عالم ذر

فطرت و آیه عالم ذر

باعرض سلام وخداقوت خدمت اساتید گرامی ببخشید طبق ایه 172 سوره اعراف، اینکه خداوند در همان اوان خلقت حضرت ادم (ع) ، خطاب به ذریه ای که در نسل او تا قیامت پدید خواهد امد، فرمود؛ از اونها عهد وپیمان میگیره که خداوند انهاست، ایا شامل همه انسانها میشه یا فقط شامل انسانهای صالح میشه، دوم اینکه مگه انسان ذاتا و فطرتا خداجو افریده نشده؟ ولی خود انسان با اراده و اختیار خودش راهش انتخاب میکنه سوم اینکه این ایه مربوط به عالم ذر میشه یا نه و شامل کافرین نیز میشه یا خیر؟ باتشکر اجرکم عندالل

معنای نور وجودی ائمه علیهم السلام

انجمن: 

« ... قالو ان انتم الا بشر مثلنا تریدون ان تصدونا عما کان یعبد ءاباؤنا فاتونا بسلطان مبین (۱۰) قالت لهم رسلهم ان نحن الا بشر مثلکم و لکن الله یمن علی من یشاء من عباده و‌ما کان لنا ان ناتیکم بسلطان الا باذن الله وعلی الله فلیتوکل المومنون (۱۱). » ابراهیم/ بخشی از آیات ۱۰ و ۱۱
گفتند شما انسان هایی همانند ما هستید می خواهید ما را از آنچه پدرانمان می پرستیدند باز دارید شما دلیل و معجزه ای برای ما بیاورید (۱۰) پیامبرانشان به آن ها گفتند درست است که ما بشری همانند شما هستیم ولی خداوند بر هرکس از بندگانش بخواهد ( و شایسته بداند) نعمت می بخشد (و مقام رسالت عطا می کند) و‌ما‌هرگز نمیتوانیم معجزه ای جز بفرمان خدا بیاوریم. افراد با ایمان فقط باید به خدا توکل کنند(۱۱)

با توجه به اینکه پیامبران گفته دشمنانشان مبنی بر اینکه آن هاهم انسان هایی «مانند بقیه» هستند را تایید میکنند (باتوجه به تفسیر نمونه) نور وجودی معصومین ع ( که طبعا پیامبر ص هم یکی از آنهاست) و اینکه قبل از بقیه مخلوقات بوده و چیزی بالاتر از بعد روحانی انسان هاست چطور با عبارت «مثلکم» سازگاری دارد؟
توجه کنید که در آیات دیگر قرآن (ازجمله کهف/۱۱۰) این عبارت برای شخص پیامبر اکرم ص به کار برده شده.

عالم ذر و سرنوشت انسان ها

انجمن: 

سلام علیکم
ایا میتوان گفت نسب انسانها و مقامات ایشان در ان عالم مشخص شده
ایه دنیای ذر در سوره اعراف که میفرماید الأعراف
وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَىٰ شَهِدْنَا أَن تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَٰذَا غَافِلِينَ
این ایه شریفه متذکر میشود که ما از انسانها شهادت گرفتیم که روز قیامت انرا انکار نکنند و این در صورتی است که من و شما عالم ذر را به خاطر نداریم
ایا منظور فطرت انسان نیست ؟؟؟
التماس دعا

نفس بسیط چگونه می تواند ترکیب بردار باشد؟

  1. با عرض سلام و تشکر فراوان –صدرالمتالهین معتقد است آن نفسی که در عالم ذر مورد خطاب الهی قرار گرفت نفس کلی انسانی بوده که بعدها نفس جزپی هر انسانی هنگام بلوغ نطفه (در یک مرحله خاص) از این نفس کلی جدا شده و به آن شخص تعلق گرفته شده است. سوال اینجاست که نفس بسیط چگونه تجزیه شده است؟ مگر بسیط ترکیب دارد؟ - پیشاپیش از پاسخ شما سپاسگذارم.

