تفسیر قرآن

تسلط شيطان بر انسان

سلام با عرض سلام و ادب و خدا قوت توضیحی درباره این آیه از قرآن میخوام :  «و هرکه از یاد [خداى] رحمان روى گرداند، شیطانى را بر او مى‌گماریم که قرین او باشد» و چند سوال در موردش ذهنمو مشغول کرده مثلا اینکه چرا خدا شیطان رو بر انسان میگماره مگه خدا برای ما مخلتقاتش چیزی جز خیر میخواد؟ که میدونم قطعا اینطور نیست و فکر کنم این آیه داره به این اشاره میکنه که اراده و تمام اراده ها از جمله اراده شیطان رجیم هم تحت اراده و قلمرو خداست و معنیش اینه که شیطان که با غفلت انسان از یاد خدا بر او چیره میشه ، اختیار این کار رو خداوند به او داده.

اختلاف در تفسیرها

سلام، بدون مقدمه شروع میکنم. بابا آب داد. مادر نان را پخت. برداشتی که من ازین دو جمله میکنم اینه 1- اولا چون واژه بابا قبل از مامان اومده دلالت بر این داره که این پدره که وظیفه تامین خوراک و آشامیدنی کودکان را برعهده داره 2- کلمه آب قبل از نان اومده پس این دو جمله نشان دهنده اینه که آشامیدنی دارای اهمیت بیشتری نسبت به خوراکه. 3- از جمله دوم که نوشته نان را مادر پخت اینطور استنباط میشه که پختن نان بر عهده مادر بوده و خرید آن اشتباه است. 4- علته اینکه بجای واژه ی نوشاندن، دادن برای آب بکار رفته اینه که پدر تنها وظیفه تامین مخارج زندگی رو داره و نوشاندن و خوراندن برعهده مادر است. 5- از حروف ب،د هر کدوم 3 بار استفاده شده در این دوجمله که وقتی اونهارو کناره هم میزاریم به سه واژه بد، بد، بد میرسیم که یکی از علل تکرار این واژه اینه که کمک نکردن به پدر و مادر در امور زندگی، چه در تامین خوراک و ... و چه در کارهای خانه بد، بد و بد است! که نشان دهنده اهمیت بدی این موضوع است. 6- آمدن آب قبل از نان میتواند نشان دهنده این باشد که پیش از خوردن غذا مقداری آشامیدنی باید تناول گردد که در حین خوردن خوراک آبی نوشیده نشود! 7- در این دو جمله 21 حرف را میبینیم که میتواند نشان دهنده تعداد جویدن یک لقمه غذا در حد قابل قبول و تحمل باشد که این نشان دهنده اهمیت بلع غذا در هضم آن است. 8- سوالی در این دو جمله به شکل مستتر مطرح است که این نان و آب برای چه کسانی تهیه میشود، علت اینکه آن اشخاص معرفی نشده اند این است که پختن نان و تهیه آب تنها محدود به فرزندان نمیشود بنابرین ازین جمله ها به اهمیت بخشش نیز پی میبریم. 9- هر دو فعل پخت و داد متعدی اند ولی برای پخت حرف اضافه را آمده و برای داد نیامده، این میتواند نمایان گر این مسئله مهم باشد که مادر اگر گاهی وقت ها فاصله ای بین وظیفه ای که دارد بندازد (فاصله ای مانند را یعنی فاصله ای کوتاه) عیب زیادی بر او وارد نیست اما پدر حق هیچ کوتاهی در انجام وظایف خود ندارد. 10- به جای تمامی نوشیدنی هایی مانند شیر، نوشابه و هر چیز دیگه واژه آب بکار رفته و به جای هر خوردنی دیگه ای مثل چلو خورش و آبگوشت واژه نان بکار رفته، بنابرین ازین دو جمله متوجه میشویم که غذای اصلی هر شخصی نان و آب است. اول میخواستم 30 تا جمله بنویسم ولی دیدم ممکنه از حوصله خارج بشه. بنظرتون ما این مشکل تفسیر/ترسیم رو در خیلی جاهای دیگه ای نداریم؟ و البته این ترسیمه اشتباهی که جای تفسیر میکنیم رو گاها جای اعجاز نمیگیریم؟ چطور با دید منطقی میتونیم به موضوع ها نگاه کنیم؟ الآن کسی به من گوشزد کنه که این دوجمله بیانگر این چیزا نیست و صرفا دو جمله اول دبستانیه آیا اگر من بگم این جمله هارو تو خواب بهم فرشته الهی وحی کرده کسی میتونه رو حرفم حرف بزنه؟...  آیا درباره ی تفسیر قرآن هم همین صدق نمیکنه؟

