سند حدیث

آیا این روایت صحیح است؟ (آیات برای سالم ماندن از جمیع شرور)

آیا این حدیث صحیح است؟ شرح آیات کافه :   علامه بحر العلوم ره در کتابش از پیامبر صل الله علیه و آله و سلم روایتی را ذکر کرده است که فرمودند دوازده آیه در قرآن است که هر کس آن ها را بخواند و یا با خود داشته باشد در آب غرق نشود در آتش نسوزد تیر و شمشیر بر وی کارگر نیفتد و خدای تعالی او را از شر کافران و ظالمان و دزدان و دیوان و پریان مصون بدارد و او را در چشم پادشاهان و حاکمان و جمیع خلایق محترم و عزیز گرداند و از کل بلیات و آفات دنیوی و اخروی محفوظ بدارد . نقل کرده اند در شهر بخارا مردی بود که او را به تهمتی گرفتار کردند امیر بخارا حکم به کشتنش او داد . در روز موعود او را به قتلگاه آوردند و دستور دادند که او را تیر باران کنند هیچ تیری بر اعضای بدن او کارگر نیفتاد دستور داد آتش درست کنند بر سر و روی او ریخته و او را بسوزانند بفرمان و به اذن خدای تعالی هیچ آسیبی به او نرسید. امیر گفت که لباس های او را بگردند تا دعایی نداشته باشد هیچ نیافتند امیر روی به آن مرد کرد و گفت از تو گذشتم و تو را نخواهم کشت بگو که نام خدا رو در کجا داری . گفت در پوستم و او را دوباره گشتند و چیزی نیافتند اینبار امیر هزار دینار به آن مرد داد و از او خواهش کرد که مکان مخفی کردن دعا را به او نشان بدهد گفت که در زیر کتف راستم است  آنرا بشکافتند و این آیات را بیرون آوردند که به مشک و زعفران و به قلم باریک بر روی پوست آهو نوشته بود. امیر بخارا فرمان داد تا ائمه شهر را جمع کردند و گفت این آیات را معنی کنید و خواص آن ها را در یابید همه به اتفاق گفتند که هر کس این آیات را همراه خود داشته باشد از آتش و آب و تیر وشمشیر و گزندگان و دیوان و پریان و چشم بد و جمیع آفات و علت ها در امان و حفظ حق تعالی باشد و نیز از جادوی مکر مکاران و بدگویان و حسد حاسدان محفوظ باشد   بسم الله الرحمن الرحیم بقره بخشی از آیه ۱۳۷ و آیه ۱۳۸ فَسَيَكْفِيكَهُمُ اللّهُ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ  صِبْغَةَ اللّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدون آل عمران ۱۷۳ الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ انعام  ۱۰۱ و ۱۱۵ بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ أَنَّى يَكُونُ لَهُ وَلَدٌ وَلَمْ تَكُن لَّهُ صَاحِبَةٌ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ وهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدْقًا وَعَدْلًا لاَّ مُبَدِّلِ لِكَلِمَاتِهِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ابراهیم ۴۲ وَلاَ تَحْسَبَنَّ اللّهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الأَبْصَارُ نحل ۱۸ وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَةَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ اللّهَ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ اسراء بخشی از آیه ۲۳ وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا مریم بخشی از آیه ۶۵ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ طه ۵ الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى شعراء ۸۸ و ۸۹ يَوْمَ لَا يَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ یس ۸۱ و ۸۲ و ۸۳ أَوَلَيْسَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ يَخْلُقَ مِثْلَهُم بَلَى وَهُوَ الْخَلَّاقُ الْعَلِيمُ إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ شوری بخشی از آیه ۵۳ أَلَا إِلَى اللَّهِ تَصِيرُ الأمُورُ فصلت ۱۱ ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ ذاریات ۲۳ فَوَرَبِّ السَّمَاء وَالْأَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِّثْلَ مَا أَنَّكُمْ تَنطِقُونَ حشر ۲۲و ۲۳ و ۲۴ هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاء الْحُسْنَى يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ صدق الله العلی العظیم   منبع : چشمه رستگاری ص ۴۲۳ و ۴۲۴

لوازم و شرایط منتسب کردن حدیث به معصوم

سلام و خسته نباشید خدمت شما
در خصوص اینکه حدیث صحیح چه شرایطی باید داشته باشد مطالب مختلفی مطرح شده،
برخی صحت سند را کافی دانسته و برخی علاوه بر آن ، بررسی متن حدیث را هم شرط دانسته اند؛
۱-از دیدگاه کارشناس و مشهور ، کدام صحیح است؟
۲-اگر علاوه بر سند ،متن هم باید بررسی شود ، لطفا توضیح دهید شرایط این بررسی چیست تا صحت حدیث احراز شود؟
مطالب دیگری هم هست که به مرور و اقتضای محل خواهد آمد،
تشکر.