اجازه در عالم ذر

انجمن: 

سلام.
خداوند می توانست در عالم ذر از انسان برای به دنیا آمدن سوال کند و خواست او را بشنود یا نمی خواست و تمایلی به این کار نداشت؟

عالم ذر و تاثیر آن در زندگی دنیوی انسان ها

انجمن: 

سلام بر کارشناسان محترم سایت و کاربران عزیز
بنده همیشه یک فکر و سوال تو ذهنم بوده و هست ببینید همه ما اینو قبول داریم که میگن خدا عادل هستش و به احدی ظلم نمیکنه چه اینجا چه اخرت اما اگر واقعا اینطوری هست پس چرا باید به عنوان مثال انسانی تو سوریه متولد بشه و اون نوزاد توسط داعش سرش بریده بشه و در جای دیگه تو عربستان فردی در خانواده اشرافی سعودی ها به دنیا بیادو رو پر قو بزرگ شه؟ایا این عدالته؟
من اینطوری خودمو قانع کردم با این نظریه که ساخته ذهن خودم هستش:
همه اینو میدونیم که قبل از اومدن به این دنیا وجود اصلیمون وجود داشته و در دنیای زر قرار داشتیم خب پس با توجه به اعمالمون که در دنیای زر انجام دادیم خداوند ما رو در دنیا تقسیم کرد و بسته به اعمال خوب و بدمون در دنیا به ما جایگاه های خوب و بدی داد دقیقا مثل همین دنیا که بسته به اعمالمون به بهشت و یا جهنم خواهیم رفت ایا این تفکر تفکر درستیه یا خیر لطفا کامل توضیح دهید.تشکر

عالم ذر انسان قبل از تولد

انجمن: 

سلام نمی دونم ایا این تاپیک مناسب این سوال بود یا نه لطفا به تاپیک مربوطه انتقال دهید
ایا در قران در مورد تناسخ قبل از تولد انسان ها سخنی گفته شده است ؟؟؟؟
من ماه ها دنبال این موضوع هستم اما تو اینترنت فقط یه عالمه پست های کپی شده می بینم که تکمیل نیستن
بعضی ها اعتقاد دارند که روح انسان قبل از تولد نیز وجود داشته بعضی ها هم می گن همراه با جسم روح به وجود اومده می خواستم بدونم کدومشون درسته ؟
و همین طور یه عقیده دیگری هم هست که می گن روح از یک جسم به جسم دیگه میره تا به تکامل برسه لطفا به زبان ساده دوستان اسک دین را روشن کنید که کلا موضوع از چه قراره ایا موقعیتی که ما در این دنیا داریم به خاطر کارهایی است که در عالم زر انجام داده ایم ؟؟؟؟ پس چرا هیچی از ان عالم یادمان نماید در کل این عالم زر به چه درد انسان ها و زندگی شان می خورد ؟؟؟
:Gig:

عالم ذر کجاست؟ و آیا اعتقاد به آن واجب است؟

با سلام خدمت کارشناسان محترم.
عالم ذر کجاست؟چگونه جایی است؟
آیا اعتقاد به آن برای مسلمان واجب است یا خیر؟