تفسیر روایی و ادبی قرآن

انجمن: 

تفسیر روایی و ادبی قرآن چیست؟
آیا تفسیر روایی قرآن با علوم غریبه ارتباط دارد؟

برای خواندن و درک تفسیر قرآن چه باید کرد؟

برای خواندن و درک تفسیر قرآن باید چیکار کنم؟

جواز تفسیر قرآن به قرآن در کلام اهل بیت علیهم السلام

انجمن: 

مرحوم مطهری در کتاب آشنایی با قرآن جلد 1 میفرماید که اهل بیت تفسیر قرآن با قرآن را تایید کرده اند. در ادامه میگوید که همین روش است که موجب زنده بودن قرآن میشود که در هر عصر و زمانه ای نکته ای از آن مکشوف گردد و بشریت را به وجود آورد. سوال:
1- در کتاب سندی برای جواز تفسیر قرآن با قرآن نیامده. ممکن است کارشناسان محترم حدیث یا احادیث صحیح السندی ارائه بفرمایند؟
2- حال فرض کنیم آن روش تفسیری مجوز داشته باشد، آیا همان نفسیر باز در انحصار اهل بیت میماند یا اینکه یک شخص خبره و با تقوی مثل علامه طباطبایی (ره) هم اجازه دارد چنین کند؟
3- اگر جواب سوال 2 این است که غیر معصوم هم میتواند، آنگاه این منافاتی با این ندارد که گفته شده تنها مفسیرین قرآن اهل بیت هستند ولا غیر (سند؟).

نقش حروف مقطعه در تفسیر قرآن

با سلام خدمت دوستان
در مورد حروف مقطعه سوالی داشتم و آن اینکه با توجه به این معنی نهایی و قطعی حروف مقطعه معلوم نشده است بنابراین ما دیگر نمیتوانیم سایر آیات را تفسیر و معنا کنیم چون قرآن ناسخ و منسوخ و مقید و مطلق دارد و حروف مقطعه ممکن است ناسخ یا مقید سایر آیات باشد، تکلیف چیست؟ ما که به معنای دقیق حروف مقطعه پی نبرده ایم چگونه تفسیر قرآن به قرآن کنیم ؟

تفسیر تصویری سوره بقره توسط حاج آقا قرائتی

انجمن: 

سوره بقره
این سوره که دویست و هشتاد و شش آیه دارد، در مدینه نازل شده و بزرگ‌ترین سوره‌ی قرآن است.
علّت نام‌گذاری آن به بقره، داستان بسیار زیبای گاو بنی‌اسرائیل است که در آیات 67 تا 73 بیان شده است.
محتوای سوره دربردارنده‌ی مطالب گوناگون اعتقادی، فقهی، عبادی، تشریع قوانین عبادی، اخلاقی و فردی و اجتماعی بسیاری است.
در این سوره آیة الکرسی(آیه‌ی 255) و آیه‌ی دین(282) که بزرگترین آیه‌ی قرآن است، ماجرای تغییر قبله، بهانه تراشی‌های بنی‌اسرائیل، آفرینش حضرت آدم و نافرمانی شیطان و... بیان شده است.
از آنجایی که دو سوره بقره و آل عمران احکام فقهی و اسماء و صفات نورانی الهی بسیاری را در خود جای داده‌اند، به آنها زهراوان یعنی دو سوره‌ی بسیار درخشان گفته‌اند.
حضرت رسول صلّی الله علیه و آله سوره‌ی بقره را برترین سوره‌ی قرآن و آیة الکرسی را برترین آیه معرّفی فرموده‌اند.
نام سوره: بقره
شماره سوره:2
جزء: 1-3
تعداد آیات: 286
محلّ نزول: مدینه

