قرآن

-:¦:--:¦:- تقویم شمیم یار 97 -:¦:--:¦:- پرطرفدار ترین تقویم دسکتاپی اذان گوی مذهبی

مقام معظم رهبری تقویت روحیه انقلابی و جهادی، مهمترین وظیفه مسئولان و دست اندرکاران فرهنگی است/ باید همه تلاش خود را مصروف تربیت دینی و انقلابی جوانان کنید و بدانید اخلاق نیز همراه با تقویت این روحیه و میل به جهاد در راه خدا ایجاد و ماندگار میشود/ مسئولان باید جریان عظیم نیروی انقلاب را تقویت کنند و بگونه ای عمل نکنند که جریان انقلابی تضعیف و جریانِ مقابل آن در محیطهای فرهنگی تقویت شود. معرفی نرم افزار شمیم یار 1397 در راستاي مقابله با اثرات مخرب جنگ نرم دشمنان ، نرم افزار تقویم شمیم یار به عنوان اولین تقویم کاملاً مذهبی دسکتاپی در فضای مجازی ، توسط انجمن گفتگوی دینی وابسته به مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی با محتوایی جامع و مفید طراحی و چند سالي است که به صورت رایگان در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.امیدواریم با استفاده از این محصول و رضایت داشتن از آن ، ضمن دعای خیر برای همه دست اندرکاران تولید این نرم افزار ، در انتشار رایگان آن بین دوستان و آشنایان خود و در مدارس و دانشگاه ها و ... کوشا باشید. هزینه استفاده از این نرم افزار هدیه 14 صلوات به روح مطهر بانوی دو عالم ، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می باشد پس از دانلود ، فایل را از حالت فشرده خارج نمایید و پس از نصب سیستم را ری استارت نمایید. در صورتيکه با کندي در اجراي تقويم مواجه شديد به قسمت تنظيمات تقويم رفته و گزينه «نصب فونت» را غير فعال نماييد تقويم پس از محو شدن در کنار ساعت ويندوز قرار مي گيرد که با باز کردن فلش کنار ساعت ويندوز در پايين صفحه آن را خواهيد يافت. برای رفع مشکل نصب و اجرا در ویندوز 10 و برخی ویندوزها اینجا کلیک کنید قابلیت های تقویم شمیم یار: نمایش تقویم به صورت روزانه با قابليت جابجايي بين روزها نمایش تقویم شمسی ، قمری يا میلادی و اوقات شرعی در کنار دسکتاپ ويندوز نمایش کامل رویداد های ملی و مذهبی و میلادی (جامع تر از تقويم هاي رسمي) نمايش تقويم گرافيکي با طرح جدید مناسبتی ماهانه با قابليت مشاهده رويدادهاي هر روز نمایش اوقات شرعی روز برای شهر دلخواه با قابلیت نمايش و چاپ اوقات شرعي کل سال پخش اذان در هنگام اذان به صورت خودکار با قابلیت انتخاب 18 اذان دلخواه هشدار دهنده اذان با قابليت تنظيم بين 1 تا 30 دقيقه قبل از اذان هر روز حاوي آيات گلچين شده قرآن کريم همراه با ترجمه و پخش آنلاين و تفسير هر روز حاوی مطالبی در جهت شناخت زندگی ائمه اطهارعلیهم السلام هر روز حاوي يکی از احاديث زیبای معصومین همراه با ترجمه هر روز حاوي یکی از احکام شرعی مطابق با فتاوا و استفتایات مقام معظم رهبری هر روز حاوي يک زندگینامه شهید آن روز ، وصيتنامه ، خاطره و ... به علاوه یک صوت در روزهای آدینه هر روز حاوي مطالب مشاوره و تربيتي کاربردی برای همه اقشار جامعه هر روز حاوي چند بيت شعر پيرامون امام زمان(عج) به علاوه یک صوت مهدوی در روزهای آدینه هر روز حاوی یکی از گزیده بیانات حضرت امام یا مقام معظم رهبری هر روز حاوی یکی از سخنان ارزشمند بزرگان و علمای دین نمایش اعمال عبادی سال (ذکر ادعیه و نماز و اعمال مخصوص مناسبت ها) امکان ثبت یادآوری برای روزهای دلخواه جهت هشدار دادن به شما امکان ثبت یاداشت های روزانه در هر روز دلخواه اجراي خودکار تقويم با هر بار اجراي ويندوز بدون ايجاد کندي در سيستم قابليت پنهان کردن تقويم و استفاده مجدد در هر بار نياز تنها با يک کليک نمایش خودکار سر خط مطالب و رویدادهای هر روز بدون باز کردن تقویم امکان مشاهده ویژه نامه عطر ریحان (هر هفته شنبه ها یک ویژه نامه جدید) امکان جستجوی پرسش و پاسخ در جستجوگر جواب نمايش تعطيلات رسمي با رنگ و آيکون مشخص نمایش تازه های انجمن گفتگوی دینی در حالت آنلاین معرفی مراکز پاسخگو جهت دريافت هر گونه مشاوره و معرفی تولیدات انجمن گفتگوي ديني

