ذ.2

خواندن حديث کساء در اولين جمعه ماه صفر

سلام
وقت به خیر مدتیه این روایت بین کاربران فضای مجازی رد و بدل میشه لطفا صحت اون بررسی بشه با تشکر:

پيغمبرقسم يادکرد اگرميان پيروان ماطالب حاجتی باشد،خدابه واسطه خواندن حديث کساءدراولين جمعه ماه صفر؛بر آورده مي كند؛به کسانی که دوستشون داريد ارسال کنيد.جمعه 22 آبان اول صفر.

سلام های سه گانه به امامان بعداز نماز های روزانه

سلام های چندگانه ای که بعداز نماز های یومیه به امامان {علیهم السلام }داده میشه وبه سمت حرم امامان رو میکنند
مستند روایی هم دارد
لطفا در صورت ماثور بودن نحوه انجام به تفصیل این عمل رو توضیح دهید

ترجمه یک عبارت از کتاب بحار درباره صلوات

انجمن: 

سلام، دوستان کسی می‌تونه متن زیرو ترجمه کنه؟
دَخَلَ رَجُلٌ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ لَهُ يَا سَيِّدِي عَلَتْ سِنِّي وَ مَاتَ أَقَارِبِي وَ أَنَا خَائِفٌ أَنْ يُدْرِكَنِي الْمَوْتُ وَ لَيْسَ لِي مَنْ آنَسُ بِهِ وَ أَرْجِعُ إِلَيْهِ فَقَالَ لَهُ إِنَّ مِنْ إِخْوَانِكَ الْمُؤْمِنِينَ مَنْ هُوَ أَقْرَبُ نَسَباً أَوْ سَبَباً وَ أُنْسُكَ بِهِ خَيْرٌ مِنْ أُنْسِكَ بِقَرِيبٍ وَ مَعَ هَذَا فَعَلَيْكَ بِالدُّعَاءِ وَ أَنْ تَقُولَ عَقِيبَ كُلِّ صَلَاةٍ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ إِنَّ الصَّادِقَ ع قَالَ إِنَّكَ قُلْتَ مَا تَرَدَّدْتُ فِي شَيْ‏ءٍ أَنَا فَاعِلُهُ كَتَرَدُّدِي فِي قَبْضِ رُوحِ عَبْدِيَ الْمُؤْمِنِ يَكْرَهُ الْمَوْتَ وَ أَكْرَهُ مَسَاءَتَهُ اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِيِّكَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِيَةَ وَ النَّصْرَ وَ لا تَسُؤْنِي فِي نَفْسِي وَ لَا فِي أَحَدٍ مِنْ أَحِبَّتِي إِنْ شِئْتَ أَنْ تُسَمِّيَهُمْ وَاحِداً وَاحِداً فَافْعَلْ وَ إِنْ شِئْتَ مُتَفَرِّقِينَ وَ إِنْ شِئْتَ مُجْتَمِعِينَ قَالَ الرَّجُلُ وَ اللَّهِ لَقَدْ عِشْتُ حَتَّى سَئِمْتُ الْحَيَاةَ قَالَ أَبُو مُحَمَّدٍ هَارُونُ بْنُ مُوسَى رَحِمَهُ اللَّهُ إِنَّ مُحَمَّدَ بْنَ الْحَسَنِ بْنِ شَمُّونٍ الْبَصْرِيَّ كَانَ يَدْعُو بِهَذَا الدُّعَاءِ فَعَاشَ مِائَةً وَ ثَمَانَ وَ عِشْرِينَ سَنَةً فِي خَفْضٍ إِلَى أَنْ مَلَّ الْحَيَاةَ فَتَرَكَهُ فَمَاتَ ره‏

دو فراز تکراری در دعای جوشن کبیر

من در دعای جوشن کبیر دو فراز کاملا شبیه به هم دیدم که اگر یکی از آن ها بود کافی بود.

یا خبیر
ای آگاه

یا خبیر بکل شئ
ای آگاه به همه چیز

چه توجیهی برای بودن این دو فراز هست؟ در حالی که اگر یکی از آن ها بود کافی بود؟

حديث طير، يكى از دلايل تقدم و افضليت على (ع) بر صحابه رسول الله

انجمن: 

با سلام

يكى از دلايل تقدم و افضليت على (ع) بر صحابه رسول الله و كافه افراد خلق حديثى است صحيح و متواتر (الغدير، 3/219) به نام حديث طير (مرغ) كه انس بن مالك صحابى و خدمتكار خالص رسول الله روايت نموده و محدثينى شيعى و سنى آن را از طرق گوناگون، به اسناد معتبر نقل كرده اند.

