جمع بندی مدح اهل کتاب در قرآن و تعارض آن با یگانگی دین حق

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
مدح اهل کتاب در قرآن و تعارض آن با یگانگی دین حق
سلام در سوره بقره إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَىٰ وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿٦٢﴾ مسلماً کسانی که  ایمان آوردند، و یهودی ها و نصرانی ها و صابئی ها هر کدامشان  به خدا و روز قیامت ایمان آورند و کار شایسته انجام دهند، برای آنان نزد پروردگارشان پاداشی شایسته و مناسب است، و نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین شوند. (۶۲)   این آیه رسما داره از یهودی و مسیحی دفاع می کنه و میگه هیچ غم و ناراحتی براشون نیست اگه ایمان داشته باشند ولو مسلمون نباشن   اما در سوره آل عمران رسما اعلام می کنه کسانی هستند که تورات و انجیل رو تحریف کردن و قرآن مى‏گوید: «ان الدین عند الله الاسلام؛(1) همانا دین نزد خدا اسلام است». نیز مى‏فرماید: «و من یبتغ غیر الاسلام دیناً فلن یقبل منه؛(2) هر که جز اسلام دینى را بجوید، هرگز از او پذیرفته نشود.»   آیا این دو جملات آیه ها با هم در تناقض نیستند؟ کسی که اسلام نیاره و به قیامت و خدا که در تورات و انجیل هم اومده معتقد باشه غم و اندوهی نداره اما میگه جز اسلام دینی رو هرگز ازشون نمی پذیرن و این حرف هم یعنی حرف قبلی رو نمی پذیرن یعنی کسی که اسلام نداره قطعا دین نداره و اسلامش پذیرفته نمیشه یعنی اعمالش پذیرفته نمیشه دیگه و به این شبب قطعا غمگین و ناراحت باید بشه چنین فردی پس چجوری آیه قبلی میگه غمگین نباشید....ساده تر یعنی این که می فرماید آقای یهودی قیامت قبول داری هرگز غمی برای تو نیست و بیمی برای تو نیست اما هیچ کارتو چون مسلمون نیستی قبول نیست کسی که قبول ش نداره رو چجوری حکم غمگین نبودن و بیم نداشتن میده؟    
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد میقات
  با سلام و درود همان طور که مطرح فرموده اید، برخی آیات هستند که می گویند اهل کتاب اگر به خدا و به معاد ایمان داشته و عمل صالح انجام دهند و یا بر اساس تورات و انجیل عمل کنند؛ نگران حسابرسی قیامت نباشند، مثل همین آیه 62 سوره بقره و یا این آیه: «قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ لَسْتُمْ‏ عَلى‏ شَيْ‏ءٍ حَتَّى تُقيمُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ» اى اهل كتاب! شما هيچ آيين صحيحى نداريد، مگر اين كه تورات و انجيل و آنچه را از طرف پروردگارتان بر شما نازل شده است، برپا داريد.(مائده: 5/ 68)   از طرفی آیات بسیاری داریم که همه انسان ها از جمله اهل کتاب را به دین اسلام و پذیرش آن دعوت کرده و یا حتی بالاتر این که برخی آیات تهدید می کنند کسانی را که دینی غیر از تسلیم شدن و اسلام انتخاب کنند: «وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرين‏» و هر كس جز اسلام (و تسليم در برابر فرمان حق،) آيينى براى خود انتخاب كند، از او پذيرفته نخواهد شد؛ و او در آخرت، از زيانكاران است‏.(آل عمران: 3/ 85)   نکات مهم: 1. می دانیم در قرآن کریم، تناقضی بین آیات نیست؛ 2. برای فهم مراد الهی بایستی مجموعه تعالیم و آیات قرآن را در نظر داشت؛ 3. نمی توان از آیات قرآن، تفسیر یا برداشتی کرد که با سایر آیات، هماهنگی و سازگاری ندارد.  
