افضلیت امام علی

مدتی است در قبول برخی از فضائل شک دارم!

حدود یک سالی است در باب برتری حضرت ابراهیم و امام علی بر هم دیگر در حال تحقیق هستم و به نتیجه ای نرسیدم! اما نتیجه این تحقیقم صرفا این بوده که جدیدا وقتی حدیثی در باب فضیلت های اهل بیت میشنوم برام غیر قابل باور هستن و دنبال سند ها میرم و به گونه ای سند هارو ضعیف میدونم!!!!
یکم پیچیدست به عنوان مثال تو همین انجمن حدیثی نقل شده بود از امام علی ع که به صعصعه گفتند [من از ابراهیم برترم چون یقینم به خدا بیشترست یا علمم بالاتر است ]به این مضمون یا تعبیر بنده این بود !!!!!! که این خلاف نص صریح قران هست که میگه ملاک برتری مومن ایمان تقوا وعمل صالحه و صرف ادعای چند مورخ هرچند شیعه و سنی و نقلش نمیتونه برای صحت این حدیث و امثالهم سندیت داشته باشه یا در جایی گفته شده خداوند افرینش رو به واسطه وجود امام علی ع خلق کرده !!!! یا اهل بیت قبل از خلق حضرت ادم خلق شده بودند و معراج امام علی و خوردن سیب در اسمان چهارم !!!یا در باب معجزات و وحی به اهل بیت !و.....

احادیث فراوانی شنیدم میدونم که علم رجال و درایه ندارم و در اون حدی از علم نیستم که بتونم تشخیص بدم حدیثی صحیح یا غلطه اما نمیتونم چیزی که بر خلاف اصل و بر خلاف قران و بر خلافه عقله قابل حس هم نیست و صرفا یک یا چند مورخ از یک راوی مطمئن نقلش کرده رو قبول کنم

اعتقاد دارم خداوند متعال ولایتی رو به پیامبر متعال و ائمه همچنین حضرت ابراهیم داده اما به این معنی نیست اعوذو بالله مثل علی اللهی ها که خود امام در صدر اسلام اعدامشون کرد ما امام علی رو صرف ولایتش و داشتن ارادت تا جایگاه خدایی بالا ببریم !!!!! در ضمن در تحقیقاتم متوجه یک نکته شدم که عمده این فضیلت ها مربوط به امام علی و امام حسین نقل شده یعنی حضرت علی رو تا عرش فضیلت دادن در حالی که در مورد بقیه ائمه از جمله امام حسن ع و......کم کاری شاید کوتاهی در نقل شده!شاید هم کمتر اسرائیلیات نقل شدن !این صرفا یک نظر شخصی هست. حالا در صورت امکان انتظار چند جواب روشن دارم!فکر میکنم یکم ادامه پیدا کنه عقاید اصلیم هم در خطر هستن!!!!!!

اولا :تمام فضیلت های ذکر شده پیرامون اهل بیت مخصوصا حضرت علی قابل قبول هستند صرف این که فضیلت هستند!{از یک عالم شنیدم در باب فضیلت ها اصل رو بر صحت میزارن}؟
ثانیا: در باب برتری جایگاه در پیشگاه خداوند برای حضرت ابراهیم و امام علی ع غیر از ایمان تقوا و عمل صالح چیز دیگری قابل ذکر است؟اگر هست ایا خلاف قران نیست؟
ثالثا : ایا وسواس بنده در قبول احادیث فضیلت نوعی ایمان کم یا یقین پایین و رضیلت است یا یک فضیلت و قابل تایید؟

امام علی (ع) و برتری ایشان بر پیامبران اولوالعزم بغیر از پیغمبر خاتم (ص)

سلام خدمت شما

شنیدم از امیرالمومنین حضرت امام علی علیه السلام سوال شد در مورد اینکه مقام شما بالاتر و برتر است یا پیامبران اولوالعزم (جز پیامبر اسلام) و ایشان خود را با حضرت انبیاء نوح ، ابراهیم ، موسی ، عیسی سلام الله علیهم اجمعین مقایسه نموده و دلایل برتری خود را بر ایشان فرموده اند ؟

آیا گفته فوق سند دارد و صحیح است ؟

لطفا کامل روایت فوق را بهمراه سند ذکر نمایید با تشکر از شما ...

