هیپنوتیزم

حقیقت تجربیات تناسخی!

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم

با سلام

یکی از مواردی که افرادی که وارد عرفان ها بودایی و شبیه آن میشوند مبحث تناسخ هست
و این ادعای خود را با تجربیات هیپنوتیزمی ثابت میکنند و به عنوان زندگی های پیشین !
و همچنین در ادیان ابراهیمی مساله تناسخ در زمین با ادله کافی رد میشود (مثلا اثبات با آیات قرآن و احادیث و تجربه عرفا از عالم برزخ)

اما کسی را که این تجربیات هیپنوتیزمی را تجربه کرده وعلی الظاهر به اصطلاح خود به زندگی های قبلی خود سرک کشیده را نمی توان با آیات و روایات و چهار داستان از عرفای به نام مجاب کرد
و آن قدر تعداد افراد تجربه کننده که تجربیات خود را بیان میکنند زیاد شده است که هر کسی را نسبت به وجود چنین رخدادی در عالم هیپنوتیزم (هر چند غلط) از شک بیرون می آورد. و نمی توان تجربه آنها را انکار کرد!

پس حقیقتا این افراد چه چیزی مشاهده میکنند؟
و چه چیزی موجب مشتبه شدن این مطلب میشود؟
پاسخ عرفای معاصر به این مطلب و این گونه تجربیات چیست؟ (جدا از نقل داستان های با واسطه!!)

آیا اینها شمه ای از عالم ذر را که طی کرده اند می بینند؟
آیا ادعای تناسخ انسان قبل از عالم ماده یعنی در عالم ذر میتواند درست باشد؟آیا حدیثی متضمن این امر هست؟

مثلا در زیارت حضرت زهرا (س) در روز یکشنبه در مفاتیح الجنان اشاره شده که خدا قبل از خلقت مادی حضرت ،ایشان را مورد امتحان قرار داده
یا مثلا حضرت رسول (ص) ، برگزیده شدند (مصطفی) به رسالت در بنی آدم قبل از خلقت آدم
پس قبل از برگزیده شدن ایشان باید حتما زمانی بوده باشد که حضرت در حال امتحان شدن بوده وگرنه برگزیده شدن معنایی نمیده!

والسلام علی من اتبع الهدی

آيا مي‌شود از راه هيپنوتيزم براي رسيدن به كمال استفاده كرد؟(خطر گمراهي)

هيپنوتيزم راه رسيدن به كمال نيست. گاهي ضرورت اقتضا مي‌كند انسان از خواب ‏مصنوعي كمك بگيرد و گرنه راه صادق و مستقيمي كه همه‎ ‎انبيا رفتند و به ديگران ارائه ‏كردند آن راه، راه كمال است. انسان راه حقّ را بفهمد، بعد در اين راه به مقدار معتدل ‏حركت كند و ديگران را هم به همراه خود ببرد اين راه، راه كمال است. به ما گفته‌اند راه ‏كمال، راه خيلي آساني است، سخت نيست. چرا به دنبال هيپنوتيزم و امثال آن باشيم.‏

قرآن كريم تعبيرش اين است ”لَقَدْ يَسّرْنا القُرآنَ للذّكر“(١) ما قرآن را براي ياد حقّ ‏آسان قرار داديم، شما اگر خودتان را به امور بد عادت ندهيد، كارهاي خوب خيلي سهل ‏است .‎

شما كه الحمد للّه اهل استعمال دخانيات نيستيد خيلي به آساني سيگار را ترك ‏مي‌كنيد چه رسد به بالاتر ازسيگار ، چون جسم خود را به آن عادت نداده‌ايد ، الآن براي ‏شما ترياك نكشيدن و سيگار نكشيدن اصلاً مسئله‌اي نيست ، چون در دوران جواني ، ‏خودتان را به اين سموم عادت نداده‌ايد ولي اگر كسي خود را به اين سموم معتاد كرد ‏چون اين كار تحميلي است بر بدن ، ترك آن مشكل است .


گناهان واقعاً براي ما همين ‏حكم را دارند. اميرالمؤمنين(عليه السّلام) فرمود: «تَعَطّروا بِالاسْتِغْفارِ لاتَفْضَحَكُمْ رَوائحُ ‏الذّنُوب»(٢)

عطر دو قسم است : يك عطر ظاهري داريم كه استفاده از آن مستحب ‏است به خصوص موقع نماز ، يك عطر باطني داريم كه شامّه جان را مي‌پروراند و آن ‏فضيلت و طهارت روح است.‏ در روايات فرمودند‎ ‎با استغفار خود را معطر كنيد و گرنه بوي بد گناه آبروي شما را ‏مي‌برد. كساني كه با مكتب اهل‌بيت آشنا شدند خيلي به آساني از گناه مي‌گذرند و ‏اجازه نمي‌دهند بوي تعفن گناه ، روح آنها را آلوده سازد .

بنابراين اگر اين اصول اسلامي ‏براي ما حل شد و دانستيم همان‌طور كه سمّ دو قسم است ظاهري و باطني ؛ عطر هم ‏دو گونه است ظاهري و باطني . اوايل مختصري، تمرين اين‌ها دشوار است ولي بعد از آن ‏خيلي آسان مي‌شود و ديگر نيازي نيست كه انسان از كارهاي غير طبيعي و غير عادي ‏مثل هيپنوتيزم استفاده كند.‎

پی نوشت ها :


‏ ‏(١) سوره‎ ‎قمر، آيه‎ ‎‏١٧.‏

‏(٢) بحار، ج ٩٠، ص ٢٧٨.‏

پاسخگو : حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله