جهاد

همسرم می خواهد مدافع حرم شود، ولی من ...

انجمن: 


سلام
همسرم میخواد مدافع حرم بشه ولی بنده به شدت علاقه ای که بهش دارم نمی تونم قبول کنم
می خوام اونو از این کار بازدارم، آیا این کار من اشکال داره؟

دفاع از وطن و شهادت

با سلام و خسته نباشید

بنده دو سوال از اساتید محترم دارم

سوال اول اینکه اگر مسلمانی به دلیل مهاجرت در کشورهایی با دین مادری غیر اسلام زندگی میکند یا دین مادری خودش رو کنار گذاشته و مسلمان شده و عضوی از ارتش اون کشوره و یا اصطلاحا سربازه و وظیفش اطاعت از دستوراته در صورتی که ارتش اون کشور قصد وارد شدن به جنگ با یک کشور مسلمان رو داشته باشه وظیفه اون سرباز چیه؟
اگه به ارتش خودش خیانت کنه خودِ خیانت حالت خوشایندی نداره و البته برای یک زیر دست خیانت کردن کار راحتی نیست و شاید امکانش نباشه و حتی جونشو به خاطر این کار از دست بده از طرف دیگه امکان کنار رفتن از جنگ و پیروی نکردن از دستورات هم براش وجود نداره و اگر هم بخواد با مسلمان وارد جنگ بشه در واقع نمیشه دیگه بهش گفت مسلمان
میخوام بدونم تکلیف این شخص چیه

و سوال دوم اینکه آیا کسی که حضورش در جنگ فقط به خاطر وطن پرستی و دفاع از کشوره یا در کنار انگیزه خدایی و دفاع از دین، دفاع از وطنش هم براش هدف مهمیه و در اون جنگ کشته بشه آیا شهید محسوب میشه؟
چون آیه ای از قران دیدم که گفته بود اگر قصد وارد شدن به جنگ در راه خدا رو ندارید لااقل از مرزهای خود دفاع کنید
پس صرفا دفاع از مرز هم از نظر قران میتونه هدف مهمی باشه و مورد تشویق قرار گرفته
و اینکه مثلا اگه دو کشور شیعه با هم وارد جنگ بشن که سرباز های هر دو طرف که برای کشتن هم صف کشیدن هر دو اعتقادات مشترکی دارن در این صورت برای انگیزه جنگ باید هدفی جدای از دین هم برای سربازها به وجود بیاد که همون دفاع از مرز،ارتش و اعتبار کشوره
آیا صرفا دفاع از کشور میتونه به عنوان یک هدف مقدس ارزش کشته شدن رو داشته باشه؟ و آیا فردی که در جنگ با این هدف کشته میشه میتونه ارزش بالاتری نسبت به کسی که توی حوادثی مثل تصادف یا زلزله کشته شده داشته باشه یا حتی شهید محسوب بشه؟

با سپاس

بالاترین درجه معنویت

سلام دوستان
خلاصه ای از زندگی خودم رو میخوام بگم و بعدش سوال و حرف

بنده تا سن 21 سالگی علاوه بر اینکه نماز نمیخوندم بلکه بسیار گناه کار بودم
بعد از طی کردن مسیر زیادی در حال حاضر اگه خدا قبول کنه به راه راست و اهل بیت هستم
بنده در حال حاضر 26 سال سن دارم و کلی سوال
ولی همه این سوالات رو در یک سوال به صورت جامع میپرسدم و جواب هم اگه کامل باشه ممنون میشم

بعد این همه سال گناه و ... که به راه راست هدایت شدم کم کم به سمت مال حلال و شرع و .... رفتم
ولی الان که خدمت تموم شده و میخوام به سمت یه کار حلال برم
همیشه فکر میکنم آیا واقعا بجز جهاد نمیشه منتظر و حتی ظهور رو به چشم دید ؟؟؟ و به درجات بالای معنویت رسید ؟؟
همیشه فکر میکنم که باید هرطور شده به جبهه ( مدافعان حرم ) برای مبارزه و شهادت برم !!! ( مشکلی ندارم ولی چون پاسدار نیستم یه ذره مراحلش سخته )
و در کنار این تفکرات زندگی ساده و حلال رو کم ارزش تلقی میکنم و احساس میکنم اگه برای جهاد به خط مقدم برای جنگ نرم کارهام بی ارزشه و اگه ظهور اتفاق بیفته و به چشم ببینم ( انشاالله ) حتی نتونم تو راه حضرت مهدی ( عج ) باشم

واقعا نمیدونم چه کنم
چون در این زمینه ها هیچ منبع و مطالعه ای ندارم و متاسفانه تو خانواده هم مدافعان حرم رو بیکار میدونن که نمیتونم سوالی بپرسم !

فکر کنم متوجه شدید چی گفتم و منظورم چیه
امیدوارم تا میتونید راهنمایی درست فرمایید

تشکر

مرجع تقلید مقام معظم رهبری

تفاوت شهادت با حماقت

با سلام و عرض ادب و احترام خدمت دوستان

دنیای فرضی را در نظر می گیرم تا افراد بدون تعصب نظر بدهند...

دنیای فرضی (( x )) را در نظر بگیرید که خدای حقیقی آن (( آلفا و امگا )) نام دارد.

1 - آیا صرفا کشته شدن شخص (( a )) در راه خدا شهادت محسوب می شود؟
حتی اگر آن خدای مورد نظر شخص a خدایی ساخته ذهن a به نام (( امگا )) باشد نه (( آلفا و امگا ))ی حقیقی ؟

2 - اگر شخص (( b )) فکرکند که برای (( آلفا و امگا )) شهید شده

اما شخص (( Y )) او را فریب داده باشد و در واقع برای منافع (( Y )) کشته شود حکم شهید را خواهد داشت ؟

شأن نزول آیه خمس و غنائم

انجمن: 

کارشناس گرامی لطفاً شأن نزول این آیه را بنویسید:

«و اعلموا أنَّما غنمتم من شى‏ءٍ فأنَّ للَّه خمسه و للرَّسول و لذى القربى و اليتامى و المساكين و ابن السَّبيل»(1)
«و بدانيد كه هر چه غنيمت گرفتيد، يك پنجم آن براى خدا و رسول و از آن خويشاوندان [او] و يتيمان و بينوايان و در راه ماندگان است».

چون ظاهراً این یک پنجم مربوط می شود به غنیمت جنگی و همان طور که فرمودید پیامبر در زمان حیات خودش این یک پنجم را از غنیمت های جنگی می گرفت. اما اگر خمس به اموال دیگر تعلق می گرفت پیامبر حتماً آن را از مردم دریافت می کرد. این که نوشته اید پیامبر بنا به مصالحی خمس سایر اموال را از مردم نگرفت، به نظر یک بهانه می آید.

با تشکر

فرمایشات استاد اخلاق حوزه علمیه قم

یکی از راه‌کارهای درمانی مورد تأکید در قرآن اشتغال به اذکار و حداکثر سعی در داشتن توجّه است


یکی از راه‌کارهای درمانی مورد تأکید در قرآن اشتغال به اذکار و حداکثر سعی در داشتن توجّه است. توجّه داشتن در ابتدا به معنای عدم تشتت است. یعنی یک بار که گفتی «لا اله الا الل... ادامه نوشته

اذکاری است که در قرآن و در روایات بسیاری از اهل‌بیت: بر اشتغال به آن‌ها تأکید شده است.

on: آبان ۰۸, ۱۳۹۵در: نکات کوتاهNo Comments


ابزار رسیدن به توجه، همین اذکاری است که در قرآن و در روایات بسیاری از اهل‌بیت: بر اشتغال به آن‌ها تأکید شده است. یکی از کارکردهای این اذکار، این است که وقتی من مشغول به ذکر... ادامه نوشته

کاری که در ابتدا برای انسان، عملی‌تر است، این است که از اذکار استفاده کند


قرآن در مورد مریضی قوه خیال و بیماری تشتت و طمع‌ورزی، انواع راه‌کارها را ارائه می‌کند. در یکی از این راه‌کارها دستور می‌دهد که: «اذْکُرُوا اللهَ ذِکْرًا کَثِیرًا؛ خدا را بسیار یاد ک... ادامه نوشته

چه بسیار افرادی را که خاک در برگرفته در حالی که می‏خواسته ‏اند خوب بشوند!


