توبه و استغفار

عدالت خداوند و سکرات مرگ

انجمن: 

با سلام و خسته نباشید.

میخواستم بدونم روایت زیر که در کتاب رساله لقاء الله آمده است آیا با عدالت خداوند در تضاد نیست؟
اگر قرار باشد فرد صالح و مومن به این شدت جان بدهد پس چه انگیزه ای باقی می ماند برای انجام اعمال نیک و صالح وقتی قرار است به این شدت عذاب شویم و فرقی بین ما و افراد فاسد و گناهکار نباشد؟
خیلی ممنون

و أما الأخبار؛ فیکفی منها ما فی تفصیل موت من أخبر سلمان الفارسی المحمدی حین وفاته و فیه: انه قال: یا سلمان! القرض بالمقاریض و النشر بالمناشیر أسهل و أهون علی من غصه واحده من غصص الموت و کنت أنا من أهل الخیر و السعاده فاذا جاء شخص عظیم الجثه مریب المنظر مابین السماء و الأرض فأشار الی عینی و لسانی و سمعی فعمیت و خرست و بکمت الی أن قال فقال ملک الموت ابشر انک من أهل الخیر و دنی منی و جذب روحی و کان کل جذبه مکان شده تنزل من السماء الی الأرض و هکذا کان یجذب حتی بلغ الی صدری فاذا جذب جذبه واحده شدیده بحیث لو وقعت علی الجبال لذابت من شدتها فاخرج روحی... هذا.

اما اخبار و روایات؛ پس کفایت می کند روایتی که درباره مرگ است که یکی از مردگان به تفضیل آنچه که هنگام مردن بر او گذشته بود برای سلمان فارسی محمدی بیان کرده که قسمتی از آن این است که گفت: ای سلمان! اگر بدن مرا با قیچی تکه تکه می کردند و با اره استخوان های مرا می بریدند برای من آسان تر و راحت تر بود از غصه یک لحظه از غصه های مرگ؛ در حالی که من از اهل خیر و سعادت بودم ولی ناگهان دیدم شخص بسیار تنومندی که نگاهش تند و نگران کننده بود، در میان آسمان و زمین ظاهر گشت و اشاره ای به چشم و زبان و گوش من کرد که هر سه از کار افتادند - تا اینکه آن شخص گفت: - پس فرشته مرگ گفت: تو را بشارت باد که تو از اهل خیر و نیکی هستی و به من نزدیک گشت و روحم را قبض کرد و وقتی روح را از هر عضوی می گرفت آن چنان با شدت و سختی بود مثل اینکه کسی از آسمان به زمین سقوط کند! و همین طور قبض روح را ادامه می داد تا آنکه به سینه ام رسید پس ناگهان در یک آن با تمام شدت روح را بیرون کشید، به طوری که اگر این شدت و سختی بر کوه ها واقع می شد، کوه ها در اثر آن ذوب می شدند! آری این چنین روح مرا بیرون کشید!...

یا اخی! هذه الروایه قد انقض ظهری! لأن هذا الرجل انما کان من أهل الایمان و أهل الخیر فان کان أمره بهذا المنوال فکیف یصنع؟! من لا یطمئن بل لا یظن لنفسه خیراً؟!
و ان شئت أزید من ذلک فاسمع بعض الأخبار فی تفصیل شده النزع للکفار.

ای برادر من! این روایت کمر مرا شکسته است! برای اینکه وقتی با کسی که اهل ایمان و خیر و نیکی چنین برخورد نمایند، با کسی که اطمینانی به نیکوکار بودن خود ندارد بلکه گمان نیکوکار بودن نیز نمی تواند داشته باشد، چه برخوردی با او خواهند کرد و او چه باید بکند؟!

چگونگی درخواست حلالیت در حق الناس

با سلام و خسته نباشید
میخواستم بدونم که گفته شده برای حق الناس های غیر مالی مثل غیبت و... اگر فرض کنیم که به طرف بگیم و وضعیت بدتر بشه باید از طرف آن شخص استغفار کنیم:این استغفار یعنی چی؟ لطفا توضیح بدهید: جمله خاصی را باید بگیم؟
=============================================================
در مورد حق الناس مالی: بعضی از فیلم های سینمایی یا آهنگ ها توی کانال های تلگرامی به صورت رایگان هستند ولی من توی بعضی از سایت های دانلود فیلم دیدم که این فیلم ها پولی هستند!! الان تکلیف چی هست؟ ایا حق الناس محسوب میشه؟ من نمی دانم ان طرف که فیلم را توی کانال تلگرام گذاشته : پول فیلم را پرداخت کرده یا نه!؟
سپاس

از کجا بدانم که توبه ام پذیرفته شده است؟

سلام من بعد از گناه توبه بکنم از کجا بدانم که گناهم بخشيده شده است؟

از قوز قرنیه تا ذکر یونسیه !