02.Baqara.001.mp4 - 76.4 MB
02.Baqara.002.mp4 - 84.8 MB
02.Baqara.003.mp4 - 226.7 MB
02.Baqara.004.mp4 - 69.2 MB
02.Baqara.005.mp4 - 57.8 MB
02.Baqara.006.mp4 - 59.3 MB
02.Baqara.007.mp4 - 104.2 MB
02.Baqara.008.mp4 - 90.9 MB
02.Baqara.009.mp4 - 91.3 MB
02.Baqara.010.mp4 - 64.5 MB
02.Baqara.011.mp4 - 56.3 MB
02.Baqara.012.mp4 - 70.0 MB
02.Baqara.013.mp4 - 71.5 MB
02.Baqara.014.mp4 - 61.5 MB
02.Baqara.015.mp4 - 85.7 MB
02.Baqara.016.mp4 - 91.7 MB
02.Baqara.017.mp4 - 102.4 MB
02.Baqara.018.mp4 - 49.5 MB
02.Baqara.019.mp4 - 64.6 MB
02.Baqara.020.mp4 - 85.7 MB
02.Baqara.021.mp4 - 216.7 MB
02.Baqara.022.mp4 - 139.9 MB
02.Baqara.023-24.mp4 - 136.5 MB
02.Baqara.025.mp4 - 96.9 MB
02.Baqara.026.mp4 - 408.2 MB
02.Baqara.027.mp4 - 243.8 MB
02.Baqara.028.mp4 - 94.9 MB
02.Baqara.029.mp4 - 130.3 MB
02.Baqara.030.mp4 - 266.6 MB
02.Baqara.031.mp4 - 84.0 MB
02.Baqara.032.mp4 - 118.9 MB
02.Baqara.033.mp4 - 64.0 MB
02.Baqara.034.mp4 - 94.1 MB
02.Baqara.035.mp4 - 138.3 MB
02.Baqara.036.mp4 - 100.7 MB
02.Baqara.037.mp4 - 88.1 MB
02.Baqara.038-39.mp4 - 124.9 MB
02.Baqara.040.mp4 - 112.5 MB
02.Baqara.041.mp4 - 156.0 MB
02.Baqara.042-43.mp4 - 59.9 MB
02.Baqara.044.mp4 - 110.7 MB
02.Baqara.045.mp4 - 125.8 MB
02.Baqara.046.mp4 - 59.8 MB
02.Baqara.047.mp4 - 119.1 MB
02.Baqara.048.mp4 - 138.0 MB
02.Baqara.049.mp4 - 128.8 MB
02.Baqara.050.mp4 - 56.0 MB
02.Baqara.051.mp4 - 135.0 MB
02.Baqara.052-53.mp4 - 81.6 MB
02.Baqara.054.mp4 - 117.9 MB
02.Baqara.055-56.mp4 - 108.2 MB
02.Baqara.057.mp4 - 84.5 MB
02.Baqara.058.mp4 - 78.8 MB
02.Baqara.059.mp4 - 96.2 MB
02.Baqara.060.mp4 - 128.4 MB
02.Baqara.061.mp4 - 97.2 MB
02.Baqara.062.mp4 - 91.8 MB
02.Baqara.063.mp4 - 102.1 MB
02.Baqara.064.mp4 - 62.0 MB
02.Baqara.065.mp4 - 100.1 MB
02.Baqara.066.mp4 - 35.2 MB
02.Baqara.067.mp4 - 87.2 MB
02.Baqara.068.mp4 - 95.8 MB
02.Baqara.069.mp4 - 96.1 MB
02.Baqara.070-71.mp4 - 93.4 MB
02.Baqara.072.mp4 - 122.1 MB
02.Baqara.073.mp4 - 68.6 MB
02.Baqara.074.mp4 - 137.5 MB
02.Baqara.075.mp4 - 103.6 MB
02.Baqara.076.mp4 - 101.3 MB
02.Baqara.077.mp4 - 103.8 MB
02.Baqara.078.mp4 - 101.4 MB
02.Baqara.079.mp4 - 107.0 MB
02.Baqara.080-81.mp4 - 111.9 MB
02.Baqara.082-83.mp4 - 126.0 MB
02.Baqara.084.mp4 - 113.8 MB
02.Baqara.085.mp4 - 145.4 MB
