معاد جسمانی

روح و معاد جسمانی و جسم مثالی در آیات و روایات

انجمن: 

سلام میشه در مورد: 1. روح جسمانی کیقیت آن 2. معاد جسمانی 3. بدن مثالی و کیفیت آن که آیا همین بدن است برای همه یا نه از آیات احادیث بیاورید با تشکر

نتایج حاصل از تشکیک وجود

با عرض سلام .

میخواستم بدانم نتایج حاصل از نظریه تشکیک در وجود که جناب ملاصدرا (ع) آن را اثبات کرده اند چیست ؟

زندگی در جهان آخرت؛ بعد جسمانی یا بعد روحانی؟

سلام میخواستم بدونم که زندگی در بهشت یا جهنم در بعد جسمانی انسان هست یا در بعد روحانی؟

آیا فلاسفه و عرفا حدیث معتبری درباره تجرد روح دارند؟

انجمن: 

ایا فلاسفه و عرفا حدیث معتبری درباره تجرد روح دارند؟

بررسی تطبیق معاد مثالی با معاد قرآن

انجمن: 

با سلام
با توجه به اینکه عقیده داریم قرآن مسائل را در اوج بلاغت و سادگی بیان کرده و در او کژی و دعوت به جهل و گمراهی نیست..کارشناس محترم پاسخ بفرمایند که معاد مثالی مورد نظر جناب ملاصدرا(معادی که انشاء قوه خیال است) چگونه با برخی آیات سازگاری دارد؟
یک نمونه از آیات را میاورم اگر لازم باشد آیات دیگر را نیز بررسی می کنیم

مِنْهَا خَلَقْنَاکُمْ وَفِیهَا نُعِیدُکُمْ وَمِنْهَا نُخْرِجُکُمْ تَارَةً أُخْرَی: ما شما را از آن (زمین) آفریدیم و در آن بازمی‌گردانیم و بار دیگر در قیامت شما را از آن بیرون می‌آوریم (طه/ 55).

پاسخ به شبهات معاد جسمانی

انجمن: 

با عرض سلام و تشکر فراوان
علامه مصباح یزدی ۱۰ ایراد بر معاد جسمانی صدرالمتالهین دارد . دو مورد از آن ها مربوط به مخالفت های این نظریّه با ظواهر کتاب و سنّت است و مابقی مربوط به ناسازگاری این نظریه با مبانی فلسفی است. به عنوان مثال اعتقاد به پاک شدن برخی نفوس در برزخ توسط عذابی که به آنها داده می شود با این نظریه وی که عالم مثال حرکت و زمان ندارد ناسازگار است. حرکت و تغییر و تحول خاص جسم مادی است پس چگونه در برزخ برای جسم مثالی این تحولات رخ می دهد؟
سوال اینجاست که پیروان حکمت متعالیه اینگونه شبهات معاد جسمانی را چگونه جواب می دهند؟
مثلا آیا جناب جوادی آملی به این شبهات علامه مصباح یزدی عنایتی داشته اند و درصدد پاسخگویی برآمده اند؟
پیشاپیش از پاسخ شما سپاسگذارم.

شبهه «آکل و مأکول»

انجمن: 

خب سلام و درود خدمت رفقا@};-

قبلا اسفارو میخوندم ببینیم این چیزی که ملا بهش مینازه که معاد جسمانی رو ثابت کردیم و حرکت جوهری رو بیان کردیم !و اینکه چقد به ابن سینا خورده گرفته بود در این زمینه!

شیخ الرئیس هم که باز انصافشو شکر!راحت گفته نمیدونم و دلیلی ندارم براش اما چون قول نبی صادق و مصدقه پذیرفتم

حالا یک ایرادی که مطرح میشه ایراد آکل و ماکول(خورنده و خورده شونده)

در قرآن در سوره های یا سین و قیامت،در موردمعاد حرف زده شده که ی کافری ی استخوانو جلو پیامبر پودر میکنه و آیه نازل میشه که خلقت اولیشو فراموش کرده و اینکه پنداشته ما نمی توانیم استخوان هایش را جمع کنیم بلکه قادریم سر انگشتانش را جمع کنیم

در اینجا معلومه که گفته شده استخوان هایش را جمع میکنیم یعنی همین جسم و استخان که مادیه و شیخ الرئیس و سایر رفقا همینجا گیر کردن!

