استغفار

مراد از گناه پیامبر در آیه 55 سوره غافر

سلام
لطفا در صورت امکان آیه غافر 55 را توضیح دهید و بگویید منظور از گناه پیامبر چیست؟ یعنی این آیه به چه رویدادی توجه دارد؟

فرق توبه با استغفار

با سلام و خسته نباشید
من توی یکجا دیدم که نوشته بود کسی که گناه کبیره یا صغیره کند خدا بهش 7ساعت مهلت می دهد تا استغفار کند : اگر استغفار کند خدا گناهش را ثبت نمی کند و عذاب نمیشود !! ایا اینها صحت دارند؟
برای استغار کردن کردن باید گفت استغفرا... و تمام ؟ همین جمله؟
ایا استغفار کردن همان توبه کردن میشه؟یا استغفار کردن موجب توبه میشه؟
سپاس

برچسب: 

متن استغفار هفتاد بندی امیرالمؤمنین علیه السلام

[="Navy"]سلام وعرض ادب ازکارشناس محترم درخواست دارم متن دقیق استغفارهفتادبندامیرالمومنین روبرامون قراربدهند
داخل نت سرچ کردم ولی چون مطمئن نبودم دقیقاهمون باشه اعتنانکردم
ممنون میشم کارشناس محترم زحمت بکشن ولطف‌کنندمتن دقیق وخوانا روبرامون قراربدهند
واگرصوت این دعاهم دردسترستون هست ممنون میشم درتاپیک قراربدید.
[/]

برچسب: 

آیا ائمه (علیهم السلام) مرتکب مکروهات می شدند؟

انجمن: 

سلام .

با توجه به این روایت:

واسع;966312 نوشت:


عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ قَتْلِ الْخُطَّافِ أَوْ إِيذَائِهِنَّ فِي الْحَرَمِ فَقَالَ لَا يُقْتَلْنَ فَإِنِّي كُنْتُ مَعَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع فَرَآنِي وَ أَنَا أُوذِيهِنَّ فَقَالَ لِي يَا بُنَيَّ لَا تَقْتُلْهُنَّ وَ لَا تُؤْذِهِنَّ فَإِنَّهُنَّ لَا يُؤْذِينَ شَيْئاً.

جمیل بن دراج می گوید: از امام صادق (علیه السلام) درباره کشتن پرستو یا اذیت کردن آن در حرم پرسیدم، فرمودند کشته نشوند زیرا من با همراه علی بن حسین( علیه السلام) بودم و دیدند که من آنها را اذیت می کنم فرمودند ای فرزندم آنها را نکش و اذیت نکن انها به چیزی اذیت نمی رسانند.

که توسط کارشناس محترم در تاپیک:

[h=2]پرنده پرستک در روایات[/h]
آمده است این سوال پیش میاد ایا اهل بیت (ع)در سنین کودکی مرتکب مکروهات می شدند یا نه؟
بنظرم سن کودکی هم معصوم بوده اند.
شاید سند حدیث مشکل داره
زیرا انسان عادی چطور میشه جانشین ولی خدا رو نصیحت کنه؟

با تشکر

استغفار، درمان تمام دردها

انجمن: 

با نام و یاد دوست

سلام

یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود

لذا با توجه به اهمیت موضوع، سوال ایشان ضمن حفظ امانت، جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم، با نام کاربری "مدیر ارجاع سؤالات" درج می شود:

نقل قول:

تحليل علمي و ديني اين روايت كه در كتاب محضر آيت الله بهجت ج 1 و سايت ايشان آمده چگونه است؟
چگونه استغفار مي تواند داروي بيماري هاي روحي، جسمي و ذهني باشد؟ آيا شامل بيماري هاي ژنتيكي هم مي شود؟
منظور ايشان كه مي گويند در جوامع روايي نديدم چيست؟ پس كجا بوده؟

روايت عجيب و غريبى از حضرت رسول ـ صلّى اللّه عليه وآله وسلّم ـ نقل كرده اند كه:« أَلا أُخْبِـــرُكُمْ [أُنَبِّـؤُكُمْ] بِـدآئِكُـمْ مِنْ دَوآئِكُـمْ؟ دَآؤُكُـمُ الذُّنُـوبُ، وَ دَوآؤُكُـمُ الإِْسْتِغْفارُ. »(1)
آيا درد و درمان شما را به شما خبر ندهم؟ درد شما گناهان، و دوا و درمانتان استغفار است.

بنده اين حديث را در جوامع روايى نديده ام.

يعنى: سرت درد مى كند،« دوآؤُكُمُ الإِْسْتِغْفارُ. »؛ پايت درد مى گيرد، دواى آن استغفار است؛ گوش و دندان درد مى كند، « دوآؤُكُمُ الإِْسْتِغْفارُ. » و... يعنى يك نسخه براى درمان همه ى دردها!
........................