02.Baqara.086.mp4 - 95.6 MB
02.Baqara.087.mp4 - 86.5 MB
02.Baqara.088.mp4 - 75.4 MB
02.Baqara.089.mp4 - 63.3 MB
02.Baqara.090.mp4 - 110.4 MB
02.Baqara.091.mp4 - 104.1 MB
02.Baqara.092-93.mp4 - 148.8 MB
02.Baqara.094.mp4 - 91.1 MB
02.Baqara.095.mp4 - 65.5 MB
02.Baqara.096.mp4 - 100.1 MB
02.Baqara.097-99.mp4 - 117.7 MB
02.Baqara.100-101.mp4 - 92.3 MB
02.Baqara.102.mp4 - 301.1 MB
02.Baqara.103.mp4 - 80.3 MB
02.Baqara.104.mp4 - 104.6 MB
02.Baqara.105.mp4 - 88.6 MB
02.Baqara.106.mp4 - 123.5 MB
02.Baqara.107.mp4 - 77.0 MB
02.Baqara.108.mp4 - 83.2 MB
02.Baqara.109.mp4 - 117.8 MB
02.Baqara.110.mp4 - 99.4 MB
02.Baqara.111.mp4 - 60.1 MB
02.Baqara.112.mp4 - 81.0 MB
02.Baqara.113.mp4 - 86.5 MB
02.Baqara.114.mp4 - 136.6 MB
02.Baqara.115.mp4 - 45.4 MB
02.Baqara.116.mp4 - 52.9 MB
02.Baqara.117.mp4 - 53.3 MB
02.Baqara.118.mp4 - 113.4 MB
02.Baqara.119.mp4 - 74.5 MB
02.Baqara.120.mp4 - 92.7 MB
02.Baqara.121.mp4 - 85.3 MB
02.Baqara.122.mp4 - 104.0 MB
02.Baqara.123.mp4 - 64.1 MB
02.Baqara.124.mp4 - 134.7 MB
02.Baqara.125.mp4 - 94.3 MB
02.Baqara.126.mp4 - 113.8 MB
02.Baqara.127.mp4 - 87.7 MB
02.Baqara.128.mp4 - 127.4 MB
02.Baqara.129.mp4 - 74.4 MB
02.Baqara.130.mp4 - 71.5 MB
02.Baqara.131.mp4 - 60.4 MB
02.Baqara.132.mp4 - 92.6 MB
02.Baqara.133.mp4 - 96.0 MB
02.Baqara.134.mp4 - 98.8 MB
02.Baqara.135.mp4 - 101.3 MB
02.Baqara.136.mp4 - 128.9 MB
02.Baqara.137.mp4 - 121.6 MB
02.Baqara.138.mp4 - 133.0 MB
02.Baqara.139.mp4 - 72.3 MB
02.Baqara.140.mp4 - 88.8 MB
02.Baqara.141.mp4 - 62.6 MB
02.Baqara.142.mp4 - 154.3 MB
02.Baqara.143.mp4 - 161.7 MB
02.Baqara.144.mp4 - 81.5 MB
02.Baqara.145.mp4 - 122.7 MB
02.Baqara.146.mp4 - 90.6 MB
02.Baqara.147-148.mp4 - 118.9 MB
02.Baqara.149-150.mp4 - 137.8 MB
02.Baqara.151.mp4 - 69.7 MB
02.Baqara.152.mp4 - 122.8 MB
02.Baqara.153.mp4 - 110.4 MB
02.Baqara.154.mp4 - 130.5 MB
02.Baqara.155-156.mp4 - 233.5 MB
02.Baqara.157.mp4 - 100.6 MB
02.Baqara.158.mp4 - 161.5 MB
02.Baqara.159.mp4 - 90.8 MB
02.Baqara.160.mp4 - 76.1 MB
02.Baqara.161-163.mp4 - 150.6 MB
02.Baqara.164.mp4 - 169.3 MB
02.Baqara.165.mp4 - 95.5 MB
02.Baqara.166-167.mp4 - 102.2 MB
02.Baqara.168.mp4 - 100.4 MB
02.Baqara.169.mp4 - 85.3 MB
02.Baqara.170.mp4 - 77.2 MB
02.Baqara.171.mp4 - 67.2 MB
02.Baqara.172.mp4 - 141.5 MB
02.Baqara.173.mp4 - 126.7 MB