بررسی یک حدیث: زندگی در ذلت

با سلام خدمت اساتید گرامی
.
آیا این حدیث از حضرت امیرالمومنین هست؟

اگر هست در کجا ذکر شده

مردمان از ترس ذلیل شدن در ذلت زندگی می کنند

با تشکر@};-

فاتح قسطنطنیه در احادیث اهل سنت

سلام
لطفا بنده را در رابطه با سند این سخن و موضوعات مربوط به آن راهنمایی کنید.

نقل قول:
«قسطنطنیه فتح خواهد شد؛ بهترین فرمانده، فرمانده ای است که آن را فتح می‌کند و بهترین سپاه، سپاهی است که آن را فتح می‌کند.» (مستدرک حاکم؛ حدیث ۸۳۶۸)

بررسی حدیث 1 جلسه 66 امالی شیخ صدوق ره

سلام این روایت به این آدرس حدیثی نقلل میکند از امام صادق علیه السلام که از رسول الله ص نقل می فرمایند درین حدیث طولانی که ایشان از چه چیزهایی نهی میکردند.

سوال من اینجاست: سند روایت چقدر قطعیت دارد؟

و اینکه دو قسمت این روایت رو خواستم با توجه به متن عربی ترجمه و تفسیر فرمایید:

1. نهی از قسم خوردن به غیر خدا.
2. لعنت بر مردی که رو به قبله جماع کند.

بررسی سند یک روایت درباره آیه 54 سوره مائده

با سلام. از شما تقاضا دارم که سند این روایت را بررسی کنید.
فخر رازی در تفسیر کبیر خود، ذیل این آیه شریفه «ِیا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ» گفته است:

اختلفوا في أن أولئك القوم من هم؟
فقال علي بن أبي طالب و الحسن و قتادة و الضحاك و ابن جريح: هم أبو بكر و أصحابه لأنهم هم الذين قاتلوا أهل الردة.
(مفاتيح الغيب، ج‏12، ص: 378)

برچسب: 

سوالی پیرامون سند احادیث (بإسناده عن فلان)

انجمن: 

سلام

سوالی برای بنده پیش آمده و آن سوال این است که در بعضی از سند های احادیث ، عبارت « بإسناده عن فلان » آمده است . وجود این عبارت در سند حدیث ، به سند آن آسیبی نمی رساند ؟

و اینکه می توان به این عبارت اعتماد کرد و آنرا صحیح قلمداد نمود ؟

تشکر ...

تحقیق و بررسی پیرامون صحت تمامی احادیث کتاب کامل الزیارات

با سلام

میخواستم بپرسم آیا تمامی احادیث کتاب کامل الزیارات جناب ابن قولویه قمی (رضوان الله علیه) صحیح السند و معتبر است ؟

سپاس

درخواست بررسی سند حدیثی از امام علی علیه السلام (تفکر ، تدبر ، تفقه)

سلام
این حدیث رو از امام علی علیه السلام توی اینترنت دیدم ولی نتونستم سندی ازش پیدا کنم. می خواستم بدونم معتبره یا نه. متشکرم

قالَ اَمیرُالمُوْمِنینَ عَلِیُّ بْنُ اَبیطالب(علیه السلام):لا خَیْرَ فی عِبادَه لَیْسَ فیها تَفَقُّهٌ. وَ لاخَیْرَ فی عِلْم لَیْسَ فیهِ تَفَکُّرٌ. وَ لا خَیْرَ فی قِراءَه لَیْسَ فیها تَدَبُّرٌ.

خیـری در عبـادت بدون تفقّه نیست، و خیـری در علم بدون تفکّر نیست، و خیری در قرآن خواندن بدون تدبّر نیست. (امام علی علیه السلام)

متشکرم:Gol:

درخواست بررسی سندی حدیثی منقول از حضرت امام علی علیه السلام

با سلام

لطفا حدیث زیرا بررسی سندی نمایید .

* حدثنا أبي رضي الله عنه قال: حدثنا سعد بن عبد الله، عن أحمد بن - محمد بن عيسى، عن أبيه، عن حماد بن عيسى، عن عمر بن أذينة. عن أبان بن أبي عياش عن سليم بن قيس الهلالي قال: سمعت أمير المؤمنين عليا عليه السلام يقول: احذروا على دينكم ثلاثة: رجلا قرأ القرآن حتى إذا رأيت عليه بهجته اخترط سيفه على جاره ورماه بالشرك، فقلت: يا أمير المؤمنين أيهما أولى بالشرك؟ قال: الرامي، ورجلا استخفته الأحاديث كلما أحدثت أحدوثة كذب مدها بأطول منها، ورجلا آتاه الله عز وجل سلطانا فزعم أن طاعته طاعة الله ومعصيته معصية الله وكذب لأنه لا طاعة لمخلوق في معصية الخالق، لا ينبغي للمخلوق أن يكون حبه لمعصية الله فلا طاعة في معصيته ولا طاعة لمن عصى الله، إنما الطاعة لله ولرسوله ولولاة الامر، وإنما أمر الله عز وجل بطاعة الرسول لأنه معصوم مطهر، لا يأمر بمعصيته وإنما أمر بطاعة أولي الأمر لأنهم معصومون مطهرون لا يأمرون بمعصيته.

( خصال شیخ صدوق ره ، ص 139 )