برای رفع مشکل نصب و اجرا در ویندوز 10 و برخی ویندوزها اینجا کلیک کنید

مدح اهل کتاب در قرآن و تعارض آن با یگانگی دین حق

انجمن: 
سلام در سوره بقره إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَىٰ وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿٦٢﴾ مسلماً کسانی که  ایمان آوردند، و یهودی ها و نصرانی ها و صابئی ها هر کدامشان  به خدا و روز قیامت ایمان آورند و کار شایسته انجام دهند، برای آنان نزد پروردگارشان پاداشی شایسته و مناسب است، و نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین شوند. (۶۲)   این آیه رسما داره از یهودی و مسیحی دفاع می کنه و میگه هیچ غم و ناراحتی براشون نیست اگه ایمان داشته باشند ولو مسلمون نباشن   اما در سوره آل عمران رسما اعلام می کنه کسانی هستند که تورات و انجیل رو تحریف کردن و قرآن مى‏گوید: «ان الدین عند الله الاسلام؛(1) همانا دین نزد خدا اسلام است». نیز مى‏فرماید: «و من یبتغ غیر الاسلام دیناً فلن یقبل منه؛(2) هر که جز اسلام دینى را بجوید، هرگز از او پذیرفته نشود.»   آیا این دو جملات آیه ها با هم در تناقض نیستند؟ کسی که اسلام نیاره و به قیامت و خدا که در تورات و انجیل هم اومده معتقد باشه غم و اندوهی نداره اما میگه جز اسلام دینی رو هرگز ازشون نمی پذیرن و این حرف هم یعنی حرف قبلی رو نمی پذیرن یعنی کسی که اسلام نداره قطعا دین نداره و اسلامش پذیرفته نمیشه یعنی اعمالش پذیرفته نمیشه دیگه و به این شبب قطعا غمگین و ناراحت باید بشه چنین فردی پس چجوری آیه قبلی میگه غمگین نباشید....ساده تر یعنی این که می فرماید آقای یهودی قیامت قبول داری هرگز غمی برای تو نیست و بیمی برای تو نیست اما هیچ کارتو چون مسلمون نیستی قبول نیست کسی که قبول ش نداره رو چجوری حکم غمگین نبودن و بیم نداشتن میده؟    