02.Baqara.174.mp4 - 104.7 MB
02.Baqara.175.mp4 - 101.6 MB
02.Baqara.176.mp4 - 83.6 MB
02.Baqara.177.mp4 - 347.1 MB
02.Baqara.178.mp4 - 202.9 MB
02.Baqara.179.mp4 - 131.6 MB
02.Baqara.180.mp4 - 205.5 MB
02.Baqara.181.mp4 - 111.2 MB
02.Baqara.182.mp4 - 65.7 MB
02.Baqara.183.mp4 - 128.8 MB
02.Baqara.184.mp4 - 94.4 MB
02.Baqara.185.mp4 - 189.4 MB
02.Baqara.186.mp4 - 146.1 MB
02.Baqara.187.mp4 - 165.7 MB
02.Baqara.188.mp4 - 106.3 MB
02.Baqara.189.mp4 - 149.5 MB
02.Baqara.190.mp4 - 153.8 MB
02.Baqara.191.mp4 - 80.9 MB
02.Baqara.192.mp4 - 27.7 MB
02.Baqara.193.mp4 - 71.2 MB
02.Baqara.194.mp4 - 92.2 MB
02.Baqara.195.mp4 - 58.8 MB
02.Baqara.196.mp4 - 194.5 MB
02.Baqara.197.mp4 - 78.6 MB
02.Baqara.198.mp4 - 150.1 MB
02.Baqara.199.mp4 - 81.8 MB
02.Baqara.200.mp4 - 84.7 MB
02.Baqara.201.mp4 - 103.0 MB
02.Baqara.202.mp4 - 94.7 MB
02.Baqara.203.mp4 - 163.4 MB
02.Baqara.204.mp4 - 91.4 MB
02.Baqara.205.mp4 - 111.1 MB
02.Baqara.206.mp4 - 83.5 MB
02.Baqara.207.mp4 - 138.7 MB
02.Baqara.208.mp4 - 170.4 MB
02.Baqara.209.mp4 - 79.8 MB
02.Baqara.210.mp4 - 125.0 MB
02.Baqara.211.mp4 - 109.4 MB
02.Baqara.212.mp4 - 126.6 MB
02.Baqara.213.mp4 - 193.8 MB
02.Baqara.214.mp4 - 129.5 MB
02.Baqara.215.mp4 - 135.3 MB
02.Baqara.216.mp4 - 81.1 MB
02.Baqara.217.mp4 - 152.5 MB
02.Baqara.218.mp4 - 66.8 MB
02.Baqara.219.mp4 - 159.0 MB
02.Baqara.220.mp4 - 143.8 MB
02.Baqara.221.mp4 - 148.7 MB
02.Baqara.222.mp4 - 124.3 MB
02.Baqara.223.mp4 - 94.6 MB
02.Baqara.224.mp4 - 72.6 MB
02.Baqara.225.mp4 - 56.1 MB
02.Baqara.226-227.mp4 - 89.3 MB
02.Baqara.228.mp3.mp4 - 117.6 MB
02.Baqara.229.mp4 - 201.7 MB
02.Baqara.230.mp4 - 81.7 MB
02.Baqara.231.mp4 - 124.8 MB
02.Baqara.232.mp4 - 100.3 MB
02.Baqara.233.mp4 - 124.2 MB
02.Baqara.234.mp4 - 86.0 MB
02.Baqara.235.mp4 - 119.3 MB
02.Baqara.236.mp4 - 94.7 MB
02.Baqara.237.mp4 - 91.7 MB
02.Baqara.238.mp4 - 86.8 MB
02.Baqara.239.mp4 - 102.8 MB
02.Baqara.240.mp4 - 100.5 MB
02.Baqara.241-242.mp4 - 92.2 MB
02.Baqara.243.mp4 - 125.2 MB
02.Baqara.244.mp4 - 144.8 MB
02.Baqara.245.mp4 - 129.9 MB
02.Baqara.246.mp4 - 149.7 MB
02.Baqara.247.mp4 - 164.7 MB
02.Baqara.248.mp4 - 137.5 MB
02.Baqara.249.mp4 - 170.1 MB
02.Baqara.250.mp4 - 114.7 MB
02.Baqara.251.mp4 - 157.4 MB
02.Baqara.252.mp4 - 111.5 MB