1. مستدرك الوسائل، ج 11، ص 333؛ ج 12، ص 123؛ نيز ر.ك: بحار الانوار، ج 90، ص 282؛ جامع الاخبار، ص57.
http://v0.bahjat.ir/index.php/2011-0...-07-54-38.html


با تشکر

در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید

فرمایشات استاد اخلاق حوزه علمیه قم

یکی از راه‌کارهای درمانی مورد تأکید در قرآن اشتغال به اذکار و حداکثر سعی در داشتن توجّه است


یکی از راه‌کارهای درمانی مورد تأکید در قرآن اشتغال به اذکار و حداکثر سعی در داشتن توجّه است. توجّه داشتن در ابتدا به معنای عدم تشتت است. یعنی یک بار که گفتی «لا اله الا الل... ادامه نوشته

اذکاری است که در قرآن و در روایات بسیاری از اهل‌بیت: بر اشتغال به آن‌ها تأکید شده است.

on: آبان ۰۸, ۱۳۹۵در: نکات کوتاهNo Comments


ابزار رسیدن به توجه، همین اذکاری است که در قرآن و در روایات بسیاری از اهل‌بیت: بر اشتغال به آن‌ها تأکید شده است. یکی از کارکردهای این اذکار، این است که وقتی من مشغول به ذکر... ادامه نوشته

کاری که در ابتدا برای انسان، عملی‌تر است، این است که از اذکار استفاده کند


قرآن در مورد مریضی قوه خیال و بیماری تشتت و طمع‌ورزی، انواع راه‌کارها را ارائه می‌کند. در یکی از این راه‌کارها دستور می‌دهد که: «اذْکُرُوا اللهَ ذِکْرًا کَثِیرًا؛ خدا را بسیار یاد ک... ادامه نوشته

چه بسیار افرادی را که خاک در برگرفته در حالی که می‏خواسته ‏اند خوب بشوند!


ما غافل هستیم و همه درصدد این هستیم که اگر امروز نشود، تصمیم داریم فردا خوب بشویم. ان شاءالله از فردا خواب را کنار می‌گذارم. شیطان هم از این که تصمیم، همیشه به فردا معلّق است، خیلی... ادامه نوشته

اگر محضر اولیاء و کملین برسیم می بینیم که خیلی با آنها فاصله داریم حتی از جهت اعتقادی با حقائق امور


ما چون از سرچشمه دوریم، وقتی در محضر امام برسیم یا حتی اگر محضر اولیاء و کملین برسیم می بینیم که خیلی با آنها فاصله داریم حتی از جهت اعتقادی با حقائق امور و حقائق اعتقادات فاصله ‏دا... ادامه نوشته

ماهم در مسیر رفاقتمان با دوستانمان اگر بتوانیم‏ واقعًا با یک نفر یگانه شویم


اخیرا می خواندم که کشورهای خارجی درصدد برآمده ‏اند که مشکل ترافیک را ازسبک رفت و آمد مورچه‏ ها کم کنند. چونکه این مورچه‏ها در رفت و آمدهایشان امتیازشان بر انسان این است که در صدد ضر... ادامه نوشته

اگر انسان یک ‏رفیق داشته باشد و با او در یک جهت و در یک مسیر و با یگانگی کامل پیش برود خیلی مشکلاتش کم خواهد بود


یکی از دلائلی که اصحاب کهف را ماندگار کرد و باعث شد این‏ها رشد کنند این بود که اینها هفت نفر نبودند بلکه بر اثر قرار گرفتن در مسیر توحید این‏ها یکی شدند؛ یگانه شدند و در مسیر قرار گ... ادامه نوشته

یک مقدار که انسان در مسیر خدا پیش رفت خدای متعال درد و درمان را به او می ‏شناساند


در ابتدا انسان در محدوده ‏ای از ابهام است نه سؤال می‏بیند و نه جواب می‏بیند و نه یمین و نه‏ شمال می‏شناسد… ولی یک مقدار که انسان در مسیر خدا پیش رفت خدای متعال درد و... ادامه نوشته

اگر انسان‏ در عالم پاکی و طهارت راه پیدا کرد هم تعلقاتش کم می‏شود


حضرت ابوی (آیت الله ناصری) می فرمودند: «در نجف پیرمردی بود جلسات مرحوم آقای حداد را می‏ آمد. کنار شط یک منزل حصیری (کپری) داشت و خودش و خانواده‏اش در آن‏جا زندگی می‏کردند. نصف ‏کیسه... ادامه نوشته

اگر انسان گرم بشود و علاقه‏ مند بشود و با اولیاء خدا آشنا شود خوب است؛ اما این، راه رفتن و سیر نیست.


در امور معنوی هم چه بسا همین جور باشد. این که چند تا کتاب شرح حال می‏نویسند که فلان آقا فلان کار را می‏کرده و فلان آقا فلان عبادت را اهتمام داشته، این خوب است؛ اما دردی را درمان نمی... ادامه نوشته

سال‌ها ممارست، تمرین، مطالعه و مباحثه لازم دارد تا با مبانی اجتهاد آشنا بشوند


اگر یک نفر می‏خواهد فقیه بشود، فقیه شدن به این امکان‏ پذیر نخواهد بود که برود رساله ‏های همه مراجع را بخواند. اگر همه رساله‏ ها را بخواند مسائل را خوب یاد می‏گیرد؛ ولی قوه استنباط و... ادامه نوشته

باید کسی باشد که آشنا با قرآن و روایات اهل بیت (علیهم السلام) باشد


خدا حضرت آیه الله کشمیری را رحمت کند؛ یک بار از ایشان سؤال کردم: در بین این طُرُق و افرادی که شما با توانایی ‏های مختلف در طول عمرتان دیدید، چه گروهی را زلال دیدید که بتوانند به سمت... ادامه نوشته

