جمع بندی جسم مادی اهل بیت (علیهم السلام) در برزخ و آخرت

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
جسم مادی اهل بیت (علیهم السلام) در برزخ و آخرت

با عرض سلام و تشکر فراوان – بعد از وقوع قیامت ، جسم مادی اهل بیت (ع) مطابق حرکت جوهری و نظریه حکمت صدرایی سرانجام چه خواهد شد. آیا تبدیل می شود و ماده آن با تبدل دیگر باقی نمی ماند؟- پیشاپیش از پاسخ شما سپاسگذارم.

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد صدیق

[=microsoft sans serif]

armm1388;959787 نوشت:
با عرض سلام و تشکر فراوان – بعد از وقوع قیامت ، جسم مادی اهل بیت (ع) مطابق حرکت جوهری و نظریه حکمت صدرایی سرانجام چه خواهد شد. آیا تبدیل می شود و ماده آن با تبدل دیگر باقی نمی ماند؟- پیشاپیش از پاسخ شما سپاسگذارم.

باسلام و عرض ادب

در مورد برزخ که ظاهرا بین اهل بیت و سایر انسانها در اینکه با بدن برزخی در این عالم حضور دارند تفاوتی وجود ندارد.

در مورد قیامت نیز
آنچه دیدگاه ملاصدرا در مورد حرکت جوهری نشان میدهد، روح انسان هرچقدر که دارای کمال بیشتری بشود و در سیر صعودی حرکت جوهری قرار بگیرد، از مادیت و محدودیت کمتری برخوردار است و بدن مادی او که در برزخ با بدن برزخی و جسمانی مثالی عوض شده است، در قیامت به بدنی عقلی تبدیل میشود.
بدین صورت که بدن برزخی با ارتقای وجودی و تکامل ویژگی های مادی خود را کنار گذارده و به بدن و قالبی برای روحش تبدیل شده است که نه تنها مادی نیست بلکه خصوصیات موجودات مادی را نیز ندارد.

[=microsoft sans serif]پرسش: با عرض سلام و تشکر فراوان بعد از وقوع قیامت ، جسم مادی اهل بیت (ع) مطابق حرکت جوهری و نظریه حکمت صدرایی سرانجام چه خواهد شد. آیا تبدیل می شود و ماده آن با تبدل دیگر باقی نمی ماند؟

[=microsoft sans serif]پاسخ:[=microsoft sans serif]
[=microsoft sans serif][=microsoft sans serif]در مورد برزخ، ظاهرا بین اهل بیت و سایر انسانها در اینکه با بدن برزخی در این عالم حضور دارند تفاوتی وجود ندارد.
البته با این تفاوت که بدن جسمانی ایشان برخلاف بدن سایر انسانها، در خاک پوسیده نشده و تبدیل به خاک نمیشود. چنانکه امیر مومنان یکی از افتخارات اهل بیت را عدم پوسیدگی بدن شریف آنان ذکر نموده :
«انه یموت من مات منا و لیس بمیت و یبلی من بلی منا و لیس ببال؛
هر که از ما می‌میرد، در حقیقت نمرده است، و چیزی از ما کهنه و پوسیده نمی‌شود»(1).
حال باتوجه به این روایت، حضور اهل بیت در عالم برزخ به چه صورتی است و آیا با بدن برزخی و مثالی است یا بدن مادی چندان واضح و مشخص نیست.

اما در مورد قیامت
آنچه دیدگاه ملاصدرا در مورد حرکت جوهری نشان میدهد، روح انسان هرچقدر دارای کمال بیشتری بشود و در سیر صعودی حرکت جوهری قرار بگیرد، از مادیت و محدودیت کمتری برخوردار است و بدن مادی او که در برزخ با بدن برزخی و جسمانی مثالی عوض شده است، در قیامت به بدنی عقلی تبدیل میشود.
چنانکه در جلد نهم اسافر به این نکته اشاره دارد که سه عالم داریم: عالم محسوسات مادی، عالم مجردات خیالی و عالم مفارقات.
انسانها دارای موت و بعثهای متعددی هستند و به تناسب آنها، دارای حشرهای متعددی نیز هستند.
با تبدیل حس و محسوسات به خیال منفصل، از عالم محسوسات و طبیعت وارد عالم مجردات خیالی میشوند و
با تبدیل خیال به عقل بالفعل، از عالم مجردات خیالی و برزخ، برخی وارد عالم مفارقات و مجردات تام میشوند.
البته در هر یک از این عوالم سه گانه، طبقات بسیاری داریم.
طی کردن هر یک از این طبقات، تنها از طریق گذشتن از طبقات پائین تر ممکن است.(2)
این طی کردن مراحل و منازل و طبقات و عوالم نیز از طریق حرکت جوهری انسان ممکن است.

بنابراین بر اساس دیدگاه ملاصدرا [=microsoft sans serif][=microsoft sans serif] بدن برزخی با ارتقای وجودی و تکامل ویژگی های مادی خود را کنار گذارده و به بدن و قالبی برای روحش تبدیل شده است که نه تنها مادی نیست بلکه خصوصیات موجودات مادی را نیز ندارد. پس بدن اهل بیت، نه تنها مادی نیست بلکه برزخی نیز نیست.
البته این بدان معنا نیست که وقتی ایشان در عالم مفارقات به سر میبرند، توان ارتباط برقرار کردن با سایر بهشتیان که هم رتبه ایشان نبوده و در عالم مفارقات وارد نشده اند، را ندارند. بلکه در این هنگام، ایشان همانند فرشتگان مقربی چون جناب جبرئیل که گاهی اوقات متمثل میشدند و با وجود داشتن بدن عقلی، در بدن مثالی تمثل پیدا میکردند،(3) توان این را دارند که در بدن مثالی نیز تمثل بیابند، تا بندگان درجات پایئنتر
بتوانند با ایشان ارتباط برقرار کنند.

موفق باشید.
ـــــــــــ
1. نهج البلاغه، خطبه 87، بند 16. نشرموسسه امیر المومنین ، قم ،1380 ش.
2. صدرالدین محمد شیرازی، اسفار اربعه، تحقیق رضا اکبریان، تهران، بنیاد حکمت صدرا، 1382، ج9، ص329
3. چنانکه بر جناب مریم سلام الله علیها، تمثل یافتند:«فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَراً سَوِيّاً»[=microsoft sans serif][=microsoft sans serif]«در اين هنگام ما (روح‌القدس) روح خود را به سوى او فرستاديم، پس به شكل انسانى راست قامت بر او نمايان شد.»(سوره مریم، ایه17)
[h=3][=microsoft sans serif][=microsoft sans serif][/h][=microsoft sans serif][=microsoft sans serif] [=microsoft sans serif]
[=microsoft sans serif]

موضوع قفل شده است