اذکار

فرمایشات استاد اخلاق حوزه علمیه قم

یکی از راه‌کارهای درمانی مورد تأکید در قرآن اشتغال به اذکار و حداکثر سعی در داشتن توجّه است


یکی از راه‌کارهای درمانی مورد تأکید در قرآن اشتغال به اذکار و حداکثر سعی در داشتن توجّه است. توجّه داشتن در ابتدا به معنای عدم تشتت است. یعنی یک بار که گفتی «لا اله الا الل... ادامه نوشته

اذکاری است که در قرآن و در روایات بسیاری از اهل‌بیت: بر اشتغال به آن‌ها تأکید شده است.

on: آبان ۰۸, ۱۳۹۵در: نکات کوتاهNo Comments


ابزار رسیدن به توجه، همین اذکاری است که در قرآن و در روایات بسیاری از اهل‌بیت: بر اشتغال به آن‌ها تأکید شده است. یکی از کارکردهای این اذکار، این است که وقتی من مشغول به ذکر... ادامه نوشته

کاری که در ابتدا برای انسان، عملی‌تر است، این است که از اذکار استفاده کند


قرآن در مورد مریضی قوه خیال و بیماری تشتت و طمع‌ورزی، انواع راه‌کارها را ارائه می‌کند. در یکی از این راه‌کارها دستور می‌دهد که: «اذْکُرُوا اللهَ ذِکْرًا کَثِیرًا؛ خدا را بسیار یاد ک... ادامه نوشته

چه بسیار افرادی را که خاک در برگرفته در حالی که می‏خواسته ‏اند خوب بشوند!


ما غافل هستیم و همه درصدد این هستیم که اگر امروز نشود، تصمیم داریم فردا خوب بشویم. ان شاءالله از فردا خواب را کنار می‌گذارم. شیطان هم از این که تصمیم، همیشه به فردا معلّق است، خیلی... ادامه نوشته

اگر محضر اولیاء و کملین برسیم می بینیم که خیلی با آنها فاصله داریم حتی از جهت اعتقادی با حقائق امور


ما چون از سرچشمه دوریم، وقتی در محضر امام برسیم یا حتی اگر محضر اولیاء و کملین برسیم می بینیم که خیلی با آنها فاصله داریم حتی از جهت اعتقادی با حقائق امور و حقائق اعتقادات فاصله ‏دا... ادامه نوشته

ماهم در مسیر رفاقتمان با دوستانمان اگر بتوانیم‏ واقعًا با یک نفر یگانه شویم


اخیرا می خواندم که کشورهای خارجی درصدد برآمده ‏اند که مشکل ترافیک را ازسبک رفت و آمد مورچه‏ ها کم کنند. چونکه این مورچه‏ها در رفت و آمدهایشان امتیازشان بر انسان این است که در صدد ضر... ادامه نوشته

اگر انسان یک ‏رفیق داشته باشد و با او در یک جهت و در یک مسیر و با یگانگی کامل پیش برود خیلی مشکلاتش کم خواهد بود


یکی از دلائلی که اصحاب کهف را ماندگار کرد و باعث شد این‏ها رشد کنند این بود که اینها هفت نفر نبودند بلکه بر اثر قرار گرفتن در مسیر توحید این‏ها یکی شدند؛ یگانه شدند و در مسیر قرار گ... ادامه نوشته

یک مقدار که انسان در مسیر خدا پیش رفت خدای متعال درد و درمان را به او می ‏شناساند


در ابتدا انسان در محدوده ‏ای از ابهام است نه سؤال می‏بیند و نه جواب می‏بیند و نه یمین و نه‏ شمال می‏شناسد… ولی یک مقدار که انسان در مسیر خدا پیش رفت خدای متعال درد و... ادامه نوشته

اگر انسان‏ در عالم پاکی و طهارت راه پیدا کرد هم تعلقاتش کم می‏شود


حضرت ابوی (آیت الله ناصری) می فرمودند: «در نجف پیرمردی بود جلسات مرحوم آقای حداد را می‏ آمد. کنار شط یک منزل حصیری (کپری) داشت و خودش و خانواده‏اش در آن‏جا زندگی می‏کردند. نصف ‏کیسه... ادامه نوشته

اگر انسان گرم بشود و علاقه‏ مند بشود و با اولیاء خدا آشنا شود خوب است؛ اما این، راه رفتن و سیر نیست.