بدانیم چگونه متوسل شویم و چه چیزی را از چه کسی بخواهیم؟


ما گاهی حواسمان نیست و در توسلاتمان یک‏ مراعاتهایی را نمی ‏کنیم لذا خیلی از توسلات ما نتیجه نمی ‌دهد. یکی از آن مراعاتهای لازم این است که بدانیم چگونه متوسل شویم و چه چیزی... ادامه نوشته

انسان باید برای خودش ‏ارزش قائل باشد


‏‎ انسان باید برای خودش ‏ارزش قائل باشد؛ برای روحش برای جانش… تعلق فکری به امور سست و مادی انسان را بی ارزش می کند. ادامه نوشته

معارف و علوم به سمت متقین و افرادی که در مسیر زلال شدن هستند؛ هجوم‏ می آورد


آقا امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه تعبیری راجع به متقین دارند که این تعبیر خیلی زیبا انتخاب شده است. ایشان می فرماید: هَجَمَ بِهِمُ العِلم یعنی معارف و علوم به س... ادامه نوشته

خانواده ‏ها در داشتن عصمت متفاوت هستند


خانواده ‏ها در داشتن عصمت متفاوت هستند؛ مثلاً برای بعضی خانواده ‏ها نوشته می‏شود نستجیر بالله زنا از این خانه دور باد. دیگر اگر یک نفر از این خانواده شقاوت کند و خیلی اصرار کند و پی... ادامه نوشته

گاهی مطالعه در مورد جریان کربلا حتی از زیارات اثرش بیشتر است


گاهی مطالعه در مورد جریان کربلا حتی از زیارات اثرش بیشتر است ادامه نوشته

ما تا زنده هستیم باید برای آیندگان و اولادمان دعا کنیم


ما تا زنده هستیم باید برای آیندگان و اولادمان دعا کنیم. هر چه انبیا لطیف ‏تر می‏شدند این مسائل را بیشتر مراعات می‌کردند. حضرت ابراهیم علیه السلام به مجرد این که امامت را به... ادامه نوشته

مردم ما را امین خودشان حساب می کنند

گاهی بعد از مدتی ارتباطی بین ما و مردم‏ حاصل می شود و مردم ما را امین خودشان حساب می کنند. ما در این مواقع باید بار را به اندازه شانه ‏هایمان و به اندازه توانایی‏مان ‏بردار... ادامه نوشته

معرفت به نورانیت امام سنخیت می خواهد


اهل بیت (علیهم السلام) چون نور هستند، با ظلمت و بدی ها سازگاری ندارند؛ معرفت به نورانیت امام سنخیت می خواهد آن معرفتی که دل انسان را آرام می کند صدق محض است. اگر انسان در د... ادامه نوشته

***** أین الرجبیون ؟ *****

أین الرجبیون

ماه رجب، ماه ولایت و امامت، ماهی است که رحمت گسترده الهی بر بندگانش جاری می‌شود. رسول خدا (ص) در این خصوص می‌فرماید:
«هان! ماه رجب و ماه شعبان دو ماه من هستند و ماه رمضان ماه امتم. آگاه باشید، هر که یک روز از ماه رجب را با ایمان و اخلاص روزه بگیرد، مستوجب رضوان بزرگ الهی می‌شود و روزه‌اش در آن روز بی‌گمان خشم خداوند را فرو می‌نشاند و دری از درهای دوزخ را بر روی خویش می‌بندد و اگر به اندازه گستره زمین، زر به او داده شود برتر از روزه‌اش نخواهد بود و پاداش این روزه هرگز با حسنات دنیوی قابل مقایسه نیست جز این که باید اخلاص داشته باشد و برای تقرب به خدای عزوجل انجام داده باشد و همانا شب هنگام، ده دعایش مورد استجابت قرار می‌گیرد».

در روایت دیگری از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمود:
« ماه رجب، ماه خداست و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است».

از حضرت سؤال شد: چه معنا دارد سخنت که فرمودی ماه رجب ماه خداست؟ حضرت پاسخ داد: زیرا ماه رجب ویژه آمرزش و مخصوص مغفرت است. در این ماه خونی ریخته نمی‌شود (حتی در جاهلیت نیز ماه رجب جزء ماه های حرام به حساب می‌آمد و جنگ و خونریزی در آن تعطیل می‌شد) و در این ماه، خداوند اولیا و محبانش را مورد آمرزش قرار می‌دهد و توبه‌شان را می‌پذیرد و آنان را از دشمنانشان می‌رهاند.

پیامبر اکرم(ص) سپس فرمودند:
هر که تمام این ماه را روزه بدارد، سه چیز از خدایش دریافت می‌کند:
1 - آمرزش برای تمام گناهان گذشته‌اش 2 - مصونیتی برای باقی مانده از عمرش 3 - ایمنی از تشنگی روز قیامت.

از امام صادق(ع) روایت است که حضرت رسول اکرم( ص) فرمود که: ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را «أصب» مى‏‌گویند زیرا که رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته مى‏شود پس بسیار بگوئید: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ».

اعمال مشترک ماه رجب:
* روزه:
1.امام صادق(ع) فرمود: حضرت نوح(ع)در روز اول ماه رجب سوار بر کشتی شد و به همراهان دستور داد، این روز را روزه بگیرند و فرمود هر که این روز را روزه بدارد آتش جهنم یک سال از او دور شود و کسی که هفت روز از این ماه را روزه بدارد هفت درب جهنم بر او بسته شود و اگر هشت روز روزه بدارد هشت درب بهشت به روی او باز می شود و کسی که پانزده روز روزه بدارد خداوند حوایج او را بر آورده کند و کسی بیشتر از این مقدار روزه بگیرد خداوند افزون به او عنایت کند.

