معاویه

معاویه و یزید در منابع ال سنت

سلام 

راجع به آقایان معاویه و یزید مطالعه می کردم در منابع اهل سنت 

۱.یه سری ها از هر دو برائت می جویند 

۲.یه سری ها فقط از یزید برائت می جویند

۳.یه سری ها از هیچ کدام برائت نمی جویند 

۴.یه عده هم می گن این واقعی بود که گذشت و ازش جورهای مختلف نقل شده

بالاخره عقیده اهل سنت کدام است؟

راجب یزید این بحث پیش می یاد که کسی که خلافت را تبدیل به سلطنت کرده و نوه پیامبر اکرم را به شهادت رسانده و خاندان پیامبر را به اسارت گرفته چگونه از آن گروه سوم برائت نمی جویند و حتی در جاهایی امیرالمومنین یزید به او اطلاق می شود 

در جواب دیدم که یزید را کم تقصیر در واقعه عاشورا دانسته اند و حاکم کوفه را مقصر شمرده اند و گفته اند یزید در پی مذاکره بود ولی حاکم کوفه می خواست مقام بگیرد چون محبت مردم را به سوی یزید متمرکز کند با شهادت امام حسین 

راجب معاویه هم آن چیز که من از احناف خوانده ام این است که معاویه و علی(ع) و حتی علی(ع) و خوارج قصد جنگ با هم نداشته اند بلکه در محل اردو سربازان دو طرف یه عده منافق (عمدتا یهودی مسلمان شده) شروع به درگیری کردند بدون دستور حضرت علی یا معاویه یا سران خوارج 

و این باعث شده ناگهان جنگ رخ دهد

بعضی ها هم در قضیه یزید و معاویه شیعیان را متهم به اغراق می کنند که در اعمال بد یزید و معاویه فزونی کرده اند  و در اعمال خوب معاویه و یزید کاستی کرده اند و مثلا می گن خوب بودن معاویه برای درست بودن قران لازمه و معاویه درست است که در کاتب وحی بودن کمتر از حضرت علی مطرح است ولی جزء کاتبان برجسته بوده  و یا مثلا می گن معاویه در پاسخ به نامه حاکم روم از علی دفاع کرده است و اهل دیانت بوده و سایر فضائل و می گن که شیعه روحیه دشمن انگارانه نسبت به همه دارد 

البته اقوال در این مورد در منابعشان واحد نیست

در این باره توضیح و گفتگو شود خوب است

 

اسلام آوردن معاویه و یزید!

  سلام علیکم

یکی از ابهاماتی ک برای من پیش اومده این هست ک...
ابوسفیان ک یک شخص سرسخت بت پرست بوده
چطور میشه ک پسرش معاویه و نوه اش یزید نماز خون بودن هرچند برای ریا و فریب..

یعنی اون ها بت پرستیو کنار گذاشته بودن یا مثلا زمان معاویه یه تحول اجتماعیه بزرگ رخ داده؟
 

عرضه کردن ولایت امیرالمؤمنین (ع) بر معاویه در جهنم

سلام ببخشید توی برنامه سمت خدا یک چیزی شنیدم نمیدونم اشتباه شنیدم یا درست شنیدم که امیرالمومنین و حضرت محمد (ص)در جهنم حاضر میشوند جهنم سرد میشوند و به معاویه گفته میشود ولایت امیرالمومنین رو بپذیر تا از جهنم نجات پیدا کنی اما او نمیپذیرد ایا این درست است

آیا معاویه گوسفندان مردم کوفه را می دزدید؟

انجمن: 

