صحابه

چرایی سجده اهل سنت بر فرش

سلام علیکم

در حدیث معروف جعلت لی الرض مسجدا و طهورا

اولا: چگونه ثابت می شود که فقط روایت سجده بر خاک را بیان می کند؟

دوما: آیا کسی از صحابه و تابعین به چنین امری مقید بوده یا خیر.

سنی ها بر اساس همین روایت سجده بر فرش رو مشروع می دانند. می گویند فرش روی زمین هم حکم زمین رو دارد؟ می خواستم روایت توضیح داده بشه که دیدگاه شیعه در تفسیر درست روایت چیه؟ و چگونه می توان چنین استدلالی رو رد کرد.

متشکر.

ارتداد صحابه و بهشتی بودن آنان؟!

انجمن: 

با سلام و خسته نباشید خدمت اساتید و دوستان محترم
سوالی که داشتم این بود که چند نفر از اصحاب رسول الله به بهشت میرن و ایا این مسئله که شیعه اعتقتد داره همه صحابه مرتد شدن جز سه یا چهار نفر حقیقت داره؟

سن اصحاب رسول الله (ص) هنگام رحلت حضرت

با عرض سلام
من جایی خواندم که یکی از دلایل و بهانه هایی که اصحاب پیامبر از پذیرش ولایت و جانشینی امیرالمومنین ع سرباز زدند جوان بودن حضرت بوده.
می خواستم بپرسم که هنگام رحلت حضرت رسول اصحاب شاخص پیامبر چندسال سن داشته اند؟
مثلا: اصحاب سقیفه از انصار و مهاجرین -ابابکر-عمر-عثمان - علی (ع)-سلمان-اباذر-مقداد-زبیر-عمار
یا سن هرکسی که در آن زمان نفوذ داشته

اقوال صحابه و تابعین پیرامون شستن یا مسح نمودن روی پا در وضو

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

بجر مکتب اهل بیت (ع) که در مساله وضو قائل به مسح روی پا بوده؛ می خواستم بدانم در میان صحابه و تابعین مجموعا چند قول وجود داشته؟

آیا در میان صحابه و تابعین کسی قائل به مسح پا بوده است؟

متشکرم.@};-


صلوات بر صحابه در تواشیح اسماء الحسنی

سلام.
ببخشید چندروزه این پیام فکر من رو مشغول کرده نمیدونم درسته یاغلطه.اگه ممکنه ردیه یاتاییدیه ای برام بفرستید
یاحداقل تحلیل بشه مستندومستدل حساب کار دستم بیاد.
ممنون

تلویزیون اگر روشن باشد تواشیح اسما الحسنی را تقریبا هر ماه رمضان قبل از هر افطار میشنویم
اما آیا تا به حال به هشتگ زیر در این تواشیح توجه کرده ایم؟

