جمع بندی آیا این روایت صحیح است؟ (آیات برای سالم ماندن از جمیع شرور)
تبهای اولیه
آیا این روایت صحیح است؟ (آیات برای سالم ماندن از جمیع شرور)
آیا این حدیث صحیح است؟
شرح آیات کافه :
علامه بحر العلوم ره در کتابش از پیامبر صل الله علیه و آله و سلم روایتی را ذکر کرده است که فرمودند دوازده آیه در قرآن است که هر کس آن ها را بخواند و یا با خود داشته باشد در آب غرق نشود در آتش نسوزد تیر و شمشیر بر وی کارگر نیفتد و خدای تعالی او را از شر کافران و ظالمان و دزدان و دیوان و پریان مصون بدارد و او را در چشم پادشاهان و حاکمان و جمیع خلایق محترم و عزیز گرداند و از کل بلیات و آفات دنیوی و اخروی محفوظ بدارد .
نقل کرده اند در شهر بخارا مردی بود که او را به تهمتی گرفتار کردند امیر بخارا حکم به کشتنش او داد . در روز موعود او را به قتلگاه آوردند و دستور دادند که او را تیر باران کنند هیچ تیری بر اعضای بدن او کارگر نیفتاد دستور داد آتش درست کنند بر سر و روی او ریخته و او را بسوزانند بفرمان و به اذن خدای تعالی هیچ آسیبی به او نرسید. امیر گفت که لباس های او را بگردند تا دعایی نداشته باشد هیچ نیافتند امیر روی به آن مرد کرد و گفت از تو گذشتم و تو را نخواهم کشت بگو که نام خدا رو در کجا داری . گفت در پوستم و او را دوباره گشتند و چیزی نیافتند اینبار امیر هزار دینار به آن مرد داد و از او خواهش کرد که مکان مخفی کردن دعا را به او نشان بدهد گفت که در زیر کتف راستم است آنرا بشکافتند و این آیات را بیرون آوردند که به مشک و زعفران و به قلم باریک بر روی پوست آهو نوشته بود.
امیر بخارا فرمان داد تا ائمه شهر را جمع کردند و گفت این آیات را معنی کنید و خواص آن ها را در یابید همه به اتفاق گفتند که هر کس این آیات را همراه خود داشته باشد از آتش و آب و تیر وشمشیر و گزندگان و دیوان و پریان و چشم بد و جمیع آفات و علت ها در امان و حفظ حق تعالی باشد و نیز از جادوی مکر مکاران و بدگویان و حسد حاسدان محفوظ باشد
بسم الله الرحمن الرحیم
بقره بخشی از آیه ۱۳۷ و آیه ۱۳۸
فَسَيَكْفِيكَهُمُ اللّهُ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
صِبْغَةَ اللّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدون
آل عمران ۱۷۳
الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ
انعام ۱۰۱ و ۱۱۵
بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ أَنَّى يَكُونُ لَهُ وَلَدٌ وَلَمْ تَكُن لَّهُ صَاحِبَةٌ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ وهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدْقًا وَعَدْلًا لاَّ مُبَدِّلِ لِكَلِمَاتِهِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
ابراهیم ۴۲
وَلاَ تَحْسَبَنَّ اللّهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الأَبْصَارُ
نحل ۱۸
وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَةَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ اللّهَ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ
اسراء بخشی از آیه ۲۳
وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا
مریم بخشی از آیه ۶۵
رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ
طه ۵
الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى
شعراء ۸۸ و ۸۹
يَوْمَ لَا يَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ
إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ
یس ۸۱ و ۸۲ و ۸۳
أَوَلَيْسَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ يَخْلُقَ مِثْلَهُم بَلَى وَهُوَ الْخَلَّاقُ الْعَلِيمُ
إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ
فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
شوری بخشی از آیه ۵۳
أَلَا إِلَى اللَّهِ تَصِيرُ الأمُورُ
فصلت ۱۱
ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ
ذاریات ۲۳
فَوَرَبِّ السَّمَاء وَالْأَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِّثْلَ مَا أَنَّكُمْ تَنطِقُونَ
حشر ۲۲و ۲۳ و ۲۴
هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ
هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ
هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاء الْحُسْنَى يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
صدق الله العلی العظیم
منبع : چشمه رستگاری ص ۴۲۳ و ۴۲۴
جمع بندی:
پرسش:
آیا این حدیث صحیح است؟
شرح آیات کافه :
علامه بحر العلوم ره در کتابش از پیامبر صل الله علیه و آله و سلم روایتی را ذکر کرده است که فرمودند دوازده آیه در قرآن است که هر کس آن ها را بخواند و یا با خود داشته باشد در آب غرق نشود در آتش نسوزد تیر و شمشیر بر وی کارگر نیفتد و خدای تعالی او را از شر کافران و ظالمان و دزدان و دیوان و پریان مصون بدارد و او را در چشم پادشاهان و حاکمان و جمیع خلایق محترم و عزیز گرداند و از کل بلیات و آفات دنیوی و اخروی محفوظ بدارد .
