وضو

قطرات آب در محل مسح سر و پا

انجمن: 

سلام
1- اگر در هنگام وضو گرفتن ، پس از شستن دستها ، دستمان به شیر آب خورد و یا شیر آب چکه کرد روی محل شسته شده دستها ، حکم ادامه این وضو چگونه است؟
2-بعضی از مواقع هنگام وضو گرفتن قطره های آب روی جایی که باید مسح پا بکشیم می ریزد آیا اشکال دارد به همان صورت مسح پا بکشیم یا خیر ؟

پاسخ یک سنی در مورد علت شستن پاها به جای مسح آن

انجمن: 

با سلام

این متن پاسخ فردی اهل سنت در مورد علت شستن پا بجای مسح و نقد عقدیه شیعیان است

یک شیعه چه نقدی می تواندبر این نقد داشته باشد؟:

[=&quot]﴿ یَٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوٓاْ إِذَا قُمۡتُمۡ إِلَى ٱلصَّلَوٰهِ فَٱغۡسِلُواْ وُجُوهَکُمۡ وَأَیۡدِیَکُمۡ إِلَى ٱلۡمَرَافِقِ وَٱمۡسَحُواْ بِرُءُوسِکُمۡ وَأَرۡجُلَکُمۡ إِلَى ٱلۡکَعۡبَیۡنِ ….﴾ [المائ‍ده: ۶] «ای مؤمنان! هنگامی که برای نماز بپاخاستید (و وضو نداشتید)، صورت‌ها و دست‌های خود را همراه با آرنجها (یا تا آرنجها) بشوئید، و سرهای خود (همه یا قسمتی از آنها) را مسح کنید و پاهای خود را تا……..[/]
[=&quot] [/]
[=&quot]در اعراب کلمات دقت کنید:[/]
[=&quot]﴿وُجُوهَکُمۡ﴾ منصوب.[/]
[=&quot]﴿وَأَیۡدِیَکُمۡ﴾ منصوب.[/]
[=&quot]﴿بِرُءُوسِکُمۡ﴾ مجرور.[/]
[=&quot]﴿وَأَرۡجُلَکُمۡ﴾ منصوب.[/]
[=&quot]ما می‌دانیم اعراب مفعول در قواعد عربی منصوب است و حرف جر اسم ما بعد خود را جر می‌دهد یعنی مجرور می‌شود.[/]
[=&quot]هم چنین می‌دانیم (و) از حروف عطف می‌باشد که معطوف را بر معطوف علیه عطف می‌دهد یعنی از لحاظ اعرابی یک علامت خواهند داشت. و گاه این عطف بر محل معطوف علیه می‌باشد. مثلا در این آیه کریمه خدای متعال می‌فرماید: ﴿أَنَّ اللَّهَ بَرِیءٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ وَرَسُولُهُ﴾ (توبه: ۳): «همانا خداوند از مشرکان بیزار است و رسول او…» یعنی خدا و رسولش از مشرکان بیزار است.[/]
[=&quot]حالا چرا می‌گوییم: خدا و رسول از مشرکان بیزار است؟…چون اولا از نظر معنوی محال است که خداوند از مشرکان و رسولش بیزار باشد.. و ثانیا رسول بر مشرکین عطف نشده است چون اگر عطف می‌شد باید به تبع مشرکین که مجرور به حرف جر است مجرور می‌شد (وَرَسُولِهِ) …بنابراین این (واو) آن را به جای دیگر عطف می‌کند یعنی به (الله)… اما (الله) منصوب است ولی (رسول) مرفوع…. پس چرا یک علامت اعرابی ندارند؟… می‌گوییم: رسول بر محل اسم (الله) عطف شده است…محل اسم (الله) در واقع مبتداست که حرف ناسخه (إن) آن را منصوب کرده است.[/]
[=&quot]در آیه مذکور ﴿وُجُوهَکُمۡ﴾ منصوب و مفعول فعل ﴿فَٱغۡسِلُواْ﴾ می‌باشد… ﴿وَأَیۡدِیَکُمۡ﴾ بنا بر عطف بر ﴿وُجُوهَکُمۡ﴾ منصوب شده است.[/]
[=&quot]«رُءُوسِکُمۡ» مجرور به حرف جر (ب) متعلق به ﴿وَٱمۡسَحُواْ﴾ می‌باشد…اما ﴿وَأَرۡجُلَکُمۡ﴾: واو حرف عطف ﴿وَأَرۡجُلَکُمۡ﴾ چنان که در قرائت صحیح و راجح وارد شده منصوب می‌باشد خوب ما می‌دانیم: منصوب بودن دلالت بر مفعولیت (مفعول به – مفعول لأجله – مفعول مطلق- مفعول معه) و نقش‌هایی مانند (مستثنی، حال، تمییز، خبر کان و…..یا اسم ان یا لا نافیه جنس) می‌کند.[/]
[=&quot]لزوما این «أَرۡجُلَکُمۡ» بر «رُءُوسِکُمۡ» عطف نشده چون اگر عطف می‌شد باید مجرور می‌گشت همانطور که در آیه تیمم چنین آمده است: ﴿فَامْسَحُوا بِوُجُوهِکُمْ وَأَیْدِیکُمْ﴾ (نساء: ۴۳): «و دست‌ها و صورت‌هایتان را (با خاک) مسح کنید».[/]
[=&quot]«أَیْدِیکُمْ» معطوف بر «وُجُوهِکُمْ» می‌باشد و به همین خاطر مجرور آمده است.[/]
[=&quot]﴿وَامْسَحُوا بِرُءُوسِکُمْ وَأَرْجُلَکُمْ إِلَى الْکَعْبَیْنِ…..﴾ (سوره مائده: ۶)[/]
[=&quot]﴿فَامْسَحُوا بِوُجُوهِکُمْ وَأَیْدِیکُمْ…….﴾ (نساء: ۴۳)[/]
[=&quot]هم چنین معلوم است که ﴿أَرْجُلَکُمْ﴾ هیچ کدام از نقش‌های (مستثنی، حال، تمییز، خبر کان و…..یا اسم ان یا لای نافیه جنس) را ندارد. پس به کجا برمی گردد؟ چاره‌ای نداریم بگوییم عطف است بر ﴿وُجُوهَکُمۡ﴾، که مفعول ﴿فَٱغۡسِلُواْ﴾ بود. در نیتجه معنایش می‌شود: و بشویید پاهایتان. [/]
[=&quot]* شاید کسی بپرسد: خوب چرا بعد از همان ﴿وُجُوهَکُمۡ وَأَیۡدِیَکُمۡ﴾ نیامده است؟
[/]

