اهل بیت
اثبات عقلی وجود معصومین(علیهم السلام)
ارسال شده توسط AliHasani1 در سهشنبه, ۱۳۹۹/۰۲/۳۰ - ۰۹:۰۵نحوه ی رفتار و تعامل با اهل سنت در سیره معصومین (علیهم السلام)
ارسال شده توسط کوهساران در دوشنبه, ۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - ۱۰:۵۱علم ائمه (ع) و احادیث ایشان
ارسال شده توسط صادقیه در جمعه, ۱۳۹۸/۰۲/۰۶ - ۱۵:۴۶احادیث پیامبران ازکدام علم است اگرعلم الهی است چرابندگان نمی توانندازقرآن استخراج کنند
مثلا چراخون نجس است خوردن روزه راباطل می کندو...
مدتی است در قبول برخی از فضائل شک دارم!
ارسال شده توسط ircyberan در یکشنبه, ۱۳۹۷/۰۸/۲۰ - ۱۳:۲۲حدود یک سالی است در باب برتری حضرت ابراهیم و امام علی بر هم دیگر در حال تحقیق هستم و به نتیجه ای نرسیدم! اما نتیجه این تحقیقم صرفا این بوده که جدیدا وقتی حدیثی در باب فضیلت های اهل بیت میشنوم برام غیر قابل باور هستن و دنبال سند ها میرم و به گونه ای سند هارو ضعیف میدونم!!!!
یکم پیچیدست به عنوان مثال تو همین انجمن حدیثی نقل شده بود از امام علی ع که به صعصعه گفتند [من از ابراهیم برترم چون یقینم به خدا بیشترست یا علمم بالاتر است ]به این مضمون یا تعبیر بنده این بود !!!!!! که این خلاف نص صریح قران هست که میگه ملاک برتری مومن ایمان تقوا وعمل صالحه و صرف ادعای چند مورخ هرچند شیعه و سنی و نقلش نمیتونه برای صحت این حدیث و امثالهم سندیت داشته باشه یا در جایی گفته شده خداوند افرینش رو به واسطه وجود امام علی ع خلق کرده !!!! یا اهل بیت قبل از خلق حضرت ادم خلق شده بودند و معراج امام علی و خوردن سیب در اسمان چهارم !!!یا در باب معجزات و وحی به اهل بیت !و.....
احادیث فراوانی شنیدم میدونم که علم رجال و درایه ندارم و در اون حدی از علم نیستم که بتونم تشخیص بدم حدیثی صحیح یا غلطه اما نمیتونم چیزی که بر خلاف اصل و بر خلاف قران و بر خلافه عقله قابل حس هم نیست و صرفا یک یا چند مورخ از یک راوی مطمئن نقلش کرده رو قبول کنم
اعتقاد دارم خداوند متعال ولایتی رو به پیامبر متعال و ائمه همچنین حضرت ابراهیم داده اما به این معنی نیست اعوذو بالله مثل علی اللهی ها که خود امام در صدر اسلام اعدامشون کرد ما امام علی رو صرف ولایتش و داشتن ارادت تا جایگاه خدایی بالا ببریم !!!!! در ضمن در تحقیقاتم متوجه یک نکته شدم که عمده این فضیلت ها مربوط به امام علی و امام حسین نقل شده یعنی حضرت علی رو تا عرش فضیلت دادن در حالی که در مورد بقیه ائمه از جمله امام حسن ع و......کم کاری شاید کوتاهی در نقل شده!شاید هم کمتر اسرائیلیات نقل شدن !این صرفا یک نظر شخصی هست. حالا در صورت امکان انتظار چند جواب روشن دارم!فکر میکنم یکم ادامه پیدا کنه عقاید اصلیم هم در خطر هستن!!!!!!
