معصوم
پرداخت خمس در زمان غیبت، چگونه و به چه کسی؟
ارسال شده توسط ابوعابس در دوشنبه, ۱۳۹۲/۰۶/۲۵ - ۰۹:۳۸بسم الله الرحمان الرحیم
با سلام خدمت دوستان
تفاوت اعتقادات و فقه شیعه با اهل تسنن در چیست؟
آیا نه این است که آن ها این حق را برای علمای خود قائل اند که فتوا و برداشت خود از مسائل را ـ گرچه برخلاف نصّ صریح قرآن و احادیث نبوی باشد ـ به مقلدین خود بقبولانند؟
ما چه امتیازی داریم؟
مگر غیر این است که می گوییم: «به قرآن و اهل بیت متمسک شده ایم»
آیا اگر فتوایی ـ البته اگر فتوا دادن به صورت امروزی اش، جایز باشد ـ را در نصّ قرآن و روایت نیافتیم ـ چه رسد به این که قطع اصولی!! پیدا کنیم که مخالفت آشکار با نصّ قرآن و روایت دارد ـ باز هم باید به این فتوا عمل کرد؟
بی مقدمه شروع می کنم:
پرداخت خمس ـ چه سهم امام و چه سهم سادات ـ در زمان حضور ائمه و غیبت، به هیچ عنوان به غیر سید جایز نیست، گرچه در این میان، دفتر و دستکی واسطه باشد!!
کسانی که پرداخت خمس به غیر سید را جایز می دانند، مدعی بوده و لازم است برای ادعای خود دلیل بیاورند. لازم به یادآوری است که دلیل در فقه شیعه ـ نه اهل تسنن!!ـ عبارت است از قرآن و روایت. اگر روایتی یافت شد که بویی از این جواز را به مشام برساند، باز هم قابل پذیرش است!!
لطفا در این مورد، بحث تقلید در احکام را کنار بگذارید. چون این بحث، یه جورایی مربوط به اعتقادات هم می شود؛ بعداً دلیلش را عرض می کنم.
ان شاء الله فردا دلایل/روایات عدم حلیت پرداخت خمس به غیر سادات را مشاهده خواهید کرد.
والسلام.
مطلوب نبودن علم غیب برای معصوم در بعضی از زمانها و مکانها
ارسال شده توسط عقل و دل در شنبه, ۱۳۹۷/۰۳/۰۵ - ۰۱:۴۳با سلام
علم غیب داشتن همیشه خوب نیست ، مثلا اگر امام علی علیه السلام در لیله المبیت می دانست که هیچ آسیبی به او نمیرسد دیگر بجای پیامبر (ص) بودنش اجری نداشت و هر کسی اگر بفهمد که در همچنین اتفاقاتی هیچ خطری متوجهش نمیشود ، دواطلب میشود . پس با این اوصاف علم غیب داشتن همیشه مطلوب نیست ؛ خواستم نظر کارشناسان و اعضای محترم رو بدونم . یاعلی
آیا علم غیب معصومین همیشگی و دائمی نیست؟
ارسال شده توسط متفکر در شنبه, ۱۳۹۲/۰۴/۰۸ - ۱۷:۱۳
سلام
منظور از این عبارت چیست؟
علم غیب معصومین همیشگی ودائمی نیست.
با تشکر از کارشناس محترم
معصوم یعنی عدم اشتباه؟
ارسال شده توسط صندلی در چهارشنبه, ۱۳۹۶/۰۵/۱۸ - ۱۱:۳۷سلام.
ما اعتقاد داریم که 14 معصوم ما علاوه بر این که گناهی مرتکب نمیشن اشتباهی هم مرتکب نمیشن.
ولی بار ها شده خداوند به پیامبر برای اشتباهی تذکر بده. یا پیامبر به امام علی تذکر بده یا به دخترشون.
مثلا بابت زیاد صدقه دادن خداوند تذکر داده به پیامبر. و پیابر بابت اینکه امام علی(ع) شب زیاد نماز میخونه و نمیتونه نماز صبحشو جماعت بخونه تذکر داده. یا پیامبر به حضرت فاطمه (س) تذکر داده که چرا از زیورآلات استفاده کردن.
یعنی کار اشتباهی بوده؟
اگه اشتباه بوده پس یعنی معصومیت نشانه عدم اشتباه نیست؟
من خودم فکر میکنم دلیلش اینه که این کار ها اشتباه نیست ولی بهتر بود انجام نشه با توجه به مقامشون.
نمیدونم این فکرت درست هست یا نه. از کارشناسان محترم پیشاپیش ممنونم.