2.امام کاظم (ع)فرمود: رجب، نام نهری است در بهشت که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏‌تر است، کسى که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد خداوند متعال از آن رود به او مى‌‏نوشاند.

و فرمود: ماه رجب، ماه بزرگى است که در آن (پاداش) حسنات چند برابر است و گناهان (آدمى) در آن آمرزیده مى‏‌شود. کسى که یک روز در ماه رجب روزه بگیرد، آتش جهنّم به اندازه یک صد سال از او فاصله مى‏‌گیرد، و کسى که سه روز (در این ماه) روزه بگیرد، بهشت براى او واجب مى‌‏شود.

* دعای امام سجاد(علیه السلام):
در تمام ایام ماه رجب دعای ذیل را که روایت شده امام زین العابدین(علیه السلام) در حجر در غره خواندند، خوانده شود:
«یَا مَنْ یَمْلِکُ حَوَائِجَ السَّائِلِینَ وَ یَعْلَمُ ضَمِیرَ الصَّامِتِینَ لِکُلِّ مَسْأَلَةٍ مِنْکَ سَمْعٌ حَاضِرٌ وَ جَوَابٌ عَتِیدٌ اللَّهُمَّ وَ مَوَاعِیدُکَ الصَّادِقَةُ وَ أَیَادِیکَ الْفَاضِلَةُ وَ رَحْمَتُکَ الْوَاسِعَةُ فَأَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّىَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَقْضِىَ حَوَائِجِى لِلدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَىْ‏ءٍ قَدِیرٌ»

* دعایی را که از امام صادق(ع) روایت شده، خوانده شود:

«خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَیْرِکَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلا لَکَ وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلا بِکَ وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَکَ بَابُکَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِینَ وَ خَیْرُکَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِینَ وَ فَضْلُکَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِینَ وَ نَیْلُکَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِینَ وَ رِزْقُکَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاکَ وَ حِلْمُکَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاکَ عَادَتُکَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِیئِینَ وَ سَبِیلُکَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْمُعْتَدِینَ اللَّهُمَّ فَاهْدِنِى هُدَى الْمُهْتَدِینَ وَ ارْزُقْنِى اجْتِهَادَ الْمُجْتَهِدِینَ وَلا تَجْعَلْنِى مِنَ الْغَافِلِینَ الْمُبْعَدِینَ وَ اغْفِرْ لِى یَوْمَ الدِّینِ».

*. از امام صادق (ع) روایت شده که در ماه رجب این خوانده شود:

«اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُکَ صَبْرَ الشَّاکِرِینَ لَکَ وَ عَمَلَ الْخَائِفِینَ مِنْکَ وَ یَقِینَ الْعَابِدِینَ لَکَ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْعَلِىُّ الْعَظِیمُ وَ أَنَا عَبْدُکَ الْبَائِسُ الْفَقِیرُ أَنْتَ الْغَنِىُّ الْحَمِیدُ وَ أَنَا الْعَبْدُ الذَّلِیلُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ امْنُنْ بِغِنَاکَ عَلَى فَقْرِى وَ بِحِلْمِکَ عَلَى جَهْلِى وَ بِقُوَّتِکَ عَلَى ضَعْفِى یَا قَوِىُّ یَا عَزِیزُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْأَوْصِیَاءِ الْمَرْضِیِّینَ وَ اکْفِنِى مَا أَهَمَّنِى مِنْ أَمْرِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.»

*. از حضرت رسول اکرم(صلى الله علیه و آله) روایت شده که: هر کس در ماه رجب صد مرتبه بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» و آن را به صدقه ختم فرماید حق تعالى براى او به رحمت و مغفرت و کسى که چهار صد مرتبه بگوید بنویسد براى او اجر صد شهید عطا فرماید.

*. از نبی مکرم اسلام روایت است: کسى که در ماه رجب هزار مرتبه «لا إِلَهَ إِلا اللهُ» بگوید خداوند عز و جل براى او صد هزار حسنه عطا کند و براى او صد شهر در بهشت بنا فرماید.

*. روایت است کسى که در رجب در صبح هفتاد مرتبه و در شب نیز هفتاد مرتبه بگوید: "أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ" و پس از اتمام ذکر، دست‌ها را بلند کند و بگوید: "اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِى وَ تُبْ عَلَىَّ" اگر در ماه رجب بمیرد خدا از او راضى باشد و به برکت ماه رجب، آتش او را مس نکند .

*. در کل این ماه هزار مرتبه ذکر: أَسْتَغْفِرُ اللهَ ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ مِنْ جَمِیعِ الذُّنُوبِ وَ الْآثَامِ " گفته شود؛ تا خداوند رحمان او را بیامرزد .

*. سید بن طاووس در اقبال از حضرت رسول اکرم(ص) فضیلت بسیاری براى خواندن سوره «قل هو الله أحد» نقل کرده است که ده هزار مرتبه یا هزار مرتبه یا صد مرتبه در این ماه تلاوت شود. و نیز روایت کرده که هر کس در روز جمعه ماه رجب صد مرتبه سوره «قل هو الله أحد» را بخواند براى او در قیامت نورى شود که او را به بهشت کشاند.

