ذلت

لذت های خوار کننده


امام علی علیه السلام

هر كه از معصيت هاى خدا لذّت بَرَد، خداوند او را خوار گرداند.

مَنْ تَلَذَّذَ بِمَعَاصِي اللَّهِ أَوْرَثَهُ اللَّهُ ذُلاًّ

ميزان الحكمه ج 13، ص 60 به نقل از غرر الحكم، ح 8823.


چند روز پیش این حدیث که بهمن سال 91 روی این عکس نوشتم روی فضای مجازی گذاشتم
اما چون میدونستم اون موقع ها به منبع حدیث اینقدری که الان توجه نداشتم و ایمیل حدیثی که از پایگاه اطلاع رسانی دار الحدیث برام می اومد می نوشتم به خاطر اعتماد و درست بودن منبعش ولی الان خودم موظف می کنم تا منبعی ندیدم ازش در مطالبم به عنوان منبع اسم نبرم (توی روش تحقیق دلیلش خوندین) و دلیل دیگش اینکه کسی خواست از منبع اصلی استفاده کنه و رفت سراغش بتونه پیدا کنه و سردرگم نشه
خلاصه رفتم سراغ کتاب غرر الحکم و هر چقدر حدیث گشتم پیدا نشد، حدیث مشابه بود ولی عین عبارت نبود.

هر کس به وسیله نافرمانی هاى خدا لذّت بَرَد، خواری کسب کرده است.

مَنْ تَلَذَّذَ بِمَعَاصِي اَللَّهِ أَكْسَبَهُ ذُلاًّ.

غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، ص 640

ترسیدم نکنه من اون موقع اشتباه کردم و منبع درست نزدم رفتم سراغ کتاب میزان الحکمه توی دو جلدش (یکی منبع که بالا اومده و دیگری ميزان الحكمه ج 4، ص 282 به نقل از غرر الحكم، ح 8823) حدیث اومده بود با همون منبع

یه کوچولو گیج شده و رفتم سراغ سایت جامع الاحادیث آنلاین رفتم اونجا هم حدیث در غرر الحکم با کلمه «أَكْسَبَهُ» بود از گزینه حدیث در کتب


منابع دیگری که حدیث در اون بودن آورد


از طریق لینک ها منبع هم وارد کتابخانه دیجتال نور (نورلایب) شدم و دیدم حتی در بعضی نسخ غرر الحکم هم مانند نما متن حدیثی با عبارت «أَوْرَثَهُ اللَّهُ» اومده.

منابعی که با عبارت «أَوْرَثَهُ اللَّهُ» دیدم:

1. غرر الحکم و درر الکلم، یا، مجموعه کلمات قصار حضرت مولی الموالی الامام ابوالحسن امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ترجمه انصاری)، جلد 2، صفحه 686

2. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، جلد 1، صفحه 186

3. غرر الحکم و درر الکلم آمدی (ره) (به صورت موضوعی) با شرح و ترجمه فارسی. شامل بیش از پنج هزار از کلمات قصار امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) (محلاتی)، جلد 1، صفحه 450

پ ن 1: میخواستم در مورد حدیث حرف بزنم ولی فک کردم شاید نحوه جستجوی حدیث هم بتونه کمک کنه

پ ن 2: البته جز به جز و ریز توضیح ندادم، امیدوارم مفید باشه

پ ن 3: استفاده از سایت های جامع الاحادیث و نور لایب نیاز به عضویت داره

آیا بندگی و حرف خدا را گوش کردن ذلت نیست؟

انجمن: 

سلام سوالی بود که دوست داشتم مطرح کنم ، فرض بگیرید یک فرد در زندگی شما پیدا شده که میگوید اگر کارهایی که من میگویم را انجام دهید به من نزدیک میشوید و در قبال این نزدیکی به پول ، لذت و قدرت خواهید رسید و اگر گوش نکنید پدرتان را درمی آورم مانند یزید و امام حسین نعوذباالله خداوند هم همینجوری از بندگانش خواسته پس چگونه میشود که گوش کردن حرف این ادم ها میشود ذلت و حرف خدا را گوش کردن و بنده مطیع و بی چون و چرای خدا بودن این چنین نیست البته من منظورم مقایسه یزید با خدا نیست سوبرداشت نشود مثالی آشنا زدم جهت رساندن منظورم و اینکه انسان به صورت پیشفرض از زیر بار حرف زور رفتن امتناع میکند و هیچ انسان سالمی رو نمیبینید بهش زور بگن و گوش کنه مگر اینکه صلاح در اینکار باشه مثلا خانوادش در خطر باشه که در مورد امام حسین (ع) این هم تاثیر نگذاشت پس این صفت و ویژگی را خدا به ما داده و از ما میخواهد پا روی ان بگذاریم. ولی چطور انجام این کار رو نمیشه ذلت نام گذاشت. پیشرفتی که انسان از گوش کردن حرف خدا بدست می آورد و چیزی هم که بدست می آورد هم مشابه ویژگی هایی است که مثلا یک حاکم در قبال گوش کردن حرفش به آن فرد میدهد . حالا خوب و بد ان چیزی که بدست می اوریم به خوب و بدی حاکم است .

بررسی یک حدیث: زندگی در ذلت

با سلام خدمت اساتید گرامی
.
آیا این حدیث از حضرت امیرالمومنین هست؟

اگر هست در کجا ذکر شده

مردمان از ترس ذلیل شدن در ذلت زندگی می کنند

با تشکر@};-

علت خواری در این حدیث چیست؟

سلام
لطفا توضیح بدید این دو حدیث به چه معناست

یعنی علت خواری و ذلت که در حدیث آمده چیست؟
آیا باین علت است چون منافی با آزادگی و حریت است؟
آیا به علت طمع است؟
آیا به علت این است که مردم بر او مسلط می شوند؟

به چه علت موجب خواری است؟

لطفا کامل توضیح بدید...

حدیث:
- ابی بصیر به حضرت امام صادق (علیه السّلام) عرض کرد: مردی کم بضاعت با افراد متمکن و ثروتمند رفیق سفر می شود. آنان با ثروت بسیاری که دارند آزادانه مصارف مسافرت را می پردازند ولی او قادر نیست مانند آنها خارج کند. امام فرمودند: دوست ندارم که خود را ذلیل و پست نماید ، البته با کسانی رفیق راه شود که در ثروت همانند وی هستند.

- حضرت امام محمدباقر (علیه السّلام) فرموده اند: با اقران و امثال خود مصاحبت کن و با کسانیکه مساعدت و کمک آنان بی نیازت میسازد رفاقت مکن چه این کار مایه ی ذلت و خواری است.

ذلت مومنان به چه معناست؟

انجمن: 

در فرازی از دعای ندبه میخوانیم این معز الاولیاء و مذل الاعداء : کجاست عزت دهنده دوستان خدا و به ذلت کشنده دشمنان خدا. از اوصاف و کارکردهای حضرت ولیعصر عج از ذلت درآوردن دوستان خدا و عزت بخشیدن به آنان است. راستی مگر دوستان خدا در ذلت هستند که روزی به عزت رهسپار گردند.
آیا وجود مظلومیت و تحمل رنج و مشقت و شکنجه و کشتار ، ذلت است؟ مگر نه این است که ما برای تسلی در چنین مصائبی، مصائب سیدالشهدا را به یاد می اوریم به عبارتی دیگر، مصائب امام حسین ع بالاترین مصائب است. لقد عظم الرزیه. در حالیکه امام حسین ع این مصائب را ذلت نمی داند. ایشان فرمود مرا بین سلت و ذلت قرار دادند و من کشته شدن و مسلوب گردیدن را اختیار کردم تا تن به ذلت ندهم.
اگر این مصایبی که گریبانگیر دوستان خداست تعریفی از ذلت نیست، پس مومنان حقیقی در چه ذلتی قرار دارند؟

برچسب: 

عوامل عزت و ذلت از دیدگاه قرآن کریم(متن کتاب)