(نسئلک یا من هو الله الذی لا إله إلا هو الرحمن الرحیم الملک القدوس السلام المؤمن المهیمن العزیز الجبار
المتکبر الخالق البارئ المصور الغفار القهار الوهاب الرزاق الفتاح العلیم
القابض الباسط الخافض الرافع المعز المذل السمیع البصیر الحکم العدل
اللطیف الخبیر الحلیم العظیم الغفور الشکور العلی الکبیر الحفیظ المقیت الحسیب الجلیل الکریم الرقیب المجیب الواسع الحکیم الودود المجید الباعث الشهید الحق الوکیل القوی المتین الولی الحمید المحصی المبدئ المعید المحیی الممیت الحی القیوم الواجد الماجد الواحد الصمد القادر المقتدر المقدم المؤخر الأول الآخر الظاهر الباطن الوالی المتعالی البر التواب المنتقم العفو الرءوف مالک الملک ذو الجلال والإکرام المقسط الجامع الغنی المغنی المعطی المانع الضار النافع النور الهادی البدیع الباقی الوارث الرشید الصبور الذی لیس کمثله شی ء و هو السمیع البصیر
اللهم صلّ افضل صلاة على اسعد مخلوقاتك سيدّنا محمد و على آله و #صحبه و سلّم عدد معلوماتك و مداد كلماتك كلّما ذكرك الذاكرون و غفل عن ذكره الغافلون)
������������������
صحابه به کسانی گفته می شود که پیامبر را دیده اند!
اما صلوات فرستادن به کدام صحابه پیامبر؟در صلواتی که غیر شیعیان(سنی ها) میفرستند یا به صورت ناقص به آل پیامبر صلوات نمی فرستند و می گویند اللهم صل علی محمد
یا اگر به آل صلوات بفرستند به همه صحابه هم می فرستند!
مثل صلواتی که در تواشیح اسما الحسنی آمده!
اما بر چه مبنایی باید به تمام صحابه صلوات فرستاد!؟
اگر انسان کمی عقل داشته باشد با خودش می‌گوید مگر می شود در جنگ جمل هم علی علیه السلام و یارانش اهل حق باشند هم عایشه و یارانش؟
هم بر این ها صلوات هم بر آن ها؟!
یا در جنگ صفین هم بر علی علیه السلام و یارانش هم بر معاویه و یارانش صلوات؟
دو طرف هم دیگر را کشته اند!
از بدیهیات عقل است این وسط یکی یا دو طرف مقصر هستند که جنگ اتفاق افتاده پس چطور میشود به هر دو گروه صلوات فرستاد؟
از این ها بگذریم و از تمام ظلم های سه خلیفه بگذریم!
چگونه می شود به ابوسفیان درود فرستاد به این دلیل که صحابه بود؟
چگونه می شود مروان بن حکم که پیامبر خودش به او گفت وزغ بن وزغ را بخاطر صحابه بودنش بهشتی دانست و به او درود فرستاد؟!������
خالد بن ولید از صحابه پیامبر بود در زمان حکومت ابوبکر،مالک بن نویره که او هم از صحابی پیامبر بود را کشت و به زنش تجاوز کرد!
چگونه میشود به خالد بن ولید درود فرستاد فقط و فقط بخاطر اینکه صحابه پیامبر بوده؟!������
این روایت را از کتب خودشان بخوانید اصل مطلب دستتان می آید تا متوجه شویم که صحابی بودن پیامبر دلیل بر بهشتی بودن نیست!

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم:

«در روز قیامت مردانی از امتم آورده و به دوزخ برده می‌شوند. من می‌گویم: پروردگارا اینان اصحاب منند. پس گفته می‌شود: تو نمی‌دانی که پس از تو چه کردند. پس من همان را می‌گویم که بنده نیکوکار [یعنی حضرت عیسی(ع)] گفت: «و تا وقتى در ميانشان بودم بر آنان گواه بودم. پس چون روح مرا گرفتى، تو خود بر آنان نگهبان بودى، و تو بر هر چيز گواهى. اگر عذابشان كنى، آنان بندگان تواند و اگر بر ايشان ببخشايى تو خود توانا و حكيمى.»
(سوره مائده، آیات ۱۱۸-۱۱۷).
پس به من گفته می‌شود: از هنگامی که تو از آنها جدا شدی دائما به عقب برگشتند.»

������الحمیدی، الجمع بین الصحیحین البخاری و مسلم، ج۲، صص ۵۰-۵۱

کل این مطلب را گفتم که بگویم هر چیزی که با آن خاطره داریم و از تلویزیون و ...شنیده ایم لزوما مبنای اعتقادی درستی پشت آن نیست.
صلوات اشتباه در این تواشیح به کنار، بحث دیگر بحث چگونگی خواندن اسم های خداوند است و غنا بودن یا نبودن این تواشیح در جای خود جای بررسی دارد.ناگفته نماند اولین بار این تواشیح توسط یک صوفی نقشبندی خوانده شده!

عبدالرحمان بن عبد ربه انصاری

سلام
عبدالرحمان بن عبد ربه انصاری کیست و آیا می توان درسی از زندگی ایشان گرفت؟

رابطه فامیلی پیامبر و صحابه

انجمن: 

سلام دوستان، اگر اطلاعات دقیق و مستند در رابطه با این سوال بنده دارید لطف کنید عرض کنید...
این افرادی که بیان میکنم آیا با هم فامیل بودند؟ چه رابطه نسبی با هم داشتند؟ البته بعضی ها رو میدونم اما دوست دارم رابطه فامیلی همه افراد رو نسبت به هم بدونم...

