وحدت
شبهه در مورد وجود خداوند
ارسال شده توسط به من بیاموز در شنبه, ۱۳۹۷/۰۵/۱۳ - ۲۰:۱۱با سلام و عرض ادب .
من زمانی که میخواستم ببینم آیا خداوند مجموع موجودات عالم است گفتم که لابد اینطور نیست زیرا موجودات عالم از اجزاء تشکیل شده اند و خداوند موجودی بسیط است ، و زمانی که گفتم خداوند غیر از موجودات عالم است گفتم لابد اینطور نیست چون خداوند کامل مطلق است و وجودی نیست که نداشته باشد !
حال تکلیف مرا در این شبه روشن کنید که خداوند در نهایت مجموع موجودات عالم است یا نیست ؟ غیر از موجودات عالم است یا نیست ؟
اگر بگویید غیر از موجودات عالم است پس مجموع موجودات عالم نیست !
اگر بگویید مجموع موجودات عالم است پس غیر از موجودات عالم نیست !
اگر بگویید مجموع موجودات عالم نیست و غیر از موجودات عالم است بنابر این چگونه میتواند کامل مطلق باشد ؟
آیا وحدت بین شیعه و سنی پشتوانه روایی دارد؟
ارسال شده توسط asad در چهارشنبه, ۱۳۹۲/۰۲/۰۴ - ۱۷:۰۴سلام!
با یکی از آشناهامون در مورد وحدت بین شیعه و سنی بحث میکردم (من میگفتمباید وحدت کنیم اون میگفت نه) میگفت هرچه در روایات گشته هیچ روایتی مبنی بر وحدت بین شیعه وسنی و اینکه ما با اونها برادریم و این حرفا پیدا نکرده و ما هرچه روایت داریم در مورد تقیه هست نه وحدت! تقیه برای حفظ جان و دین! و هرچه که از وحدت شنیده شده نه از امام معصوم که از عالمان این زمانه شنیده شده است!
حالا اومدم بدونم آیا در روایات از وحدت بین مسلمین روایتی داریم یا نه! ممنون!
نفس بسیط چگونه می تواند ترکیب بردار باشد؟
ارسال شده توسط armm1388 در سهشنبه, ۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۰۰:۵۲- با عرض سلام و تشکر فراوان –صدرالمتالهین معتقد است آن نفسی که در عالم ذر مورد خطاب الهی قرار گرفت نفس کلی انسانی بوده که بعدها نفس جزپی هر انسانی هنگام بلوغ نطفه (در یک مرحله خاص) از این نفس کلی جدا شده و به آن شخص تعلق گرفته شده است. سوال اینجاست که نفس بسیط چگونه تجزیه شده است؟ مگر بسیط ترکیب دارد؟ - پیشاپیش از پاسخ شما سپاسگذارم.
خانواده درماني اسلام (شيعه و سني)
ارسال شده توسط حامی در یکشنبه, ۱۳۹۵/۰۹/۲۱ - ۰۰:۳۱[="Tahoma"][="DarkGreen"]
توحید درمانی( از کثرت به وحدت)
یک سلول، اعضای بدن ما، افراد خانواده و اشخاص یک جامعه مانند سیستم ساعت با هم ارتباط و همبستگی دارند. اسلام دین خاتم، جامع، جاوید، جهانی و جانفزا و جانفروز است. با برنامه سعادت بخش خود، فرزندان بنیآدم را که مانند «جمع پراکنده، متکثر و آشفته» هستند، به سمت قلّه هرم، حضرت آدم و بعد خداوند تبارک و تعالی جهت میدهد. «رسول مهربانی» با کتاب راهنمای خود، «قرآن شریف»، ما را از کف هرم که تکثر، تشتت و تفرقه و پراکندگی است به سمت اوج هرم که «وحدت یافتگی» است، نظام و سازمان میدهد تا فرزندان حضرت آدم همگی زیر این چتر دلپذیر، با هم پیوند برادری ببندند و با بمب تفرقه با کنترل دشمنان برادرکشی نکنند و در مشاجرات که در هر خانوادهای تا حدودی طبیعی است، برخی از اعضای خانواده از خانه بزرگ اسلام نرانند تا با تحریک منافقان و مغرضان، در برابر هم شاخ و شانه نکشند و به هم توهین نکنند.