آیا مؤمنین معصومند؟؟؟
ارسال شده توسط خادمة الرضا در جمعه, ۱۳۹۲/۰۹/۰۱ - ۲۲:۱۳موضوع عنوان تاپیکه
آیا مؤمنین معصومند؟
خصیصه خاصّ سیّد الشهدا (علیه السلام)
ارسال شده توسط هادی در یکشنبه, ۱۳۹۴/۰۸/۰۳ - ۲۲:۵۶
توجّه پیامبران به سیّد الشهدا (علیه السلام)
در روایات بسیاری است که سیّد الشهدا (علیه السلام) از اول خلقت آدم علیه السلام تا خاتم انبیا (صلی الله علیه و آله) مورد توجّه خداوند، انبیا و اوصیا علیهم السلام قرار گرفته و آنان از وی یاد نموده اند (ر.ک: بحار الانوار ج 44 ص 223، باب 30)
این چه خصیصه ای است که نه تنها پیش از ولادتش، که پس از ولادت و شهادت او، معصومان علیهم السلام که بعد از شهادت او، همه موجودات مادّی و مجرّد؛ جنّ، انس و ملائکه؛ زمین و زمان و ... بر او گریسته و او را به تعظیم یاد می کنند؟
در زیارات و روایاتی که درباره سیّد الشهدا علیه السلام وارد شده است، جریان تأثّر موجودات عالم از واقعه شهادت آن حضرت، از جایگاه خاصّی برخوردار است، به گونه ای که در کمتر زیارتی از سیّد الشهدا علیه السلام است که به این مسأله اشاره نشده باشد، مثلا در زیارت عاشورا می خوانیم:
«يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِيَّةُ وَ جَلَّتِ الْمُصِيبَةُ بِكَ عَلَيْنَا وَ عَلَى جَمِيعِ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْض»
یا ابا عبد الله، سوگ و مصیبت تو بر ما و بر همه اهل آسمان ها و زمین، عظیم و سنگین است.
از فرهیختگان اسک دین تقاضامندم نظر شریف خودشان را در این رابطه مطرح بفرمایند ...
التماس دعا
چگونه می توان فهميد از هر معصوم چند روايت در كافي آمده است؟
ارسال شده توسط فردا از آن ماست در پنجشنبه, ۱۳۹۴/۰۵/۱۵ - ۲۲:۱۵بسم الله الرحمن الرحيم.
سلام.
ميخواستم بدونم در كتاب كافي، از هر معصوم چند روايت امده است؟ و اينكه آيا از هر 14 معصوم در كافي روايت داريم يا خير؟
و اگر از روش يا نرم افزار خاصي براي بررسي اين مساله استفاده مي كنيد، لطفا كليت روش رو بيان كنيد كه در كتب ديگه بتونيم استفاده كنيم.
تشكر
تفاوت پیامبران و چهارده معصوم
ارسال شده توسط 3245 در چهارشنبه, ۱۳۹۴/۰۳/۲۷ - ۰۶:۳۴با سلام
خواهشمندم در مورد تفاوت پیامبران (حضرت نوح، ابراهیم ، اسماعیل و غیره ) با چهارده معصوم( دوازده امام و حضرت محمد و فاطمه) توضیح بدید، مگر همه معصوم نیستند؟
و لطفا در مورد تفاوتشان هم توضیحی دهید، مگر همه دین خدا را نمیرساندند؟ پس چرا برخی را امام و برخی را پیامبر می نامند؟
و لطفا بفرمایید چه کسی را پیامبر، و چه کسی را امام و چه کسی را حضرت مینامند؟
همچننی لطفا در این بین به تفاوت همه موارد بالا با اولوالعزم هم توضیحی بفرمایید.
با تشکر از شما.
آیا معصومین (ع) مرتکب ترک اولی می شوند؟
ارسال شده توسط האיסלאם در شنبه, ۱۳۹۴/۰۱/۱۵ - ۲۰:۲۲سلام علیکم
آیا ممکن است عملی افضل باشد و اهل بیت افضل را ترک کنند و یا باصطلاح مرتکب ترک اولی شوند؟
فرضا آیا ممکن است حضرت فاطمه سلام الله علیها که معصوم می باشد حجاب افضل را در برخی مواقع در برابر نامحرم ترک نمایند و به حداقل حجاب واجب اکتفا کنند؟ (یعنی با اینکه حداقل حجاب واحب را رعایت کنند اما حجاب افضل نداشته باشند که این حجاب افضل مستحب است اما حضرت فاطمه ترک افضل بنمایند و شخصی هم توجیه کند که حضرت حجاب افضل را که واجب نیست و مثلا مستحب است ترک کرده اند تا دیگران بفهمند حداقل حجاب واجب چیست ؟)