علت و معلول

علیت معقول اول و ثانی

از کارشناس محترم جناب قول سدید درخواست دارم توضیحاتی در این باره ارائه بدهند:

احمدصابری;1014051 نوشت:
ممنونم از شما
علیت را معقول اولی می دانید یا فلسفی ؟
دقیقا فرق شون چیه ؟

با تشکر

هیوم و علیت

درود

دیدگاه هیوم درباره علت رو مطالعه می کردم.

هیوم منکر علیت است چون که علیت را محسوس نمی داند.

میتوانید استدلالهای هیوم را برایم ذکر کنید و دقیقا نقطه افتراقش با دیدگاه فلسفه اسلامی؟؟

علت و معلول و مشکلات اعتقادی آن

با سلام خدمت کارشناسان محترم
بنده یک مشکلی برای اعتقاداتم پیش امده که تصمیم گرفتم اینجا بیان کنم تا بلکه دوستان این مشکل را حل کنن
بنده معتقدم در اصول دین نباید تقلید کرد و باید تحقیق کرد تا به ایمان کامل رسید
من اعتقاداتم به خداوند متعال و آخرت و بهشت و جهنم را به 15 رتبه بر اساس عقیده باطنی ام تقسیم کرده بودم که به ترتیب بر اساس اهمیتی که برای من داشتند عبارت بودن از :

1- قرآن
2-شخص پیامبر و انبیای دیگر
3-گفته های قرآن در 1400 سال پیش که تازه دانشمندان در این قرن در مورد فضا و انسان و جهان کشف کردند.
4-رابطه علت و معلول و ماده اولیه که نمیتونه از هیچ به وجود بیاد مگر توسط وجودی که خودش ماده نیست و باطل بودن سلسله مراتب علل و معلول
5-برهان نظم در کره زمین- فضا و انسان
6- فطری بودن خداپرستی
7- خبرتشکیل منظومه شمشی طی 5 میلیارد سال قبل توسط دانشمندان که با گفته قرآن (6 دوره) خیلی نزدیکه)
8-قوانین موجود در تمام کائنات زمین - فضا
9- در پی کمال بودن انسان که خداوند هم از انسان همین را میخواهد
10-اشرف مخلوقات خواندن انسان توسط خداوند و پیشرفتی که انسان کرده همین را ثابت می کند.
و ده دلیل دیگر.....
اما متاسفانه مورد 4 که همان علت و معلول هست در نظر من دچار مشکل شده و بسیار در روحیه من تاثیر بد گذاشته چون یکی از قوی ترین دلایل من بعد از قرآن و پیامبر و برهان نظم و اشترکات قرآن و دانشمندان برای ایمان قوی تر بود
من معتقد هستم که : هیچ علت و معلولی در مورد ماده نمی تواند تا ابد ادامه داشته باشد. بالاخره به یک ماده اولیه ختم میشود. از هیچ و عدم هم چیزی به وجود نمیاد. این ماده اولیه هم نمی تواند از هیچ به وجود آمده باشد. ایجاد تسلسل تا ابد هم باطل است پس چیزی که خود، ماده نیست آن را به وجود آورده است که این همان خداوند متعال است.
ولی متاسفانه یک جا خوندم که مادیگرایان نوشته بودن ماده اصلا از اول وجود داشته و کسی آن را به وجود نیاورده و تا ابد هم وجود خواهد داشت.
با توجه به اینکه از قبل می دانستم ماده هیچگاه از بین نمیره و فقط از حالتی به حالت دیگر درمیاد نتوانستم برای این ادعای آنان جوابی پیدا کنم به خصوص وقتی بعدا خوندم که فلاسفه اسلامی هم گفتن نمیتوان برای ماده آغاز زمانی فرض کرد و ماده قدیم زمانی هست. تازه یک عده هم گفتن که خداوند متعال بدون مخلوق که خدا نمیشود خداوند با خلق کردنش خدا هست.
حال سوالات من این است
1- چگونه می توانم به خودم ثابت کنم که ماده از اول نبوده
2- اگر بگوییم ماده از اول بوده و خلق نشده آن وقت باید تسلسل تا ازل و بی نهایت را قبول کنیم؟
3- اگر من 9 مورد بالا را عمیقا قبول داشته باشم و مثلا فقط در مورد علت و معلول جوابی قانع کننده نتوانتم پیدا کنم آیا ایرادی به ایمان من به خداوند وارد میشود؟
ناراحتی دیگری که متاسفانه بعد از این مورد 4 از اعتقاداتم برای من پیش اومده این است که تا سوالی رو نمی تونم جواب بدم فکر میکنم ایمانم ضعیف شده و ترس از این دارم که در آینده همه اعتقاداتمو از دست بدم. به نظر شما این وسواس اعتقادی نیست؟
با این حال عباداتم از جمله نماز و روزه و عمل به واجبات همچنان قوی تر از گذشته ادامه دادم حتی برای قوی تر کردنش برنامه ریختم ولی هنوز تا سوالی رو نمی تونم جواب بدم عذاب می کشم.
با تشکر از اینکه به سوالات من جواب میدین
یا علی