  جمع بین آیات   انذار بودن قرآن، برای کسی است که پیام قرآن به او رسیده و تبلیغ شده است: «وَ أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ‏ بِهِ وَ مَنْ بَلَغ‏» اين قرآن بر من وحى شده، تا شما و تمام كسانى را كه اين قرآن به آن ها مى ‏رسد، بيم دهم‏.(انعام: 6/ 19)   لذا کسانی که پیام قرآن به آن ها نرسیده (منظور از رسیدن، صرف شنیدن نیست بلکه توجه پیدا کردن است)، مسئولیتی در برابر قرآن و اسلام ندارند و جاهل قاصر محسوب می شوند. چنین کسانی اگر بر ادیان الهی خود باقی و بر طبق تعالیم آن عمل کنند، معذورند و نگران قیامت نباشند. خلاصه: اهل کتاب تا زمانی که اسلام به آن ها تبليغ نشده و از اسلام بی اطلاع هستند و البته کوتاهی نکرده و مقصر نباشند، اگر در دين خودشان داراى سه اصل (ايمان به خدا و معاد و عمل صالح‏) باشند اهل بهشت خواهند بود.   بنابر این: آیه 62 بقره، ناظر به همه اهل کتاب و صابئان نیست، بلکه در خصوص افراد ذیل است: 1. یهودیان و مسیحیانی که بر دین خود بوده و عمل صالح انجام می داده اند و قبل از ظهور اسلام مرده اند؛ این ها اهل نجات هستند (يهوديان مؤمن و صالح قبل از ظهور مسيح، و مسيحيان مؤمن قبل از ظهور اسلام) 2. یهودیان و مسیحیان مؤمن و صالح، که پس از ظهور اسلام، پیام اسلام به آن ها نرسیده و حجت بر آن ها تمام نشده است؛ یعنی جاهل قاصر هستند نه مقصر؛ این ها نیز معذور و اهل نجات هستند.  
  مقصران از اهل کتاب، اهل نجات نیستند   گروهی از اهل کتاب و... پیامبر (صلی الله علیه و آله) را به عنوان فرستاده الهی، به خوبی می شناختند و قبلا هم در کتب آسمانی شان به آمدن پیامبر بشارت داده شده بودند، ولی باز هم مسلمان نشدند:   «الَّذينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَعْرِفُونَهُ‏ كَما يَعْرِفُونَ أَبْناءَهُمْ وَ إِنَّ فَريقاً مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ هُمْ يَعْلَمُون‏» كسانى كه كتاب آسمانى به آنان داده‏ ايم، او [پيامبر] را همچون فرزندان خود مى ‏شناسند؛ (ولى) جمعى از آنان، حق را آگاهانه كتمان مى‏ كنند.(بقره: 2/ 146)   «وَ إِذْ قالَ عيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يا بَني‏ إِسْرائيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْراةِ وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ يَأْتي‏ مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جاءَهُمْ بِالْبَيِّناتِ قالُوا هذا سِحْرٌ مُبين‏» و (به ياد آوريد) هنگامى را كه عيسى بن مريم گفت: «اى بنى اسرائيل! من فرستاده خدا به سوى شما هستم در حالى كه تصديق‏كننده كتابى كه قبل از من فرستاده شده [تورات‏] مى ‏باشم، و بشارت ‏دهنده به رسولى كه بعد از من مى ‏آيد و نام او احمد است!» هنگامى كه او [احمد] با معجزات و دلايل روشن به سراغ آنان آمد، گفتند: اين سحرى است آشكار. (صف: 61/ 6)   توجه! این دسته از اهل کتاب و صابئان و... که پیام اسلام به آن ها رسیده و حجت بر آن ها تمام است، یعنی به حقانیت و حق بودن دین اسلام، پی برده اند ولی به هر دلیلی، از قبول آن سر باز می زنند و اسلام نمی آورند؛ این ها در قیامت هیچ عذری ندارند و عذاب الهی شامل آن ها می شود و جهنمی هستند.  
