جبر و اختیار

اختیار یا تفویض

سلام خسته نباشید وقتی من بخواهم انسانی را بکشم، چرا خدا جلوی مرا نمیگیرد؟ البته ممکنه بگید خدا به ما اختیار داده ولی اینکه اختیار دادن نیست تفویض است. اختیار جایی است که مفسده وجود نداشته باشد ولی وقتی جایی مفسده هست باید خدا به طور غیر مستقیم جلوی من را بگیرد. اگر خدا جلوی من را نگیرد تفویض است و به این کار راضی است.

سوال من از کودکی (شبهه در مورد عدل الهی)

انجمن: 
سلام من خیلی خوشحالم که با سایت شما آشنا شدم و دارم جواب خیلی سوالاتم رو چه در زمینه احکام چه فلسفه ازتون میگیرم.. انشالله خدا تک تک شما رو کمک کنه که دارید زحمت میکشید.. اگه این سوالم رو قابل ندونستید جواب ندید . من همیشه از بچگیم در زمینه دین چالش داشتم و همش دنبال یه بهونه بودم برای اینکه نماز نخونم .. یکی از بهونه هام این بود که میگفتم چرا من باید تو یه خانواده تقریبا مذهبی باشم و نماز اینقدر برام پر رنگ باشه ولی خیلی از آدما اصلا خانواده مذهبی ندارن و هیچوقت برای نماز تحت فشار عذاب وجدان قرار نمیگیرن!! چرا بعضیا وقتی گناه میکنن عذاب وجدان نمیگیرن چون اصلا فرق گناه و کار درست رو نمیدونن و گناه براشون تعریف نشده اما من... خلاصه دائما خودمو با اونا مقایسه میکردم و فکر میکردم من که تو یه خانواده مذهبی رشد کردم در حقم اچحاف شده و فقط قراره زندگی کوفتم بشه همین!! همیشه به خاطر بی نمازیم و بی حجابیم و گناهای ریزو درشت عذاب وجدان داشتم ولی خیلیا هستن که راحتن و فقط تو فکر چطور دنیاشون رو قشنگ  تر کنن هستن در حالی که من از دنیای زشت ایندم یعنی جهنم میترسم.. همش میگم این لطف خداست که من با این چیزا آشنا شدم و نماز رو درک میکنم و از گناه ها که اکثرشون غیرانسانی ان آگاهم تا خودمو دور کنم ازشون و خدا خیلی دوستم داره حتما .امد  میگم اگه قراره اونایی که دارن بدون نگرانی از دنیای بعدی زندگیشونو میکنن و هر کاری دلشون میخواد انجام میدن و  شاید بعد از مرگ مورد رحمت خدا قرار بگیرن چون خانواده مذهبی هم نداشتن و احتمالا جاهل قاصر باشن .. دست خودم نیست همش خودم رو با اونها مقایسه میکنم و میگم این ادما هم این دنیا زندگی خوب و ارومی دارن هم اون دنیا قراره خدا بهشون کلی تخفیف بده! سوالم اینه که چطور میتونم کاری کنم دیگه خودمو با اونا مقایسه نکنم و دیگه دیدن بی نمازی اونا منو تحریک نکنه که منم دیگه نمازی که تازه شروع کردم رو ول کنم.. چون متاسفانه وقتی میبینم اونا به هیچی اعتقاد ندارن و اتفاق خاصی هم نمیفته منم یه جوری میشم و به عدالت شک میکنم

اتمام حجت و تقدیرات حتمی و مجازات و اختیار

سلام. یک زنجیره ی چهارگانه مدنظرم است، با قبول اختیار ، آیا خداوند بر فردی اتمام حجت امروزی ، دقت کنید امروزی ، تمام می کند ؟ و بعد فرد مختار کار را انجام داد مجازات را انجام می دهد و جز تقدیرات حتمی قرار می دهد و باقی مسائل ؟ یا اینکه دقت کنید یا اینکه برای هر کسی دلش بخواهد اتمام حجت انجام می دهد ؟ اتمام حجت برای همه است ؟ و یک سوال مهم مجازات و بلا و ... را قبل از اتمام حجت انجام می دهد ؟

تفاوت های انسان ها برنامه ریزی شده یا بر اساس شانس و قرعه کشی؟

سلام. تفاوت های انسان برنامه ریزی شده است یا بر اساس شانس و قرعه کشی می باشد؟

اختیار با وجود آگاهی خدا از تصمیمات انسان

چرا می گویند انسان اختیار دارد و می تواند مستقل تصمیم بگیرد درحالی ک همه تصمیمات مارا خدا ازقبل می داند و راهی ک.ما میرویم از قبل مشخص شده

علم خداوند به آینده‌ی انسان ها

سلام
با توجه به علم خداوند به آینده انسان ها(جهنمی یا بهشتی شدن) و حق انتخابی که به او داده شده،آیا این دو با هم در تضاد نیستن؟

اکثرا برای جواب این سوال مثال معلم و شاگرد رو میزنن که علم معلم به شاگردش دلیل مجبور بودن شاگرد نیست...

در حالی رابطه بین معلم و شاگرد مستقل از هم هست اما رابطه انسان با خالق مستقل از او نیست یعنی حق انتخاب انسان هم مخلوق خداست. تمام اعضا و جوارح،سیستم های عصبی و مغز او هم مخلوق خداست.
پس آنچه که به ما داده شده مستقل از علم خدا نیست.

بنابراین دو حالت داریم:

1-یا باید اختیار انسان رو قبول کنیم در اینصورت خداوند به جهنمی یا بهشتی شدن انسان ها بدون امتحان کردن انها علم ندارد.

2-یا خداوند به بهشتی یا جهنمی شدن انسان ها با توجه به اختیار انها،علم دارد،در اینصورت چگونه میتوان انسان را مسئول سرنوشت خود دانست(بهشتی یا جهنمی شدن) در حالی صفر تا صد هر چه که دارد از خداست؟

امر بین الامرین و خواست خداوند

در امر بین الامرین چگونه اثبات می شود خواست خداوند در طول اراده انسان است ، چرا در عرض اراده ی انسان نیست ؟
در آیه زیر به نظر اراده خداوند در عرض اراده ی انسان است

[SPOILER]
[به کشتن دشمنان بر خود مبالید] شما آنان را نکشتید، بلکه خدا آنان را کشت. [ای پیامبر!] هنگامی که به سوی دشمنان تیر پرتاب کردی، تو پرتاب نکردی، بلکه خدا پرتاب کرد [تا آنان را هلاک کند] و مؤمنان را از سوی خود به آزمایشی نیکو بیازماید؛ زیرا خدا شنوا و داناست.
انصاریان - الأنفال ١٧

[/SPOILER]

و مورد مهم تر اینکه انسانی که گناه می کند و شقاوتمند می شود خداوند راضی است ؟

اثبات در نظر گرفتن عوامل مختلف در مجازات انسان

انجمن: 

سلام.
عواملی مثل محیط ، تربیت ، لقمه ، ژن ، طینت و ... که در سعادت و شقاوت فرد تاثیر دارند می توانید با دلایل محکمه پسند اثبات کنید که خداوند در نظر می گیرد ؟ تخفیف می دهد ؟

توضیح ساده‌ی مساله‌ی جبر و اختیار

سلام
من هنوز برام قضیه جبر و اختیار جا نیافتاده اگه میشه یک توضیح کامل و جامع درباره مسئله جبر و اختیار بدین
ممنون