مصباح یزدی

فعل اخلاقی از نظر دین؟

با عرض سلام خدمت کارشناسان
موضوعی که سبب این سوال شد این بود که: من در دو تاپیک دیده بودم که کارشناس علاوه بر ذکر حکم فقهی موضوع برای پرسیدن از حکم اخلاقی موضوع به انجمن اخلاق ارجاع دادند. برای مثال این تاپیک:
http://www.askdin.com/thread31594.html
آیا اگر فقه به تمام افعال انسان تعلق میگیره دیگه چه طور میشه گفت این کار از نظر فقه اشکال نداره ولی از نظر اخلاقی گناهه یا اشکال داره؟
در یک سایتی دیده بودم که مستحبات و مکروهات در کتاب های اخلاقی ذکر میشند تا در کتب فقهی که مربوط به واجبات و محرماته؟ پس آیا خارج از فقه و فعل اخلاقی منظور مستحبات و مکروهاته که این ها اولا گناه اخلاقی محسوب نمیشوند و دوما باید براشون دلیل استحباب ذکر بشه.
البته من توجه دارم عرف عقل و علم و یا فقه مذاهب و ادیان دیگه درشون کارهای خوب دیگه ای هست منظور من چیزی است که دین ازمون میخواد که آیا به جز فقه چیز دیگری هست؟ و در غیر این صورت گناه یا فعل اخلاقی به چه معنی است؟

پاسخ به شبهات معاد جسمانی

انجمن: 

با عرض سلام و تشکر فراوان
علامه مصباح یزدی ۱۰ ایراد بر معاد جسمانی صدرالمتالهین دارد . دو مورد از آن ها مربوط به مخالفت های این نظریّه با ظواهر کتاب و سنّت است و مابقی مربوط به ناسازگاری این نظریه با مبانی فلسفی است. به عنوان مثال اعتقاد به پاک شدن برخی نفوس در برزخ توسط عذابی که به آنها داده می شود با این نظریه وی که عالم مثال حرکت و زمان ندارد ناسازگار است. حرکت و تغییر و تحول خاص جسم مادی است پس چگونه در برزخ برای جسم مثالی این تحولات رخ می دهد؟
سوال اینجاست که پیروان حکمت متعالیه اینگونه شبهات معاد جسمانی را چگونه جواب می دهند؟
مثلا آیا جناب جوادی آملی به این شبهات علامه مصباح یزدی عنایتی داشته اند و درصدد پاسخگویی برآمده اند؟
پیشاپیش از پاسخ شما سپاسگذارم.