ابو عبدالرحمن احمد بن شعيب نسائى صاحب صحيح نسائى در خصائص اميرالمؤمنين على بن ابى طالب (ع) (51) متن حديث طير را چنين آورده است: «اخبرنا ذكريا بن يحيى قال : اخبرنا مشهر بن عبدالملك عن عيسى بن عمر عن السدى عن انس بن مالك: أن النبى صلى الله عليه و سلم كان عنده طائر فقال: اللهم ائتنى بأحب خلقك اليك يأكل معى من هذا الطير. فجاء ابوبكر فرده ثم جاء عمر فرده ثم جاء على فأذن له»

يعنى:
زكريا بن يحيى از حسن بن حماد از مسهر بن عبدالملك و مسهر از عيسى بن عمر و او از سدى و سدى از انس بن مالك روايت كرده اند كه: «براى پيغمبر (ص) مرغى آورده بودند. آن حضرت فرمود: خدايا. محبوب ترين خلق خود را نزد من بفرست تا از اين مرغ بخورد.

پس ابوبكر آمد ولى پيامبر او را نپذيرفت، بعد عمر آمد. او را هم نپذيرفت.
ولى وقتى على آمد اجازه فرمود داخل شود.:Sham:
علاء الدين على متقى هندى در كنز العمال فى سنن الاقوال و الافعال (15/420 به بعد) حديث انس را با مختصر اختلاف لفظى به سه صورت از ابن عساكر دمشقى روايت كرده است، متن حديث 422 چنين است: عن عمرو بن دينار عن انس قال: كنت مع رسول الله فى بستان فاهدى لنا طائر مشوى فقال: اللهم ائتنى بأحب الخلق اليك. فجاء على بن ابى طالب فقلت: رسول الله مشغول . فرجع ثم جاء بعد ساعة و دق الباب ورددته مثل ذلك. ثم قال رسول الله: يا انس افتح له فطال مارددته. فقلت يا رسول الله. كنت اطمع ان يكون رجلا من الانصار
. فدخل على بن ابى طالب فأكل معه من الطير. فقال رسول الله صلى الله عليه و سلم: المرء يحب قومه ـ يعنى : «عمرو بن دينار از انس بن مالك چنين روايت كرده است: با رسول الله در باغى بوديم. مرغ بريانى به ما هديه كردند. پس پيغمبر فرمود: خدايا كسى را كه از همه خلق بيشتر دوست دارى نزد من بفرست. پس على بن ابى طالب بيامد و خواست نزد پيغمبر رود.
من گفتم پيغمبر اكنون كارى دارد و مشغول است.
پس او برگشت و بعد از ساعتى باز آمد و دق الباب نمود.
خواستم مثل دفعه پيش او را برگردانم اما رسول الله فرمود: اى انس در را به روى على بگشا او را زياد معطل كردى.
گفتم اى فرستاده خدا طمع داشتم آن مرد يكى از انصار باشد.

*حديث دار* يكى از دلايل امامت و خلافت امير المؤمنين على (ع)

انجمن: 