خلقت انسان؛ نماد یا واقعیت

انجمن: 

درود
مدتها بود که در مورد اعجاز، سبک نوشتاری قران و دیگر خصوصیتهای قران فکر میکردم. نظریات مختلفی در باب توجیه اعجاز و ویژگی های قران وجود دارد، از تفاسیر کلاسیک گرفته تا تفاسیری همچون نظریات دکتر سروش.
غالب تفسیرهای کلاسیکی که ارایه شده است دست به دامن روایاتی می‌شود که نه مبنای دقیق رجالی دارد و نه عقلی و حتی در پاره ای از موارد مخالف یافته های جدید علمی.
پاسخ در چنین مواردی این است : علوم تجربی یقین قطعی نمیاورد و این احتمال وجود دارد که در اینده سخن ما مورد تایید قرار بگیرد، در ادامه مثالی رو ارایه می‌دیم که ضعف چنین شبه استدلالی رو نشان می دهد.
از طرف دیگر نظریات دکتر سروش هستند که انصافا علارغم توصیفات نسبتا قابل قبول که از حوادث عجیب و غریب قران ارایه می دهد، دچار ضعفی است که اساسا محکی برای اثبات نادرستی آن وجود ندارد، به طور مثال فرض کنید کسی به هر دلیلی(شهود، عقلی و ...) به این نتیجه رسید که کتاب ارباب حلقه ها از طرف خدا نازل شده و جناب تالکین هم پیامبر خدا هست، از این نظر، نظریه جناب سروش قادر به رد چنین ادعایی نیست و اتفاقا به طور کاملاً سازگاری وقایع آن رو توصیف می کند.
با در نظر گرفتن این مقدمه به مسأله اصلی برگردیم:
مساله خلقت انسان همیشه بحث بر انگیز بوده و تقابل جدی با یافته های علمی نظیر فرگشت بوده است، آیا خلقت انسان دفعتا بوده یا تکاملی؟
تفاسیر مربوطه برای حل این مشکل ابتدا نظریه فرگشت رو زیر سوال می برند و یافته های علمی رو زیر سوال می‌برند که یقین آور نیستند و ممکن است در آینده مورد تردید واقع بشوند. و در این مورد اساسا ما همه ی انسان ها از حضرت آدم در هفت هزار سال شروع شده است.
(با توجه به اینکه می دانم صحبت در این مورد چقدر می تواند طولانی باشد، اگر ملاک کارشناس در رد مطالب ما این مورد باشد، توضیحات اضافی رو در پست های بعدی وارد می‌ شود).
راه حل دوم این است که انسانها دو گونه هستند برخی از انسانها مانند سرخ پوستان و ... قبل از حضرت آدم بوده اند و دیگر انسانها با حضرت آدم نسلشان شروع می شود.
اولین دلیل رد چنین ادعایی این است که به چنین چیزی حتی به اندازه سر سوزنی در قران اشاره نشده است و بر پایه روایات ضعیفی قرار دارد.
دومین اشکال این است هیچ یافته ی علمی چنین انقطاعی رو نشون نمی‌ده و علاوه بر اون ضرورت چنین کاری چیست؟ چرا خدا باید دست به چنین خلقتی بزند که انسانهای دیگری را دفعتا خلق کند در صورتی که انسانها در همان زمان در روی زمین وجود داشته اند؟ آیا انسانهای جدید باهوش تر بوده اند؟
مورد سوم هم که از روایات بر می آید این است که نسل انسان هفت نسل بوده که شش نسل آن منقرض شده و نسل کنونی آخرین نسل انسان ها است که از هفت هزار سال پیش با حضرت آدم شروع شده است. در این مورد هم نشانه هایی از این نسل ها وجود ندارد، علاوه بر اون هفت هزار سال زمان بسیار کمی است که چنین تغییرات ژنتیکی در گونه انسان به وجود بیاید(رنگ، بافت و شکل صورت انسانها )، مورد دوم اینکه تقریبا انسان در این پانصد سال جدید به چنین تکنولوژی های دست یافته که می تواند کهکشان‌ها ، اقیانوس ها و ... رو کاوش کند، چطور شش نسل گذشته تا قبل از انقراض( اگر فرض هر کدام هفت هزار سال پایدار بودند) به هیچ تکنولوژی نرسیدند.

