عرفان

دیدگاه سلفیه و وهابیت نسبت به عرفان و تصوف

انجمن: 

با سلام

دیدگاه سلفیه و وهابیت در موضوع عرفان و تصوف چیست؟

به عنوان نمونه دیدگاه شیخ وهابیت ابن تیمیه نسبت به ابن عربی و سایر چهره های عرفانی و صوفی اهل سنت چگونه است؟

همچنین دیدگاه معاصرین آنها در مورد این جریان چگونه است؟

متشکرم.

راهنمایی برای ورود در سیر و سلوک عرفانی

با سلام و خسته نباشید به خدمت اعضای سایت، من پسری هفده ساله هستم و سعی میکنم به احکام دین مقید و مکلف باشم و همچنین از محرمات دوری کنم. یک چالشی که مدتی در زندگی من به وجود آمده این است که من جدیداً به عرفان و طریقه و سیر و سلوک عرفایی مانند مرحوم آیت الله قاضی و مرحوم آیت الله انصاری همدانی و شیخ مرتضی طالقانی و شیخ حسنعلی نخودکی و آیت الله تبریزی و آیت الله بهجت و سید هاشم حداد و علامه طهرانی و حاج اسماعیل دولابی و ... علاقه پیدا کردم و خیلی هم مشتاق هستم که در طریقه این بزرگان خصوصاً طریقه آیت الله قاضی گام بردارم. میخواستم درخواست کنم که اگر امکانش هست بنده را راهنمایی کنید که چگونه وارد این مسیر بشم.خیلی ممنون

خدا چگونه زیبایی را دوست دارد؟

انجمن: 

خدایی که رخ نمایی نمی کند چرا خود را زیبا معرفی کرده است؟
خدایی که زیارت یک خانم زیبارو را به یک مرد جوان حرام می کند چگونه زیبایی را دوست دارد؟

بررسی یک برداشت از وحدت وجود

با سلام و احترام
بنده یک سوالی در مورد مسئله وحدت وجود داشتم
در واقع یک برداشتی از این موضوع دارم میخواستم که مطرح بشه و استاد گرامی بگن آیا بنده این مسئله رو درست متوجه شدم یا خیر؟
لازم به ذکر هست که بنده در این تاپیک دنبال اثبات یا عدم اثبات این موضوع نیستم صرفا میخواهم بدانم متوجه اصل سخن شدم یا خیر
اما برداشت بنده
سعی میکنم از طریق مثال معروف موج و دریا درک خودم رو توضیح بدم
ما وقتی به رابطه موج و دریا نگاه میکنیم چند مسئله رو میتونیم متوجه بشیم
اول با دو چیز تمایز رو برو هستیم به این معنی که نه دریا عین موج هست نه موج عین دریا پس بین این دو رابطه عینیت برقرار نیست
دوم هرگز کسی در عالم نمی گوید دریا در موج حلول کرده لذا اینجا مسئله حلول هم نیست
سوم از نظر عقلی و عملی جدایی موج از دریا نا ممکن است مگر با از بین رفتن موج به عنوان مثال اگر فردی با یک سطل بخواهد موج دریا را جدا کند این کار ناممکن است
پس به نظر می رسد رابطه موج با دریا عین نیاز و وابستگی باشد و جدایی از دریا برای موج و استقلال وجودی آن نا ممکن است.
چهارم وجود موج ناشی از دریاست ولی نمیتوان گفت که دو وجود هست بله دو موجود داریم که یکی عین نیاز و ربط به دومیست و لذا وجود واحد است.

آیا معتقدین به وحدت وجود یک چنین رابطه ای بین مخلوقات با خداوند قائل هستند؟
لازم بذکر هست که بنده از مفهوم موج که در بین عوام مطرح هست استفاده کردم وگرنه در نظریه های علمی قطعا تعریف موج متفاوت هست و به نظر میرسد طبق آن تعریف موج نوعی انتقال انرژی در بستری مادی یا خلا باشد

پیشاپیش عذر میخوام بابت این کلام ناقص ( بنده با توجه به ظرفیت کم خودم مطالب رو بیان کردم)
@};-@};-@};-

حقیقت تجربیات تناسخی!

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم

با سلام

یکی از مواردی که افرادی که وارد عرفان ها بودایی و شبیه آن میشوند مبحث تناسخ هست
و این ادعای خود را با تجربیات هیپنوتیزمی ثابت میکنند و به عنوان زندگی های پیشین !
و همچنین در ادیان ابراهیمی مساله تناسخ در زمین با ادله کافی رد میشود (مثلا اثبات با آیات قرآن و احادیث و تجربه عرفا از عالم برزخ)

اما کسی را که این تجربیات هیپنوتیزمی را تجربه کرده وعلی الظاهر به اصطلاح خود به زندگی های قبلی خود سرک کشیده را نمی توان با آیات و روایات و چهار داستان از عرفای به نام مجاب کرد
و آن قدر تعداد افراد تجربه کننده که تجربیات خود را بیان میکنند زیاد شده است که هر کسی را نسبت به وجود چنین رخدادی در عالم هیپنوتیزم (هر چند غلط) از شک بیرون می آورد. و نمی توان تجربه آنها را انکار کرد!

پس حقیقتا این افراد چه چیزی مشاهده میکنند؟
و چه چیزی موجب مشتبه شدن این مطلب میشود؟
پاسخ عرفای معاصر به این مطلب و این گونه تجربیات چیست؟ (جدا از نقل داستان های با واسطه!!)

