آیات و روایات

عدالت خداوند و سکرات مرگ

انجمن: 

با سلام و خسته نباشید.

میخواستم بدونم روایت زیر که در کتاب رساله لقاء الله آمده است آیا با عدالت خداوند در تضاد نیست؟
اگر قرار باشد فرد صالح و مومن به این شدت جان بدهد پس چه انگیزه ای باقی می ماند برای انجام اعمال نیک و صالح وقتی قرار است به این شدت عذاب شویم و فرقی بین ما و افراد فاسد و گناهکار نباشد؟
خیلی ممنون

و أما الأخبار؛ فیکفی منها ما فی تفصیل موت من أخبر سلمان الفارسی المحمدی حین وفاته و فیه: انه قال: یا سلمان! القرض بالمقاریض و النشر بالمناشیر أسهل و أهون علی من غصه واحده من غصص الموت و کنت أنا من أهل الخیر و السعاده فاذا جاء شخص عظیم الجثه مریب المنظر مابین السماء و الأرض فأشار الی عینی و لسانی و سمعی فعمیت و خرست و بکمت الی أن قال فقال ملک الموت ابشر انک من أهل الخیر و دنی منی و جذب روحی و کان کل جذبه مکان شده تنزل من السماء الی الأرض و هکذا کان یجذب حتی بلغ الی صدری فاذا جذب جذبه واحده شدیده بحیث لو وقعت علی الجبال لذابت من شدتها فاخرج روحی... هذا.

اما اخبار و روایات؛ پس کفایت می کند روایتی که درباره مرگ است که یکی از مردگان به تفضیل آنچه که هنگام مردن بر او گذشته بود برای سلمان فارسی محمدی بیان کرده که قسمتی از آن این است که گفت: ای سلمان! اگر بدن مرا با قیچی تکه تکه می کردند و با اره استخوان های مرا می بریدند برای من آسان تر و راحت تر بود از غصه یک لحظه از غصه های مرگ؛ در حالی که من از اهل خیر و سعادت بودم ولی ناگهان دیدم شخص بسیار تنومندی که نگاهش تند و نگران کننده بود، در میان آسمان و زمین ظاهر گشت و اشاره ای به چشم و زبان و گوش من کرد که هر سه از کار افتادند - تا اینکه آن شخص گفت: - پس فرشته مرگ گفت: تو را بشارت باد که تو از اهل خیر و نیکی هستی و به من نزدیک گشت و روحم را قبض کرد و وقتی روح را از هر عضوی می گرفت آن چنان با شدت و سختی بود مثل اینکه کسی از آسمان به زمین سقوط کند! و همین طور قبض روح را ادامه می داد تا آنکه به سینه ام رسید پس ناگهان در یک آن با تمام شدت روح را بیرون کشید، به طوری که اگر این شدت و سختی بر کوه ها واقع می شد، کوه ها در اثر آن ذوب می شدند! آری این چنین روح مرا بیرون کشید!...

یا اخی! هذه الروایه قد انقض ظهری! لأن هذا الرجل انما کان من أهل الایمان و أهل الخیر فان کان أمره بهذا المنوال فکیف یصنع؟! من لا یطمئن بل لا یظن لنفسه خیراً؟!
و ان شئت أزید من ذلک فاسمع بعض الأخبار فی تفصیل شده النزع للکفار.

ای برادر من! این روایت کمر مرا شکسته است! برای اینکه وقتی با کسی که اهل ایمان و خیر و نیکی چنین برخورد نمایند، با کسی که اطمینانی به نیکوکار بودن خود ندارد بلکه گمان نیکوکار بودن نیز نمی تواند داشته باشد، چه برخوردی با او خواهند کرد و او چه باید بکند؟!

چند سوال در مورد ظهور

با سلام و خسته نباشید
همانطور که می دانید بعضی از افراد بشارت به ظهور در اینده نزدیک می دهند و نشانه هاش هم معلوم هست و....
چند سئوال اینجا هست که اگر امام زمان ظهور کند: جبهه به چه صورت هست؟ حق یا باطل ؟ ایا اعتدال هم داریم؟ مثلا کسی بگه من نه سفیانی و جدال را قبول دارم و نه امام زمان !؟ این شخص شرایط اش چطوری میشه؟ ایا باید حتما بین جبهه حق یا باطل یک کدام را انتخاب کرد یا میانه روی هم اینجا میشه انتخاب کرد؟ بعضی از شیعیان به صورت شناسنامه ای شیعه هستند و میگند مثلا امام زمانی وجود نداره یا بعضی هم اهل واجبات(نماز-روزه و..) نیستند و از نظر اعتقادی تعطیل هستند ! اینها شرایط شان چطوری میشه؟
=========================================================================
زمانیکه امام زمان ظهور کند گمان کنم چند سال جنگ باید کند با غرب و...
ایا جنگ به صورت پیاده نظام انجام میشه یا موشکی؟ یا لشکر کشی ؟ایا همه باید اسلحه دست بگیرند و بجنگند؟ یا جنگ نرم هم داریم؟
اصلا مگر امام زمان از طرف خدا نیامده پس باید قدرت خدایی داشته باشه مثلا با یک اشاره تمام تسلیحات دشمن را از کار بندازد مثل بمب اتمی و...
کتاب یا سایتی سراغ دارید که در مورد این موارد دوران جنگ و پس از ظهور بیشتر توضیح داده باشد؟

سپاس

دلایل یکتایی خداوند

انجمن: 

