ماهیت

سوال در رابطه با واجب الوجود (نفی واجب الوجود دیگر)

با سلام

واجب الوجود موجودی است که وجودش بی نیاز از دیگری است . حال اگر واجب الوجود دارای کمالی نباشد بنده هم قبول دارم برای داشتن آن کمال نیازمند دیگری است . ولی این شرط واجب الوجود بودن را نقض نمیکند.

اینکه مثلا واجب الوجود برای یک کمال ( مثلا علم ) نیازمند دیگری باشد دلیل بر این نمیشود که دیگر واجب الوجود نباشد و برای وجود داشتن خود هم نیاز به علت داشته باشد . میتوان اینطور گفت که واجب الوجود بودن

فقط ازلی و ابدی بودن را میرساند .

پ.ن : شرمنده اگه سوالم کمی پیش پا افتادس. بنده تازه تحقیق در این زمینه را شروع کردم

پیشرفت علمی اجنه

انجمن: 

سلام علیکم.

از اونجایی که اجنه خیلی پیشتر از ما در دنیا زندگی میکردند. آیا میشه گفت که پیشرفت علمی بالایی نسبت به ما دارند؟

مثلا وقتی به حضرت سلیمان (ع) کمک کردند. تصورات ما اینه که هر جن رو دستش یه سنگ غول پیکر برمیداره راحت میره اینور اونور. ولی آیا ممکنه مراد از کمک اجنه به پیامبر، از طریق تکنولوژی باشه؟ مثلا با جرثقیل و حتی ماشین های پرندشون که اون موقع توسط بشر هنوز اختراع نشده بود؟

یا در قرآن میفرماید که اجنه به آسمان دست یافتند و غیره. آیا ممکنه که مراد از این آیات این باشه که با ساخت وسایل نقلیه تونستند در عالم هستی سفر کنن؟(حتی در قرآن به این اشاره میشه که نزدیک سقف آسمان نزدیک هم میتونن برن و شهاب میزنتشون. یعنی تا این حد تکنولوژی پیدا کردن که تا انتهای این جهان بتونن برن)

آیا این آیات میتونه پیشرفت علمی اجنه رو برسونه؟ یا خیر؟

اثبات فقر جهان هستی

بسم الله الرحمن الرحیم

در مباحث اثبات وجود خداوند و مباحث علیت به این مساله بر میخوریم که گفته میشه جهان هستی چون فقر دارد نیاز به خداوند دارد ، و خداوند چون غنی است نیاز به علت ندارد !

میخواستم بدونم فقر جهان هستی یا غنی بودن خداوند چطور اثبات میشه ؟

تعریف زمان و معیار زمان در عرفان و امور مربوط به آن همچون ذکر

[="Tahoma"][="DarkSlateGray"]بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

می خواستم بدانم زمان معیارش در عرفان فرق دارد؟

مثلا آغاز روز و پایان روز و آغاز شب و پایان شب

مثلا در محاسبه نفس داریم که در آخر روز(یا شب؟) اعمال بررسی شود

می خواستم بدانم زمانش چگونه است؟

در کتاب محاسبه نفس ابن طاووس خواندم که اعمال در هنگام غروب بالا می رود(اگر درست یادم باشد لطفا اگر درسته متن رو بیاورید منبع در اختیارم نیست یا مطالب مشابه)

اگر اینگونه است آیا محاسبه نفس در هنگام غروب نیست؟

و مطالب دیگر در مورد اذکار مربوط به ساعات شبانه روز یا روز هاست

اگر توانستید بگویید یا منبع معرفی کنید و یا بر اساس زمان مناب در صورت امکان و توان بگویید

و موضوعاتی که لازم هست در مورد زمان گفته شود و من اشاره نکردم را هم بگویید

ممنون

خلاصه:
معیار زمان در عرفان
زمان محاسبه نفس در غروب است؟
اذکار مربوط به زمان های مختلف و روز ها
مباحث دیگر زمان

یا علی(ع)@};-[/][/]