آیا اینها شمه ای از عالم ذر را که طی کرده اند می بینند؟
آیا ادعای تناسخ انسان قبل از عالم ماده یعنی در عالم ذر میتواند درست باشد؟آیا حدیثی متضمن این امر هست؟

مثلا در زیارت حضرت زهرا (س) در روز یکشنبه در مفاتیح الجنان اشاره شده که خدا قبل از خلقت مادی حضرت ،ایشان را مورد امتحان قرار داده
یا مثلا حضرت رسول (ص) ، برگزیده شدند (مصطفی) به رسالت در بنی آدم قبل از خلقت آدم
پس قبل از برگزیده شدن ایشان باید حتما زمانی بوده باشد که حضرت در حال امتحان شدن بوده وگرنه برگزیده شدن معنایی نمیده!

والسلام علی من اتبع الهدی

نظر علمای شیعه در مورد عرفان

سلام علیکم و رحمة الله. برخی از منتقدین عرفان، معتقد هستند که اکثریت قریب به اتفاق علمای شیعه، علی الخصوص اکثر فقها، وحدت وجود را، حتی در معنای دقیق و صحیح آن، غلط می دانند.

از اینجا نتیجه گرفته می شود که نگرش اکثریت کارشناسان یک مکتب در مورد یک مسئله، باید معیار باشد.

پاسخ این مسئله چیست؟

متافیزیک و اسلام

انجمن: 

با سلام و خسته نباشید
من به علوم عرفانی یا متافیزیک علاقه دارم و در مورد اش تحقیق کردم و رسیدم به علوم شرقی مثل بودا و هندو و....
یک سری روش دیدم که مثلا طرف با روش یوگا و مانترا یا همان ذکر و ... چشم سوم اش را باز می کرد !! یا روش های دیدم که برای تقویت حس ششم و پیش گویی بود یا باز کردن 7 چاکرای اصلی بدن که چاکرا 6 برای چشم سوم یا برزخی هست و... خلاصه میخواستم بدونم ایا این روش ها از نظر اسلام مورد تایید می باشند چون بر اساس علوم شرقی هستند !
توی متافیزیک برای همه حالت هایی که عارف هایی مثل ایت ا.. بهجت و قاضی و... داشتند: جواب هست ! حتی گفته شده که مثلا به طیرالرض می گند مثلا برون فکنی و...
خلاصه میخواستم بدونم این آداب مورد تایید اسلام هست یا نه و اینکه ایا شرک محسوب میشه یا نه؟ چون آدم به قدرت درون هم میرسه !
سپاس

آیا این سخنان جیلانی کفر نیست؟

با سلام. این سخنان را از عبدالکریم بن ابراهیم جیلانی، ملاحظه بفرمایید:

«و لهذا لما سأل اللّه عيسى فقال له: أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنّٰاسِ اِتَّخِذُونِي وَ أُمِّي إِلٰهَيْنِ مِنْ دُونِ اَللّٰهِ ؟ قٰالَ: سُبْحٰانَكَ   قدم التنزيه في هذا التشبيه مٰا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مٰا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ يعني كيف أنسب المغايرة بيني و بينك فأقول لهم اعبدوني من دون اللّه و أنت عين حقيقتي و ذاتي و أنا عين حقيقتك و ذاتك فلا مغايرة بيني و بينك، فنزّه عيسى نفسه عما اعتقده قومه، لأنهم اعتقدوا مطلق التشبيه فقط بغير التنزيه و ليس هذا بحق اللّه، ثم قال: إِنْ كُنْتُ قُلْتُهُ يعني من نسبة الحقيقة العيسوية أنها اللّه فَقَدْ عَلِمْتَهُ يعني أني لم أقله إلا على الجمع بين التنزيه و التشبيه و ظهور الواحد في الكثرة، لكنهم ضلوا بمفهومهم و لم يكن مفهومهم مرادي تَعْلَمُ مٰا فِي نَفْسِي يعني هل كان ما اعتقدوه مرادي فيما بلغت إليه من ظهور الحقيقة الإلهية أم كان مرادي بخلاف ذلك وَ لاٰ أَعْلَمُ مٰا فِي نَفْسِكَ يعني بلغت ذلك إليهم، و لا أعلم ما في نفسك من أن تضلهم عن الهدى، فلو كنت أعلم ذلك لما بلغت إليهم شيئا مما يضلهم إِنَّكَ أَنْتَ عَلاّٰمُ اَلْغُيُوبِ و أنا لا أعلم الغيوب»

الانسان الکامل، ج1، ص120

اگر اینها کفر نیست، بفرمایید چگونه توحید است؟

در ضمن، لطفاً توضیح دهید منظور جیلی از تنزیه و تشبیه، چیست.

چرائی رغبت به عرفانهای کاذب؟

ضمن عرض سلام
با توجه به رشد قارچ گونه عرفانهای کاذب در جامعه اسلامی؛ به نظر شما کارشناسان گرامی علت رغبت به این مکاتب چیست؟آیا عرفان اسلامی ناشناخته نمانده است که چنین مکاتب عرفانی خود نمائی می کنند؟
نقش مکاتب عرفان ستیز در کمک ناخودآگاه به این عرفانهای انحرافی چه مقدار است؟
راز تمایل روز افزون مردم به این منحرفین چیست؟

کارشناس بحث : سمیع

آیا اخلاق مقدمه عرفان است؟


به نام خدا
سلام

آیا اخلاق مقدمه عرفان است ؟
آیا می توان اخلاق را مقدمه عرفان دانست ؟
لازم به ذکر است مخاطب را فردی تصور کنید که در زندگی با اخلاق و عرفان نا آشنا بوده است و در نقطه آغاز باشد .

یا حق