تفاوت
تفاوت (فرض) با (واجب) در فقه مذاهب
ارسال شده توسط گلشن در چهارشنبه, ۱۳۹۸/۰۷/۱۰ - ۰۹:۲۰تفاوت متعه تمتع با متعه در چیست؟
ارسال شده توسط رزوه در سهشنبه, ۱۳۹۷/۱۲/۲۱ - ۲۱:۲۲بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
تفاوت متعه تمتع با متعه در چیست؟
آیا این دو یکی اند یا متفاوتن؟
در صورت تفاوت حکمشون در نزد آقایون اهل سنت چیست؟
خیلی متشکرم.@};-
فرق تمدن و فرهنگ
ارسال شده توسط چرا؟ 3992 در دوشنبه, ۱۳۹۷/۱۰/۰۳ - ۱۷:۱۷فرهنگ و تمدن یعنی چه و چه تفاوتی با هم دارند؟
تفاوت روح با نفس
ارسال شده توسط abas72 در شنبه, ۱۳۹۴/۰۱/۰۱ - ۰۴:۰۸باسلام
تفاوت روح با نفس چیست؟
جایگاه فضائل یا رذائل اخلاقی در نفس است یا در روح؟
سختی و سهولت در بدست اوردن مقامات عرفانی
ارسال شده توسط مشتی خاک در یکشنبه, ۱۳۹۲/۰۹/۲۴ - ۱۳:۳۳یا رب
چرا برای برخی های حصول علم یا کسب مقامات و معنویات و کلا بدست آوردن فضائل و خیرات خیلی زود انجام می گیرد و برخی دیگر با سختی و مشقت بسیار آنرا کسب می کنند؟
مثلا عرض میکنم شخصی میخواد بره اردو جهادی،انقدر باید این طرف و اون طرف بره و به هزار در بزنه تا جایی قبولش کنن اما شخصی دیگر حتی از او تقاضا می کنن تا مثلا بیاید و به اردو جهادی برود؟ البته دو فرد که در توانمندی مثله هم هستن
این تفاوت ها ناشی از چیست؟ این که کسی چیزی را به راحتی بدست می آورد و دیگری با زحمت؟
فعل اخلاقی از نظر دین؟
ارسال شده توسط dinshenasii در سهشنبه, ۱۳۹۲/۰۷/۰۹ - ۱۶:۰۴با عرض سلام خدمت کارشناسان
موضوعی که سبب این سوال شد این بود که: من در دو تاپیک دیده بودم که کارشناس علاوه بر ذکر حکم فقهی موضوع برای پرسیدن از حکم اخلاقی موضوع به انجمن اخلاق ارجاع دادند. برای مثال این تاپیک:
http://www.askdin.com/thread31594.html
آیا اگر فقه به تمام افعال انسان تعلق میگیره دیگه چه طور میشه گفت این کار از نظر فقه اشکال نداره ولی از نظر اخلاقی گناهه یا اشکال داره؟
در یک سایتی دیده بودم که مستحبات و مکروهات در کتاب های اخلاقی ذکر میشند تا در کتب فقهی که مربوط به واجبات و محرماته؟ پس آیا خارج از فقه و فعل اخلاقی منظور مستحبات و مکروهاته که این ها اولا گناه اخلاقی محسوب نمیشوند و دوما باید براشون دلیل استحباب ذکر بشه.
البته من توجه دارم عرف عقل و علم و یا فقه مذاهب و ادیان دیگه درشون کارهای خوب دیگه ای هست منظور من چیزی است که دین ازمون میخواد که آیا به جز فقه چیز دیگری هست؟ و در غیر این صورت گناه یا فعل اخلاقی به چه معنی است؟
تفاوت میان توصیف مردم در روایات ائمه (ع) و بیانات رهبر انقلاب
ارسال شده توسط سید محمد صادق رضوی در سهشنبه, ۱۳۹۷/۰۲/۲۵ - ۱۰:۳۶
در میان نصوص دینی ما به صورت های مختلف به این نکته اشاره شده است که بیشترین مردمان اهل عقل و فهم و اندیشه نیستند. خداوند متعال در قرآن کریم مکرر به این امر تصریح نموده است:
وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُون؛ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَشْكُرُون؛ وَ ما أَكْثَرُ النَّاسِ وَ لَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنين؛ وَ لَقَدْ صَرَّفْنا لِلنَّاسِ في هذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ فَأَبى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلاَّ كُفُورا؛ ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْديهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرين؛ وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِكُون
همچنین در روایاتی اشاره شده است که بیشتر مردم به خصوص در آخر الزمان انسان های ناشایستی خواهند بود:
در روایتی از امام رضا علیه السلام چنین آمده است: «و الله لا يكون ما تمدون إليه أعينكم حتى تمحصوا و تميزوا و حتى لا يبقى منكم إلا الأندر فالأندر.» به خدا قسم آنچه چشم به آن دوخته اید (امر ظهور) واقع نخواهد شد تا زمانی که آزمایش شوید و خوب از بد جدا شود و از شما نماند مگر اندک اندک. (غیبت نعمانی 208)
در روایت دیگری از ابن ابی یعفور نقل شده که از امام صادق علیه السلام پرسید:
قلت جعلت فداك كم مع القائم من العرب قال نفر يسير قلت و الله إن من يصف هذا الأمر منهم لكثير قال لا بد للناس من أن يمحصوا و يميزوا و يغربلوا و يستخرج في الغربال خلق كثير.