*. سید بن طاووس از حضرت رسول اکرم(ص) روایت کرده که: هر کس در روز جمعه ماه رجب، مابین نماز ظهر و عصر، چهار رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت «حمد» یک مرتبه و «آیة الکرسى» هفت مرتبه و «قل هو الله» أحد پنج مرتبه بخواند، و سپس ده مرتبه بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ» حق تعالى براى او از روزى که این نماز را گزارده تا روزى که بمیرد هر روز هزار حسنه به او عطا فرماید، و او را به هر آیه‌ای که خوانده شهرى در بهشت از یاقوت سرخ و به هر حرفى قصرى در بهشت از دُرّ سفید دهد و تزویج فرماید او را حورالعین و از او راضى شود.

*. سه روز از این ماه را که پنجشنبه و جمعه و شنبه باشد روزه گرفته شود. زیرا که روایت شده هر کس در یکى از ماه‌هاى حرام، این سه روز را روزه بدارد حق تعالى براى او ثواب نهصد سال عبادت بنویسد.

*. از حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) روایت شده است که: هر کس در یک شب از شب‌هاى ماه رجب ده رکعت نماز به این نحو که در هر رکعت «حمد» و «قل یا ایها الکافرون» یک مرتبه و «توحید» سه مرتبه بخواند، خداوند گناهان او را می‌آمرزد.

اعمال شب و روز اول ماه رجب
شب اول ماه رجب، شب شریفى است و در آن چند عمل وارد شده است:

1- وقتی هلال ماه دیده شد فرد بگوید:
«اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَیْنَا بِالْأَمْنِ وَ الْإِیمَانِ وَ السَّلامَةِ وَ الْإِسْلامِ رَبِّى وَ رَبُّکَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ».

و از حضرت رسول صلى الله علیه و آله منقول است که چون هلال رجب را مى‏‌دید مى‏‌گفت: «اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِى رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّیَامِ وَ الْقِیَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَلا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ».

2- غسل.
حضرت رسول اکرم(صلى الله علیه و آله) فرموده‌اند: هر کس ماه رجب را درک کند و اول و وسط و آخر آن ماه را غسل نماید، از گناهان خود پاک می‌شود مانند روزى که از مادر متولد شده است.

3- زیارت امام حسین علیه‌السلام

4- بعد از نماز مغرب بیست رکعت، یعنی 10 تا دو رکعتی نماز گزارده شود. تا خود، اهل، مال و اولادش محفوظ بماند و از عذاب قبر در پناه باشد.

5- بعد از نماز عشاء دو رکعت نماز گزارده شود بدین نحو:
در رکعت اول «حمد» و «ألم نشرح» یک مرتبه و «توحید» سه مرتبه و در رکعت دوم «حمد» و «ألم نشرح» و «توحید» و «معوذتین» خوانده شود و پس از سلام، سى مرتبه «لا إِلَهَ إِلا اللهُ» بگوید و سى مرتبه صلوات بفرستد تا حق تعالى گناهان او را بیامرزد مانند روزى که از مادر متولد شده است.

روایات در فضیلت روزه ماه رجب بسیار است که علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب فیض بیشتر به کتاب شریف «مفاتیح‌الجنان» شیخ عباس قمی(ره) مراجعه کنند.

چرا دعا برای مشرکین ممنوع است؟

سلام. چرا قرآن رسول خدا و مؤمنین را از دعا کردن برای مشرکین نهی می فرماید؟

گذشته از دلیل این نهی، مگر در صورتی که کسی دعایی که نباید بکند را بکند، در روال خدا اثری ایجاد می شود که دعای بر مشرک که به خواست خدا می تواند بی اثر بشود، نهی می گردد؟

حکم شرعی سیلی بر صورت زدن

انجمن: 

با سلام

میخواستم بپرسم اگر کسی بر صورت خود سیلی بزند ( جز برای اهل بیت ) ، به آن دیه و کفار تعلق میگیرد یا توبه و استغفار کافی است ؟ آیا این کار حرام است ؟

مرجع آیت الله وحید خراسانی

منبع این استغفار و ترجمه آن

به نام خدا
سلام
فضیلت زیادی در باره یک استغفار که گویا از امیر المومنین علی علیه السلام منقول است ، در اینترنت دیدم. اما متن آن استغفار در اینترنت ، به نظرم رسید که دارای اشکال در اعراب گذاری یا حتی افتادگی و اشکال املایی کلمات باشد. ترجمه هم نداشت.

سئوالم از کاشناس محترم این است که منبع این استغفار ، کدام کتاب است؟ تا هم مستند باشد و هم متن دقیق عربی و ترجمه آن را به دست بیاورم.
با تشکر فراوان

متن استغفار:


بسم الله الرحمن الرحیم


این استغفاری است که امیرالمومنین علیه السلام به شخصی تعلیم کردند که از فقر و فاقه شکایت می کرد و سال بعد خدمت حضرت آمد و عرضه داشت، خداوند ابواب رزق و روزی را بر من به نحو کامل گشود، بحدی که نمی دانم اموالم را کجا جای بدهم و حضرت قسم خوردند که هر کس مداومت به این استغفار کند خداوند حوایجش را بر آورده و اموال و اولادش را زیاد می کند و هنگام قرائت آن شب قبل از خوابیدن است.

بسم الله ارحمن الرحيم


اَللّهُمَّ اِنِّی اَستَغفِرُکَ مِن کُلِّ ذَنبٍ قَوِیَ عَلَيهِ بَدَنی بِعافِيَتِکَ اَو نَالَتهُ قُدرَتِی بِفَضلِ نِعمَتِکَ اَو بَسَطتُ اِلَيهِ يَدَی بِسابِغِ رِزقِکَ اَو اِحتَجَبتُ فِيهِ مِنَ النََّاسِِ بِسَترِکَ اَو اِتَّّکَلتُ فِيهِ عِندَ خَوفِی مِنهُ عَلی اَناتِکَ اَو وَثِقتُ مِن سَطوَتِکَ عَلَیَّ فِيهِ بِحِلمِکَ اَو عَوَّلتُ فِيهِ عَلی کَرَمِ عَفوِِّکَ، اِ للّهُمَّ اَنِّّی اَستَغفِرُکَ مِن کُلِّ ذَنبٍ خُنتُ فِيهِ اَمَانَتِی اََو بَخَستُ بِفِعلِهِ نَفسِی اَو اِحتَطَبتُ بِهِ عَلی بَدَنِی اَو قَدَّمتُ فِيهِ يَدِی اَو آثَرتُ فِيهِ شَهوَتِی اَو سَعَيتُ فِيهِ لِغَيرِی اَوِ استَغوَيتُ اِلَيهِ مَن تَبَعَنِی اَو کابَرتُ فِيهِ مَن مَنَعَنِی اَو قَهَرتُ عَلَيهِ مَن عادانِی اَو غَلَبتُ عَلَيهِ ِبفَضلِ حِيلَتی اَو اَحَلتُ عَلَيکَ مَولایَ فَلَم تَغلِبنِی عَلی فِعلِی اِذ کُنتَ کارِهاً لِمَعصِيَتِی فَحَلَمتَ عَنِّی لکِن سَبَقَ عِلمُکَ فِيَّ بِفِعلِی ذالِکَ لَم تُدخِلنِی يا رَبِّ فِيهِ جَبراً وَ لَم تَحمِلنِی عَلَيهِ قَهراً وَ لَم تَظلِمنِی فِيهِ شَيئاً فَاستَغفِرُکَ لَهُ وَ لِجَمِيعِ ذُنُوبِی، اَللّهُمَّ اِنِّی اَستَغفِرُکَ لِکُلِّ ذَنبٍ تُبتُ اِلَيکَ مِنهُ وَ اَقدَمتُ عَلی فِعلِهِ فَاستَحيَيتُ مِنکَ وَ اَنَا عَلَيهِ وَ رَهَبتُکَ وَ اَنَا فِيهِ تَعاطَيتُهُ وَ عُدتُ اِلَيهِ، اَللّهُمَّ اِنّیِ اَستَغفِرُکَ لِکُلِّ ذَنبٍ کَتَبتُهُ عَلَیَّ بِسَبَبِ خَيرٍ اَرَدتُ بِهِ وَجهَکَ فَخالَطَنِی فِيِهِ سِواکَ وَ شَارَکَ فِعلِی مَا لايَخلُصُ لَکَ اَو وَجَبَ عَلَیَّ مَا اَرَدتُ بِهِ سِواکَ وَ کَثيرٌ مِن فِعلِی مَا يَکُونُ کَذَالِک، اَللَّهُمَّ اِنِّی اَستَغفِرُکَ لِکُلِّ ذَنبٍ بُو رِکَ عَلَیَّ بِسَبَبِ عَهدٍ عاهَدتُکَ عَلَيهِ اَو عَقدٍ عَقَدتُهُ لَکَ اَو ذِمَّةٍ واثَقتُ بِهَا مِن اَجلِکَ لِاَحَدٍ مِن خَلقِکَ ثُمَّ نَقَضتُ ذالِکَ مِن غَيرِ ضَرُورَةٍ لَزِمَتنِی فِيهِ بَلِ استَزَّلَنِی اِلَيهِ عَنِ الوَفاءِ بِهِ الاَشَرُ وِ مَنَعَنِی عَن رِعايَتِهِ البَطَرُ، اَللّهُمَّ اِنِّی اَستَغفِرُکَ لِکُلِّ ذَنبٍ رَهَبتُ فِيهِ مِن عِبَادِکَ وَ خِفتُ فِيِهِ مِن غَيرِکَ وَ اِستَحيَيتُ فِيهِ مِن خَلقِکَ ثُمَّ اَفضَيتُ بِهِ فِعلِی اِلَيکَ، اَللَّهُمَّ اِنِّی اَستَغفِرُکَ لِکُلِّ ذَنبٍ اَقدَمتُ عَلَيهِ وَ اَنَا مُستَيقِنٌ اِنَّّکَ تُعاقِبُ عَلَی اِرتِکَابِهِ فَارتَکَبتُهُ، اَللَّهُمَّ اِنِّی اَستَغفِِرُکَ لِکُلِّ ذَنبٍ قَدَّمتُ فِيهِ شَهوَتی عَلَی طاعَتِکَ وَ آثَرتُ مَحَبَّتِی عَلی اَمرِکَ وَ اَرضَيتُ فِيهِ نَفسِی بِسَخَطِکَ وَ قَد نَهَيتَنِی عَنهُ بِنَهيِکَ وَ تَقَدَّمتُ اِلَیَّ فِيهِ بِاَعذارِکَ وَ اِحتَجَجتَ عَلَیَّ فِيهِ بِوَعِيدِکَ، اَللَّهُمَّ اِنِّی اَستَغفِرُکَ لِکُلِّ ذَنبٍ عَلِمتُهُ مِن نَفسِی اَو ذَهَلتُهُ اَو نَسِيتُهُ اَو تَعَمَّدتُهُ اَو اَخطَأتُهُ مِمَّا لا اَشُکُّ اِنَّکَ سائِلی عَنهُ وَ اِنَّ نَفسِی مُرتَهِنَةٌ بِهِ لَدَيکَ وَ اِن کُنتُ قد نَسِيتُهُ اَو اَغفَلتُ نَفسِی عَنهُ، اَللَّهُمَّ اِنِّی اَستَغفِرُکَ لِکُلِّ ذَنبٍ واجَهتُکَ بِهِ وَ قَد اَيقَنتُ اِنَّکَ تَرانِی وَ اَغفَلتُ اَن اَتُوبَ اِلَيکَ مِنهُ اَو نَسيتُ اَن اَستَغفِرُکَ لَهُ، اَللَّهِمَّ اِنِّی اَستَغفِرُکَ لِکُلِّ ذَنبٍ دَخَلتُ فِيهِ و اَحسَنتُ ظَنِّی بِکَ اَلّا تُعَذِّبنَی عَلَيهِ اَو رَجَوتُکَ لِمَغفِرَتِهِ لِی فَارتَکَبتُهُ وَ قَد عَوَّلتُ عَلی حُسنِ ظَنِّی بِکَ اَلاّتُعَذِّبَنِی عَلَيهِ وَ اِنَّکَ تَکفِينِی مِنهُ، اَللّهُمَّ اِنِّی اَستَغفِرُکَ لِکُلِّ ذَنبٍ اَستَوجَبتُ بِهِ مِنکَ رَدَّ الدُّعا وَ حِرمَانَ الاِجابَةِ وَ خَيبَةِ الطَّمَعِ وَ اِنفِساخَ الرَّجاءِ، اَللّهُمَّ اِنِّی اَستَغفِرُکَ لِکُلَّ ذَنبٍ يُعَقِّبُ الحَسرَةَ وَ يُورِثُ الَاَسقامَ وَ يُعَقِّبُ الضِّنا وَ يُوجِبُ النِّقَمَ وَ يَکُونُ آخِرُهُ حَسرَةً وَ نِدامَةً، اَللّهُمَّ اِنِّی اَستَغفِرُکَ لِکُلِّ ذَنبٍ مَدَحتُهُ بِلِسانِی اَو حَثَّت اِلَيهِ نَفسِی اَوِ اکتَسَبتُهُ بِيَدی وَ هُوَ عِندَکَ قَبيحٌ تُعاقِبُ علی مِثلِهِ و تَمقُتُ مِن عَمَلِه، اَللّهُمَّ اِنِّی اَستَغفِرُکَ لِکُلِّ ذَنبٍ خَلَوتُ بِهِ فی لَيلٍ اَو نَهارٍ حَيثُ لايَرانِی اَحَدٌ مِن خَلقِکَ فَمَيَّلتُ فيهِ مِن تَرکِهِ بِخَوفِکَ اَو اِرتِکابِهِ بِحُسنِ الظَّنِّ بِکَ فَسَوَّلَت لی نَفسِی الاِقدامَ عَلَيهِ فَواقَعتُهُ و اَنَا صارِفٌ بِمَعصِيَتِی لَکَ فيه ، اَللّهُمَّ اِنِّی اَستغفرُکَ لِکُلِّ ذَنبٍ اِستَقلَلتُهُ اَو اِستَصغَرتُهُ اِو اِستِعظَمتُهُ وَ تَوَرّّطتُ فيهِ، اَللّهُمَّ اِنِّی اَستغفرُکَ لِکُلِّ ذَنبٍ مايَلتُ فيهِ عَلی اَحَدٍ مِن بَرِيَّتُکَ اَو زَيَّنتُهُ لِنَفسی اَو اَومَأتُ بِهِ اِلی غَيری وَ دَلَلتُ عَلَيه سِوایَ وَ اَصرَرتُ عَلَيه بِعَمدِی اَو اَقَمتُ عَلَيه بِحيلَتِی، اَللّهُمَّ اِنِّی اَستغفرُکُ لِکُلِّ ذَنبٍ اِستَعَنتُ عَلَيه بِحيلَتِی بِشئٍ مِمّا يُرادُ بِهِ وَجهَکَ اَو يُستَظهَرُ بِمِثلِهِ علی طاعَتِکَ اَو يُتَقَرَّبُ بِمِثلِهِ اِلَيکَ وَ وَارَيتُ عَنِ النّاسِ و لَبَّستُ فيه کَاَنَّی اُريدُکَ بِحيلَتی وَ المُرادُ بِهِ مَعصِيَتُکَ و الهَوی فيه مُتَصرِّفٌ علی غَيرِ طاعَتِکَ، اَللّهُمَّ اِنِّی اَستغفرُکُ لِکُلِّ ذَنبٍ کَتَبتَهُ عَلیَّ بِسَبَبِ عُجبٍ کانَ بِنَفسی او رِياءٍ اَو سُمعَةٍ اَو خُيَلاءَ او فَرَحٍ او مَرَحٍ او اَشَرٍ او بَطَرٍ اَو حِقدٍ اَو