عصمت ، معصوم ، معصومین

اختیار و عصمت امامان

ایا همه انسان ها همیشه دارای اختیار هستند؟ چون من خونده بودم که یه بزرگی می گفت من از دوران کودکی تا بلوغ هر وقت موقعیت گناه پیش می امد به طور غیر اختیاری ان گناه رو انجام نمی دادم و این گونه پاکی کودکی خود را به دوران بلوغ و بعد بلوغ منتقل کردم.ایا عصمت امامان هم اجباری هست؟ اخه یک کودک از کجا می دونه که گناه چیه.بعد شما می گید که گناه قبل بلوغ حساب نمیشه.ایا واقعا گناه قبل بلوغ محاسبه نمیشه؟

ماجرای افتادن امام حسین (ع) از دستان حضرت فاطمه (س)

اززبان واعظی شنیدم که حضرت پای حضرت زهرابه درخورد وامام حسین ازدست اوافتاد پیامبر فهمید وسخنرانی خودراقطع کرد این مطلب صحیح است آیابااین حکایت حضرت زهراازعصمت نمی افتدچراپایش به درخورد؟

آیا ائمه (علیهم السلام) مرتکب مکروهات می شدند؟

انجمن: 

سلام .

با توجه به این روایت:

واسع;966312 نوشت:


عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ قَتْلِ الْخُطَّافِ أَوْ إِيذَائِهِنَّ فِي الْحَرَمِ فَقَالَ لَا يُقْتَلْنَ فَإِنِّي كُنْتُ مَعَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع فَرَآنِي وَ أَنَا أُوذِيهِنَّ فَقَالَ لِي يَا بُنَيَّ لَا تَقْتُلْهُنَّ وَ لَا تُؤْذِهِنَّ فَإِنَّهُنَّ لَا يُؤْذِينَ شَيْئاً.

جمیل بن دراج می گوید: از امام صادق (علیه السلام) درباره کشتن پرستو یا اذیت کردن آن در حرم پرسیدم، فرمودند کشته نشوند زیرا من با همراه علی بن حسین( علیه السلام) بودم و دیدند که من آنها را اذیت می کنم فرمودند ای فرزندم آنها را نکش و اذیت نکن انها به چیزی اذیت نمی رسانند.

که توسط کارشناس محترم در تاپیک:

[h=2]پرنده پرستک در روایات[/h]
آمده است این سوال پیش میاد ایا اهل بیت (ع)در سنین کودکی مرتکب مکروهات می شدند یا نه؟
بنظرم سن کودکی هم معصوم بوده اند.
شاید سند حدیث مشکل داره
زیرا انسان عادی چطور میشه جانشین ولی خدا رو نصیحت کنه؟

با تشکر

عصمت در ترازوی نقد

انجمن: 


با سلام و عرض ادب و احترام

بدون مقدمه برویم سراغ اصل مطلب

1 - تعریف عصمت چیست ؟!

2 - عصمت چگونه برای پیامبر و یا ائمه علیهم السلام حاصل می شود ؟! به بیان دیگر چه عاملی سبب می شود تا ایشان معصوم از هر خطا و اشتباه باشند ؟!

3 - میزان اهمیت اعتقاد به معصوم بودن پیامبر و ائمه چیست ؟! و اگر از ویژگی های مهم محسوب می شود چه آیاتی در قرآن برای توضیح آن به عنوان یک ویژگی وجود دارند ؟!

4 - شخص رسول الله و سایر ائمه علیهم السلام چه اقدام عملی برای تثبیت و تحکیم این اعتقاد انجام داده اند ؟!

سوالات البته بسیار بیشتر از اینها هست ، ولی برای شروع بحث همین مقدار کافی به نظر می رسد . سایر پرسش ها و مسئله ضرورت آن نیز انشاءالله در حین بحث مطرح خواهند شد .

با تشکر .