مطلب زیر یا نقلی شبیه به آن در منابع حدیثی یا تاریخی وجود دارد؟ و معتبر است؟
عمروعاص وزیر و مشاور معاویه رو کرد به معاویه گفت: جارچیان رو خبر کن که سرپرست هر خانواده بیاد و تعداد فرزندانش رو به ما اعلام کنه.
بعد از مدتی مردم بدون اینکه بدونند چرا اینکارو انجام دادند.
عمروعاص به تعداد فرزندان هر خانواده به اون ها گوسفند داد و گفت که گوسفندا رو تا وقتی که بهشون خبر بدند بزرگ کنند.
روز به روز میگذشت و حالا گوسفندا تبدیل شده بودند به دوستان طفلان هر خانواده و بچه ها به گوسفندا دل بسته بودند تا اینکه عمروعاص دستور داد تا سرباز ها شبانه وقتی که بچه ها خوابند به خونه ها برند و گوسفندانی که مردم بزرگ کرده بودند رو ازشون پس بگیرند و به صاحب هر خونه بالاجبار گفتند که وقتی بچه ها سراغی از گوسفندا گرفتند بهشون بگن که دیشب علی اومد و گوسفندارو دزدید

اولین تشکیک کننده ی مهدویت چه کسی بود؟


با سلام و احترام و عرض خسته نباشید
اول کسی که از مسلمانان در عقیده مهدویت تشکیک کرد چه کسی بود؟

عبیدالله بن عباس و ماجرای صلح امام حسن (علیه السلام)

با سلام خدمت اساتید و دوستان گرامی@};- سوال من پیرامون این مطلب هست که "عبیدالله بن عباس به امام مجتبی خیانت کرده یا خیر" اول مطالب تاریخی کوتاه این قضیه رو می نویسم 1-امام حسن علیه اسلام,عبیدالله بن عباس بن عبدالمطلب را پیش خواند و به او فرمود: پسرعمو!من دوازده هزار نفر از مردان جنگی عرب و قاریان شهر را به همراه تو گسیل می دارم.................. 2-معاویه در اراضی مسکن در قریه ای به نام حیوضیه فرود آمد و عبیدالله بن عباس نیز در برابرش منزل کرد....... 3-چون شب شد معاویه کسی را به نزد عبیداالله فرستاد که حسن بن علی به من پیشنهاد صلح کرده و کار خلافت را به من واگذار خواهد کرد و بخشی نقل میشه در آخر معاویه میگه بدان که اگر اینک سر اطاعت فرو نهی و مطیع من شوی هزار هزار درهم به تو خواهم داد............. 4-عبیدالله (به طمع مبلغ مزبور) شبانه از میان لشگر خود گریخت....... 5-در نقل یعقوبی:عبیدالله با 8 هزار از لشگریانش رفت............. حالا سوال من از استاد این هست: 1-بزرگان شیعه چقدر به محتوای این مطلب صحه گذاشتند؟ 2-آیا این مطلب مورد اتفاق علمای شیعه هست (اگر مخالفی هست؛ذکر کنید) 3-اینکه پول محرکی برای عبیدالله بن عباس بوده چقدر به واقعیت نزدیک هست (عباس بن عبدالمطلب پدر عبیدالله از ثروتمندان عرب بوده و این ثروت مسلماََ به فرزندانش هم رسیده) 4-چطور میشه در شب 8هزار نفر رو از اردوگاهی خارج کرد و کسی هم متوجه نشه (با توجه به نقل یعقوبی) 5-آیا در تاریخ احتجاجی از این قضیه نقل شده مثلاََ کسی از ائمه در این مورد سوال کنه؟ یا معاویه این مطلب رو از باب تحقیر بازگو کنه و در بحث هایی که با شیعیان مثل خود امام مجتبی علیه اسلام یا ابن عباس و دیگران داشته بیان کنه؟ 6-چطور میشه که وقتی معاویه موضوع صلح امام رو به عبیدالله میگه,عبیدالله بدون فرستادن قاصد به امام و جویا شدن نظرش حرف معاویه رو باور میکنه (اگر قاصد فرستاده یا نقلی در تاریخ هست لطفاََ بنویسید) با تشکر@};-

آیا ساخت قرآن مطلا اسراف نیست؟

انجمن: 

پاسخگوهای شما در کانال تلگرام گفتند ساخت کشتی طلا یک کار هنری است و اشکالی ندارد.