اینجا ایراد ابن کمونه مطرح میشه
میگه فرض میکنیم منِ کافر،آدم خوار هستم!می رم ی آدم مومنی رو میخورم خب طبیعیه که بدنش تجزیه میشه و جذب بدن من میشه و قسمتی هم که خارج میشه!اگه خدا بخواد هنگام معاد منو زنده کنه که دیگه بدن اون فرد ناقصه و بالعکس و در هنگام عذاب قسمتی از بدن مومن عذاب میشه و عکسش

جسم مثالی ملا و نفس و... همون جسم مادی نیست که بنظرم کلا زده صورت مسئله رو پاک کرده!

حالا اگه نظر اساتید و دوستانو بدونیم خوشحال میشیم!

آیا میخواهید مثل صدرالمتالهین بگویید که شخصیت وابسه به روح و ذهن است و هر جسم و عنصری شد شد و مثال ناقص العضو بهشتی که در بهشت بدنش کامل است! یا اینکه مثل ابن سینا به متن قرآن پایبند باشید و بگویید نمیدانیم؟یا اینکه کلا از بیخ و بن رد کنید
سپاسمند نگره خوبتان@};-

جسم مادی اهل بیت (علیهم السلام) در برزخ و آخرت

انجمن: 

با عرض سلام و تشکر فراوان – بعد از وقوع قیامت ، جسم مادی اهل بیت (ع) مطابق حرکت جوهری و نظریه حکمت صدرایی سرانجام چه خواهد شد. آیا تبدیل می شود و ماده آن با تبدل دیگر باقی نمی ماند؟- پیشاپیش از پاسخ شما سپاسگذارم.

آیا معاد جسمانی همانند خواب است؟

با سلام اهل حکمت صدرا میگویند معاد جسمانی ولی مادی نیست ابته ایت الله قاضی و ایت الله حسن زاده آملی هم همچین عقیده ای دارند معاد جسمانی دقیقا چیزی میشود که در خواب میبینیم انسان جسم دارد و هیچ محدودیتی از خوردن و اشامیدن و.... ندارد ولی جلوه و جسم در خواب فاقد مغز و قلب و... است نیازی به نفس کشیدن ندارد دقیقا در صفات بهشت هم همین چیز هاست بنده هر انچه بخواهد برایش فراهم است که البته در رویا نیز اینگونه است حتی فرد میتواند در بیداری با قوه ی خیال خود تصور کند در یک لحظه در چند شهر است یا در کره ی مریخ راه میرود بدون نیاز به اکسیژن ایا بهشت و جهنمی که به ان وعده شده است اینگونه است انسانی خالی از ماده بدون قلب و مغز تنها جسمی واحد هماند ان چیزی که در خواب رویا میبینیم و عذاب ها همانند کابوس و نعمات همانند رویا با این تفاوت که هیچ بیداری برای ان نیست ایا معاد اینگونه است

نظر آیة الله جوادی املی درباره معاد؛ جسمانی ، یا بدنی؟

[="Tahoma"]

سلام و احترام و ارادت خدمت کارشناس محترم و کاربران گرامی

در قیامت بدن موضوعیت دارد یا جسم؟
لطف کرده بفرمایید نظر علامه جوادی آملی حفظه الله تعالی درباره معاد جسمانی چیست؟
آیا ایشان همانند جناب ابن سینا آنرا تعبدی می پذیرند یا بر نظر جناب ملاصدرا هستند و یا خود جدا ، براهینی برای آن اقامه کرده اند؟

تشکر
[/]