1. رسول اکرم حضرت محمد (ص)
2. امام علی
3. عایشه
4. خدیجه
5. زبیر
6. طلحه
7. ابوبکر
8. عمر
9. عثمان
10. عبدالرحمن بن عوف
11. عبدالله بن مسعود
12. سعد بن ابی وقاث
13. ابوعبیده جراح
14. خالد بن ولید
15. سهیل بن عمرو
16. زید بن حارثه

ببخشید اگه زیاد بود...!!

علت اختلاف اجتهاد صحابه


سلام

چرا اجتهاد امام علي ع برخلاف نظر ابوبكر وعمر بود ؟ مگر هر دو از صحابه نبودند ؟‌ آيا نظر امام ع درست بود يا نظر شيخين ؟!

ريشه اختلاف قرائات مختلف از قران و سنت در كجاست ؟

فإن عليًا قد أدى اجتهاده في مسائل قد خالف فيها أبا بكر وعمر، إلا أنه رأى من الصواب للأمة أن يجري الأمر في الأقضية على ما تقدم من قضائهما رضي الله عنهما وعنه.
وقوله: (حتى يكون الناس جماعة) يعني يكون الناس جماعة هي التي يشتمل على قولي وقولهم، وأن وافقت لهم فيما حكموا به يصير إجماعًا مني ومنهم، إذ لم يكن يتم الإجماع إلا بأن يوافقهم علي رضي الله عنه على أقضيىته. الكتاب: الإفصاح عن معاني الصحاح
المؤلف: يحيى بن (هُبَيْرَة بن) محمد بن هبيرة الذهلي الشيبانيّ، أبو المظفر، عون الدين (المتوفى: 560هـ)
المحقق: فؤاد عبد المنعم أحمد
الناشر: دار الوطن
قال علي بن أبي طالب رضي الله عنه على المنبر فيما يروون عنه: كنت أرى رأي أبي بكر وعمر في أن أم الولد لا تباع ثم ظهر لي أن بيعها جائز فقال لي عبيدة السلماني رأيك والله يا أمير المؤمنين مع أبي بكر وعمر أحب إلينا من رأيك وحدك (3) ثم ثبت أن علياً رضي الله عنه رجع عن ذلك (4) واستقر الأمر بين المسلمين عليه إلى الوقت الذي ذكرنا وتعلقوا في ذلك بحديث جابر رواه أبو داود وغيره قال جابر: كنا نبيع سرارينا وأمهات أولادنا على عهد رسول الله - صلى الله عليه وسلم - وأبي بكر ثم نهانا #عمر. الكتاب: القبس في شرح موطأ مالك بن أنس
المؤلف: القاضي محمد بن عبد الله أبو بكر بن العربي المعافري الاشبيلي المالكي (المتوفى: 543هـ)

شكي نيست كه امام مجبور شد از حكم الهي عقب نشيني يا تنازل كند بجهت مصلحتي بزرگتر مانند همان فرياد واعمراه در داستان تراويح و .... همچنين صبر 25 ساله بر يغماي حق خلافتش .هرچند كه در ساير اخبار آمده : وَرَوَى ابْنُ قُدَامَةَ فِي الْكَافِي أَنَّ عَلِيًّا لَمْ يَرْجِعْ رُجُوعًا صَرِيحًا