مطالب بالا خلاصه چیزی بود که تفاسیر کلاسیک ارایه می دهند که پر است از کاستی ها.
در ادامه نظر خودم رو در مورد خلقت انسان ارایه می کنم تا کارشناس بزرگوار آن را نقد کند.

در قران به داستان سجده فرشتگان و ابلیس به مراتب اشاره شده، اما آیا سجده فرشتگان واقعی هست یا استعاری؟ واضح است که سجده فرشتگان و ابلیس نمی‌تواند واقعی باشد و فقط تمثیلی است، چرا که فرشتگان مجرد هستند و سجده فرشته بر انسان فقط می تواند امر استعاری باشد، علاوه بر اون دستورات خدا شامل دستورات تکوینی و تشریعی است، از دستورات تکوینی کسی قادر به تخلف نیست، ولی ابلیس تخلف می کند، در نتیجه دستور تکوینی نیست، علاوه بر اون تشریعی هم نیست چرا که برای فرشتگان تشریع وجود ندارد. این هم دلیلی بر مثالی بودن این واقعه هست. در ادامه داستان با ملزم شدن آدم و هوا به نزدیک نشدن به درخت ممنوعه میشویم، اما این سوال پیش میاد که اساسا چرا خدا باید چنین دستوری رو فرمان بده، آن هم با یک منبع نزدیک شدن به یک درخت. تنها راه این است که کل ماجرا سجده فرشتگان و درخت ممنوعه و تنزیل انسان رو نماد بگیریم که در زیر فهم خودم رو از آیات زیر ارایه میدم:

در واقع انسان هیچ وقت به صورت دفعتا خلق نشده است و راه تکاملی خودش را همچون سایر موجودات طی کرده است، در این مسیر نهایتا در یک زمانی انسان شایسته خلافت خدا در روی زمین می شود و مقامش از فرشتگان و ابلیس بالاتر می رود و که تلویحا با سجده فرشتگان و ابلیس به صورت تمثیل بیان شده است، حضرت آدم در روی زمین به مقام پیامبری می رسد(بالاتر رفتن از مقام فرشتگان و سجده تمثیلی فرشتگان) و شرع از طریق او برای انسان ها جاری می شود(نزدیک نشدن به درخت ممنوعه در واقع همان باید و نباید های شرع است) که انجام آن باعث سقوط انسان و دوری او از خدا می شود(تنزیل انسان از بهشت به عنوان مقام برتر به زمین به عنوان مقام پست تر).
از این منظر حضرت آدم در روی زمین شروع پیامبری است نه اولین انسان در روی زمین.
از کارشناس محترم پیشاپیش تشکر می کنم که از تفسیر رو نقد می کنند.