آندره موروئا زندگینامه نویس فرانسوی میگوید: دوست شما عاشق هوشتان است و معشوقه شما عاشق جذابیتتان، اما «عشق خانواده» دلیل نمیخواهد؛ شما در خانواده متولد میشوید و با اعضای آن همخون هستید. با این حال، خانواده میتواند بیش از هر کس دیگری در دنیا، شما را عصبانی کند.
خانوادة بزرگ مسلمانان، امروز، نیاز به درمان جدی دارند، همانگونه که اعضای خانواده نباید راز خانواده را بیرون فاش کنند، نباید بیگانه را به حریم خود بیاورند و نباید نسبت به ناموس خانواده، بیغیرت باشند، مسلمانان نیز نباید اختلافات را به بیرون از خانواده بزرگ اسلامی( بیش از یک میلیارد) بکشند، باید بر امور مشترک تمرکز کنیم و در مناظرات علمی اخلاق و ادب اسلامی را رعایت کنیم و مراقب باشیم که هدف دشمنان این است که تفرقه بیندازند و حکومت کنند و متأسفانه با غفلت ما موفق بودهاند، نمونة بارز آن علم کردن گروهی افراطی که مانند القاعده و طالبان و وهابت است که خطر این افراطیون مانند خطر افراطیون یهود یعنی صهیونیسم است. به دلیل این نابسامانیهاست که از آب دشمن گل آلود ماهی میگیرند و عرفانهای نو ظهور و بهاییت را پرو بال میدهند و برای رشد این غدههای سرطانی هزینه هنگفت میپردازند و از آنها حمایت تبلیغاتی و سیاسی و...میکنند.
آزمون 30 سؤالی برادری(خود سنجی)
امیرالمؤمنین علی (ع) روایت کردهاست که رسول مکرم اسلام (ص) فرمود: هر مسلمانی بر برادر خود «30 حق» دارد که ذمه او بری نمیشود، مگر اینکه آن را ادا کند یا صاحب حق بر او ببخشد:
1- لغزش او را عفو کند.
2- گریهاش را ترحم و دلسوزی کند.
3- عیب او را بپوشاند.
4- خطا او را نادیده گیرد.
5- عذرش را بپذیرد.
6- در غیاب او نگذارد غیبت و بدگوئی او را بنمایند.
7- همیشه ناصح و خیر خواه او باشد.
8- دوستی او را حفظ کند.
9- نگذارد مدیون مردم شود.
10- چون مریض شود او راعیادت نماید.
11- در وقت مردن او حاضر شود.
12- دعوت او را بپذیرد 13- هدیه او را قبول کند.
14- رفت آمد با او را قطع نکند 15- از محبت او تشکر کند.
16- با حسن نیت او را یاری دهد.
17- در حفظ محارم و عفت او کوشش کند.
18- حاجت او را بر آورد.
19- در حاجات او شفیع او بشود.
20- عطسه او را طلب خیر کند.
21- در حال گمراهی او را هدایت نماید.
22- سلامش را جواب گوید.
23- سخن او را خوب تعبیر کند.
24- به حیوانات او ترحم نماید.
25-سوگندش را بپذیرد.
26- با دوستانش دوستی کند و با او دشمنی ننماید.
27- در حال ظلم و مظلوم بودن او را یاری نماید به این طریق که در حال ظلم کردن او را از ظلم باز دارد و در حال مظلومیت او را در گرفتن حق کمک نماید.
28- او را خوار نکند و تسلیم دشمن ننماید.
29- آن خوبی ها که برای خود می خواهد برای او نیز خواستار باشد.
30- و بدی هائی که برای خود دوست ندارد برای او نپسندد.
