توحید
ایمان و توکل
ارسال شده توسط sahakian در پنجشنبه, ۱۳۹۹/۰۳/۱۵ - ۲۱:۳۰تعداد آیاتی که خداوند در آنها فرموده تنها مرا پرستش کنید چند آیه است؟
ارسال شده توسط Pure در پنجشنبه, ۱۳۹۸/۰۱/۲۹ - ۱۸:۵۳با سلام
تعداد آیاتی که خداوند در آنها گفته مرا پرستش کنید یا تنها مرا پرستش کنید چند تا است؟
ارتباط بازگشت همه مخلوقات به سوی خدا و معاد
ارسال شده توسط alirezaa در یکشنبه, ۱۳۹۸/۰۱/۰۴ - ۱۴:۴۵آیه 11 سوره مبارکه زخرف اشاره میکند به خروج انسان در روز قیامت. علامه طباطبایی در تفسیر آیه میفرماید که توحید تمام نمیشود مگر به معاد.
بنده بازگشت به خداوند را به لطف تاپیک "وقتی موجود زنده ای غیر انسان بمیرد چه می شود؟" متوجه شده ام. ولی ارتباط آن را با توحید نمیفهمم.
مکان یا مکان های نزول سوره توحید
ارسال شده توسط Ali-Reza در دوشنبه, ۱۳۹۲/۰۶/۰۴ - ۲۱:۱۳سلام .
سوره توحید در چه مکان یا مکان هایی نازل شده ؟ تاریخش رو هم اگر بگید ممنون میشم .
معیار برای پرستش خداوند
ارسال شده توسط راد.ب در سهشنبه, ۱۳۹۷/۰۷/۲۴ - ۰۱:۳۲با سلام و تشکر از شما بابت پاسخگویی به سوالات ، سوال من این است که ما براساس چه معیاری باید خداوند را بپرستیم یا کدام ویژگی است که بخاطر ان کسی را باید بپرستیم تا جایی که من فهمیدم سه دلیل می تواند داشته باشد یک بخاطر آفریدن ما دو به خاطر خوب بودن او و سه بخاطر قدرت او .
اما به هر سه مورد می تواند خدشه وارد شود
اول در مورد اینکه اگر بخواهیم کسی که مارا آفریده است را بپرستیم از کجا می توانیم مطمئن شویم چه کسی مارا آفریده
دوم اگر بخواهیم به خاطر خوب بودن او را بپرستیم معیار ما برای تشخیص خوب یا بد چیست چون که نمی توانیم از خدا کمک بگیرم برای تشخیص خوب یا بد ( زیرا ما می خواهیم محکی برای خوب یا بد بودن خداوند پیدا کنیم) راهی جز اتکا به عقل یا احساس خود نداریم که هر دو صلاحیت لازم برای تشخیص خوب یا بد را ندارند زیرا عقل از قاعده سود و ضرر پیروی می کند و ممکن است زمانی با ظلم یا چیز های دیگر که ما بد می دانیم موافق باشد و در واقع حسن و قبح عقلی نمی تواند وجود خارجی داشته باشد زیرا در بسیاری از موارد عقل می تواند رای به ظلم بدهد و دوم در مورد وجدان و احساس ما که این نیز می تواند دچار خطا شود به طور مثال شما فرض کنید قبیله ای در آفریقا که آسیب رساندن به خود یا دیگران یک عمل پسندیده و باعث آمرزش گناهان می داند در این صورت وجدان شخص هم از کاری که می کند راضی است یا در موارد دیگر که وجدان می تواند اشتباه کند و در مورد اشتباه فرد را دچار عذاب وجدان کند پس وجدان نیز نمی تواند معیار خوبی برای تشخیص خوب یا بد باشد زیرا در محیط های مختلف میتواند پاسخ های مختلف دهد پس در مورد اول نیز ما نمی توانیم خدا را تشخیص دهیم زیرا نمی دانیم کدام خوب و کدام بد است ( با اینکه خوب یا بد بودن خود دلیلی بر درست یا غلط بودن چیزی نمی دهد زیرا ما از کجا می توانیم از ذات ظلم با خبر شویم یا از ذات زنا با خبر شویم شاید از نظر ما بد بیاید ولی چون ما از ذات آن خبر نداریم نمی توانیم بگوییم درست است یا غلط به طور مثال شما در مورد دروغگویی فکر کنید مگر دروغ چیزی غیر از گفتن خلاف واقعیت است که در ذات خود چیز بدی نیست اما چون برای ما ضرر دارد و یا خدا به ما گفته که بد است ما آن را بد می دانیم )
فقط قدرت می ماند که آن نیز بحث دیگری است
با تشکر بابت صرف وقت و پاسخگویی .