عالم ذر چیست و در كجا است؟

سؤال: عالم ذر چیست؟ و در كجا است؟
پاسخ: در قرآن مجید سخن از یك پیمان، عهد، میثاق و گواهی به میان آمده است كه خداوند از انسانها گرفته است. روشن‌ترین آیه‌ای كه بر این حقیقت دلالت دارد، آیة 172 سورة اعراف است كه به «آیة ذر» معروف شده است. این آیه دقیق‌ترین معنی و شگفت‌ترین نظم را دارد. [1] آیات دیگری نیز مفسر همین حقیقت معرفی شده‌اند. [2]
خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنی آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلی أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلی شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا یوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هذا غافِلینَ»؛ [3] «به یاد آور زمانی را كه پروردگارت از پشت [و صلب] فرزندان آدم، ذریة آنها را بر گرفت و آنان را گواه بر خویشتن ساخت [و فرمود] : آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند: آری، گواهی می‌دهیم. [چرا چنین كرد؟] برای اینكه در روز رستاخیز نگویید ما از این غافل بودیم.»
از آنجا كه در این آیه سخن از ذریه (فرزندان خردسال) آدم ـ علیه السلام ـ به میان آمده، از این آیه به «آیه ذر» یاد می‌كنند و به خاطر كلمة «ألست» به «پیمان ألست» معروف است. همچنین لفظ ذریه در قرآن نوزده بار وارد شده كه درتمام موارد نسل انسان مراد است. [4]
در تفسیر این آیه دربارة اینكه عالم ذر چگونه، در كجا و حضور فرزندان آدم ـ علیه السلام ـ چگونه بوده، احادیث و به دنبال آن سخن دانشمندان گوناگون است.
در اینجا به بیان دو دیدگاه بسنده می‌شود:
اول. منظور از این عالم و این پیمان «عالم استعدادها» و «پیمان فطرت» است؛ به این معنی كه هر گاه فرزندان آدم به صورت نطفه از صلب (پشت و كمر) پدران به رحم مادران كه بیش از یك ذره نیستند، منتقل می‌شوند، خداوند استعداد و آمادگی فهم و شناخت ربوبیت و توحید را به آنها می‌دهد؛ یعنی هم در نهاد و فطرتشان این سرّ الهی به صورت یك حس درون ذاتی به ودیعه گذارده می‌شود و هم در عقل و خردشان به صورت یك حقیقت خود آگاه.
خداوند در طول زندگی دنیایی آثار صنع و نشانه‌های یگانگی خود را به انسان نشان می‌دهد و آنان را بر این امر گواه می‌‌گیرد. گویا می‌فرماید: «أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ» و انسانها با زبان حال پاسخ می‌دهند: «بَلی شَهِدْنا» پس در اینجا پیمان تكوینی است و سخن گفتن مانند خبر دادن رنگ رخساره از وضعیت درونی شخص است. [5]
بنا بر این بیان، مراد از عالم ذر همان فطرت انسانی است. انسانهای بدوی و متكامل در این احساس مشتركند كه همه مربوب و خداوند ربّ آنهاست. [6]
پس انسانها هرگز از این پیمان و شناخت غافل نبوده و نیستند؛ لذا خداوند در قیامت علیه همة انسانها احتجاج می‌كند. برخی روایات موافق این نظر است. [7]
دوم. مرحوم علامه طباطبایی نظریة خویش را این گونه تبیین می‌كند: «عالم «ذر» روح این عالم است كه آن را «عالَم غیب» نیز می‌گویند. توضیح اینكه هر موجودی دو وجه (صورت و جنبه) دارد: وجهی به سوی خدا كه زمان و تدریج در آن راه ندارد و وجهی به سوی دیگر كه در آن تدریج و زمان راه دارد. خداوند متعال می‌فرماید: «إِذا أَرادَ شَیئاً أَنْ یقُولَ لَهُ كُنْ فَیكُون »؛ [8] « [خداوند] وقتی بخواهد چیزی را ایجاد كند، به آن می‌گوید: موجود شو! بی‌درنگ به وجود می‌آید..» «كُن» هم امر (دستور) است و هم مخاطب درست كن. پس كلمة «كُن» از طرفی وجود شیء و از طرفی ایجاد شیء است و این موجود منبسط یك وجه‌الی الله دارد كه عالم ذرّ است و همان موجود یك وجه دیگر دارد كه همین دنیای ظاهر است. بنابراین، عالم ذرّ این عالم مسلوب نیست.» [9]
می‌توان ریشه‌های سخن علامه طباطبایی را در تفسیر كنز الدقایق پیدا كرد. [10]
پیمان از چه بود؟
از آیة ذر به دست می‌آید كه مفاد پیمان گواهی بر پذیرش پروردگار «ألَسْتُ بِرَبِّكُمْ » [11] و بر پذیرش توحید بوده است «أَوْ تَقُولُوا إِنَّما أَشْرَكَ آباؤُنا » [12] و برخی روایات این پیمان را به فطرت نیز می‌كشانند: « اَلدِینُ الْحَنِیفُ وَ الْفِطْرَةُ وَ صِبْغَةُ اللَّهِ وَ التَّعْرِیفُ فِی الْمِیثَاقِ؛ [13] دین حنیف و فطرت و صبغة الله و تعریف همان است كه [خدا] در میثاق [یعنی در پیمانی كه خدا با روح بشر بسته، بشر را با آن آشنا كرده] است..» [14] روایاتی نیز اعتراف به نبوت رسول اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ و امامت حضرت علی ـ علیه السلام ـ را جزء پیمان عالم ذر معرفی می‌كنند. [15]
پیمان برای چه بود؟
از آیة ذر دو هدف اصلی برای این پیمان به دست می‌آید:
الف. حجت بر انسانها تمام شود تا در رستاخیز نگویند: ما از موضوع شناخت خدا بی‌خبر بودیم و لذا كافر شدیم؛ «أَنْ تَقُولُوا یوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هذا غافِلینَ »؛ [16]
ب. حجت بر انسانها تمام شود تا در رستاخیز نگویند: پدران ما بت پرست بودند و ما هم فرزندان همان پدران هستیم و چاره‌ای جز تبعیت از آنها نداشتیم؛ «أَوْ تَقُولُوا إِنَّما أَشْرَكَ آباؤُنا مِنْ قَبْلُ وَ كُنَّا ذُرِّیةً مِنْ بَعْدِهِمْ...» [17]
· پاورقــــــــــــــــــــی