بعد فرمودند: شنیدم رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: اگر یکی از شما نسبت به حقوق برادری مسامحه نماید روز قیامت از وی مطالبه می شود و قضا می گردد.[1]
باز برگردیم و به این حقوق دقت کنیم چه قدر عمیق است و دقیق؟! ما چقدر سخن رهبر عزیز اسلام(حضرت محمد(ص) را اجرا میکنیم. بنابراین ما وظیفه داریم مسلمانان را حمایت مالی، کلامی، عاطفی، اطلاعاتی و شناختی و سیاسی و معنوی...کنیم. آیا واقعاً مسلمان میتواند در برابر کشتار در سوریه و فلسطین بیتفاوت باشد و اشکال کند که چرا دولت به کشورهای دیگر کمک مالی میکند؟
اگر این طور است نمره بالایی در آزمون برادری و مسلمانی نمیگیریم. آزمونی که خود پیامبر مشخص کردهاند که نقطه اشتراک مسلمانان است.[1]
باز برگردیم و به این حقوق دقت کنیم چه قدر عمیق است و دقیق؟! ما چقدر سخن رهبر عزیز اسلام(حضرت محمد(ص) را اجرا میکنیم. بنابراین ما وظیفه داریم مسلمانان را حمایت مالی، کلامی، عاطفی، اطلاعاتی و شناختی و سیاسی و معنوی...کنیم. آیا واقعاً مسلمان میتواند در برابر کشتار در سوریه و فلسطین بیتفاوت باشد و اشکال کند که چرا دولت به کشورهای دیگر کمک مالی میکند؟ اگر این طور است نمره بالایی در آزمون برادری و مسلمانی نمیگیریم. آزمونی که خود پیامبر مشخص کردهاند که نقطه اشتراک مسلمانان است.
«هفته وحشت»
«هفته وحدت»، نوازد نورس نارسی نیست که اول هفته به دنیا بیاید و چند روز با رنجوری سپری کند و آخر هفته از دنیا برود، هفته وحدت درخت تنومندی است که در صدر اسلام، بذرش به دست پر برکت پیامبر مهربانی کاشته شدهاست و روز به روز پربارتر میشود. دشمنان اسلام، علفهای هرزی هستند، که دست در دست هم دادهاند تا اجازه نفس کشیدن و رشد را از این درخت بگیرند. تبلور، اتحاد مسلمان در هفته وحدت، مایة«وحشت» دشمنان شدهاست. هرکسی که به این وحدت اسلامی صدمه بزند و در واقع کمک به رشد علفهای هرز کرده و راه رشد این درخت پرثمر را به سهم خود گرفتهاست. مراجع شیعه تقویت اتحاد صفوف مسلمان را «واجب» و ایجاد تشتت و تفرقه را «حرام» میدانند. پس اگر هفته وحدت باید همیشگی و همه روزه باشد، نباید هفتة وحدت را جشن بگیریم؟ هفتة وحدت را «باید» جشن بگیریم، چون این کار مانند خانه روبی قبل از عید، یا جشن تولد، و یا یادداشت برای یادآوری و غفلتزدایی است. مانند پرچم و یک سمبل است که ما را به خود میآورد. و نماد تبری ابراهیم(ع) بر بت اسکتبار و صنم جهل.
اهداف خانواده درمانی
در روانشناسی خانواده درمانگران برای اهدافی بیان کردهاند که مهمترین آنها عبارتند از: 1. تغییر اصول غیرانطباقی که بر خانواده مسلط است،2. بالا بردن آگاهی اعضای خانواده در زمینه راههای مختلف حل مشکل، 3. افزایش روابط مستقیم چهره به چهره و کاهش از سرزنش، 4. کاهش یا رفع تعارض و اضطراب در روابط بین فردی، 4. تقویت حساسیت نسبت به نیازهای هیجانی اعضای خانواده به وسیله یکدیگر و برآوردهسازی نیازها، 5. تقویت ظرفیت افراد خانواده برای مقابله با نیروهای مخرب درون و بیرون از محیط خانواده، 6. نفوذ بر هویت خانوادگی و ارزشهای آن، به طوری که اعضای خانواده به سوی رشد و سلامتی گرایش یابند.
متناظر و موازات این اهداف، نیز باید در درمان گرفتارهای جهان اسلام در نظر گرفته شود.
چند نکتههای ناب قرآنی
- وقتی در قرآن به صراحت بیان شده که به بتها و خدایان ساختگی مشرکان بد و بیراه و ناسزا نگویید، ما هم نباید به همدیگر ناسزا بگوییم.