[=&quot]جواب روشن است: به خاطر ترتیب الزامی وضو. (صورت – دست – سر – پا)[/]
[=&quot]یعنی مراعات ترتیب شده است.
[/]

[=&quot]* شاید دوباره پرسیده شود: خوب می‌توانست (وَاغْسِلُوا) را قبل از ﴿أَرْجُلَکُمْ دوباره ذکر کند؟[/]
[=&quot]جواب: ذکر نشده به خاطر ایجاز و پرهیز از اطناب در کلام. ما در کلام عرب و قرآن کریم از این نمونه‌ها بسیار داریم:[/]
[=&quot]مثلا: ﴿یُرْسَلُ عَلَیْکُمَا شُوَاظٌ مِنْ نَارٍ وَنُحَاسٌ فَلَا تَنْتَصِرَانِ﴾ (الرحمان: ۳۵)[/]
[=&quot]کلمه نحاس مرفوع است چون بر ﴿شُوَاظٌ﴾ عطف شده… به همین خاطر مجرور نشده است و شواظ نائب فاعل (یرسل علی) می‌باشد. و نفرموده: (….ویُرسَلُ علیکما نحاس).[/]
[=&quot]و این مثال: ﴿أَنَّ اللَّهَ بَرِیءٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ وَرَسُولُهُ﴾ (توبه: ۳) که قبلا از آن صحبت کردیم.[/]
[=&quot]* اما ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست: ﴿وَأَرۡجُلَکُمۡ﴾ در بعضی قرائت‌ها به صورت مجرور وارد شده است، یعنی بر «رُءُوسِکُمۡ» عطف شده است؟ آیا این مسح پا را توجیه نمی‌کند؟…[/]
[=&quot]بله، تا حد بسیار ضعیفی می‌تواند توجیه کند به همین خاطر کسانی به صورت شاذ از اهل سنت این قرائت را دال بر مخیر بودن بین (مسح) و (غسل) دانسته اند!![/]
[=&quot]اما باز در این صورت (در صورت مجرور بودن، اگر چه این قرائت، در مصحف فعلی مضبوط نیست) شستن پا راجح است.[/]
[=&quot]دلیلش این است که در صورت مجرور بودن بر لفظ «رُءُوسِکُمۡ» عطف شده نه بر معنای آن. یعنی از باب مجاورت با یک مجرور، مجرور شده و گرنه از لحاظ معنا به همان (غسل صورت و دست) بر می‌گردد و این در قرآن نمونه دارد.[/]
[=&quot]مثلا در همان آیه که ذکر کردیم: ﴿یُرْسَلُ عَلَیْکُمَا شُوَاظٌ مِنْ نَارٍ وَنُحَاسٌ فَلَا تَنْتَصِرَانِ﴾ (الرحمان: ۳۵)… در قرائتی دیگر کلمه (نحاس) مجرور آمده است ولی از نظر معنا به همان نار معطوف است… چرا که نحاس به دود یا مس گداخته می‌گویند و از شواظ (آتش بی دود) نیست که گفته شود. (شواظ از دو جنس: نار و نحاس)
[/]

[=&quot]* شاید پرسیده شود: آیا امکان دارد (در صورت مجرور بودن ﴿وَأَرۡجُلَکُمۡ﴾) دو چیز بر هم عطف شوند در حالی که فعل آنها تنها به یکی تعلق بگیرد… یعنی ﴿وَٱمۡسَحُواْ تنها برای ﴿بِرُءُوسِکُمۡ﴾باشد و برای (وأَرْجلِکم) نباشد؟[/]
[=&quot]بله در کلام عرب این جایز است مثلا می‌گویند: «أکلت الخبزَ واللبنَ»: نان و شیر خوردم… در حالی که برای (لبن= شیر) فعل (شرب = نوشیدن) به کار می‌رود یعنی (: أکلت الخبز و (شربت) اللبن).
[/]

[=&quot]* شاید کسی بپرسد: خوب چرا قبل از ﴿وَأَرۡجُلَکُمۡ﴾ فعل مقدر «اِمْسَحُواْ» قرار ندهیم؟[/]
[=&quot]به دو دلیل نمی‌توانیم: یکی اینکه چیزی تکرار شده که هیچ فایده‌ای ندارد…. وَامْسَحُوا بِرُءُوسِکُمْ و(امْسَحُوا) أَرْجَلَکُمْ.[/]
[=&quot]دوما چرا بعد از (وامسحوا) ب (زائده) آمده است؟ برای تقویت عامل ﴿وَامْسَحُوا﴾ در معمول خود (رُءُوسِکُمْ) بنابراین حذف آن در ﴿وَأَرۡجُلَکُمۡ﴾ باز دلیلی برآن است که اگر قرار باشد فعلی مقدر کنیم باید فعل (وَاغْسِلُوا) را مقدر کنیم چون فعل (وَاغْسِلُوا) بدون تقویت حرف زائده خود به تنهایی در معمول خود قوی است.* شاید بپرسند: (ب) در ﴿بِرُءُوسِکُمۡ﴾زائده نیست بلکه از حروف اصلی است و دلالت بر تبعیض دارد.
[/]

[=&quot]جواب: باز توفیری نخواهد کرد… اگر (ب) را بر معنای تبعیض گرفتیم یعنی قسمتی از سر مسح شود… و در مسح نیز قسمتی از پا مسح می‌شود… بنابراین بایست در صورت فعل مقدر باز (ب) ذکر می‌شد که ذکر نشده است.[/]
[=&quot]این خلاصه‌ای بود از موضوع وضو در قرآن کریم – بدون پرداختن به روایات – که در آن سعی کردم طوری صحبت شود که حتی کسانی که با زبان عربی آشنایی ندارند از حقیقت مساله آگاه شوند.[/]
[=&quot]خدای متعال همه ما را از متطهران قرار دهد.[/]
[=&quot]چالش مطرح شده از سوی ما در پرسشهای رنگارنگ از علمای شیعه همچنان باقی است: یک حدیث صحیح و صریح بیاورند که پیامبر گرامی صلی الله علیه وآله وسلم فرموده باشند پایاهیتان را در وضو مسح کنید یا خود حضرت مسح کرده باشند![/]
[=&quot]علمای شیعه تا قیامت چنین حدیثی نخواهند آورد حتی اگر تمام حوزه‌ها بشمول قم و نجف کمر ببندند.[/]

اقوال صحابه و تابعین پیرامون شستن یا مسح نمودن روی پا در وضو

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

بجر مکتب اهل بیت (ع) که در مساله وضو قائل به مسح روی پا بوده؛ می خواستم بدانم در میان صحابه و تابعین مجموعا چند قول وجود داشته؟

آیا در میان صحابه و تابعین کسی قائل به مسح پا بوده است؟

متشکرم.@};-


دلیل برخی احکام وضو

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و عرض ادب .