با سلام ، سن من ۱۵ است و از حدود یک سال پیش شبهه های گوناگون دینی در ذهنم ایجاد می شود و بار ها به دنبال جواب ان ها نیز رفته ام ولی مشکل من این است که این سوالات خیلی زیاد هستند و خیلی تکراری! یعنی مثلا من پاسخ سوالی را پیدا کرده ام ولی بعد از مدتی دوباره به سراغم می اید و ان قدر ذهنم درگیر این مسائل است که پاسخ ان ها را فراموش می کنم و دائما به خاطر این مسئله اذیت می شوم یعنی یک جور احساس سردرگمی می کنم و ان قدر ذهنم درگیر این مسائل می شود که نمی توانم هیچ کاری انجام دهم.برای مثال بسیار فراموش کار شده ام و به هنگام انجام امور شرعی دائما به سراغم امده و مرا دیوانه می کنند لطفا راهنمایی ام کنید.در ضمن من ادم وسواسی هستم و با این اوصاف وسواسم شدید تر شده . با تشکر از پاسخ گویی تان لطفا پاسخ را در ادامه پیام بنده ارسال کنید چون وقتی به جای دیگری منتقل می کنید من گاهی اوقات نمی توانم به ان جا وارد شوم و گاهی نمی توانم ان جا را پیدا کنم. من یک سوال دیگر نیز داشتم : ما از کجا به یکتایی خداوند پی می بریم ؟ یعنی چه اشکالی دارد که مثلا یک خدا مسئول یک چیز و دیگری مسئول چیز های دیگر باشد و ان قدر دانا باشند که باهم کنار بیایند؟ با سپاس از پاسخ گویی تان.

ختنه در اسلام

چرا در اسلام ختنه رد نشده است و از آیین یهودیان به اسلام منتقل شده است ؟

توضیحات :
1- آیه 4 سوره تین میگوید "لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ في‏ أَحْسَنِ تَقْويمٍ" ، این نشان میدهد آفرینش خدا مخصوصا در مورد خاص انسان به صورت کامل بوده است و هیچ نقصانی ندارد.
و سایر آیات
مومنون 14 : ... فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقينَ
سجده 7 : الَّذي أَحْسَنَ کُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَهُ ...

2- شخصی دیگر این سوال را از امام صادق پرسیده و در جواب امام صادق گفته : همانطور که مو و ناخن بلند میشوند ، آنها را کوتاه میکنیم و یا بند ناف را جدا میکنیم ، تناقضی با حکمت خدا ندارد این کار هم تناقضی ندارد.
اما من میگم خدا از این آفرینشش بی نقصتر بوده ،چون تو اون سه مورد که امام صادق گفته هیچ سلول عصبی وجود نداره و واقعا احسنت بر خدا که وقتی آنها رو کوتاه میکنیم یا میبریم هیچ دردی احساس نمیکنیم ،
اما محلی که ختنه میشود اتفاقا حساس ترین مرکز تجمع سلولهای عصبی میباشد و چه دردهایی که در گذشته که امکانات پزشکی نبوده برای این عمل جراحی به انسان وارد می شده و حتی عده بسیار کمی هم از این عمل جان سالم به در نمیبردند.
پس این عمل شدیدا دست بردن در خلقت خداوند است که مصداق آیه 119 سوره نسا است که شیطان میگه : .... وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ ....

3- همانطور که گفتم این عمل از موارد مشترک یهودیان و مسلمانان میباشد ، پس هیچ گاه نباید انتظار داشته باشیم که آنها این عمل را رد کنند ،
به همین خاطر این عمل در دنیا هنوز دقیقا 50 50 است یعنی عوارض و فواید آن با هم برابر است ، پس لطفا وارد مباحث پزشکی و علمی نشید.

4- ترجیحا از روایات استفاده نشود ، نهایتا قرآن

با تشکر

مفهوم توکل و امید به خدا

انجمن: 

مفهوم توکل ،امید به خدا و رحمت خداوند دقیقا چیست؟
چگونه میتوان به خدا امید داشت و مشکل را به او سپرد در حالی که شاید خواست و رحمت او مطابق با خواست و مطلوب ما نباشد

اگر رحمت حق متوقف بر خواسته و ادراک ما نباشد..چگونه میتوان به آن رحمت گفت و چگونه میتوان به آن دلگرم شد
بعنوان مثال فردی همسر خودشو دوست داره و نمیخواد از دستش بده و بعد بگوییم عیب نداره اگه از دست دادی خدا همسر دیگری میدهد...
خب این حرف نه تنها امیدی ایجاد نمیکنه بلکه عین عذابه..

لطفا راهنمایی کنید

ولایت معنوی امامان

انجمن: 

با سلام ...
آن طور که بنده میدانم امامان معصوم (ع) دارای دو نوع ولایت هستند ؛ ولایت ظاهری و ولایت معنوی یا باطنی.
در اثبات ولایت ظاهری از چندین آیه قرآن و حدیث معتبر استفاده می شود که در جای خودت قابل بحث است؛
اما سوال اینجاست که :
1. چه احادیث و آیاتی مربوط به ولایت باطنی و معنوی امام معصوم است؟
2. حدود و کیفیت این ولایت چگونه تعریف شده است و آنچه ما به آن معتقدیم که همه شئون زندگی را در می گیرد چه منابع معتبر روایی و قرآنی دارد؟

رقص یاد بگیرم یا نه؟

انجمن: 

سلام
راستش خانواده من کمی مذهبیه و تا جایی ک بشه احکامو رعایت میکنیم
اما من ی مشکل بزرگ دارم
چون ما همیشه جمع میشیم بزن برقص داریم اوایل من تمایلی نشون نمیدادم و مامانم ازم ناراحت میشد ک توجمع نیستم
و چون زیاد رقصم بلد نیستم خواستم اول رقص ایرانی یاد بگیرم ک منصرف شدم
گفتم زومبا یا هیپ پاپ یاد بگیرم ک میگن نوعی ورزشه حالا من باید چیکار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مرجع تقلید: آیت الله مکارم شیرازی