وَقَدْ اسْتَدَلَّ بِحَدِيثَيْ ابْنِ عَبَّاسٍ الْمَذْكُورَيْنِ فِي الْبَابِ وَحَدِيثِ ابْنِ عُمَرَ الْقَائِلُونَ بِأَنَّهُ لَا يَجُوزُ بَيْعُ أُمَّهَاتِ الْأَوْلَادِ وَهُمْ الْجُمْهُورُ وَقَدْ حَكَى ابْنُ قُدَامَةَ إجْمَاعَ الصَّحَابَةِ عَلَى ذَلِكَ، وَلَا يَقْدَحُ فِي صِحَّةِ هَذِهِ الْحِكَايَةِ مَا رُوِيَ عَنْ عَلِيٍّ وَابْنِ عَبَّاسٍ وَابْنِ الزُّبَيْرِ مِنْ الْجَوَازِ؛ لِأَنَّهُ قَدْ رُوِيَ عَنْهُمْ الرُّجُوعُ عَنْ الْمُخَالَفَةِ، كَمَا حَكَى ذَلِكَ ابْنُ رَسْلَانَ فِي شَرْحِ السُّنَنِ وَأَخْرَجَ عَبْدُ الرَّزَّاقِ عَنْ عَلِيٍّ بِإِسْنَادٍ صَحِيحٍ أَنَّهُ رَجَعَ عَنْ رَأْيِهِ الْآخَرِ إلَى قَوْلِ جُمْهُورِ الصَّحَابَةِ
وَأَخْرَجَ أَيْضًا عَنْ مَعْمَرٍ عَنْ أَيُّوبَ عَنْ ابْنِ سِيرِينَ عَنْ عَبِيدَةُ السَّلْمَانِيِّ قَالَ: " سَمِعْتُ عَلِيًّا يَقُولُ: اجْتَمَعَ رَأْيِي وَرَأْيُ عُمَرَ فِي أُمَّهَاتِ الْأَوْلَادِ أَنْ لَا يُبَعْنَ، ثُمَّ رَأَيْتُ بَعْدُ أَنْ يُبَعْنَ، قَالَ عُبَيْدَةُ: فَقُلْتُ: فَرَأْيُكَ وَرَأْيُ عُمَرَ فِي الْجَمَاعَةِ أَحَبُّ إلَيَّ مِنْ رَأْيِكَ وَحْدَكَ فِي الْفُرْقَةِ " وَهَذَا الْإِسْنَادُ مَعْدُودٌ فِي أَصَحِّ الْأَسَانِيدِ، وَرَوَاهُ الْبَيْهَقِيُّ مِنْ طَرِيقِ أَيُّوبَ وَأَخْرَجَ نَحْوَهُ ابْنُ أَبِي شَيْبَةَ. وَرَوَى ابْنُ قُدَامَةَ فِي الْكَافِي أَنَّ عَلِيًّا لَمْ يَرْجِعْ رُجُوعًا صَرِيحًا إنَّمَا قَالَ لِعُبَيْدَةَ وَشُرَيْحٍ: " اقْضُوا كَمَا كُنْتُمْ تَقْضُونَ فَإِنِّي أَكْرَهُ الْخِلَافَ " وَهَذَا وَاضِحٌ فِي أَنَّهُ لَمْ يَرْجِعْ عَنْ اجْتِهَادِهِ، وَإِنَّمَا أَذِنَ لَهُمْ أَنْ يَقْضُوا بِاجْتِهَادِهِمْ الْمُوَافِقِ لِرَأْيِ مَنْ تَقَدَّمَ قَالَ ابْنُ قُدَامَةَ أَيْضًا: وَقَدْ رَوَى صَالِحٌ عَنْ أَحْمَدَ أَنَّهُ قَالَ: أَكْرَهُ بَيْعَهُنَّ، وَقَدْ بَاعَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ
قَالَ أَبُو الْخَطَّابِ: فَظَاهِرُ هَذَا أَنَّهُ يَصِحُّ مَعَ الْكَرَاهَةِ وَرَوَى الْبَيْهَقِيُّ مِنْ طُرُقٍ مِنْهَا عَنْ الثَّوْرِيِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ دِينَارٍ قَالَ: " جَاءَ رَجُلَانِ إلَى ابْنِ عُمَرَ فَقَالَ: " مِنْ أَيْنَ أَقْبَلْتُمَا؟ قَالَا: مِنْ قِبَلِ ابْنِ الزُّبَيْرِ فَأَحَلَّ لَنَا أَشْيَاءَ كَانَتْ
تُحَرَّمُ عَلَيْنَا، قَالَ: مَا أَحَلَّ لَكُمْ؟ قَالَا: أَحَلَّ لَنَا بَيْعَ أُمَّهَاتِ الْأَوْلَادِ، قَالَ: أَتَعْرِفَانِ أَبَا حَفْصٍ عُمَرَ فَإِنَّهُ نَهَى أَنْ تُبَاعَ أَوْ تُوَرَّثَ يَسْتَمْتِعُ بِهَا مَا كَانَ حَيًّا، فَإِذَا مَاتَ فَهِيَ حُرَّةٌ، وَمِنْ الْقَائِلِينَ بِجَوَازِ الْبَيْعِ النَّاصِرُ وَالْبَاقِرُ وَالصَّادِقُ وَالْإِمَامِيَّةُ وَبِشْرٌ الْمَرِيسِيِّ وَمُحَمَّدُ بْنُ الْمُطَهَّرِ وَوَلَدُهُ الْمُزَنِيّ وَدَاوُد الظَّاهِرِيُّ وَقَتَادَةُ، وَلَكِنَّهُ إنَّمَا يَجُوزُ عِنْدَ الْبَاقِرِ وَالصَّادِقِ وَالْإِمَامِيَّةِ بِشَرْطِ أَنْ يَكُونَ بَيْعُهَا فِي حَيَاةِ سَيِّدِهَا، فَإِنْ مَاتَ وَلَهَا مِنْهُ وَلَدٌ بَاقٍ عَتَقَتْ عِنْدَهُمْ
وَقَدْ قِيلَ: إنَّ هَذَا مُجْمَعٌ عَلَيْهِ. وَقَدْ رُوِيَ فِي جَامِعِ آلِ مُحَمَّدٍ عَنْ الْقَاسِمِ بْنِ إبْرَاهِيمَ أَنَّ مَنْ أُدْرِكَ مِنْ أَهْلِهِ لَمْ يَكُونُوا يُثْبِتُونَ رِوَايَةَ بَيْعِ أُمَّهَاتِ الْأَوْلَادِ وَقَدْ ادَّعَى بَعْضُ الْمُتَأَخِّرِينَ الْإِجْمَاعَ عَلَى تَحْرِيمِ بَيْعِ أُمِّ الْوَلَدِ مُطْلَقًا وَهُوَ مُجَازَفَةٌ ظَاهِرَةٌ وَادَّعَى بَعْضُ أَهْلِ الْعِلْمِ أَنَّ تَحْرِيمَ بَيْعِهِنَّ قَطْعِيٌّ وَهُوَ فَاسِدٌ لِأَنَّ الْقَطْعَ بِالتَّحْرِيمِ إنْ كَانَ لِأَجْلِ الْأَدِلَّةِ الْقَاضِيَةِ بِالتَّحْرِيمِ فَفِيهَا مَا عَرَفْتَ مِنْ الْمَقَالِ السَّالِفِ، وَإِنْ كَانَ لِأَجْلِ الْإِجْمَاعِ الْمُدَّعَى فَفِيهِ مَا عَرَفْتَ، وَكَيْفَ يَصِحُّ الِاحْتِجَاجُ بِمِثْلِ ذَلِكَ وَالْخِلَافُ مَا زَالَ مُنْذُ أَيَّامِ الصَّحَابَةِ إلَى الْآنَ .
الكتاب: نيل الأوطار
المؤلف: محمد بن علي بن محمد بن عبد الله الشوكاني اليمني (المتوفى: 1250هـ)

