ذ.1

چرا در قرآن به فلسفه حج اشاره ای نشده است؟

سلام علیکم
بسیاری از احکام و قوانین و مناسک ها و وقایع و باور ها در دستگاه دین، به نظر خیلی از کسان در نگاه اول بی معنا و غلط به نظر می رسد...

مثلا زیاد شنیده اید که می گویند، آحه کعبه رفتن یعنی چه؟؟مگر خدا خانه دارد؟؟

خوب اصل دین که قرآن باشد، معمولا به این دست انتقاد ها به طور مستقیم و روشن پاسخ نداده، مثلا در قرآن به روشنی و به وضوح اشتباه نکنم مستقیما فلسفه ی اجرای مراسم حج ذکر نشده....و این کار بر دوش علمای مخصوصا عصر حاظر افتاده که جواب منتقدان را بدهند و فلسفه ای برای این مناسک و آئین و باور ها پیدا کرده و توضیح دهند....خیلی از این فلسفه چینی های علما منبع قرآنی و حدیثی روشن و واضح و پایه های عقلی یقینی ندارند، و خیلی از منتقدان در قبول آنها مردد هستند و اغلب آنها را از دیدگاه خود متضاد و متناقض با یک سری شواهد و قرائن قرآنی و تاریخی می دانند....یا آنها را شایسته ی دینی که از دیدگاه خود، اصول و پایه هایش عقلانی نیست، نمی دانند...یا مهمتر از همه، منتقدان، این فلسفه چینی های علما را متناقض و متضاد هم می بینند

ازدواج و تجرد حضرت عیسی (ع) در قرآن

سلام میشه توضیحی راجب آیاتی که مجرد بودن و ازدواج نکردن حضرت عیسی رو اثبات میکنن بدین ؟!من آنچه در رمز داوینچی مطرح شده رو قبول ندارم اما میخواستم برا کسانی که قبول دارند دلیلی منطقی بیارم که جواب خوبی پیدا نکردم

انسانیت در قرآن

انجمن: 

با سلام و تبریک ایام الله دهه فجر
چگونه می توان موضوعات مشترک قرآن را با وابسته به دین نیست و هر انسانی به عنوان انسان بودن باید از آن هابهره گیرد را یافت (مثلا احسان به پدر و مادر از این نوع آیات هستند)

ناخن گرفتن در روز پنجشنبه (ثواب جمعه و پنجشنبه باهم)

از امام باقر (علیه السلام)روايت شده است كه هركه روز پنجشنبه ناخن بگيرد فرزندانش بسيار شود درد چشم نبيند و اگر كسي بخواهد ثواب پنجشنبه و جمعه را با هم بيابد ناخن ها را در روز پنجشنبه بگيرد و يكي را نگه دارد و در روز جمعه آن را بگيرد ويا همه را در پنجشنبه بگيرد و در جمعه سوهاني بر آنها بكشد و در وقت ناخن گرفتن بگويد«بِسمِ الله وَ بالله وَ عَلي سُنَّةِ مُحمَّدٍ وآل مُحمَّد» آیا برای گرفتن ناخن ها روز جمعه افضل است یا با استناد به این حدیث بهتر است اینگونه ناخن ها را کوتاه کرد؟

نحسی نه شنیدن

با سلام
یکی از اقوام ما هست که شدیدا به نحسی نه شنیدن عقیده داره
مثلا میخواد بره مسافرت به ما هم میگه بیایید بریم با هم خوش میگذره بنا به دلایلی ما اگر بگیم نه طرف دیگه مسافرت نمیره میگه نحسی آوردید تو کارم مریض میشم
یا اینقدر تلقین میکنه به خودش که واقعا گاهی مریض میشه در کل آخر نمیره
یا مثلا خونه نشسته به بچه هاش میگه بریم پارک (اینو خودم شاهد بودم!) بچه میگه بابا امتحان دارم نمیام میگه نحسی آوردی تو کارم و نمیره!
آیا واقعا اینجور مسائل از نظر دین حقیقت داره؟ یعنی با ی نه شنیدن نحسی میخوره تو کار مردم؟
پدر بنده میخواد بره جواب کارشناس این بحث رو مستقیما به ایشون نشون بده بلکه دست از این خرافات برداره
اگرم راسته حرف ایشون که بفرمایید چطور نه بگیم که نحسی تو کار مردم نخوره~x(
با تشکر

آیا گوینده این جمله آیت الله طباطبائی هستند؟ (سوره یاسین و یا حسین)

انجمن: 

کسی چه می داند شاید (قلب قرآن) سوره "یاسین" همان "یا حسین" است که بی سر شده است . . .

قرآن و خلقت حضرت عیسی (ع)

انجمن: 

با سلام خدمت کارشناس گرامی سایت، یک سوال برای من پیش اومده در مورد خلقت حضرت عیسی، چرا در سوره مریم اشاره شده که "فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا " ولی در سوره تحریم اومده که " فَنَفَخْنَا فِيهَا مِن رُّوحِنَا "
، آیا معنی روحنا در هردو یکی هست، میشه توضیح کاملی در سطح مبتدی بدین.

شبهه ای پیرامون تحریف لفظی ومعنوی قرآن

سلام

من یه سوال داشتم. می خواستم بدونم از کجا می شه فهمید که در قرآن دخل و تصرفی صورت نگرفته و قرآن حاضر همان قرآنی هست که زمان پیامبر نازل شده است. و همچنین بسیاری از کلمات و لفات در آن زمان معانی دیگری داشته و از کجا می توان فهمید که تفسیر حال قران واقعا همان چیزی است که در زمان پیامبر خداوند بر مردم نازل کرده است.

ذکر الذین در قرآن برای مفرد

انجمن: 

با سلام
در برنامه سمت خدا
حاج آقا رفیعی در مورد امامت مطالبی می فر مودند و می فرمودند که در بسیاری شان نزول قران آماده که یکنفر میاد کاری می کنه اما قران در ذکر آن جمع می بندد ایشون چند مثال زدند.
مثلا در آیه 55 سوره مائده که رد مورد انفاق در رکوع می باشد مفسران شیعه که معتقدند این شخصیت امام علی هست با توجه با روایاتی که رد این مورد داریم اما یکی سوالات این هست که از ذکر الذین استفاده شده که آقای رفیعی فرمودند که قران در بسیاری از شان نزول ها که فاغل یک نفر بوده از الذین استفاده کرده
یا
مثلا فرمودند ابوسفیان به یکی پولی می ده که بیاد در بین مسلمانان ترس و رغب بیاندازه
که قران میفرمایید کسانی هستند که میان و می گویند و از این قبیل
می خواستم بدونم چرا به این شکل میشه

اجرای علنی مجازات از نظر قرآن

انجمن: 

آیا مطابق متن و تفاسیر قرآن کریم اجرای مجازات باید در ملأ عام صورت گیرد؟ اگر اینگونه است در چه نوع مجازات هایی و مطابق با کدام آیات؟ و اگر نه، دلایل قرآنی آن را ذکر کنید؛ مثلا آیه 2 سوره نور چگونه تفسیر می شود؟