[1] . المیزان، محمد حسین طباطبایی، چاپ پنجم، مؤسسه اعلمی، بیروت، ج 8، ص 306.
[2] . مانند: اعراف / 102 و حدید / 8. ر. ك: تفسیر نمونه، زیر نظر ناصر مكارم شیرازی، دار الكتب، ج 23، ص 317 و ج 6، ص 276.
[3] . اعراف / 172.
[4] . منشور جاوید، جعفر سبحانی، چاپ فرهنگ، اصفهان، ج 2، ص 63.
[5] . كنز الدقایق، میرزا محمد مشهدی، تحقیق مجتبی عراقی، چاپ اول، ج 3، ص 742؛ المیزان، ج 8، ص 310.
[6] . المیزان، ج 8، ص 308؛ فطرت، مرتضی مطهری، چاپ دوم، انتشارات صدرا، ص 181؛ تفسیر نمونه، ج 17، ص 455.
[7] . ابن سنان از امام صادق ـ علیه السلام ـ از فطرة لله پرسید. امام فرمود: « هِی الْإِسْلَامُ فَطَرَهُمُ اللَّهُ حِینَ أَخَذَ مِیثَاقَهُمْ عَلَی التَّوْحِیدِ فَقَالَ: «أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ» وَ فِیهِ الْمُؤْمِنُ وَ الْكَافِرُ؛ فطرت الله اسلام است كه خداوند هنگام پیمان گرفتن آنان را بر فطرت توحید آفرید و فرمود: آیا پروردگار شما نیستم؟ در آنجا كافر و مؤمن حضور داشت..» البرهان، ج 3، ص 236.
و امام باقر ـ علیه السلام ـ آیة ذر را با حدیث «كل مولود یولد علی الفطره» تفسیر كرده‌اند. مختصر بصائر الدرجات، ص 161.
[8] . یس / 82.
[9] . در محضر علامه طباطبایی، محمد حسین رخ شاد، چاپ اول، نهاوندی، صص 42 ـ 43.
[10] . كنز الدقایق، ج 3، ص 742.
[11] . اعراف / 172.
[12] . همان / 172.
[13] . بحارالانوار، محمد باقر مجلسی، چاپ دوم، مؤسسه الوفاء، بیروت، ج 3، ص 276.
[14] . فطرت، شهید مطهری، ص 27.
[15] . البرهان، ج 3، صص 238 ـ 239 و جهت مطالعة بیشتر ر. ك: التبیان فی تفسیر القرآن، شیخ طوسی، چاپ اول، مكتب اعلام، قم، ج 5، صص 26 ـ 30؛ روض الجنان و روح الجنان، ابوالفتوح رازی تصحیح یاحقی، چاپ دوم، آستان قدس، ج 9، صص 5 ـ 10؛ منشور جاوید، استاد جعفر سبحانی، چاپ سوم، توحید، قم، ج 2، صص 61 ـ 82.
[16] . اعراف / 172.
[17] . همان / 173.

آیا عالم ذر عالمی مستقل وخارجی است؟

آیا عالم ذر عالمی مستقل وخارجی است؟