- از خداوند رحمان و رسول اکرم او پیروی کنید و با هم نزاع و ستیز نکنید که بنیان مهرتان و حکمت و حکومتتان سست میشود و نسیم پیروزی بر شما نمیوزد و صبوری کنید که خداوند با شکیبان است؛وَأَطِیعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ وَاصْبِرُواْ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ.[2]
- و هرگز در برابر دشمن سست نشوید و از مصائبى که بر شما وارد مىشود، غمگین مباشید که شما برترید اگر مؤمن واقعى باشید. وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ .[3]
- همانا مؤمنین با یکدیگر برادرند، پس میان برادران خود (در صورت اختلاف و نزاع) صلح و آشتى برقرار کنید و تقوى داشته باشید تا مورد ترحّم خداوند قرار گیرید؛ «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُواْ بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ».[4]
درمانگر: پیامبر عزیز اسلام(ص)، اهل بیت، عقل.
روش درمان:به طور کلی برای درمان مشسکلات خانواده بزرگ اسلام میتوان از روشهای شناختی، رفتاری، عاطفی، تجسمی، معنویت درمانی، کاردرمانی و...کمک بگیریم. در این درمانها بر اموری تأکید میشود مانند:
1- «کتاب درمانی»: (خواندن قرآن و عمل به آن) [HL]تلاوت = دیدن + خواندن + شدن[/HL]
2- «برائت درمانی»: در حج و مساجد از دشمنان.
3- «اشتراک درمانی»: توجه به نقاط مشترک(خدا، قرآن، کعبه، پیامبر مهربانی، مناسک حج و عمره، اصل نماز و روزه، باور به انبیاء و معاد، باور به برادری و فرزندان حضرت آدم بودن همه مردم، صحابه مورد وفاق و...)،
4- توجه به زیانهای تفرقه و فواید اتحاد،
5- بر هم زدن معادلات تفرقهافکن دشمن (مانند تفرقه بینداز و حکومت کن)،
6- تکنیک «زن و شوهر جنگ کنند، ابلهان باور کنند.» برای ناامید کردن دشمن، با جلسات دینی و سیاسی مشترک،
7- با درخواست حق وتوی برای کل خانواده بزرگ اسلام،
8- دعای وحدت بعد از نماز جماعت،
9- شرکت شیعه و سنی در مراسم دینی همدیگر،
11- رعایت اخلاق و ادب اسلامی در مناظرات علمی،
10- طرح وحدت و دوستی با ادیان دیگر و توجه به معنای این آیه که بعد از نماز خوانده میشود: آَمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آَمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَکَ رَبَّنَا وَإِلَیْکَ الْمَصِیرُ؛فرستادة ما به آنچه از جانب پروردگارش به سوى او نازل شده ایمان آورده و مؤمنان همگى به خدا و فرشتگان و کتابها و فرستادگان او ایمان آوردهاند (و گفتند) میان هیچ یک از فرستادگان او فرق نمى گذاریم، و گفتند: شنیدیم و اطاعت کردیم، پروردگارا عفوت را مى طلبیم، و بازگشت (همه) به سوى توست.[5]
..........................................................................
1. وسائل الشیعه، ج 12، ص 212.
2.انفال، 46.
3.آل عمران، 139.
4.حجرات،10.
5. بقره، 285.
منبع: رك: ماهنامه خانه خوبان، محمدحسین قدیری، ش61[/][/]
وحدت اقشار مختلف مردم و پویایی جامعه
ارسال شده توسط safareeshghe در سهشنبه, ۱۳۹۴/۱۰/۲۹ - ۲۰:۰۸با سلام و احترام
از انجا که مقام معظم رهبری تاکید بسیاری بر حفظ وحدت داشته اند و دارند و می دانیم که وحدت بر تمام جامعه ی اسلامی و تمام حکومت های اسلامی مفید و تاثیرگذار خواهد بود حال می خواستم بدونم که ایا وحدت حتی در بعد جامعه ای که ما در ان حضور داریم (جامعه ی جمهوری اسلامی ایران) سبب رشد و پویایی جامعه شود؟
در واقع وحدت می تواند در رشد و پویایی جامعه کمک کند؟
البته می توان تنها وحدت بین شیعه و سنی را در نظر نگرفت بلکه وحدت میان اقشار مختلف موجود در جامعه را نیز دانست.