اولا :تمام فضیلت های ذکر شده پیرامون اهل بیت مخصوصا حضرت علی قابل قبول هستند صرف این که فضیلت هستند!{از یک عالم شنیدم در باب فضیلت ها اصل رو بر صحت میزارن}؟
ثانیا: در باب برتری جایگاه در پیشگاه خداوند برای حضرت ابراهیم و امام علی ع غیر از ایمان تقوا و عمل صالح چیز دیگری قابل ذکر است؟اگر هست ایا خلاف قران نیست؟
ثالثا : ایا وسواس بنده در قبول احادیث فضیلت نوعی ایمان کم یا یقین پایین و رضیلت است یا یک فضیلت و قابل تایید؟
اقوال صحابه و تابعین پیرامون شستن یا مسح نمودن روی پا در وضو
ارسال شده توسط hassan در جمعه, ۱۳۹۷/۰۷/۰۶ - ۲۱:۱۳سلام علیکم
بجر مکتب اهل بیت (ع) که در مساله وضو قائل به مسح روی پا بوده؛ می خواستم بدانم در میان صحابه و تابعین مجموعا چند قول وجود داشته؟
آیا در میان صحابه و تابعین کسی قائل به مسح پا بوده است؟
متشکرم.@};-
معنا و مفهوم عزاداری اهل بیت علیهم السلام
ارسال شده توسط مخاطب در چهارشنبه, ۱۳۹۷/۰۶/۱۴ - ۱۸:۲۳حضوردرمجالس عزاداری اهل بیت چه معنا ومفهوم دارد؟
توضیح روایت امام هادی (ع): «من اطاع الله یطاع»
ارسال شده توسط امینه در سهشنبه, ۱۳۹۴/۰۲/۲۲ - ۱۴:۴۲سلام خدا قوت
امروز حدیثی رو از امام هادی علیه السلام میخوندم با این عبارت که "من اطاع الله یطاع"
این روایت برای دوست من ایجاد شبهه کرد که خب مگه ائمه در نهایت درجه اطاعت از خدا نبودن، پس چرا اطاعت نشدن؟
خیلی ممنون میشم راجبه مضمون و منظور امام هادی علیه السلام از این روایت توضیح بدین. البته به چند تا از تفسیر ها هم رجوع کردم ولی برا دوستم چندان قانع کننده نبود.
خیلی ممنونم
ائمه وجه الله ولسان الله و عين الله و يد الله و حجاب الله و نورالله هستند
ارسال شده توسط عبد آل محمد در یکشنبه, ۱۳۹۱/۰۸/۰۷ - ۰۶:۰۹اسوى بن سعيى نقل مي كنى : نزد امام باقر بودم كه شروع كردند به سخن فرمودند بي انكه من سخني بگويم و فرمود : ما ايم حجت هاي خدا و ماايم درهاي خدا و ماايم زبان خدا و ايم صورت خدا و ما ايم دشم خدا در ميان خلقش و ما واليان امر بندگان خدا
بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم ج1 61 3
کارشناس بحث :
الكافي (ط - الإسلامية) ج1 143
ما رواه طارق بن شهاب عن أمير المؤمنين عليه السّلام أنه قال: يا طارق، الإمام كلمة اللّه و حجّة اللّه، و وجه اللّه و نور اللّه، و حجاب اللّه، و آية اللّه، يختاره اللّه
الأصول الستة عشر (ط - دار الشبستري) المتن 17
بحار الأنوار (ط - بيروت) ج25 169
مشارق أنوار اليقين في أسرار أمير المؤمنين عليه السلام 177
ائمه ی جماعت اموی و عباسی
ارسال شده توسط soroush_lo در سهشنبه, ۱۳۹۷/۰۳/۱۵ - ۱۵:۰۳سلام علیکم.
در احادیث و روایات معصومین سلام الله علیهم، تاکید و سفارش فراوانی به نماز جماعت شده و ایشان همواره مردم را به حضور در مسجد توصیه کرده اند. می دانیم که عصری که ائمه(ع) در آن می زیسته اند عصر فرمانروایی خلفای ظلم و جور اموی و عباسی بوده و ائمه ی جمعه و جماعت شهر ها نیز امرا و والیان و منصوبان همین خلفا بوده اند. آیا با این وجود، معصومین و شیعیان ایشان در مساجد حضور می یافته اند و در نماز های یومیه به چنین افرادی اقتدا می کرده اند؟ مگر از شروط امام جماعت، عدالت و شیعه بودن نیست؛ پس چطور چنین امری ممکن است؟
با تشکر.