مقایسه قرآن کریم و عهدین

سلام من به تازگی تورات و انجیل و کلا تمام کتب عهد عتیق و جدید رو کامل خوندم سوالاتی برام پیش اومد ممنون میشم یک جا در این تاپیک جواب دهید تشکر   بعد از مطلاعه کامل من متوجه شدم قرآن به جز اینکه تاکید زیادی روی آخرت و بهشت و جهنم داره و مسیح رو پسر خدا نمی دونه و این موضوع رو کفر می دونه هیچ چیز جدیدی به نظر نداره و اکثر هر چی که داره از کتب قبلی خودش داره یعنی از تورات و انجیل...حدودا 70  درصدش مطلب تازه ای نیست   در کتب قبلی بخصوص عهد عتیق بیشتر به سعادت انسان در دنیا پرداخته اما در قران بیشتر به آخرت بها داده چرا اگر قرآن ادعا دارد از همان خدا است و کتب قبلی نیز از همان خداست شبیه بهم نیستند و خیلی متفاوت اند...عهد عتیق پیوسته و پشت سر هم و کامل است...قرآن بسیار متفرق و جدا جدا و مطالب تکراری مثل داستان موسی علیه سلام دارد... هر سه دین و پیرو و کتب خدا رو یکی می دونن اما فقط عهد عتیق است که یهوه در آن محکم از تنها خدای عالم حرف زده و همه چیز رو از او می داند انجیل پسر خدا رو با خدا یکی می کنه و میگه عیسی در خدا و خدا در عیسی است و در قرآن هم آیات کمی خدا خودش رو فرد خطاب کرده و بیشتر مطالبش جمع هست مثل آفریدیم خلق کردیم برکت دادیم....اما تورات و عهد عتیق یهوه حتی یک بار هم جمع نبسته شده و من با خودنش خیلی احساس نزدیکی بیشتری بخدا کردم .... من هر چی از انجیل خوندم عیسی از گفتن پسر خدا بودن هیچ منظور واقعی ندارد و گفته بدون خدا هیچه و همه چیز از اوست مثل مسلمونا که می گن با خدا باشی خدا دست و پا چشمت میشه و مثل فرزند خدا دقیقا مثل عین الله و ید الله و روح الله مسلموناست و چیزی که قرآن میگه که عیسی فرزند خدا نیست و فقط پیامبره...انجیلم همینو میگه...طوری که یهودیا به عیسی میگن تو کفر میگی پسر خدا دیگه چیه...عیسی میگه مگه در تورات هم خدا نگفته شما فرزندان خدا هستید در واقعه اینا مثل و استعاره هست...اگرم چنین مطلبی از قرآن هست قطعا برای قشری خاص هست که واقعا فرزند خدا بدونن وگرنه نه انجیل نه خیلی از مسیحیای که دیدم به معنای واقعی کلمه عیسی رو فرزند خدا نمی دونن و قرآن باز هم گفته که مثل عیسی مثل آدم است که بدون پدر مادر خلق شد   سوال مهم ترم اینه که مسئله دنیای دیگر یعنی آخرت بهشت و جهنم چرا انقدر در تورات و انجیل بسیار کم هست طوری که بعدا دوباره قرآن رو خوندم گفتم ااا آیا اصلا بهشت  و جهنم در کتب پیشین اومده؟ انسان بیش از 500 هزار ساله زندگی می کنه چرا مسئله به این مهمی در بهشت و جهنم و آخرت در آخر زمان باید ظهور کنه مگه انسانهای قبلی نباید بدونن؟   موضوع بعدی اینه که چرا احکام نماز و غیره در قرآن نیومده اما خدا در تورات و غیره تمام احکامشو واضح گفته برای بنی اسرائیل اما در قرآن برای ارث و میراث وقت گذاشته اما برای چگونگی خواندن نماز فقط گفته نماز بخونید   یه مطلبی رو هم بگم...چرا اگر خدا تورات و انجیل رو تصدیق می کنه باید در ایران سایتای دانلود اونها فیلتر باشه؟ بعد از یکبار مطالعه اونها می فهمید اگرم تحریف باشه قطعا درصد خیلی خیلی کمی تحریفه و اگر انسانی که خدا رو دوست داشته باشه و پی گیرش باشه متوجه میشه      

ویژه ماه مبارک رمضان

با سلام حضور اعضای محترم انجمن و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات این موضوع برای درج و تبادل مطالب مرتبط با ماه مبارک رمضان ایجاد شده است. شما میتوانید مطالب آموزنده و مفید خود را در این صفحه با اعضا و میهمانان سایت به اشتراک گذارید.

نفی حجاب اجباری بر اساس آیه حجاب

سلام بر شما دوستان

این متن رو در یکی از کانالها دیدم. نفی حجاب اجباری بر اساس آیه حجاب. از کارشناس محترم در خواست پاسخ به آن را دارم.
متشکرم.

نویسنده: اخوان:
این روزها به شدت بحث‌های گوناگونی در خصوص حجاب اجباری و اختیاری رواج پیداکرده. طرح حجاب اجباری، طرحی حکومتی در مقابل طرح حجاب اختیاری با خاستگاه مردمی است.