میگویند : اگر بعد از شستن دست چپ و پیش از انجام مسح آب خارج از آب وضو روی کف دست ها بریزید مسح کشیدن با آن آب باطل است و باید با قسمتی از کف دست که آب خارج از وضو نرسیده است مسح بکشید.

میخواستم بدونم این حکم بر اساس کدام آیه یا حدیث است و دلیل و حکمت آن چیست ؟

فکر کنم زمانی هم میگفتند : اگر آب غیر وضو به محلی که قرار است بر آن مسح کشیده شود بریزد باید ابتدا آن را خشک کرد و بعد مسح کشید اگر این سخن صحیح است لطفا همچنین بگویید این حکم بر اساس کدام آیه یا حدیث است و دلیل و حکمت آن چیست ؟

وضو

سلام
من تازه شنیدم که اگر پوست دست مقداریش کنده شده باشه و روی دست اویزون باشه و بشه اون رو با دست بالا و پایین کرد باید برای وضو اب رو به زیرش برسونیم یا اون رو بکنیم.من همیشه روی دستم از این قبول پوست های اویزون مخصوصا بالای ناخون وجود داره و طوریه که اگه بخوام همیشه اون ها رو یکنم همیشه قبل وضو 4 5 دقیقه باید این کار رو بکنم و خیلی این موضوع سخته و جدای از این در خیلی از مواقع باعث خون اومدن دست میشه میخواستم ببینم من باید چیکار کنم؟

برچسب: 

منظور از اسراف در وضو چیست؟

سلام میخواستم منظور پیامبر رو ازاین حدیث بدونم درجایی خودنم که ایشون فرموده بودن دروضو نیز اسراف هست, درهرچیزی اسراف وجوددارد
میخواستم بدونم منظورشون ازاسراف مقدار اب استفاده شده درهنگام وضوهست یااشخاصی که دایم الوضو هستن ودرروز چندین بار وضو میگیرن

موی گربه و نماز

سلام خدمت همه اساتید

بنده به دلایلی از موی گربه رهایی ندارم و به اندازه ای است که تمام مو ها قابل جدا کردن از لباس و فرش و سجاده نیست.
با توجه به اینکه مراجع تقلید نماز به همراه موی گربه را باطل میدانند من باز هم نماز هایم را میخوانم (ولی ترسان هستم).

آیا برای کسی مانند من که در شرایطی هست که از موی گربه رهایی ندارد هیچ راه حل یا تبسره یا چیزی مثل اینها در اسلام قید نشده؟

در وضو چه مقدار از اعضاء باید شسته شود؟

سلام

در غسل حکم این است که حتی اگر به اندازه سر مویی از بدن نشسته بماند باطل است.
در وضو آیا آن اعضایی که باید شسته و یا مسح شوند هم همین حکم برقراره؟
مثلا در شستن صورت اگر به اندازه سر مویی از صورت نشسته ماند وضو باطل است؟

نظر مراجع چیست؟

برچسب: 

وضو و نماز پیامبر کدامیک است؛ طبق روش شیعیان یا به شیوه اهل سنت؟

سلام.پیامبر(ص) چگونه وضو میگرفتند و نماز میخواندند؟ به روش اهل سنت یا شیعیان؟ از چه زمانی این تفاوت ایجاد شد؟ اهل سنت یه این عقیده هستند که به سنت پیامبر عمل میکنند.یعنی شیعیان بر خلاف سنت پیامبر اند یا حضرت علی(ع) وضو و نمازشان با پیامبر متفاوت بوده؟!!!!

وضو با موی چرب

سلام من موی سرم رو با روغن زیتون چرب کردم (بخاطر خاصیتش) و بعد از یک ساعت وضو گرفتم و مسح سر کشیدم.روغن کاملا جذب سرم نشده بود درواقع سرم کمی رطوبت روغنی داشت.وضوی من مشکلی نداره؟
باتشکر
مرجع=ایت الله خامنه ای

برچسب: