اطاعت از خدا

علت نقص دین زنان

عرض درود و احترام خدمت کاربران و کارشناسان و با آرزوی قبولی طاعات

یک سوال برای بنده با مطالعه ی یکی از تاپیک های انجمن پیش آمد.
در جایی، کارشناس محترم در پاسخ به سوالی مربوط به "محروم بودن زنان از نماز و روزه در ایام حیض"، پاسخ زیر را داده اند:

هادی;456825 نوشت:
با سلام و عرض ادب

همان طور که نماز خواندن در ایام پاکی دستور خداوند سبحان است نماز نخواندن بانوان در ایام حیض نیز اطاعت از امر خداست در فرهنگ قرآن کریم نیز اطاعت پذیری از خدا و رسولش بالاترین عبادت ها محسوب می شود، لذا هر کسی اطاعت پذیری محض از شرع مقدس اسلام داشته باشد مقرب عند الله است.
از دیدگاه قرآن کریم ایام عادت برای زنان بیماری است؛ «يسئلونك عن المحيض قل هو اذي فاعتزلوا النساء في المحيض»(بقره 222) از تو درباره حيض سؤال مي كنند بگو نوعي بيماري است، در حال اين بيماري با زنان نزديكي نكنيد.
همانند دو گروه از مرداني را مي ماند كه وظايفي متفاوت دارند، يكي به روزه داري، شركت در جهاد، پرداخت زكات و انفاق به محرومين موظف است و ديگري به دليل بيماري و ناداري از آن معاف مي باشد، آيا مي توان گفت كه گروه دوم از دست يابي به كمال معنوي محروم اند؟
در این جا نیز خانم حائص به دلیل بیماری از خواندن نماز معاف می باشد به همین جهت است که به شأن و منزلت بانوان خدشه ای وارد نمی شود .
درثانی خونريزي ماهانه زنان زمينه ساز بارداري است،‌ كه به واسطه بارداري، زايمان و شيردهي، زنان از ارزش و مقام والايی برخوردار مي گردند، پيامبر(ص) در روايتي فرمودند: «اجر زنان باردار چون مجاهد في سبيل الله است. زايمان زنان موجب آمرزش گناهان آنان مي گردد و شيردهي بانوان ثواب آزاد كردن مكرر بنده در راه خدا را دارد.»( علامه مجلسي، بحارالانوار، ج 100، ص 235)
ثالثا: به زنان حائص توصیه شده است در مواقع نماز سجاده نماز را در مصلّای خود پهن کرده ذکر خدا را بگویند، ذکر خدا در مواقع نماز جبران نماز است . شبيه اين جبران عبادت در توصيه پيامبر(ص) نيز وجود دارد:
ابوسعيد خدري گويد به پيامبر(ص) گفتم:‌«اگر كسي به جهت بيماري و يا ضعف و يا زني به واسطه حيض نتوانست روزه مستحبي ماه رجب به جا آورد چگونه مي تواند اجر و ثواب روزه اين ماه را به دست آورد؟ پيامبر(ص) فرمودند: به ازاء هر روز به فقيري صدقه دهد، به خدا قسم كه اگر چنين كند به تمام ثوبي كه براي روزه دار ماه رجب گفته ام مي رسد و چه بسا بيش از آن مستوجب ثواب گردد»(علامه مجلسي، بحارالانوار، ج 94، ص 31)
پهن کردن سجاده در مواقع نماز و ذکر خدا گفتن جبران عبادت محسوب شده و ان شاء الله ثواب کامل نماز را خواهد داشت لذا زنان با اطاعت پذیری خود از فیض اطاعت الهی محروم نمی مانند.

حال یک مسئله مطرح می شود، و آن اینکه اگر نماز نخواندن در این ایام، به دستور خداوند و موجب نزدیکی به اوست، چگونه حضرت علی (ع) در نهج البلاغه، علت نقص دین زنان را نماز نخواندن در ایام حیض می دادند؟
مگر کمال دین، عمل به دستور خداوند نیست؟ و مگر نماز نخواندن بانوان در ایام حیض نیز به دستور خداوند نمی باشد؟ پس چگونه است که موجب نقصان دین می گردد؟

با سپاس فراوان

توضیح روایت امام هادی (ع): «من اطاع الله یطاع»

سلام خدا قوت

امروز حدیثی رو از امام هادی علیه السلام میخوندم با این عبارت که "من اطاع الله یطاع"
این روایت برای دوست من ایجاد شبهه کرد که خب مگه ائمه در نهایت درجه اطاعت از خدا نبودن، پس چرا اطاعت نشدن؟

خیلی ممنون میشم راجبه مضمون و منظور امام هادی علیه السلام از این روایت توضیح بدین. البته به چند تا از تفسیر ها هم رجوع کردم ولی برا دوستم چندان قانع کننده نبود.
خیلی ممنونم

تسلیم خدا بودن پیام عاشورا بود

تسلیم خدا بودن پیام عاشورا بود
یکی از بزرگترین پیام ها و درس های عاشورا تسلیم خدا بودن و هموار بودن در مقابل خواست اوست و اطاعت محض که انسان را به قله صعود میرساند.
.....
به نظر شما

* تسلیم خدا بودن یعنی چی؟

* کدام صحنه و اتفاق عاشورای کربلا نشان دهنده درس تسلیم بود؟


* کدام یک از شخصیت های عاشورا تسلیم رو خوب به تصویر کشید؟

* در زندگی روزمره ما تسلیم به شکله؟