ما غافل هستیم و همه درصدد این هستیم که اگر امروز نشود، تصمیم داریم فردا خوب بشویم. ان شاءالله از فردا خواب را کنار می‌گذارم. شیطان هم از این که تصمیم، همیشه به فردا معلّق است، خیلی... ادامه نوشته

اگر محضر اولیاء و کملین برسیم می بینیم که خیلی با آنها فاصله داریم حتی از جهت اعتقادی با حقائق امور


ما چون از سرچشمه دوریم، وقتی در محضر امام برسیم یا حتی اگر محضر اولیاء و کملین برسیم می بینیم که خیلی با آنها فاصله داریم حتی از جهت اعتقادی با حقائق امور و حقائق اعتقادات فاصله ‏دا... ادامه نوشته

ماهم در مسیر رفاقتمان با دوستانمان اگر بتوانیم‏ واقعًا با یک نفر یگانه شویم


اخیرا می خواندم که کشورهای خارجی درصدد برآمده ‏اند که مشکل ترافیک را ازسبک رفت و آمد مورچه‏ ها کم کنند. چونکه این مورچه‏ها در رفت و آمدهایشان امتیازشان بر انسان این است که در صدد ضر... ادامه نوشته

اگر انسان یک ‏رفیق داشته باشد و با او در یک جهت و در یک مسیر و با یگانگی کامل پیش برود خیلی مشکلاتش کم خواهد بود


یکی از دلائلی که اصحاب کهف را ماندگار کرد و باعث شد این‏ها رشد کنند این بود که اینها هفت نفر نبودند بلکه بر اثر قرار گرفتن در مسیر توحید این‏ها یکی شدند؛ یگانه شدند و در مسیر قرار گ... ادامه نوشته

یک مقدار که انسان در مسیر خدا پیش رفت خدای متعال درد و درمان را به او می ‏شناساند


در ابتدا انسان در محدوده ‏ای از ابهام است نه سؤال می‏بیند و نه جواب می‏بیند و نه یمین و نه‏ شمال می‏شناسد… ولی یک مقدار که انسان در مسیر خدا پیش رفت خدای متعال درد و... ادامه نوشته

اگر انسان‏ در عالم پاکی و طهارت راه پیدا کرد هم تعلقاتش کم می‏شود


حضرت ابوی (آیت الله ناصری) می فرمودند: «در نجف پیرمردی بود جلسات مرحوم آقای حداد را می‏ آمد. کنار شط یک منزل حصیری (کپری) داشت و خودش و خانواده‏اش در آن‏جا زندگی می‏کردند. نصف ‏کیسه... ادامه نوشته

اگر انسان گرم بشود و علاقه‏ مند بشود و با اولیاء خدا آشنا شود خوب است؛ اما این، راه رفتن و سیر نیست.


در امور معنوی هم چه بسا همین جور باشد. این که چند تا کتاب شرح حال می‏نویسند که فلان آقا فلان کار را می‏کرده و فلان آقا فلان عبادت را اهتمام داشته، این خوب است؛ اما دردی را درمان نمی... ادامه نوشته

سال‌ها ممارست، تمرین، مطالعه و مباحثه لازم دارد تا با مبانی اجتهاد آشنا بشوند


اگر یک نفر می‏خواهد فقیه بشود، فقیه شدن به این امکان‏ پذیر نخواهد بود که برود رساله ‏های همه مراجع را بخواند. اگر همه رساله‏ ها را بخواند مسائل را خوب یاد می‏گیرد؛ ولی قوه استنباط و... ادامه نوشته

باید کسی باشد که آشنا با قرآن و روایات اهل بیت (علیهم السلام) باشد


خدا حضرت آیه الله کشمیری را رحمت کند؛ یک بار از ایشان سؤال کردم: در بین این طُرُق و افرادی که شما با توانایی ‏های مختلف در طول عمرتان دیدید، چه گروهی را زلال دیدید که بتوانند به سمت... ادامه نوشته

بدانیم چگونه متوسل شویم و چه چیزی را از چه کسی بخواهیم؟


ما گاهی حواسمان نیست و در توسلاتمان یک‏ مراعاتهایی را نمی ‏کنیم لذا خیلی از توسلات ما نتیجه نمی ‌دهد. یکی از آن مراعاتهای لازم این است که بدانیم چگونه متوسل شویم و چه چیزی... ادامه نوشته