نگارنده خود در این‌که رعایت حجاب امری پسندیده و خداپسندانه است شکی ندارم، اما از آن‌جاکه قائل بر داشتن حق انتخاب انسان از سوی پروردگارم، بر آن شدم تا با استناد بر آیات قرآن «حجاب اختیاری» را اثبات کنم، باشد که طرفداران حجاب اختیاری در مواجهه با طرفداران حجاب اجباری، که از جمله طرفداران ولایی و نظام هستند، پاسخی مستدل با منشأ قرآنی داشته باشند.

در کل قرآن در مورد حجاب سه آیه (کمترین آیات) آمده است؛ آیات ۳۳ و ۵۹ در سوره احزاب و آیه ۳۱ در سوره نور، که به جهت عدم اطاله کلام ترجمه این آیات و سپس نظرم را به سمع شما عزیزان می‌رسانم.

ترجمه آیه ۵۹ سوره احزاب: ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زن‌های مؤمنان بگو روسری‌های خود را بر خویش بی‌افکنند، نزدیک‌تر است به (عفاف و عفت) آن‌که شناخته شوند تا مورد تعرض و آزار قرار نگیرند و خداوند همواره آمرزنده و مهربان است.

توضیحی در مورد آیه فوق: همان‌گونه که می‌بینید در این آیه از کلمه «قُل» به معنای گفتن استفاده شده است. یعنی «بگو»... ای پیامبر به همسران و دخترانت بگو... بگو فعل و حکم امری و دستوری نیست، بلکه به معنای پیامی را رساندن از جانب خداست، مثل این‌که به کسی بگوییم به فلانی بگو چنین کند. دستور و امری در ارتباط با فلانی در کار نیست و اگر چنین هم نکند، جرمی را مرتکب نشده است. مثالی دیگر، به فلانی‌ بگو فلان واکسن را بزند تا از ابتلای به فلان مرض مصون بماند، حال اگر فلانی به آن پیام توجه نکرد در واقع جرمی مرتکب نشده است هم می‌تواند انجام دهد و هم ندهد، و از این‌ها که بگذریم در این آیه مخاطبین آن زنان و دختران رسول خدا و زن‌های مؤمنه بوده‌اند و آیه دلالت بر عمومی بودن حجاب ندارد که اگر چنین بود، حتما در این آیه از کلمه «ناس» به معنای مردم (به صورت عام) استفاده می‌شد؛ «قُل الناس». در این آیه خداوند به پیامبر نفرموده است که زنان و دختران خود و زن‌های مؤمنه را اجبار به رعایت حجاب کند و جمله یا کلمه‌ای که نشان از اجبار کردن مخاطبین آیه به حجاب اجباری باشد، در آیه نیامده است.

در سوره نور آیه ۳۱ چنین آمده است (ترجمه: ... و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند، مگر آن‌چه که طبعا از آن‌ پیداست و باید روسری خود را بر سینه خویش اندازند و زیورهای‌شان را جز برای شوهران‌شان یا پدران‌شان یا پدران شوهران‌شان یا پسران‌شان یا پسران شوهران‌شان یا برادران‌شان یا پسران برادران‌شان یا پسران خواهران‌شان یا زنان خود یا کنیزان‌شان یا خدمتکاران مرد که بی‌نیازند یا کودکانی که بر عورت‌های زنان وقوف حاصل نکرده‌اند، آشکار نکنند و پاهای خود را نکوبند تا آن‌چه از زینت‌شان نهفته می‌دارند، معلوم گردد. ای مؤمنان، همگی به درگاه خدا توبه کنید، امید که رستگار شوید. استاد اخوان:
در آیه باز خطاب خداوند به یک قشر خاص از زنان، یعنی زنان مؤمنه است و در بر گیرنده‌ی عمومیت به معنای مردم نیست و آیه جنبه‌ی عمومی ندارد و هیچ واژه‌ای که بتوان از آن معنای اجبار استخراج کرد، در آیه وجود ندارد و همچنین آیه فاقد مکلف کردن حتی زنان مؤمنه به حجاب اجباری و نهادن تکلیف بر گردن آنان است و آیه در واقع پیامی غیر جبری و غیر دستوری است که در حد توصیه و یا پیشنهاد بیان شده و مخاطب عمومی به معنای ناس «مردم» ندارد.