با سلام

ائمه اسلام و حافظان حديث و سيره نويسان و مورخان شيعى و سنى به اسناد معتبر از راويان ثقه آورده اند كه رسول الله (ص) بعد از نزول آيه «و انذر عشيرتك الاقربين و نزديكترين خويشاوندان خود را هشدار بده» .
(شعراء، 214) .
دعوت ناهارى از حدود چهل تن از اعمام و بنى اعمام در خانه خود (يا در خانه ابو طالب) ترتيب داد و ايشان را به اسلام دعوت كرد و ابلاغ فرمود كه هر يك از شما پيش قدم شود و زودتر از سايرين ايمان آورد و مسلمان شود برادر من و وصى و خليفه من، و به روايت ابو صادق هلالى، برادر من و وصى من و خليفه من در امت من و ولى همه مؤمنان بعد از من خواهد بود.
تنها كسى كه از آن جمع دعوت رسول خدا (ص) را لبيك گفت امير المؤمنين على (ع) بود.
پس رسول الله (ص) به او اشارت نمود و فرمود: «اين است برادر من و وصى من و خليفه من بين شما. سخنش را بشنويد و از او اطاعت كنيد»
(تاريخ بغداد، خطيب بغدادى، 2/62، كنزل العمال فى سنن الاقوال و الافعال، على متقى هندى، 6/392) .
حديث رسول الله (ص) كه گزارش مذكور طى آن بيان شده به نام حديث «بدء الدعوة» يا حديث دار (چون در خانه رسول الله يا ابو طالب صادر گرديده) معروف است. صورتهاى مختلف آن را امين عاملى در اعيان الشيعة (1/273 به بعد)، سيد مرتضى فيروز آبادى در فضائل الخمسة فى الصحاح الستة (2/19 تا 21) و امينى در الغدير (2/278 تا 289) و ساير محدثين و مورخين روايت كرده اند.


سوره عبس در مورد چه چيزي است؟

انجمن: 

با سلام
در قران كريم در سوره عبس چه نكاتي وجود دارد؟

بررسی صحیح بودن کامل کتاب «منتقى الجمان في الاحاديث الصحاح و الحسان»

سلام یک سوال کوتاه..

آیا فقها و علمای حدیث و رجال اعتقاد دارند که کتاب :منتفی الجمان في الاحاديث الصحاح والحسان مال شهید ثانی تمام روایات صحیح و حسن هستند یعنی اینکه مثلا حقیر یا کس دیگری بروند سراغ کتاب و مثل صحیح بخاری با این کتاب عمل کنند؟؟

سند حدیثی از کتاب بحار الانوار و ترجمه دقیق آن در خصوص مرد بی غیرت

انجمن: 


اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیک یا رسول الله(ص)

السلام علیک یا امیرالمومنین(ع)

السلام علیک یا اهل بیت نبوه(ع)

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)


____________________________________________________________


با سلام و عرض ادب و احترام خدمت کارشناس محترم ، مسئولین سایت و خصوصا کاربران و خوانندگان این پست

سوالاتی در خصوص حدیث زیر داشتم :



38 - وقال النبي صلى الله عليه وآله : إني أتعجب ممن يضرب امرأته وهو بالضرب أولى
منها ، لا تضربوا نساءكم بالخشب فإن فيه القصاص ، ولكن اضربوهن بالجوع
والعرى حتى تريحوا في الدنيا والآخرة ، وأيما رجل تتزين امرأته وتخرج
من باب دارها فهو ديوث ولا يأثم من يسميه ديوثا ، والمرأة إذا خرجت من
باب دارها متزينة متعطرة والزوج بذلك راض يبنى لزوجها بكل قدم بيت
في النار .
فقصروا أجنحة نسائكم ولا تطولوها فإن في تقصير أجنحتها رضى وسرورا
ودخول الجنة بغير حساب ، احفظوا وصيتي في أمر نسائكم حتى تنجوا من شدة الحساب ، ومن لم يحفظ وصيتي فما أسوء حاله بين يدي الله .
وقال عليه السلام : النساء حبائل الشيطان ( 5 )
------------------------------
( 5 ) جامع الأخبار ص 158

منبع : مجلسی،بحار الانوار،(دوره 110 جلدی)،دار إحياء التراث العربي ، بيروت - لبنان،چاپ : الثالثة المصححة، 1403 - 1983م،ج100،ص249،شماره 38.

درخواست ها

1) سند این حدیث را بررسی کنید،آیا قابل اعتماد است؟صحیح است؟

2) معنای دقیق این حدیث به زبان فارسی را لطفا قرار دهید.

3)معنای کلمه دیوث چه می باشد، دقیقا معنایش را بیان فرمایید و این که این معنا ( معنای روایی) منطبق با معنای عرف است؟عرف چه می گوید؟

4)آیا دیوث فحش و ناسزا محسوب می شود؟( از نظر روایت؟ از نظر عرف)

5)آیا طبق این روایت و سایر روایت ها زن اصلا نباید زمانی که به بیرون از خانه می رود آرایش کند؟

یا منظور این روایت این است که مرد بی غیرت باشد و زن به طرز خراب و زننده ای بیرون رود و برای غیر شوهر آرایش کند؟

با تشکر