حدیثی درباره وحدت
ارسال شده توسط سجاد میرزایی در جمعه, ۱۳۹۴/۰۵/۳۰ - ۱۰:۳۹سلام علیکم.حدیثی از امام صادق ع موجود است درباره وحدت که تکه هایی از آن بدین گونه است:به عیادت آنها بروید.پشت سر آنها نماز بخوانید،و...
فی الحال،متن کامل این حدیث را همراه با سند و مدرک از شما کارشناس محترم درخواست می کنم.با تشکر
ثمره اتحاد شیعه و سنی // خشم اسرائیلی ها از اتحاد مسمانان + عکس
ارسال شده توسط sayedali در یکشنبه, ۱۳۹۴/۰۳/۰۳ - ۱۳:۵۲
السلام علیک یا امیرالمومنین (ع)
السلام علیکم یا اهل بیت نبوه (ع)
السلام علیک یا صاحب الزمان (عج)
================================
با سلام خدمت کارشناس محترم و کاربران گرامی
شاید بسیاری از شیعیان و اهل سنت سوالات زیادی در رابطه با اتحاد اسلامی داشته باشند و یا هنوز اهمیت این اتحاد رو درک نکرده باشند...
اگر عکس زیر رو نگاه کنید متوجه اهمیت اتحاد اسلامی می شوید وپاسخ همه سوالات را خواهید گرفت:
به دلیل اهانت این شخص صهیونیست به حضرت امام خمینی(ره) قسمت هایی از این عکس حذف شده است اگر منطق داشت که فحاشی نمی کرد! فحاشی نشان بی منطقی است
همان طور که مشاهده کردید ، اتحاد بین مسلیمن به جایی رسیده است که این شخص صهیونیست عصبانی شود و شیعه و سنی را مشترکا خطاب دهد و توهین کند! اکنون سوال من از کارشناس محترم این است که واقعا چه چیزی باعث می شود ما مسلمانان آنچه که به نفعمان هست را به خوبی انجام ندهیم و گوش به فرمان ولی امر مسلمین جهان نباشیم؟ آیا حتما باید ثمره این سخنان حکیمانه را ببینیم و لمس کنیم تا به اهمیت سخن ولی امر مسلمین جهان ایمان بیاوریم؟
اگر اتحاد اسلامی بی اثر و بی فایده بود ، چرا دشمن هر روز دست به یک دسیسه می زند، وهابیت، تشیع لندنی و داعش و انتشار جعلیات و شایعه ها و شبهه ها در محیط مجازی و ...... که همه و همه مانع این وحدت شود؟
حتی دشمن با تمام این دسیسه هایی هم که می کند اقدام به هتاکی هم می کند و عصبانی می شود!
بار ها این شخص صهیونیست به امام خامنه ای توهین کرده است .....
به
امام خمینی(ره) توهین کرده است.... البته توهین نشانه بی منطقی هست !هرچند صهیونیست های نجس و هار را چه به منطق! این را دیگر همه عالم می دانند.
حالا چرا مقابل این شیاطین وحدت نداشته باشیم؟
چرا برخی از عزیزان اهل سنت ما عربستان سعودی (یهودی) و برخی کشور ها مسئولان سفیه این کشور ها را اهل سنت می دانند؟!چرا برخی از شیعیان ما به جریان لندنی اعتماد می کنند؟
هیچ فکر کردید این ها همه دشمن مشترک امام خمینی(ره) و امام خامنه ای و انقلاب و ملت ایران هستند ؟
دقیقا عین صهیونیست ها!
چه وجه اشتراک جالبی دارند این ها.
همه این ها هم از وحدت مسلمین می ترسند.
امام خمینی (ره) می فرمایند:
دست هاى ناپاكى كه بين شيعه و سنى در اين ممالك اختلاف مى اندازد اينها
نه شيعه هستند و نه سنى هستند؛ اينها دست هاى ايادى استعمار هستند.صحیفه امام ، ج1، صفحه 376.