*حديث دار* يكى از دلايل امامت و خلافت امير المؤمنين على (ع)

انجمن: 

با سلام

ائمه اسلام و حافظان حديث و سيره نويسان و مورخان شيعى و سنى به اسناد معتبر از راويان ثقه آورده اند كه رسول الله (ص) بعد از نزول آيه «و انذر عشيرتك الاقربين و نزديكترين خويشاوندان خود را هشدار بده» .
(شعراء، 214) .
دعوت ناهارى از حدود چهل تن از اعمام و بنى اعمام در خانه خود (يا در خانه ابو طالب) ترتيب داد و ايشان را به اسلام دعوت كرد و ابلاغ فرمود كه هر يك از شما پيش قدم شود و زودتر از سايرين ايمان آورد و مسلمان شود برادر من و وصى و خليفه من، و به روايت ابو صادق هلالى، برادر من و وصى من و خليفه من در امت من و ولى همه مؤمنان بعد از من خواهد بود.
تنها كسى كه از آن جمع دعوت رسول خدا (ص) را لبيك گفت امير المؤمنين على (ع) بود.
پس رسول الله (ص) به او اشارت نمود و فرمود: «اين است برادر من و وصى من و خليفه من بين شما. سخنش را بشنويد و از او اطاعت كنيد»
(تاريخ بغداد، خطيب بغدادى، 2/62، كنزل العمال فى سنن الاقوال و الافعال، على متقى هندى، 6/392) .
حديث رسول الله (ص) كه گزارش مذكور طى آن بيان شده به نام حديث «بدء الدعوة» يا حديث دار (چون در خانه رسول الله يا ابو طالب صادر گرديده) معروف است. صورتهاى مختلف آن را امين عاملى در اعيان الشيعة (1/273 به بعد)، سيد مرتضى فيروز آبادى در فضائل الخمسة فى الصحاح الستة (2/19 تا 21) و امينى در الغدير (2/278 تا 289) و ساير محدثين و مورخين روايت كرده اند.


حديث طير، يكى از دلايل تقدم و افضليت على (ع) بر صحابه رسول الله

انجمن: 

با سلام

يكى از دلايل تقدم و افضليت على (ع) بر صحابه رسول الله و كافه افراد خلق حديثى است صحيح و متواتر (الغدير، 3/219) به نام حديث طير (مرغ) كه انس بن مالك صحابى و خدمتكار خالص رسول الله روايت نموده و محدثينى شيعى و سنى آن را از طرق گوناگون، به اسناد معتبر نقل كرده اند.

ابو عبدالرحمن احمد بن شعيب نسائى صاحب صحيح نسائى در خصائص اميرالمؤمنين على بن ابى طالب (ع) (51) متن حديث طير را چنين آورده است: «اخبرنا ذكريا بن يحيى قال : اخبرنا مشهر بن عبدالملك عن عيسى بن عمر عن السدى عن انس بن مالك: أن النبى صلى الله عليه و سلم كان عنده طائر فقال: اللهم ائتنى بأحب خلقك اليك يأكل معى من هذا الطير. فجاء ابوبكر فرده ثم جاء عمر فرده ثم جاء على فأذن له»

يعنى:
زكريا بن يحيى از حسن بن حماد از مسهر بن عبدالملك و مسهر از عيسى بن عمر و او از سدى و سدى از انس بن مالك روايت كرده اند كه: «براى پيغمبر (ص) مرغى آورده بودند. آن حضرت فرمود: خدايا. محبوب ترين خلق خود را نزد من بفرست تا از اين مرغ بخورد.

پس ابوبكر آمد ولى پيامبر او را نپذيرفت، بعد عمر آمد. او را هم نپذيرفت.
ولى وقتى على آمد اجازه فرمود داخل شود.:Sham:
علاء الدين على متقى هندى در كنز العمال فى سنن الاقوال و الافعال (15/420 به بعد) حديث انس را با مختصر اختلاف لفظى به سه صورت از ابن عساكر دمشقى روايت كرده است، متن حديث 422 چنين است: عن عمرو بن دينار عن انس قال: كنت مع رسول الله فى بستان فاهدى لنا طائر مشوى فقال: اللهم ائتنى بأحب الخلق اليك. فجاء على بن ابى طالب فقلت: رسول الله مشغول . فرجع ثم جاء بعد ساعة و دق الباب ورددته مثل ذلك. ثم قال رسول الله: يا انس افتح له فطال مارددته. فقلت يا رسول الله. كنت اطمع ان يكون رجلا من الانصار
. فدخل على بن ابى طالب فأكل معه من الطير. فقال رسول الله صلى الله عليه و سلم: المرء يحب قومه ـ يعنى : «عمرو بن دينار از انس بن مالك چنين روايت كرده است: با رسول الله در باغى بوديم. مرغ بريانى به ما هديه كردند. پس پيغمبر فرمود: خدايا كسى را كه از همه خلق بيشتر دوست دارى نزد من بفرست. پس على بن ابى طالب بيامد و خواست نزد پيغمبر رود.
من گفتم پيغمبر اكنون كارى دارد و مشغول است.
پس او برگشت و بعد از ساعتى باز آمد و دق الباب نمود.
خواستم مثل دفعه پيش او را برگردانم اما رسول الله فرمود: اى انس در را به روى على بگشا او را زياد معطل كردى.
گفتم اى فرستاده خدا طمع داشتم آن مرد يكى از انصار باشد.