در امور معنوی هم چه بسا همین جور باشد. این که چند تا کتاب شرح حال می‏نویسند که فلان آقا فلان کار را می‏کرده و فلان آقا فلان عبادت را اهتمام داشته، این خوب است؛ اما دردی را درمان نمی... ادامه نوشته

سال‌ها ممارست، تمرین، مطالعه و مباحثه لازم دارد تا با مبانی اجتهاد آشنا بشوند


اگر یک نفر می‏خواهد فقیه بشود، فقیه شدن به این امکان‏ پذیر نخواهد بود که برود رساله ‏های همه مراجع را بخواند. اگر همه رساله‏ ها را بخواند مسائل را خوب یاد می‏گیرد؛ ولی قوه استنباط و... ادامه نوشته

باید کسی باشد که آشنا با قرآن و روایات اهل بیت (علیهم السلام) باشد


خدا حضرت آیه الله کشمیری را رحمت کند؛ یک بار از ایشان سؤال کردم: در بین این طُرُق و افرادی که شما با توانایی ‏های مختلف در طول عمرتان دیدید، چه گروهی را زلال دیدید که بتوانند به سمت... ادامه نوشته

بدانیم چگونه متوسل شویم و چه چیزی را از چه کسی بخواهیم؟


ما گاهی حواسمان نیست و در توسلاتمان یک‏ مراعاتهایی را نمی ‏کنیم لذا خیلی از توسلات ما نتیجه نمی ‌دهد. یکی از آن مراعاتهای لازم این است که بدانیم چگونه متوسل شویم و چه چیزی... ادامه نوشته

انسان باید برای خودش ‏ارزش قائل باشد


‏‎ انسان باید برای خودش ‏ارزش قائل باشد؛ برای روحش برای جانش… تعلق فکری به امور سست و مادی انسان را بی ارزش می کند. ادامه نوشته

معارف و علوم به سمت متقین و افرادی که در مسیر زلال شدن هستند؛ هجوم‏ می آورد


آقا امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه تعبیری راجع به متقین دارند که این تعبیر خیلی زیبا انتخاب شده است. ایشان می فرماید: هَجَمَ بِهِمُ العِلم یعنی معارف و علوم به س... ادامه نوشته

خانواده ‏ها در داشتن عصمت متفاوت هستند


خانواده ‏ها در داشتن عصمت متفاوت هستند؛ مثلاً برای بعضی خانواده ‏ها نوشته می‏شود نستجیر بالله زنا از این خانه دور باد. دیگر اگر یک نفر از این خانواده شقاوت کند و خیلی اصرار کند و پی... ادامه نوشته

گاهی مطالعه در مورد جریان کربلا حتی از زیارات اثرش بیشتر است


گاهی مطالعه در مورد جریان کربلا حتی از زیارات اثرش بیشتر است ادامه نوشته

ما تا زنده هستیم باید برای آیندگان و اولادمان دعا کنیم


ما تا زنده هستیم باید برای آیندگان و اولادمان دعا کنیم. هر چه انبیا لطیف ‏تر می‏شدند این مسائل را بیشتر مراعات می‌کردند. حضرت ابراهیم علیه السلام به مجرد این که امامت را به... ادامه نوشته

مردم ما را امین خودشان حساب می کنند

گاهی بعد از مدتی ارتباطی بین ما و مردم‏ حاصل می شود و مردم ما را امین خودشان حساب می کنند. ما در این مواقع باید بار را به اندازه شانه ‏هایمان و به اندازه توانایی‏مان ‏بردار... ادامه نوشته