تشکر از پاسخ شما جواب کامل بود و واضح قانع کننده ...لطف کردید
جمع بندی پرسش: در آیه 62 بقره می گوید اهل کتاب و صابئین و... اگر به خدا و معاد ایمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهند، بهشتی هستند ولی در آیه دیگر می گوید دین فقط دین اسلام است و اگر کسی غیر از این دین داشته باشد، از او قبول نیست. این آیات با هم در تناقض نیستند؟ پاسخ: همان طور که مطرح فرموده اید، برخی آیات هستند که می گویند اهل کتاب اگر به خدا و به معاد ایمان داشته و عمل صالح انجام دهند و یا بر اساس تورات و انجیل عمل کنند؛ نگران حسابرسی قیامت نباشند، مثل همان آیه 62 سوره بقره و یا این آیه: «قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ لَسْتُمْ‏ عَلى‏ شَيْ‏ءٍ حَتَّى تُقيمُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ»؛ اى اهل كتاب! شما هيچ آيين صحيحى نداريد، مگر اين كه تورات و انجيل و آنچه را از طرف پروردگارتان بر شما نازل شده است، برپا داريد.(1) از طرفی آیات بسیاری داریم که همه انسان ها از جمله اهل کتاب را به دین اسلام و پذیرش آن دعوت کرده و یا حتی بالاتر این که برخی آیات تهدید می کنند کسانی را که دینی غیر از تسلیم شدن و اسلام انتخاب کنند: «وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرين‏»؛ و هر كس جز اسلام (و تسليم در برابر فرمان حق،) آيينى براى خود انتخاب كند، از او پذيرفته نخواهد شد؛ و او در آخرت، از زيانكاران است‏.(2) نکات مهم: 1. می دانیم در قرآن کریم، تناقضی بین آیات نیست؛ 2. برای فهم مراد الهی بایستی مجموعه تعالیم و آیات قرآن را در نظر داشت؛ 3. نمی توان از آیات قرآن، تفسیر یا برداشتی کرد که با سایر آیات، هماهنگی و سازگاری ندارد. جمع بین آیات انذار بودن قرآن، برای کسی است که پیام قرآن به او رسیده و تبلیغ شده است: «وَ أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ‏ بِهِ وَ مَنْ بَلَغ‏»؛ اين قرآن بر من وحى شده، تا شما و تمام كسانى را كه اين قرآن به آن ها مى ‏رسد، بيم دهم‏.(3) لذا کسانی که پیام قرآن به آن ها نرسیده (منظور از رسیدن، صرف شنیدن نیست بلکه توجه پیدا کردن است)، مسئولیتی در برابر قرآن و اسلام ندارند و جاهل قاصر محسوب می شوند. چنین کسانی اگر بر ادیان الهی خود باقی و بر طبق تعالیم آن عمل کنند، معذورند و نگران قیامت نباشند. خلاصه: اهل کتاب تا زمانی که اسلام به آن ها تبليغ نشده و از اسلام بی اطلاع هستند و البته کوتاهی نکرده و مقصر نباشند، اگر در دين خودشان داراى سه اصل (ايمان به خدا و معاد و عمل صالح‏) باشند اهل بهشت خواهند بود. نتیجه: آیه 62 بقره، ناظر به همه اهل کتاب و صابئان نیست، بلکه در خصوص افراد ذیل است: 1. یهودیان و مسیحیانی که بر دین خود بوده و عمل صالح انجام می داده اند و قبل از ظهور اسلام مرده اند؛ این ها اهل نجات هستند (يهوديان مؤمن و صالح قبل از ظهور مسيح، و مسيحيان مؤمن قبل از ظهور اسلام) 2. یهودیان و مسیحیان مؤمن و صالح، که پس از ظهور اسلام، پیام اسلام به آن ها نرسیده و حجت بر آن ها تمام نشده است؛ یعنی جاهل قاصر هستند نه مقصر؛ این ها نیز معذور و اهل نجات هستند. توجه! آن دسته از اهل کتاب و صابئان و... که پیام اسلام به آن ها رسیده و حجت بر آن ها تمام است، یعنی به حقانیت و حق بودن دین اسلام، پی برده اند ولی به هر دلیلی، از قبول آن سر باز می زنند و اسلام نمی آورند(4)؛ این ها در قیامت هیچ عذری ندارند و عذاب الهی شامل آن ها می شود و جهنمی هستند.   پی نوشت ها: 1. مائده: 5/ 68. 2. آل عمران: 3/ 85. 3. انعام: 6/ 19. 4. بقره: 2/ 146؛ صف: 61/ 6.  
موضوع قفل شده است