ازلی بودن ماده

علت و معلول و مشکلات اعتقادی آن

با سلام خدمت کارشناسان محترم
بنده یک مشکلی برای اعتقاداتم پیش امده که تصمیم گرفتم اینجا بیان کنم تا بلکه دوستان این مشکل را حل کنن
بنده معتقدم در اصول دین نباید تقلید کرد و باید تحقیق کرد تا به ایمان کامل رسید
من اعتقاداتم به خداوند متعال و آخرت و بهشت و جهنم را به 15 رتبه بر اساس عقیده باطنی ام تقسیم کرده بودم که به ترتیب بر اساس اهمیتی که برای من داشتند عبارت بودن از :

1- قرآن
2-شخص پیامبر و انبیای دیگر
3-گفته های قرآن در 1400 سال پیش که تازه دانشمندان در این قرن در مورد فضا و انسان و جهان کشف کردند.
4-رابطه علت و معلول و ماده اولیه که نمیتونه از هیچ به وجود بیاد مگر توسط وجودی که خودش ماده نیست و باطل بودن سلسله مراتب علل و معلول
5-برهان نظم در کره زمین- فضا و انسان
6- فطری بودن خداپرستی
7- خبرتشکیل منظومه شمشی طی 5 میلیارد سال قبل توسط دانشمندان که با گفته قرآن (6 دوره) خیلی نزدیکه)
8-قوانین موجود در تمام کائنات زمین - فضا
9- در پی کمال بودن انسان که خداوند هم از انسان همین را میخواهد
10-اشرف مخلوقات خواندن انسان توسط خداوند و پیشرفتی که انسان کرده همین را ثابت می کند.
و ده دلیل دیگر.....
اما متاسفانه مورد 4 که همان علت و معلول هست در نظر من دچار مشکل شده و بسیار در روحیه من تاثیر بد گذاشته چون یکی از قوی ترین دلایل من بعد از قرآن و پیامبر و برهان نظم و اشترکات قرآن و دانشمندان برای ایمان قوی تر بود
من معتقد هستم که : هیچ علت و معلولی در مورد ماده نمی تواند تا ابد ادامه داشته باشد. بالاخره به یک ماده اولیه ختم میشود. از هیچ و عدم هم چیزی به وجود نمیاد. این ماده اولیه هم نمی تواند از هیچ به وجود آمده باشد. ایجاد تسلسل تا ابد هم باطل است پس چیزی که خود، ماده نیست آن را به وجود آورده است که این همان خداوند متعال است.
ولی متاسفانه یک جا خوندم که مادیگرایان نوشته بودن ماده اصلا از اول وجود داشته و کسی آن را به وجود نیاورده و تا ابد هم وجود خواهد داشت.
با توجه به اینکه از قبل می دانستم ماده هیچگاه از بین نمیره و فقط از حالتی به حالت دیگر درمیاد نتوانستم برای این ادعای آنان جوابی پیدا کنم به خصوص وقتی بعدا خوندم که فلاسفه اسلامی هم گفتن نمیتوان برای ماده آغاز زمانی فرض کرد و ماده قدیم زمانی هست. تازه یک عده هم گفتن که خداوند متعال بدون مخلوق که خدا نمیشود خداوند با خلق کردنش خدا هست.
حال سوالات من این است
1- چگونه می توانم به خودم ثابت کنم که ماده از اول نبوده
2- اگر بگوییم ماده از اول بوده و خلق نشده آن وقت باید تسلسل تا ازل و بی نهایت را قبول کنیم؟
3- اگر من 9 مورد بالا را عمیقا قبول داشته باشم و مثلا فقط در مورد علت و معلول جوابی قانع کننده نتوانتم پیدا کنم آیا ایرادی به ایمان من به خداوند وارد میشود؟
ناراحتی دیگری که متاسفانه بعد از این مورد 4 از اعتقاداتم برای من پیش اومده این است که تا سوالی رو نمی تونم جواب بدم فکر میکنم ایمانم ضعیف شده و ترس از این دارم که در آینده همه اعتقاداتمو از دست بدم. به نظر شما این وسواس اعتقادی نیست؟
با این حال عباداتم از جمله نماز و روزه و عمل به واجبات همچنان قوی تر از گذشته ادامه دادم حتی برای قوی تر کردنش برنامه ریختم ولی هنوز تا سوالی رو نمی تونم جواب بدم عذاب می کشم.
با تشکر از اینکه به سوالات من جواب میدین
یا علی