معرفت به نورانیت امام سنخیت می خواهد


اهل بیت (علیهم السلام) چون نور هستند، با ظلمت و بدی ها سازگاری ندارند؛ معرفت به نورانیت امام سنخیت می خواهد آن معرفتی که دل انسان را آرام می کند صدق محض است. اگر انسان در د... ادامه نوشته

بحث و گفتگو و سوالاتی در مورد ذکر

انجمن: 

سلام به تمام دوستان انجمن امیدوارم خوب خوب باشید من سوالی داشتم اگه کسی اطلاعاتی داره توضیح بده ذکر برای طی الارض میخوام میگویند الله الصمد خوبه باشماره وروز نظرشماچیست یاراجعب اثاراین ذکردرزندگی یاباهاش چه کارهایی میشه انجام دادچیزی میدونید نظرشماچیست؟؟؟؟

یه سوال دیگه درحین مداومت به اذکار چه چیزهایی ممکنه ببینیم وچه حالاتی برامون پیش میاد؟؟؟

آیا عمل به دستورات توصیه شده برای عوام ایرادی ندارد؟

سلام
برخی جاها می خونم که مثلاً امام زمان(عج)به آیت الله مرعشی نجفی توصیه هایی کردند مانند اینکه بعد از هر نماز چه سوره هایی خوانده شود یا توصیه مشهور از آیت الله مرحوم نخودکی به امام خمینی(ره)شده
یک دوستی می گفت این توصیه ها ماننده دارویی است که پزشک برای شرایط خاص یک فرد به او می دهد و هر شخصی نمی تواند از آن دارو استفاده کند و شما هم نباید از این توصیه ها استفاده کنی شاید برایت ضرر داشته باشه!
یا خیلی جاها توصیه شده به گفتن برخی اذکار مثل ذکر یونسیه اما جایی هم دیدم ذکر یونسیه را هر کسی نباید بگه
سوال من اینه:آیا عمل به دستورات توصیه شده از طرف بزرگان برای اشخاص خاص برای عوام ایراد و مشکلی پیش نمیاره؟

عوارض این اذکار و اعمال ؟!!!

انجمن: 

با سلام
در تاپیک زیر برای اولین بار متوجه شدم که اذکار هم میتونن عوارض داشته باشن !
http://www.askdin.com/thread49475.html

از شما عزیزان و همینطور اساتیدی که باهاشون ارتباط دارید خواهش دارم که ببینید اعمال و اذکار زیر شامل این عوارض و ... می شوند یا نه
با تشکر


بعد از نماز صبح:

  • از حضرت سلمان فارسی رحمه الله روایت شده اگر کسی ده روز بعد از نماز صبح قبل از سخن گفتن با کسی، سوره یس را بخواند و این دعا را قبل از تلاوت سوره مزبور ده مرتبه بخواند بعد سوره را بخواند هر حاجتی را که بخواهد انجام شود، ان شاءالله زیرا که اسم اعظم خداوندی در این دعا است:
«بِسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ يا قَديمُ يا دائمُ يا حَىُّ يا قَيوُمُ يا فَردُ يا وِترُ يا واحِدُ يا اَحَدُ يا صَمَدُ يا مَن لَم يَلِد وَ لَم يُولَد وَ لَم يَكُن لَهُ كُفُوَاً اَحَدٌ وَ صَلَّى اللهُ عَلى مُحَمَّد وَ آلِهِ اَجمَعينَ بِرَحمَتِكَ يا اَرحَمَ الرّاحِمينَ»

  • فرمایش حضرت آیت الله مکارم شیرازی دامت برکاته :
( سعي کنيد تمام نمازها، مخصوصا نماز صبح را اول وقت بجا آوريد و پس از نماز صبح دست راست را بر سينه نهاده، هفتاد مرتبه ذکر يا فتاح را تکرار کنيد سپس ۱۱۰ مرتبه صلوات بفرستيد و گاه نيز ذکر لا حول و لا قوة الا بالله را تکرار نماييد و هر روز هر چند به مقدار کمي صدقه دهيد. ما هم براي حل مشکل شما دعا مي کنيم. )

بعد از نماز عشا:

  • نماز نافله عشا (وتیره): حتما به صورت نشسته خوانده شود. رکعت اول حمد و واقعه ، رکعت دوم حمد و توحید

طول روز:

  • هر کس در هر روز بعد از نماز های واجب و ذکر سه صلوات ، آیه ۲ و ۳ سوره طلاق را سه مرتبه بخواند و سه مرتبه صلوات در آخر آن بخواند موجب وسعت رزق شود ان شاء الله:
... وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا ﴿٢﴾ وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا ﴿٣﴾

  • خواندن سوره ذاریات
  • خواندن سوره واقعه قبل خواب
  • خواندن سوره دخان

  • در شگفتم از کسی که طالب دنیا و زیبایی‌های دنیاست، چگونه به ذکر «ماشاءالله لاقوة الا بالله» (سوره مبارکه کهف آیه 39) پناه نمی‌برد؛ زیرا خداوند بعد از ذکر یادشده فرموده است: «مردی که فاقد نعمت‌های دنیوی بود، خطاب به مردی که از نعمتها برخوردار بود) فرمود: اگر تو مرا به مال و فرزند، کمتر از خود می‌دانی امید است خداوند مرا بهتر از باغ تو بدهد.» ( معنی: آنچه خداوند بخواهد، خواهد شد و هيچ نيرو و توانى ، جز با كمك او نخواهد بود )

  • علامه طباطبائی رحمه الله علیه فرمودند هر وقت مشکلی برایتان پیش آمد سیلی از صلوات راه بیندازید تا این سیل مشکل را با خود ببرد.

  • آیه الله بهجت رحمه الله علیه فرمودند کسی که در بین الطلوعین (5 دقیقه مانده به اذان صبح تا 5 دقیقه بعد از اذان صبح) این ذکر را بگوید حاجتش را میگیرد ولو حاجتش رسیدن به خدمت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد: 14 مرتبه صلوات بعد 40 مرتبه "یا مولای یا صاحب الزمان ادرکنی" و بعد 14 مرتبه صلوات

  • از مرحوم آيت الله بهجت پرسيدند:جهت در امان ماندن از تصادف و خطرات جاده اي چه ذکري بگوييم؟فرمودند:هنگام سوار شدن يک مرتبه آيت الکرسي و ۶ مرتبه سوره مبارکه قدر را بخوانيد که مجرب است.انشاءالله

  • توسل به حضرت حجة عليه السلام جهت گشايش هر كارى گفتن هفتاد مرتبه ذكر : يا اللّه يا محمد يا على يا فاطمه يا صاحب الزمان ادركنى و لاتهلكنى در برآمدن حاجت بسيار مؤثر است انشاءالله

  • چند عمل باعث استجابت دعا است اول - گفتن بسم اللّه الرحمن الرحيم در اول دعا
    دوم - مدح خداوند عالم
    سوم - صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد
    چهارم - نا اميد شدن از مردم
    پنجم - حضور قلب و اميدوار شدن به استجاب دعا
    ششم - اصرار كردن در دعا
    هفتم - انگشتر عقيق در دست داشتن
    هشتم - انگشتر فيروزه در دست كردن
    نهم - دعا كردن چهل مومن قبل از دعا
    دهم - خواندن صد آيه از قرآن و پس از آن هفت مرتبه گفتن(يا اللّه )
    يازدهم - ختم كردن دعا به (ماشاء اللّه لا حول و لا قوه الا باللّه )