دلایل یکتایی خداوند
ارسال شده توسط Fa.N در شنبه, ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ - ۰۵:۱۷با سلام ، سن من ۱۵ است و از حدود یک سال پیش شبهه های گوناگون دینی در ذهنم ایجاد می شود و بار ها به دنبال جواب ان ها نیز رفته ام ولی مشکل من این است که این سوالات خیلی زیاد هستند و خیلی تکراری! یعنی مثلا من پاسخ سوالی را پیدا کرده ام ولی بعد از مدتی دوباره به سراغم می اید و ان قدر ذهنم درگیر این مسائل است که پاسخ ان ها را فراموش می کنم و دائما به خاطر این مسئله اذیت می شوم یعنی یک جور احساس سردرگمی می کنم و ان قدر ذهنم درگیر این مسائل می شود که نمی توانم هیچ کاری انجام دهم.برای مثال بسیار فراموش کار شده ام و به هنگام انجام امور شرعی دائما به سراغم امده و مرا دیوانه می کنند لطفا راهنمایی ام کنید.در ضمن من ادم وسواسی هستم و با این اوصاف وسواسم شدید تر شده . با تشکر از پاسخ گویی تان لطفا پاسخ را در ادامه پیام بنده ارسال کنید چون وقتی به جای دیگری منتقل می کنید من گاهی اوقات نمی توانم به ان جا وارد شوم و گاهی نمی توانم ان جا را پیدا کنم. من یک سوال دیگر نیز داشتم : ما از کجا به یکتایی خداوند پی می بریم ؟ یعنی چه اشکالی دارد که مثلا یک خدا مسئول یک چیز و دیگری مسئول چیز های دیگر باشد و ان قدر دانا باشند که باهم کنار بیایند؟ با سپاس از پاسخ گویی تان.
شبهه در مورد وجود خداوند
ارسال شده توسط به من بیاموز در شنبه, ۱۳۹۷/۰۵/۱۳ - ۲۰:۱۱با سلام و عرض ادب .
من زمانی که میخواستم ببینم آیا خداوند مجموع موجودات عالم است گفتم که لابد اینطور نیست زیرا موجودات عالم از اجزاء تشکیل شده اند و خداوند موجودی بسیط است ، و زمانی که گفتم خداوند غیر از موجودات عالم است گفتم لابد اینطور نیست چون خداوند کامل مطلق است و وجودی نیست که نداشته باشد !
حال تکلیف مرا در این شبه روشن کنید که خداوند در نهایت مجموع موجودات عالم است یا نیست ؟ غیر از موجودات عالم است یا نیست ؟
اگر بگویید غیر از موجودات عالم است پس مجموع موجودات عالم نیست !
اگر بگویید مجموع موجودات عالم است پس غیر از موجودات عالم نیست !
اگر بگویید مجموع موجودات عالم نیست و غیر از موجودات عالم است بنابر این چگونه میتواند کامل مطلق باشد ؟
مولودی و شرک خفی
ارسال شده توسط hossein020 در پنجشنبه, ۱۳۹۷/۰۴/۲۸ - ۰۱:۱۱سلام من یک مولودی گوش دادم که توش میگه حج فقیران به طوف مرقد تو میخواستم بدونم این متن نوعی شرک خفی است یا اشکال ندارد ؟
تفاوت توحید در ولایت و توحید در ربوبیت
ارسال شده توسط *حسام الدین* در پنجشنبه, ۱۳۹۷/۰۴/۰۷ - ۲۲:۵۵[="Microsoft Sans Serif"]با سلام کلیدواژه های اصلی توحید ولایت و توحید ربوبیت چه هستند ؟ و اساسا فرق این دو در چیست ؟ آیا می توان گفت هر فعلی که توسط خداوند انجام می گیرد جزء ربوبیت است ؟[/]