علل اختلاف در امور روزانه و واضح رسول خدا ص

انجمن: 

كليدي ترين موضوع و سوالي سرنوشت ساز در تاريخ اسلام :

چرا در وضو و #نماز وقرائت رسول خدا ص كه ميليونها مرتبه توسط صحابه ديده شد و شنيده شد اينهمه اختلاف عميق وجود دارد ؟!

يك فرقه سرو پايش را در وضو مسح ميكند و فرقه ديگر ميشويد وجالبتر هر دو به آيات قران استناد ميكنند ؟!

جالبتر اينكه آنقدر وضوي ونماز رسول خداص مورد توجه و دقت اصحاب بود كه باقيمانده آب وضوي ايشان را براي تبرك ميبردند و..بروايت بخاري و...

يك قاري ميخواند ملك و ديگري مالك يوم الدين و آخرش هم آمين ميفرستد و... ؟!

واقعا عجيبه كه چرا در اين اعمال روزانه رسول خدا ص كه هريك را هزاران بار ديدند وشنيدند باز اينهمه اختلاف كردند ؟!

چه كاسه اي زير نيم #كاسه بود؟ كاسه يهود زير نيم كاسه منافقين !! يا ؟؟؟؟

قرآن فرمود مسح ، رسول خدا ص هم فرمود مسح اما چرا بعضیا تغییر و تبدیل کردند ؟!