انسان باید برای خودش ‏ارزش قائل باشد


‏‎ انسان باید برای خودش ‏ارزش قائل باشد؛ برای روحش برای جانش… تعلق فکری به امور سست و مادی انسان را بی ارزش می کند. ادامه نوشته

معارف و علوم به سمت متقین و افرادی که در مسیر زلال شدن هستند؛ هجوم‏ می آورد


آقا امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه تعبیری راجع به متقین دارند که این تعبیر خیلی زیبا انتخاب شده است. ایشان می فرماید: هَجَمَ بِهِمُ العِلم یعنی معارف و علوم به س... ادامه نوشته

خانواده ‏ها در داشتن عصمت متفاوت هستند


خانواده ‏ها در داشتن عصمت متفاوت هستند؛ مثلاً برای بعضی خانواده ‏ها نوشته می‏شود نستجیر بالله زنا از این خانه دور باد. دیگر اگر یک نفر از این خانواده شقاوت کند و خیلی اصرار کند و پی... ادامه نوشته

گاهی مطالعه در مورد جریان کربلا حتی از زیارات اثرش بیشتر است


گاهی مطالعه در مورد جریان کربلا حتی از زیارات اثرش بیشتر است ادامه نوشته

ما تا زنده هستیم باید برای آیندگان و اولادمان دعا کنیم


ما تا زنده هستیم باید برای آیندگان و اولادمان دعا کنیم. هر چه انبیا لطیف ‏تر می‏شدند این مسائل را بیشتر مراعات می‌کردند. حضرت ابراهیم علیه السلام به مجرد این که امامت را به... ادامه نوشته

مردم ما را امین خودشان حساب می کنند

گاهی بعد از مدتی ارتباطی بین ما و مردم‏ حاصل می شود و مردم ما را امین خودشان حساب می کنند. ما در این مواقع باید بار را به اندازه شانه ‏هایمان و به اندازه توانایی‏مان ‏بردار... ادامه نوشته

معرفت به نورانیت امام سنخیت می خواهد


اهل بیت (علیهم السلام) چون نور هستند، با ظلمت و بدی ها سازگاری ندارند؛ معرفت به نورانیت امام سنخیت می خواهد آن معرفتی که دل انسان را آرام می کند صدق محض است. اگر انسان در د... ادامه نوشته

آیا پیامبر اسلام قبول کرد که شهری به صورت مشروط مسلمان شوند؟

این که بعد از غزوه حنین نمایندگانی از شهر طائف نزد پیامبر آمدند و گفتند که حاضرند مسلمان شوند به شرط آنکه نه زکات بدهند و نه روزه بگیرند و نه در جهاد شرکت کنند و پیامبر هم موافقت کردند.آیا این موضوع صحت دارد؟

آیا در ادیان دیگر غیر از اسلام ، جهاد وجود دارد؟

سلام
جهاد در ادیان دیگر غیر از اسلام هم وجود دارد ؟

شهدای انقلاب اسلامی

انجمن: 

[="Arial"][="DarkOrchid"]

به نام خدا...

او در سال 1301 در تهران متولد شد. سایه سیاه استبداد رضاخان را از کودکی لمس نمود و کینه طاغوتیان را بر دل گرفت. رضا خواندن و نوشتن را فرا گرفت و بعد از کسب توانایی لازم در شرکت واحد استخدام شد.
او انسان آزاده و درستکاری بود. نهضت مردم را بر حق می دانست و برای براندازی حکومت طاغوتیان تلاش می کرد. در اوج فعالیتهای انقلابی مردم او به انجام وظیفه مشغول بود، در روز یازدهم آذر ماه سال 1357 گاردیهای جنایت پیشه او را مجبور به پیاده کردن مسافران کردند، سپس به وی دستور دادند که با اتوبوس از روی پیکر شهدا عبور نماید. اما رضا که 56 سال در مکتب امیر المؤمنین درس آزادگی و جوانمردی آموخته بود با این امر مخالفت ورزید و توسط یک سرباز مزدور در خیابان سرچشمه به شهادت رسید.
مزار شهید رضا استاد حسن بنا در بهشت زهرا (س) قرار دارد. او از خود سه فرزند بر جای نهاد تا راه او را ادامه دهند.


تدوین و تنظیم توسط گروه فرهنگی هاتف
برگرفته از کتاب یادنامه، صفحه:257


[/][/]