حَمِيَّةٍ اَو غَضَبٍ اَو رِضَاً اَو شُحٍّ اَو بُخلٍ اَو ظُلمٍ اَو خِيانَةً اَو سَرِقَةً اَو کِذبٍ اَو لَهوٍ اَو نُوعٍ مِن اَنواعٍ مايُکتَسَبُ بِمِثلِهِ الذُّنُوبُ وَ يَکُونُ بِاجتِراحِهِ العَطبُ، اَللّهُمَّ اِنِّی اَستغفرُکُ لِکُلِّ ذَنبٍ تَسبِقُ فِی عِلمِکَ اِنِّی فاعِلُهُ فَدَخَلتُ فيه بِشَهوَتِی وَ اِجتَرَحتُ فيه بِإِرادَتَی وَ فارَقتُُهُ بِمَحَبَّتی وَ لَذَّتی وَ مَشِيَّتی وَ شِئتُهُ اِذ شِئتَ اَن اَشائَهُ وَ اَرَدتُهُ اِذ أَرَدتَ اَن اُريدَهُ فَعَمِلتُهُ إذ کانَ فِی قَديمِ تَقديرِکَ وَ نافِذِ عِلمِکَ اِنِّی فاعِلُهُ لَم تُدخِلنِی فِيهِ جَبراً وَ لَم تَحمِلنِی عَلَيهِ قَهراً وَ لَم تَظلِمنِِی شَيئَاً فَأستَغفِرُکَ لَهُ وَ لِکُلّ ذَنبٍ جَری بِهِ عِلمُکَ عَلَیَّ وَ فِیَّ اِلی آخِرِ عُمرِی، اَللّهُمَّ اِنِّی اَستغفرُکُ لِکُلِّ ذَنبٍ مالَ بِسَخَطی فِيهِ عَن رِضاکَ وَ مالَت نَفسِی اِلی رِضاها فَسَخَطتُهُ اَو رَهَبتُ فِيهِ سِواکَ اَو عادَيَتُ فِيهِ اَوليائَکَ اَو والَيتُ فِيهِ اَعدائَکَ اَو اِختَرتُهُم عَلی اَصفيائِکَ اَو خَذَلتُ فِيهِ اَحِبّائَکَ اَو قَصَّرتُ فِيهِ عَن رِضاکَ يا خَيَرَ الغافِرِين، اَللّهُمَّ اِنِّی اَستغفرُکُ لِکُلِّ ذَنبٍ تُبتُ اِلَيکَ مِنهُ ثُمَّ عُدتُ فِيهِ وَ اَستَغفِرُکَ لِما اََعطَيتُکَ مِن نَفسِی ثُمَّ لَم اَفِ بِهِ وَ اَستَغفِرُکَ لِلنِّعمَةِ اَلّتِی اَنعَمتَ بِها عَلیَّ فَقَوِيتُ بِها عَلی مَعصيَتِکَ وَ اِستَغفِرُکَ لِکُلِّ خَيرٍ اَرَتُ بِهِ وَجهَکَ فَخالَطَنی ما لَيسَ لَکَ وَ اَستَغفِرُکَ لِما دَعانی اِلَيهِ اَلتَّرَخُّصُ فيها اِشتَبَهَ عَلیَّ مِمّا هُوَ عِندَکَ حَرامٌ وَ اَستَغفِرُکَ لِلذُّنُوبِ اَلتِّی لايَعلَمُها غَيرُکَ وَ لايَطَّلِعُ عَلَيها سِواکَ وَ لايَحتَمِلُها اِلاّ حِلمُکَ وَ لايَسَعُها اِلاّ عَفوُکَ وَ اِستَغفِرُکَ وَ اَتُوبُ اِلَيکَ مِن مَظالِمَ کَثيرَةٍ لِعِبادِکَ قِبَلی يا رَبِّ فَلَم اَستَطِع رَدَّها عَلَيهِم وَ تَحلِيلَها مِنهُم اَو شَهِدُوا فَاستَحيَيتُ مِن اِستِحلالِهِم وَ الطَّلَبِ اِلَيهِم وَ اِعلامِهِم ذالِکَ وَ اَنتَ القادِرُ عَلی اَن تَستَوهِبَنی مِنهُم وَ تُرضِيَهُم عَنیِّ کَيفَ شِئتَ وَ بِما شِئتَ يا اَرحَمَ الرّاحِمِين وِ اَحکَمَ الحاکِمين وَ خَيرَ الغافِرِين، اللّهُمَّ اِنَّ اِستِغفارِی اِيِّاکَ مَعَ الاِصرارِ لُؤمٌ وَ تَرکِیَ الاِستِغفارَ مَعَ مَعرِفَتی بِسَعَةِ جُودِکَ وَ رَحمَتِکَ عَجزٌ فَکَم تَتَحبَّبُ اِلَیّ يا رَبِّ وَ اَنتَ الغَنِیُّ عَنِّی وَ کَم اَتَبَغَّضُ اِلَيکَ وَ اَنَا الفَقِيرُ اِلَيکَ وَ اِلَی رَحمَتِکَ فَيا مَن وَعَدَ وَ وَفی وَ اَوعَدَ فَعَفَا اِغفِرلِی خَطايَایَ وَ اعفُ وَ ارحَم وَ اَنتَ خَيرُ الرّاحِمِين.