در کتاب دینی سوم دبیرستان این حدیث آمده:
روزی معاویه از کعب الاحبار پرسید: «اگر کسی زکات واجب طلا و نقره خود را داده باشد، آیا واجب است کار دیگری هم انجام دهد؟»
وی گفت: «حتی اگر تک تک لقمه هایش هم از طلا و نقره باشد، هیچ چیز دیگری بر او واجب نیست.»
ابوذر عصای خود را بر سر او زد و فریاد برآورد: «ای کافر، تو را با احکام مسلمانان چه کار؟ آیا سخن خدا واجب تر از سخن تو نیست که میفرماید: «آنان که زر و سیم می‌اندوزند و آن را در راه خدا انفاق نمیکنند، به عذابی دردناک بشارتشان ده»
مستدرک الوسائل، میرزای نوری، ج ۷ ص ۲۶

همچنین در حدیث دیگری:
هنگامی که معاویه کاخ خضراء را در دمشق بنانهاد ابوذر گفت:‌ای معاویه! اگر این کاخ از پول خداست خیانت است و اگر از پول خودت است اسراف است.

با توجه به این که این همه مشکل در کشور داریم و هنوز خیلی از مردم زیر سرما و بارون و برف در چادر میخوابند، این جواب برای من اصلا قابل قبول نیست.
چطور ساخت کاخ با پول شخصی اسرافه؟
چطور اگر خمس و زکات پرداخت شده باشه، با این حال انفاق نکنیم خداوند به عذاب بشارت میده؟
اون وقت ساخت قرآن مطلا هیچ ایرادی نداره؟
ابوذر و ما شیعیان با معاویه مشکل شخصی داریم، نه با کارهاش؟

صلح امام حسن علیه السلام

با عرض سلام و خسته نباشید
چند وقتیه ک یک سوال خیلی اذیتم کرده
تو صلح نامه امام حسن علیه السلام در بند اول چرا امام حسن علیه السلام گفته
خلفای صالح؟؟
چرا نگفت خلفای؟

ترجمه قسمتی از یک حدیث

انجمن: 

سلام. برای اطمینان پیدا کردن ترجمه ام از کارشناسان عزیز درخواست ترجمه قسمت قرمز رنک حدیث زیر از کتاب شریف سلیم رو دارم:

وظلماك وطلبا ما ليس لهما، وأنا ابن عم عثمان والطالب بدمه. وبلغني أنك تعتذر من قتل عثمان وتتبرأ من دمه، وتزعم أنه قتل وأنت قاعد في بيتك، وأنك قلت حين قتل - واسترجعت -: (اللهم لم أرض ولم أمالئ)، وقلت يوم الجمل حين نادوا (يا لثارات عثمان) - حين ثار من حول الجمل - قلت: (كب قتلة عثمان اليوم لوجوههم إلى النار، أنحن قتلناه ؟ وإنما قتله هما وصاحبتهما وأمروا بقتله وأنا قاعد في بيتي). وأنا ابن عم عثمان ووليه والطالب بدمه، فإن كان الأمر كما قلت فأمكنا من قتلة عثمان وادفعهم إلينا نقتلهم بابن عمنا، ونبايعك ونسلم إليك الأمر. لعن أمير المؤمنين عليه السلام لأبي بكر وعمر وعثمان وبراءته منهم هذه واحدة، وأما الثانية فقد أنبأتني عيوني وأتتني الكتب من أولياء عثمان - ممن هو معك يقاتل وتحسب أنه على رأيك وراض بأمرك وهواه معنا وقلبه عندنا وجسده معك - أنك تظهر ولاية أبي بكر وعمر وتترحم عليهما، وتكف عن عثمان ولا تذكره ولا تترحم عليه ولا تلعنه. وبلغني عنك: أنك إذا خلوت ببطانتك الخبيثة وشيعتك وخاصتك الضالة المغيرة الكاذبة تبرأت عندهم من أبي بكر وعمر وعثمان ولعنتهم. وادعيت أنك خليفة رسول الله صلى الله عليه وآله في أمته ووصيه فيهم، وأن الله فرض على المؤمنين طاعتك وأمر بولايتك في كتابه وسنة نبيه، وأن الله أمر محمدا أن يقوم بذلك في أمته، وأنه أنزل عليه: (يا أيها الرسول بلغ ما أنزل اليك من ربك وإن لم تفعل فما بلغت رسالته والله يعصمك من الناس فجمع أمته بغدير خم فبلغ ما أمر به فيك عن الله، وأمر أن يبلغ الشاهد الغائب، وأخبرهم أنك أولى بهم من أنفسهم، وأنك منه بمنزلة هارون من موسى.