مفهوم وجود و اصالت وجود؟

با سلام
یک بحث مهمی در فلسفه اسلامی مطرح هست تحت عنوان اصالت وجود. بنده چند سوال در مورد وجود و اصالتش دارم
اول اینکه چه دلیلی بر این مسئله هست که وجود و ماهیت فقط دو مفهوم ذهنی نباشند؟ در واقع بحث این هست که ما در عالم خارج موجود داریم یعنی چیزی که هست و ویژگی هایی خاصی دارید.( چرا ویژگی های خاصی دارد چون اثرات متفاوتی بر حواس ما میگذارد) بنابرین گویا مفهوم اصالت وجود مفهوم درستی نیست.
همچنین خود مفهوم وجود رو سوال دارم ازش در فلسفه اسلامی این عبارت وجود رو زیاد میبینیم اما معنای دقیق اون چیه؟
آیا وجود به معنی بودن و هستن هستش. یا نه وجود در ادبیات فلسفی ما به معنی واقعیت داشتن هست. از نظر بنده واقعیت داشتن یعنی بودن به همراه داشتن یک سری ویژگی در واقع موجود بودن. این بحث وجود اگر به معنی بودن باشه واقعا قابل تصور نیست ولی در عین این سختی درک کاملا بدیهی به نظرم میاد.
سوم اینکه اصالت وجود رو بر چه مبنایی اثبات میکنید. آیا چون ماهیت یک مفهوم ذهنی هست مفهوم وجود رو بهش اصالت میدید؟
ممنونم

آیا خدا مترادف با وجود است؟

انجمن: 

سلام

از نظر عرفا و حکمای صدرایی مخلوق ماهیت است و وجود خدا است.

پس آیا این درست است که خدا رو همان وجود بدانیم؟
مثلا وقتی بگیم ماه وجود دارد مثل این است که بگیم ماه خدا دارد؟

گزاره هایی درباره وجود و ماهیت

سلام .لطفا ببینید که ایا جملاتی که من به کار بردم در مورد وجود و ماهیت درست است یا خیر؟ اگر نه لطفا توضیحات لازم رو بفرمایید. و من رو از سر درگمی نجات بدید. و اما جملات: ماهیت هر شی یا موجودی بدون وجود یا همان هستی نمیتواند تحقق خارجی پیدا کند. ماهیت ها ممکن الوجود هستند . / موجودات دارای ماهیت یا اشیاء دارای ماهیت ممکن الوجود هستند.که برای تحققشان در خارج باید دارای وحود یا هستی بشوند/ . ماهیتها قالبهایی هستند که اگر محتوی وجود شوند تحقق خارجی پیدا میکنند یعنی ماهیت ها نیازمند به وجود هستند. این وجود که در ماهیت قرار میگیرد ضروری ست یعنی ضروری الوجود است یا همان واجب الوجود است یعنی خداست. /
لطف بفرمایید اگر اشکالی در این جملات هست برایم توضیح دهید. و سوال بعد اینکه چرا میگویند که برای اینکه ماهیت یک موجود تحقق خارجی پیدا کند نیاز به وجود دارد؟ چرا نمیگویند که ماهیت یک موجود برای اینکه تحقق خارجی پیدا کند نیاز به جسم دارد ؟ چرا به وجود یا همان هستی وصلش میکننند

انرژی و خدا

انجمن: 

سلام خسته نباشید

:Esteghfar:(کسانی که عقایدشان ابتدایی و سست است ممنون میشوم اگر این بحث را نخوانند اگر خواستند جمع بندی بعد از بسته شدن را بخوانند)
در صورت انحراف مسئولیتش به عهده خودتونه. من جواب خدا رو نمیدم. نگید من منحرفتون کردم!:khandeh!:
پس تا اطلاع ثانوی نیایید:ok:
:Esteghfar:
آیا خدا همان انرژی ست ؟
آیا وجودش را میتوان با قانون پایستگی انرژی ثابت کرد و گفت این همان خداست؟
اینکه با افکار خوب کار انسان درست میشود و با تلقین و افکار بد کار انسان خراب میشود واقعیت دارد؟

علوم بشری و مرزهای آن !!!

سلام
گفتگوی اهل دین و دانشمندان تجربی میدان زور آزمایی دو جنس از علم و دانش است
در این میان دانشمندان تجربی با تاکید بر روشهای کاملا قابل اطمینان بنوعی عصمت را در مورد دانشهای خود مدعی اند
دیگر اینکه این دانشمندان با توجه به یافته های خود مدعی اند می توانند در مورد تمام حقایق هستی اظهار نظر کنند
آیا این دو ادعا صحیح است ؟
یا علیم

معنای این جمله علامه چیست؟؟؟؟

[=tahoma]با سلام و عرض ادب خدمت کارشناسان فرهیخته سایت
علامه حسن زاده آملی حفظه الله در الهی نامه خود چنین آورده اند: [=&quot]الهى‏[/]
[/][=&quot] فرد تنها تويى كه ما سوايت همه زوج تركيبى‏ اند/الهی نامه صفحه 40
معنای این جمله چیست؟یعنی در عالم مثال و عالم عقل هم زوجیت وجود دارد؟
یعنی ملائکه هم زوج اند؟
تشکر بابت پاسخ شما


کارشناس بحث: استاد

[/]