اختیار یا جبر؟ اختیار یا نقض قانون علیت؟

سلام.
اصل علیت می شه گفت چه مستقیم و چه غیر مستقیم پشتوانه خیلی از براهین اثبات وجود خداست.یک اصلی هست که خیلی از فلاسفه اون رو پذیرفتن و اون رو بدیهی می دونن.
هر پدیده ای و یا هر معلولی ویا هر ممکنی که هستی پیدا می کنه، نیاز به علت و یا هست کننده ای داره.
گفته می شه که ما اختیار داریم،مثلا من می تونم الان انتخاب کنم و اراده کنم به اینکه این تاپیک رو ایجاد کنم و یا ایجاد نکنم.دو تا حق انتخاب دارم.یا تاپیک رو ایجاد کنم و یا نکنم.خوب هر کدوم ممکن هستن.حالا من اراده کردم و اولی رو انتخاب می کنم.اراده من به هر یکی می تونست تعلق بگیره.یعنی هم اراده به اینکه تاپیک رو ایجاد کنم و هم اراده به اینکه تاپیک رو ایجاد نکنم.حالا اینجا هم به قولی دو تا ممکن الوجود داریم.
خوب حالا سوال، چرا اراده من به ایجاد تاپیک تعلق گرفت؟؟

اگر بگیم بدون دلیل که اصل علیت نقض شده.

اگر بگیم دلیل داشته.اونوقت می پرسیم که آیا دلیل داشتن اینکه اراده من به اولی تعلق گرفته اختیار من رو سلب نمی کنه و جبر بر من حاکم نمی شه؟؟فکر کنم سوال مفهوم بود دیگه.سوال آشنایی به نظر می رسه.من این سوال در سایتهایی دیدم که مطرح شده و جواباشو همچنین.ولی هیچ یک از جوابا، برام قانع کننده نبودند.امیدوام قدم به قدم و با زبانی ساده در این تاپیک به پاسخ برسیم.

پی نوشت اول:در یک تاپیک با استاد صدیق سر اینکه آیا خدا اختیار داره و یا نه گفت و گو داشتیم.من نتونستم با فرمایشات استاد صدیق قانع بشم که خدا اختیار داره.حالا یک مرحله برگشتیم به عقب.در این تاپیک می خوام بگم نه خدا، بلکه همه مخلوقات خدا هم اختیار ندارند.و جبر حاکمه بر همه موجودات، البته شایدم نظرم عوض شد طبیعتا.

پی نوشت دوم: یک سوال هم در پی نوشت دوم می پرسم.آیا از نظر عقلی همچین امری که انسان اختیار نداشته باشه ولی در توهم این باشه که اختیار داره، شدنی هست؟یعنی همچین امری از نظر عقلی می تونه که وجود داشته باشه.نمی گم الان وجود داره.بلکه می پرسم.می تونه وجود داشته باشه؟

با تشکر

سوال درباره برهان علت و معلول

سلام
استاد اندیشه سر کلاس دوتا سوال مطرح کرده که من نتونستم جوابشو پیدا کنم حالا از شما کمک میخوام
سوال اول که با ذهن خودمم جور در نمیاد
با توجه به اصل همزمانی علت و معلول پس چرا بین خدا و موجودات فاصله زمانی وجود دارد؟
استدلال استاد ما اینه که مثلا من که مخلوق خدام یه زمانی نبودم الان هستم و یه زمانی میاد که دیگه نیستم و این با همون اصل که گفتم اختلاف داره
حالا مخلوقات جاندار رو در نظر نگیریم مثلا همین زمین خودمون همین قضیه رو داره دیگه الان هست یه زمانی هم بوده که زمین وجود نداشته
این چطوریه
برام توضیح بدید لطفا
اما سوال بعد
با توجه به اصل سخیت بین علت و معلول چه سنخیتی بین خدا و مخلوقات وجود دارد

اگر خدا عادل است چرا بعضی فقیرند بعضی غنی؟(کارشناس:فرقان)

انجمن: 

اگر خدا عادل است چرا بعضی فقیرند بعضی غنی؟

از کجا معلوم خداوند، بهترین خالق است؟

با سلام کاربران گرامی:Gol:

خداوند در قرآن، خود را به عنوان "احسن الخالقین؛ نیکوترین خلق کنندگان" معرفی کرده، از کجا معلوم خداوند هستی بخش بهترین خالقین است؟

آیا این عبارت گویای مقایسۀ خدا با خالق و خدای دیگری است؟ یعنی ممکن است خدای دیگری هم سنگ و در حد و اندازۀ خدای عالمیان باشد؟

می توانید دلایلی بر اینکه خدای هستی بخش، بهترین خالق است بیاورید، ضمن آنکه توحید در خالقیت را نیز ثابت کنید؟ ...

مشارکت دوستان ...:Gol:

*** درسنامه ی خداشناسی ***

انجمن: 

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

سلام به همه ی دوستان:Gol:

در این تاپیک انشاالله به تدریج متن بخش خداشناسی کتاب آموزش عقاید استاد مصباح قرار داده میشه، در این تاپیک قرار نیست بحثی صورت بگیره و پست های از این دست حذف خواهند شد، دوستان هر نوع مطلبی در این رابطه داشتن می تونن در تاپیک دیگه ای مطرح بفرمان تا در اونجا راجع بهش صحبت بشه، شبیه این برنامه برای سه بخش دیگه ی این کتاب(پیامبرشناسی، امام شناسی، و فرجام شناسی) هم هست انشاالله، دوستان جهت اطلاع از مسائل اجرایی این طرح به این تاپیک مراجعه بفرمان:

طرح بزرگ جهادگران عرصه ی مجازی

سرکار نیایش سبز گرامی قبول زحمت فرمودن و مدیریت این تاپیک رو به عهده گرفتن، همین جا صمیمانه ازشون تشکر می کنم و امیدوارم خداوند متعال به بهترین وجه ازشون قبول بفرماد...