك از خلفای شما، این محبت را نسبت به حضرت علی نداشته و نام فرزندانشان را علی و حسن و حسین كه اصحاب كساء هستند نگذاشته اند؟ اگر نام گذاری دلیل بر محبت است، آیا آن ها از حضرت علی متنفر بوده اند؟
اصلا چرا همه شما اسمتان محمد نیست؟ آیا محبت شما به دیگران بیش از حضرت محمد است؟!

هفتم –
اگر نام گذاری بر اساس محبت است، چرا آقای عمر بخش نامه كردن كه كسی اسم محمد بر روی فرزندش نگذاره؟
ابن بطال و ابن حجر در شرحشان بر صحیح بخارى مىنویسند:

كتب عمر إلى أهل الكوفة الا تسموا أحدًا باسم نبى.
(إبن بطال البكری القرطبی، أبو الحسن علی بن خلف بن عبد الملك (متوفای449هـ)، شرح صحیح البخاری، ج 9، ص 344، تحقیق: أبو تمیم یاسر بن إبراهیم، ناشر: مكتبة الرشد - السعودیة / الریاض، الطبعة: الثانیة، 1423هـ - 2003م.)
(العسقلانی الشافعی، أحمد بن علی بن حجر أبو الفضل (متوفای852 هـ)، فتح الباری شرح صحیح البخاری، ج 10، ص 572، تحقیق: محب الدین الخطیب، ناشر: دار المعرفة - بیروت.)

عینى در عمدة القارى مىنویسد:
وكان عمر رضی الله تعالى عنه كتب إلى أهل الكوفة لا تسموا أحدا باسم نبی وأمر جماعة بالمدینة بتغییر أسماء أبنائهم المسمین بمحمد حتى ذكر له جماعة من الصحابة أنه أذن لهم فی ذلك فتركهم.
(العینی، بدر الدین محمود بن أحمد (متوفای 855هـ)، عمدة القاری شرح صحیح البخاری، ج 15، ص 39، ناشر: دار إحیاء التراث العربی – بیروت.)

ادامه دارد ...

برادر,خواهر..با شما هستم...میتونید 140دقیقه درباره 14 معصوم صحبت کنید؟!

سلام علیکم
هدف از تاپیک : بالابردن معارف دینی در مورد 14 معصوم (ع).
متاسفانه اطلاعات عموم افراد کشورمون (اولیش خودم) در مورد 14 معصوم (ع) کافی نیست و به صورت خاص در مورد تک تک آنها نمیتونیم 10 دقیقه صحبت درست و حسابی کنیم.
یعنی ممکنه یک سری کلی گوئی بکنیم ولی به عنوان یه بچه شیعه فکر کنم لازم باشه که یک سری ویژگیهای خاص , دقیق و مستند در مورد 14 معصوم بتونیم ارائه کنیم.
چرا راه دور بریم؟ فرض کنید یک از پیروان اهل کتاب که در کشور ما در اقلیت هستند, از ما سوال کنه که مثلا این 12 امام شما (علیهم السلام) چه ویژگیهائی داشته که مثلا حضرت موسی یا عیسی نداشته؟!
یا اصلا فکر کنید (گلاب به روتون 120ساله دیگه افتادیم و مردیم:Cheshmak:) و نکیر و منکر گفتند مثلا 10 دقیقه در مورد امام...(ع) صحبت کن,خوب میتونیم؟
لذا اگر موافقید با پیامهای پر محبتتون, ابتدا نام معصومی را که علاقمند هستید درموردش یه تحقیق کوتاه بکنید ,اعلام کنید تا بعد از تعیین گروهها و جمع آوری نظرات کار را شروع کنیم و در پایان ,یه جمع بندی می کنیم و اطلاعات هر معصوم را در حد چند سطر (10دقیق توضیح) ارائه می کنیم.
اطلاعات میتونه شامل موارد زیر باشه.
1-اطلاعات شناسنامه ای(تاریخ تولد,وفات,محل تولد,زندگی - دوره های مختلف) و......
2-شرایط سیاسی,تاریخی و حکومتی در آن زمان
3-روشهای فعالیت معصوم ع در آن دوره
5-ویژگیهای فردی و اجتماعی معصوم ع
6-سخنان و احادیث معصوم
............
............
این کلیت کاره ولی دوستان عزیز اگر نظرات بهتری دارند اعلام کنند تا برنامه نهائی با همکاری هم اعلام و شروع بشه.
البته می دونم که با یک سرچ کوتاه میشه اطلاعات زیادی را در مورد هر یک از آن بزرگان بدست بیاریم ولی دوست دارم یه کار گروهی برای خوشنودی محمد (ص)و آل محمد (ع) با هم انجام بدیم.
دست بوسه همگیتان هستم.:Gol:

آیا حضرت فاطمه هم رجعت می کنند

انجمن: 

آیا حضرت فاطمه هم چون معصوم اند رجعت می کنند؟حضرت خدیجه و حضرت حمزه و حضرت جعفر طیار و حضرت ابوطالب و حضرت عباس و حضرت زینب و حضرت علی اکبر و دیگر بندگان صالح خدا که معصوم نیستند چطور ؟ آنها هم رجعت می کنند ؟ یا رجعت فقط اختصاص به پیامبر و ائمه دارد تا حکومت عادلانه تشکیل دهند ؟