نقل کرده اند در شهر بخارا مردی بود که او را به تهمتی گرفتار کردند امیر بخارا حکم به کشتنش او داد . در روز موعود او را به قتلگاه آوردند و دستور دادند که او را تیر باران کنند هیچ تیری بر اعضای بدن او کارگر نیفتاد دستور داد آتش درست کنند بر سر و روی او ریخته و او را بسوزانند بفرمان و به اذن خدای تعالی هیچ آسیبی به او نرسید. امیر گفت که لباس های او را بگردند تا دعایی نداشته باشد هیچ نیافتند امیر روی به آن مرد کرد و گفت از تو گذشتم و تو را نخواهم کشت بگو که نام خدا رو در کجا داری . گفت در پوستم و او را دوباره گشتند و چیزی نیافتند اینبار امیر هزار دینار به آن مرد داد و از او خواهش کرد که مکان مخفی کردن دعا را به او نشان بدهد گفت که در زیر کتف راستم است آنرا بشکافتند و این آیات را بیرون آوردند که به مشک و زعفران و به قلم باریک بر روی پوست آهو نوشته بود.
امیر بخارا فرمان داد تا ائمه شهر را جمع کردند و گفت این آیات را معنی کنید و خواص آن ها را در یابید همه به اتفاق گفتند که هر کس این آیات را همراه خود داشته باشد از آتش و آب و تیر وشمشیر و گزندگان و دیوان و پریان و چشم بد و جمیع آفات و علت ها در امان و حفظ حق تعالی باشد و نیز از جادوی مکر مکاران و بدگویان و حسد حاسدان محفوظ باشد
بسم الله الرحمن الرحیم
بقره بخشی از آیه ۱۳۷ و آیه ۱۳۸
فَسَيَكْفِيكَهُمُ اللّهُ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ صِبْغَةَ اللّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدون آل عمران ۱۷۳
الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ. انعام ۱۰۱ و ۱۱۵
بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ أَنَّى يَكُونُ لَهُ وَلَدٌ وَلَمْ تَكُن لَّهُ صَاحِبَةٌ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ وهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدْقًا وَعَدْلًا لاَّ مُبَدِّلِ لِكَلِمَاتِهِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ. ابراهیم ۴۲
وَلاَ تَحْسَبَنَّ اللّهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الأَبْصَارُ. نحل ۱۸
وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَةَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ اللّهَ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ. اسراء بخشی از آیه ۲۳
وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا . مریم بخشی از آیه ۶۵
رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ. طه ۵
الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى. شعراء ۸۸ و ۸۹
يَوْمَ لَا يَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ. یس ۸۱ و ۸۲ و ۸۳
أَوَلَيْسَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ يَخْلُقَ مِثْلَهُم بَلَى وَهُوَ الْخَلَّاقُ الْعَلِيمُ إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ. شوری بخشی از آیه ۵۳
أَلَا إِلَى اللَّهِ تَصِيرُ الأمُورُ. فصلت ۱۱
ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ. ذاریات ۲۳
فَوَرَبِّ السَّمَاء وَالْأَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِّثْلَ مَا أَنَّكُمْ تَنطِقُونَ. حشر ۲۲و ۲۳ و ۲۴
هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ
هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ
هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاء الْحُسْنَى يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
صدق الله العلی العظیم
منبع : چشمه رستگاری ص ۴۲۳ و ۴۲۴
پاسخ:
با جستجویی که در منابع روایی شد سندی معتبر برای این دستور یافت نشد.
اما اگر کسي براي رجا، يعني قصد ثواب به روايات عمل کند، مشکلی ندارد هر چند توصیه اکید ما رجوع به منابع و ادعیه های معتبر است.