کتابخانه اخلاق

class: category

[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] جلسات اخلاق حجت السلام حاج شيخ جعفر ناصري [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] نقدى‏برآيين‏وهابيت [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] نقطه‏ هاى ‏آغاز در اخلاق ‏عملى [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] أسرار الصلاة [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] چهل‏ حديث [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] علم ‏اخلاق‏ اسلامى [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] جهاد اكبر [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] معراج ‏السعادة [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] أوصاف ‏الاشراف [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] رساله ‏لب ‏اللباب [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] سر الصلاة [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] شرح ‏حديث ‏جنود عقل‏ و جهل [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] شرح ‏مصباح ‏الشريعة [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] ترجمه ‏اخلاق [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] ترجمه ‏المراقبات [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] تحفة الملوك‏ فى ‏السير و السلوك [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] آداب‏ الصلاة [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] يكصد درس زندگى از امام على( ع) [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] هزار و يك نكته‏ [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] مراحل اخلاق در قرآن کريم - حضرت آیت الله جوادی آملی [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] مديريت در خانه و خانواده‏ [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] مبادي اخلاق در قرآن . حضرت آیت الله جوادی آملی [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] شرح خطبه متقين . حضرت آیت الله ناصری [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] سيره اخلاقى تربيتى امام خمينى( ره) [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] سيره اخلاقى معصومين‏ [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] تعليم و تربيت در اسلام( ج 1) [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] آيين رازدارى در اسلام‏ [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] آسيب شناسى خانواده‏ [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] آداب معاشرت‏ [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] اصول اخلاق فردى‏ [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] اصول اخلاق اجتماعى‏ [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] اخلاق و تربيت اسلامى‏ [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] اخلاق نظامى ( ج 2) [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] :اخلاق نظامى( ج 1) [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] اخلاق مديريت( ج 2) [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] اخلاق مديريت( ج 1) [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] اخلاق فرماندهى و مديريت‏ [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] اخلاق عملى‏ [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] اخلاق عبادى ج2 [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] اخلاق عبادى( ج 1) [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] اخلاق سياسى‏ [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] اخلاق در قرآن . حضرت آیت الله علامه مصباح یزدی ج 3 [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] اخلاق در قرآن . حضرت آیت الله علامه مصباح یزدی ج 2 [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] اخلاق در قرآن . حضرت آیت الله علامه مصباح یزدی ج 1 [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] اخلاق در قرآن . حضرت آیت الله مکارم شیرازی ج 2 [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] اخلاق در قرآن .حضرت آیت الله مکارم شیرازی ج 1 [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] اخلاق خانواده( ج 2) [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] اخلاق خانواده( ج 1) [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] اخلاق پزشكى‏ [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] اخلاق اقتصادى( ج 2) [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] اخلاق اقتصادى( ج 1) [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] اخلاق اطلاعاتى‏ [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] اخلاق اسلامى( ج 3) [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row1"]
[TD="class: list-title"] اخلاق اسلامى( ج 2) [/TD]
[/TR]
[TR="class: cat-list-row0"]
[TD="class: list-title"] اخلاق اسلامى( ج 1) [/TD]
[/TR]

حکم ولی فقیه از فتوای مراجع بالاتر است


به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی ظهر امروز ( 92/09/21 ) ر دیدار جمعی از افراد شرکت‌کننده در همایش نسیم بهشتی طرح ولایت اظهار کرد: انحرافات به وجود آمده از دو طریق غلو در مقام و کم‌معرفتی و بی‌ادبی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: اعتقاد به الوهیت مسیح از یک تعارف شروع شد و بیان می‌کردند خداوند به شکل معجزه‌آسایی حضرت مسیح (ع) را به حضرت مریم (س) داده است و به تدریج در اعتقادات آنها خداوند به عنوان پدر حضرت مسیح (ع) نفوذ کرد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) عنوان داشت: حتی درباره اهل بیت (ع) از جمله حضرت علی(ع) نیز این تعارفات وجود داشت تا جایی که بیان می‌کردند آن حضرت خداست و مقام الوهیت برای وی قائل بودند بنابراین در مقام غلو به تخریب مبتلا شدند.

وی با بیان اینکه پس از هزار و 400 سال؛ اعتقاد به توحید و نبوت جزو عقاید ریشه‌ای ماست گفت: در زمینه رشد معرفت باید راه میانه انتخاب شود و باید در نظر داشت این‌گونه معرفت‌ها تنها با خواندن کتاب نیست بلکه باید دل را از آلودگی‌ها و گناهان پاک کرد.

مصباح‌یزدی با بیان اینکه شهدا زنده‌اند عنوان داشت: این مطلب به عنوان نص صریح قرآن ذکر شده است و خداوند بیان کرده که خیال نکنید که شهدا مرده هستند و به آنها مرده نگویید بنابراین بدون تردید در مورد ائمه اطهار (ع) نیز چنین موضوعی صادق است.

وی خاطرنشان کرد: همه اعتقاد داریم که ائمه اطهار (ع) زنده‌اند ولی باید در رفتار و گفتار خود این موضوع را تصدیق کنیم و در زیارت‌ها این امر را نشان دهیم.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) عنوان داشت: کسانی که توفیق تشرف به کربلا برای مراسم عزاداری را پیدا می‌کنند در گام نخست برای بزرگداشت سیدالشهدا (ع) مشرف می‌شوند و در حقیقت صاحب عزا وجود ولی عصر (عج) است و هر قدمی که برمی‌دارند مورد توجه ایشان است.