تشکر

آیا مسموم کردن حضرت امام حسن(ع) کار معاویه بود؟ (پاسخ به شبهه)

با سلام
لطفا استاتید جواب این شبهه اهل سنت را بدهند
البته شبهه چند قسمت است که بعد از پاسخ هر قسمت شبهه دیگر را عنوان میکنم
با تشکر
شیعه مى گوید: بله! طبق روایات بسیارى که در کتاب‌هاى شیعه و سنى وجود دارد، معاویه بن أبى سفیان سمّى را براى جعده دختر اشعث بن قیس، همان منافقی که در تمام حوادث زمان امیرمؤمنان علیه السلام نقش اساسى داشت، فرستاد و به او وعده داد که اگر امام حسن علیه السلام را به شهادت برسانى، تو را به ازدواج پسرم یزید درمى آورم.
جعده نیز دستور معاویه را اجرا کرد و آن حضرت را در حالى که روزه داشت و براى افطار به خانه آمده بود، با زهرى که معاویه فرستاده بود به شهادت رساند.
سبط ابن جوزی حنفی می‌نویسد: علما تاریخ و از جمله ابن عبد البر (ابن جوزی حنبلی) سدی شعبی و ابن سعد این را گفته‌اند: شعبی گفته: دلیل این سخن این است که امام حسن علیه السلام در هنگام مرگ خودش در حالی که از کار معاویه با خبر شده بود می‌گفت: تو شربت او را ساختی و او به آرزویش رسید، سوگند به خدا که او به وعده‌ای که داده است، وفا نخواهد کرد و به آن چه گفته عمل نخواهد کرد.«کتاب تذکره الخواص، ص۱۹۱ـ ۱۹۲،»
اما اهل سنت از کتابهای خود جنایت معاویه را حذف کرده اند.

پاسخ:اهل سنت
اولا: سبط ابن جوزی شیعه بوده و حرفهایش معتبر نیست.
دوما: این گفته نامعقول است که در طبقات ابن سعد مطلبی باشد که آن مطلب تا ۸۰۰ سال نیز در آن کتاب مندرج بوده !! و بعد از هشت قرن، علمای اهل سنت تصمیم گرفتند آن را از همه نسخه ها حذف کنند! این تصمیم را چرا اینقدر دیر اخذ نمودند؟ {سبط ابن جوزی در قرن هفتم زندگی میکرده و این مطلب را دیده یعنی تا آنوقت بوده!!!!}
سوما: بفرض که ابن سعد این را نوشته باشد، باز هم دردی از دردهای شیعه با این نوشتن دوا نمیشود، زیرا کتاب طبقات ابن سعد که در نزد ما مثل کتاب بخاری نیست، بلکه از کتب درجه ۴ ماست و متنش بدون بررسی قبول نمیشود،
پس بفرض اگر چنین مطلبی بوده ( که اصلا نبوده) باز از کجا معلوم صحیح باشد؟!!
پس دین شیعه ها، بر حدس ها و گمان های واهی در واهی بنا شده است