اَلْسَّلامْ (بی عیب و سلامتی بخش): در این نام شفای بیماران و سلامت از آفات و بیماری‌هاست وهر کس آن را 100 بار برای مریضی بخواند به اذن خداوند شفا می‌یابد.
اَلْوَهّابْ ( بسیار بخشنده): برای برآورده شدن حاجت به مدت چهل روز و هر روز 175 بار بگو «یا وهّاب».
اَلْکَریمُ اَلْوَهّابْ ذُوالطَّوْلْ (صاحب کرم-بسیار بخشنده-خداوند افزون کردن نعمت) : کسی که این ذکر را زیاد قرائت کند خداوند او را از جایی که گمان نمی‌برد روزی می‌رساند.
اَلْرَزّاقْ (همیشه روزی دهنده) : کسی که اول هر صبح 315 بار «یا رزاق» و 308 بار «یا رازق» بگوید روزی‌اش زیاد می‌شود.
اَلْفَتّاحْ (گشاینده) : هر کس بعد از نماز صبح در حالی که دستش روی سینه‌اش قرار دارد 70 مرتبه بگوید الفتاح خداوند حجاب را از قلب او بر می‌دارد.
اَلْباسِطْ (فراخ کننده روزی) : کسی که می‌خواهد مالش و فرزندش زیاد شود و در زندگی‌اش یک راحتی و در کارهای دنیوی‌اش آسانی داشته باشد پس باید این ذکر را مداوم یعنی «یا باسط» 72 بار در روز بگوید. و این تجربه شده است.
اَلْمُعِزّ ْ (عزیزکننده) : هر کس در سحر در حالی که دستانش را بالا برده ده بار این ذکر را بگوید به هیچ مسأله‌ای احتیاج پیدا نخواهد کرد.
اَلسَّمیعْ (همیشه و بسیار شنونده) : هر کس این ذکر را زیاد بگوید دعایش مستجاب می‌شود.
اَلْشَّکُورْ (بسیار سپاس پذیرنده و پاداش دهنده) : هر کس این نام را چهل بار بر آبی بخواند و با آن چشم بیماری را بشوید خوب خواهد شد.
اَلْعَلیّْ (بلند مرتبه) : هر کس این نام را زیاد بگوید و بر خود آویزان نماید نزد مردم با آبرو خواهد شد.
اَلْحَفیظْ (نگاهدارنده) : هر کس این ذکر را به تعدادش بگوید رنج و درد به سراغ او نمی‌آید هر چند به زمین‌های هفت‌گانه برود و او از غرق شدن محفوظ است و این نام برای ترسیدگان سریع‌الاجابه است و نگهداری گوینده آن هرگز ازاله نمی‌شود و از بین نمی‌رود.
اَلْحَسیبْ (شمارنده) : برای آسان شدن کارها هر روز 80 مرتبه بگو «یا حسیب».
اَلْکَریمْ (صاحب کرم) : هر کس می‌خواهد روزی‌اش زیاد شود چهل روز و هر روز 128 بار به این ذکر مداومت جوید «یا کریم یا وهاب یا ذالطول» خداوند از جاهایی که گمان نمی‌کند به او روزی می‌دهد.
اَلْواسِعْ (گشایشگرو بی نیاز) : کسی که این ذکر را زیاد بگوید خداوند برای او وسعت در زندگی ایجاد می‌کند.
اَلْوَدُودْ (بسیار دوست دار) : کسی که هر روز 100 بار بر غذایی این ذکر را بخواند و به دشمنانش بخوراند با آنها مهربان و دوست خواهد شد.
اَلْمَجیدْ (بزرگوار) : هر کس این ذکر را زیاد بگوید از همه دردها و بیماریها شفا می‌یابد.
اَلْحَیّْ (همیشه زنده) : کسی که بر مریض و بیمار 19 بار این ذکر را بگوید شفا حاصل می‌شود و ذکر الحی القیوم در آخر شب اثر بسیار بزرگی در زیادی روزی دارد.
اَلْتَّوّابْ (همیشه توبه پذیر) : کسی که بسیار این ذکر را بگوید خداوند توبة او را می‌پذیرد.
مالِکُ الْمُلْکْ (فرمانروای جهان) : کسی که بسیار این نام را بگوید خداوند در دنیا و آخرت او را بی نیاز می‌کند.
اَلْبَدیعْ (سنجش ناپذیر، آفریننده) : هر کس این ذکر را هزار بار بگوید حاجتش برآورده می‌شود.

چرا بعضي ذكرها نياز به اجازه استاد دارد؟

چرا گفتن بعضي ذكرها نياز به اجازه استاد دارد؟