وی تاکید کرد: باید موقعیت امام حی را نسبت به جامعه آگاه باشیم زیرا ایشان فرموده‌اند که ما از شما غافل نیستیم و شما را فراموش نمی‌کنیم و برای مشکلات شما دعا کرده و در گناهان برایتان استغفار می‌کنیم.

آیت‌الله مصباح‌یزدی ادامه داد: اگر در این زمینه توجه کنید، توجه امام بیشتر می‌شود و اگر غفلت کنید ضربه می‌خورید.

وی با بیان اینکه موقعیت کنونی در زمینه اجتماعی و سیاسی ممتاز است گفت: اگر کربلا بودیم موقعیت ممتازی بود و قابل مقایسه با هیچ امتیاز دیگری نیست و همه آرزو می‌کنیم که در عاشورا در کربلا بودیم و امام حسین (ع) را یاری می‌کردیم.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه این ارتباط امروز نیز قابل برقرار کردن است افزود: امام حسین (ع) مسلم را به کوفه فرستاد و مردم موظف بودند که با مسلم بیعت کنند و بیعت کردن با وی با بیعت با سیدالشهدا (ع) تفاوتی نداشت.

وی خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) از هزار و 400 سال پیش برای امروز ولی فقیه را به عنوان نماینده فرستاده و بیعت با او با بیعت با امام حسین (ع) فرقی ندارد زیرا نماینده اوست و معتقدیم نسبت ولی فقیه در این عصر مانند نسبت حضرت مسلم و سید الشهدا (ع) است.

آیت‌الله مصباح‌یزدی عنوان داشت: بیعت با او مانند بیعت با مسلم است و اطاعت از او در حکم اطاعت از سید الشهدا(ع) است و کل یوم عاشورا به این معناست که امروز نیز می‌توانید ثواب عاشورا را داشته باشید.

وی یادآور شد: در این زمینه می‌لنگیم و در بیان شعار «جانم فدای رهبر» مشکلی نداریم ولی در عمل و اطاعت باید این میزان بررسی شود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تاکید کرد:‌ باید بدانیم ولی فقیه نماینده امام است و اطاعت از او مانند اطاعت از امام است.

وی عنوان داشت: در طول این 30 و اندی سال نمی‌توانیم بگوییم ولی فقیه اشتباه کرده است و حتی اگر فرضا اشتباه کرد، شما باید به وظیفه خود عمل کنید.

آیت‌الله مصباح‌یزدی ادامه داد: حکم ولی فقیه از فتوای مراجع بالاتر است زیرا فتوای هیچ مرجعی برای مرجع دیگری حجت نیست ولی اگر ولی فقیه حکمی صادر کرد همه مراجع باید اطاعت کنند و حق نقض حکم را ندارند.

وی تاکید کرد: باید امروز سعی کنیم خط رهبر را درست بشناسیم و نص کلامی که از ایشان صادر می‌شود تحریف نکنیم زیرا اطاعت از وی مانند اطاعت از امام زمان (عج) بر ما واجب است باید خوب بفهمیم و برای دیگران تفهیم کنیم.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: متاسفانه در این زمینه بسیاری از افراد که برای ولی فقیه یقه چاک می‌زدند ولی در عمل ضعیف بودند و هر چه دلشان بخواهد حکم ولی فقیه خوب است ولی خلاف دلخواهشان اشتباه است که نباید این‌طوری باشد.

وی با تاکید بر دقت در انتخاب انگیزه برای انجام کارها گفت: در انجام امور باید انگیزه خدایی را رعایت کنیم و اگر انگیزه‌های فردی، اقلیمی، قومی با این امور مخلوط شود کار مشکل می‌شود.