یعنی: همراه امام زمان علیه السلام چند نفر از عرب هستند؟ حضرت پاسخ دادند: افراد کمی. گفتم: به خدا قسم تعداد زیادی از آن ها معتقد به این امر (تشیع) هستند! فرمود: مردم را چاره ای نباشد از این که پاکسازی و جداسازی و غربال شوند؛ و در این پاکسازی عده ی زیادی خارج خواهند شد. (کافی 1/ 370)
در حدیث دیگر از امام علیه السلام روایت شده که فرمود:
أما و الله يا أبا إسحاق ما يكون ذلك حتى تميزوا و تمحصوا و حتى لا يبقى منكم إلا الأقل ثم صعر كفه. یعنی به خدای سوگند این امر واقع نخواهد شد مگر این که جداسازی و پاکسازی شوید و از شما نماند مگر مقدار کمی. سپس امام علیه السلام کف دست مبارک را -به نشانه کم بودن_ جمع کردند. (غیبت نعمانی ص 208)
در روایات دیگری نیز امیر المؤمنین علیه السلام پیوسته از وضعیت مردم جامعه شکایت داشته اند؛ براي مثال در خطبه 27 نهج البلاغه چنین عتاب تندی فرمودند: (البته در مصادر متعدد دیگر هم نقل شده است)
يا أشباه الرجال و لا رجال حلوم الأطفال و عقول ربات الحجال لوددت أني لم أركم و لم أعرفكم معرفة و الله جرت ندما و أعقبت سدما قاتلكم الله لقد ملأتم قلبي قيحا و شحنتم صدري غيظا و جرعتموني نغب التهمام أنفاسا و أفسدتم علي رأيي بالعصيان و الخذلان....
ویا در خطبه 29 که آمده است :أيها الناس المجتمعة أبدانهم المختلفة أهواؤهم كلامكم يوهي الصم الصلاب و فعلكم يطمع فيكم الأعداء
والبته فارغ از این روایات، میل مردم به دنیا و تعداد کم دینداران امری بدیهی است که بدون نیاز به آیه و روایت، به وضوح قابل درکست.
از سوی دیگر می بینیم به صورت گسترده در کلمات بنیانگذار انقلاب و رهبر از ملت شریف ایران تقدیر و تشکر شده است
تا جایی که ملت ایران از ملت صدر اسلام برتر دانسته شده اند
در سخنان رهبر به وفور دیده می شود که مردم ایران را به ملت آگاه، مؤمن، مبارز و... توصیف نموده است.
حال سؤال اینجاست که آیا مردم ایران از این قاعده کلی که در روایات هم بیان شده و به روشنی قابل درکست مستثنی هستند؟ که البته این با روایات قابل جمع نیست زیرا روایات بر این مطلب تصریح دارد که عده ی زیادی از شیعیان از مذهب خارج می شوند و تنها تعداد کمی می مانند. وشکی نیست که هم اکنون بیشترین جمعیت شیعیان در ایران واقع شده است.
چند منزل؟ چند مقام؟
ارسال شده توسط ذکر یونسیه در دوشنبه, ۱۳۹۱/۰۵/۰۹ - ۰۱:۰۸با سلام و تشکر از اینکه به سوالات زیاد من جواب می دهید
چند منزل یا مقام در سیر سلوک عرفانی وجود دارد؟
اصلا فرق مقام با منزل چیست؟
کارشناس بحث : سمیع
دلیل و حکمت برخی اتفاقات و حوادث
ارسال شده توسط عماد علی در چهارشنبه, ۱۳۹۷/۰۴/۲۰ - ۱۲:۰۰با سلام و احترام
من فردی هستم که سعی میکنم وظائف شرعی خود را حداقل انجام دهم.اخیرا چند مورد قتل و تجاوز کودک در تهران و مشهد و اردبیل شاهد بوده ایم. میخواهم ببینم ان کودک چه گناهی دارد که باید قربانی بی توجهی ، تنبلی ، بی احتیاطی و یا احیانا تقاص گناهان پدر و مادرش باشد. اینگونه حوادث چرا نباید به صورت یک تصادف و یا مرگ بصورت دیگری باشد چرا که تجاوز به کودک و سپس قتل باعث بی ابروئی خانواده میشود. خواهشا در این خصوص توضیحاتی ارائه نمائید.