در سوره احزاب آیه ۳۳ نیز چنین آمده است و باید توجه داشت که این آیه کاملا اختصاصی و اختصاص به اهل بیت رسول خدا دارد. (ترجمه آیه ۳۳ سوره احزاب: و در خانه‌های‌تان قرار گیرید و مانند روزگار عهد جاهلیت قدیم زینت‌های خود را آشکار مکنید و نماز برپا دارید و زکات بدهید و خدا و فرستاده‌اش را فرمان ببرید، خدا فقط می‌خواهد آلودگی را از شما اهل خانه (اهل‌ البیت رسول خدا) پاک کند و شما را از هر رجس و پلیدی پاکیزه گرداند.) در این آیه کلا مخاطب خداوند، خانواده رسول اکرم هستند نه جامعه و مردم. چنان‌چه در دو آیه قبلی همسران و دختران رسول خدا و سایر زنان مؤمنه بوده‌اند و هیچ نشانه‌ای از جبری بودن حجاب در آیه وجود ندارد، هر چند برای اهل بیت رسول خدا و زنان مؤمنه گفته رسول حتی اگر به صورت توصیه و سفارش هم باشد، امری واجب و حکمی نافذ است.

خداوند عذاب و پاداش زنان بدحجاب و با حجاب و مؤمنه را در هیچ کجای قرآن به احدی جز خود محول نکرده است و در هیچ کجای قران، حدود مجازات و... تعیین نشده است. و رسول خدا نیز چنین نکرده است. در حالی‌که در سایر موارد مثل قتل و زنا و سرقت، احکام جزایی به خوبی بیان شده است. لذا حتی اگر حجاب را واجبی الهی بدانیم، این واجب الهی نیز اختیاری است و با داشتن حق انتخاب، حق همه حتی همسران و دختران پیامبر بوده است. اصلا پذیرش رسالت از سوی پیامبر نیز اختیاری بوده و نه اجباری، از روی جبر و اجبار. رسالتی را تبلیغ کردن و رنج بسیار بردن در راه تبلیغ رسالت، فاقد ارزش است.

بر طبق آیه ۳ سوره رعد ، شب روز را می پوشاند یا روز شب را ؟

سلام خسته نباشید
در آیه ۳ رعد یُغشی الّیل النّهار ؛ در ترجمه ، شب روز را می پوشاند یا روز شب را می پوشاند ؟ چرا هر دو منصوبند و فتحه گرفتند و نقششون چی هست ؟ کدام فاعل و کدام مفعول است ؟
ریشه و وزن رواسی در آیه ۳ رعد چی هست ؟
جمع نهار ( روز ) چی هست ؛ ( عربی روزها با ریشه نهار ) ( آیه سه رعد )

ولایت حضرت علی(ع) حمل بار بر دوش انسان

انجمن: 

با توجه به آیه ای که در آن به حمل شدن باری برو بابا دوش انسان اشاره شده و گفتهذاست که آسمان ها وز مین از حمل این بار سرباز زده اند، بسیاری از مفسرین آن را ولایت حضرت علی اشاره کردند. در صورتیکه همه ما قبول داریم ولایت حضرت علی بر همه ابلاغ شده و تقریبا همه قبول کردند؟! این موضوع سوال بنده است.

تمام علوم و اتفاقات مهم جهان در قرآن

با سلام
آیا تمام علوم و اتفاقات مهم جهان در قرآن آمده است
مثلاً فرمول های مهم علمی، و وقایع مهمی که در گذشته اتفاق افتاده و یا در آینده اتفاق خواهد افتاد
منشأ این اعتقاد از کجاست
و چرا در قرآن به جای برخی از داستان های تکراری که در تورات و انجیل آمده بوده، چند فرمول پیچیده و اساسی علمی به صراحت قرار نگرفت و گفته نشد این را آیندگان خواهند فهمید تا نشانه ای برای عظمت این کتاب باشد