این داستان واقعی است . داستان خودم هست.پسری 27 ساله ناشکر.
من ناشکر شده بودم گناه کار شده بودم با اینکه نماز خون و مذهبی بودم.یه روز دکتر بهم گفت چشمات قوز قرنیه داره و ممکنه روز به روز ضعیف تر بشه .پیش خودم گفتم چرا من؟؟؟ خیلی ناراحت بودم.تا حدی ناشکری و گناهکاری خودم رو دلیل بیماری میدونستم.رفتم نماز خوندم استغفار کردم.بعد قرآن رو باز کردم.چشم ام به اسم حضرت یونس خورد.برام این سوال پیش اومد که راستی چرا پیامبر خدا باید در شکم ماهی زندانی بشه !؟ برام سوال شده بود و کنجکاو بودم.میدونستم حضرت یونس در شکم ماهی زندانی شده ولی علت رو نمیدونستم.تو اینترنت داستان حضرت یونس رو خوندم و علت رو فهمیدم.پیش خودم گفتم خدا بهم میگه یونس پیامبرم بود اون همه مقام و منزلت داشت گناهی هم نکرد و فقط قومش رو ترک کرد و قومش رو نبخشید.من اون رو به دهن ماهی (نهنگ) انداختم.حالا تو سر تا پا تقصیر رو به خاطر ناشکری و ناسپاسی ات نباید آگاه میکردم !؟ نباید بهت تلنگری میزدم تا از مادیات فاصله بگیری و مثل قبل ها شاکر باشی !؟ این افکار رو به مادر و خواهرم گفتم.مادرم چیزی نگفت ، ولی خواهرم گفت تو خودت رو با پیامبر خدا مقایسه میکنی!؟ تو توهم زدی.تو کجا و یونس پیامبر کجا !!!؟؟ من هم چند روز بعد دوباره به این اتفاق فکر میکردم.ولی یه حس درونی میگفت من توهم نزدم خدا خواسته به من بفهمونه آره من خودم مقصرم و خودم به خودم ظلم کردم.یه شب اتفاقی از سایت شهید آوینی استخاره آنلاین با قرآن گرفتم.خدا شاهده ،صفحه 207 یعنی انتهای سوره توبه و ابتدای سوره یونس برایم اومد!!! اینجا بود که واقعا شوکه شده بودم.من خودم مهندس نرم افزارم.چه طور ممکنه کامپیوتر سرور عدد تصادفی که تولید میکنه عددی باشه که به صورت سر تیتر و بزرگ جلوی چشم ام بنویسه «یـــــــــــونــــــــس»!؟ من این رو معجزه میدونم.و هیچ وقت این موضوع و اون شب رو فراموش نمیکنم.
من آدم ناشکری شده بودم.و کفران نعمت داشتم.علت هم این بود که خودم رو با دیگران و خصوصاً ایده آل ها مقایسه میکردم.به اشتباهم الان پی بردم.توی مادیات هیچ وقت نباید خودت رو با ایده آل ها یا از خودت بالاتر قیاس کنی.چون نهایت مثل من کافر میشی.و همون طور که خدا خودش در قرآن گفته " انا هدیناه سبیل اما شاکراً اما کَفورا" من شاکر نبودم.پس کافر شده بودم.کافری فقط این نیست خدا رو قبول نداشته باشی و ازش اطاعت نکنی.کفران نعمت و ناشکری هم کافریه.من الان به اشتباه ام پی بردم.نمیدونم چرا اینجا درد و دل کردم.ولی دوست داشتم این موضوع رو با هموطنای ایرانی ام در میون بزارم.برام دعا کنید بیماری ام پیشرفت نکنه.چون من برای کارم و ادامه تحصیل چشم هام رو خیلی نیاز دارم.کسایی هم که مثل من بیمار هستند ذکر یونسیه رو فراموش نکنند.در مورد این ذکر در اینترنت حتما مطالعه کنید.برای بیمارها و معنوی شدن ذکر خیییییییییلی خوبیه.ذکر یونسیه : «لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ»

دوست دارم نظرات شما رو راجب این موضوع بدونم ...

آیا خداوند توبه کسی را که چندین بار از گناه توبه کرده می بخشد؟

من امروز از یک عزیز سوال کردم که آیا خداوند توبه کسی رو که چندین بار توبه کرده و هر بار خواسته یا ناخواسته آلوده به گناه شده می بخشه؟ ایشون به من گفتن نه. اینجوری انگار خداوند رو به تمسخر گرفته انسان. ولی من هنوز به این که خدا میبخشه اعتقاد دارم! خدا میگه گر 100 بار توبه شکستی باز آی... اگه شخص برای آخرین بار واقعا توبه نصوح کنه و هیچوقت تکرار نکنه گناهشو واقعا خدای بزرگ اون بندشو نمیبخشه؟؟

احادیثی پیرامون " توبه "

حدیث (1) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :

[="blue"]مَن حَبَسَ عَن اَخيهِ المُسلِمِ شَيئا مِن حَقِّهِ حَرَّمَ اللّه‏ُ عَلَيهِ بَرَكَةَ الرِّزقِ اِلاّ اَن يَتوبَ[/]
[="darkred"]
هر كس چيزى از حقّ برادر مسلمان خود را نگه دارد [و به او ندهد]، خداوند، بركت روزى را بر او حرام مى‏كند، مگر آن كه توبه كند [و جبران نمايد].[/]

(من لايحضره الفقيه، ج 4، ص 15، ح 4968
)