امام خامنه ای می فرمایند:
وحدت را حفظ کنید.اگر دیدید در جامعه بین شما کسانی هستند که عکس این رفتار میکنند، آنها را طردشان کنید؛ مخالفت خودتان را به آنها ابراز و اعلام کنید؛ اینها ضرر میزنند؛ ضربه میزنند. ضربهای به اسلام میزنند، ضربهای به تشیع میزنند، ضربهای به جامعهی اسلامی میزنند. این از جمله مسائل بسیار مهم است.امروز وحدت اسلامی به نفع نظام اسلامی است؛ به نفع جمهوری اسلامی است. علیه این جهتگیری حرکت کردن، به نفع امریکاست؛ به نفع صهیونیستهاست
بیانات در جمع مداحان، تاریخ1386/04/14
امام خامنه ای:
آن کسى که نداى تفرقهى بین شیعه و سنى را سر می دهد و به بهانهى مذهب، می خواهد وحدت ملى را به هم بزند، چه شیعه باشد و چه سنى،مزدور دشمن است
بیانات در جمع مردم کردستان در میدان آزادی،تاریخ 1388.مشاهده کردید ...
وحدت به نفع نظام اسلامی و تفرقه به نفع صهیونیست ها ست...
وحدت مهم است البته وحدت اسلامی به معنای کنار گذاشتن عقاید نیست....بلکه ما روی عقاید خود هستیم و ذره ای عقب نشینی نمی کنیم.....
با عزیزان اهل سنت بحث علمی هم می کنیم
خوب است این جا نیز کارشناس محترم توضیحاتی در این خصوص نیز بدهند که وحدت به معنای عقب نشینی از عقاید نیست.
وحدت وجود و فلسفه اشراق
ارسال شده توسط IVI.@.H.D.I در شنبه, ۱۳۹۴/۰۲/۱۹ - ۱۳:۲۴با سلام
میخواستم بپرسم پیروان فلسفه اشراق قائل به وحدت وجود هستند ؟
نظر افلاطون راجع به وحدت وجود چیست ؟ آیا او قائل به آن است ؟
بی نهایت سپاس ...
مقام معظم رهبری: شیعه و سنی نباید با توهین به مقدسات یکدیگر به دشمن کمک کنند
ارسال شده توسط مدیر سابق 96-88 در دوشنبه, ۱۳۹۳/۰۷/۲۱ - ۱۹:۴۱جمعی از اقشار مختلف مردم امروز دوشنبه در سالروز عید غدیر با رهبر انقلاب دیدار کردند.
به گزارش عصرایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی سیدعلی خامنه ای در این دیدار سخنرانی کردند.
مهمترین بخش های سخنرانی رهبری به این شرح است:
- شیعه و سنی نباید با توهین به مقدسات یکدیگر به دشمن کمک کنند. اگر کسی در این زمینه آتشافروزی کند یقینا به آمریکا و انگلیس خبیث و صهیونیسم که پدیدآورندگان داعش و القاعدهاند کمک میکند.
- تلاش امروز آمریکا و همپیمانانش برای مقابله با داعش که واقعیت هم ندارد، بیش از آنکه تلاش برای از بین بردن نطفهی آن باشد برای جهت دادن و تقویت اختلافافکنیها بین مسلمانان است.
- این سیاست استعمار و مخصوصا انگلیس خبیث است. اینها داعش و القاعده را برای مقابله با جمهوری اسلامی و بیداری اسلامی درست کردند. البته امروز دامن خودشان را گرفته است.
- منطق و حجت شیعه در مسئلهی غدیر بسیار قوی و قاطع و قابل ارائه در مجالس علمی است. لکن این مسئله نباید در زندگی عمومی مسلمانان و در همگامی و برادری آنها با یکدیگر اثر بگذارد.
- آن کسانی که میخواهند اسلام را به زندگی خصوصی منحصر کنند و نگاه سکولار داشته باشند، جوابشان مسئلهی غدیر است. نصب امیرالمؤمنین فقط جنبهی معنوی نداشت بلکه مسئلهی مدیریت جامعه بود.