تفاوت کلام قرآن در سوره های مکی و مدنی برای چیست‌‌؟

با سلام؛

مدتی است سوالی ذهنم را به خودش مشغول کرده است، تفاوت کلام قرٱن در سوره های مکی و مدنی برای چیست...راستش اصلا قصد ایجاد شبهه ندارم،فقط برایم سوال پیش ٱمده است....خواهش میکنم جبهه نگیرید،من خودم قرآن را قبول دارم و به ٱن اطمینان دارم... میدانم ممکن است برای خیلی ها در این مورد، سوالاتی پیش ٱمده باشد... مثلا این آیات را در نظر بگیرید بعد سوالاتم را مطرح میکنم:

و آنها[= مشرکان فتنه گر ]را هر کجا یافتید، به قتل برسانید. و از آن جا که شما را بیرون ساختند، آنها را بیرون کنید و فتنه از کشتار نیز بدتر است و با آنها، در نزد مسجدالحرام [= در تمام حرم] جنگ نکنید. مگر این که در آن جا با شما بجنگند. پس اگر (در آن جا) با شما پیکار کردند، آنها را به قتل برسانید. چنین است جزاى کافران!
(بقره/191)

و هنگامى که با کافران (جنایت پیشه در میدان جنگ) روبرو شدید گردنهایشان را بزنید، تا آنها را از پا در آورید. در این هنگام اسیران را محکم ببندید. سپس یا منّت گذارید (و آزادشان کنید) یا در برابر آزادى از آنان فدیه [= غرامت ] بگیرید. (و آزادشان کنید. و این وضع را ادامه دهید) تا جنگ بار سنگین خود را بر زمین نهد. (آرى وظیفه) این است. و اگر خدا مى خواست خودش آنها را مجازات مى کرد، امّا مى خواهد بعضى از شما را با بعضى دیگر بیازماید. و کسانى که در راه خدا کشته شدند، خداوند هرگز اعمالشان را از بین نمى برد.
(محمد/4)

اى کسانى که ایمان آورده اید! اگر (آیین) خدا را یارى کنید، شما را یارى مى کند و گامهایتان را استوار مى دارد.
(محمد/7)

و هنگامى که ماههاى حرام پایان گرفت، مشرکان را هر جا یافتید به قتل برسانید.و آنها را اسیر سازید. و محاصره کنید. و در هر کمینگاه، بر سر راه آنها بنشینید. ولى اگر توبه کنند، و نماز را برپا دارند، و زکات را بپردازند، آنها را رها سازید. زیرا خداوند آمرزنده و مهربان است.
(توبه/5)

*بنام خداوند بخشنده مهربان* اى پیامبر! چرا چیزى را که خدا براى تو حلال کرده بخاطر جلب رضایت همسرانت (بر خود) حرام مى کنى؟! و خداوند آمرزنده و مهربان است.
(تحریم/1)

سوال 1- در سوره های توبه و محمد و بقره که همه سوره های مدنی هستند دستور قتل کافران داده شده است... سوالم این است که خداوند خودش کافران را میشناسد و میتواند آن ها را مجازات کند، برای چه دستور میدهد خودتان ٱن ها را به قتل برسانید؟؟ یعنی ممکن نبود آن ها تا اخر عمر مسلمان شوند؟؟ برای چه انقدر دستور شدیدی داده شده است؟؟

سوال 2-دلیل ٱنکه قرٱن در بیشتر ایات خطابش به پیامبر(ص) و زندگی اوست، ایا نیازی بود برای آن ها ایه نازل شود؟ مثلا در ایه اول سوره تحریم معلوم است یک موضوع شخصی بوده، یعنی خداوند نمیتوانست طور دیگری این مسله را به پیامبر(ص) اطلاع دهند؟؟ قرٱن که برای هدایت بشر تا قیامت است، برای چه باید به این موضوعات بپردازد و ٱیه نازل شود؟؟حادثه ای که سال های خیلی دور اتفاق افتاده است چطور میتوان درستی ٱن را در صد ها سال بعد تایید کرد که همچین ایه ای نازل می شود‌؟؟

سوال 3-در ایه 7 سوره محمد برای چه خداوند فرموده اگر او یاری کنیم، مگر خداوند یه یاری ما نیاز دارد؟؟

فردی را در نظر بگیرید در شرکتی کار میکند، او یک کارمند ساده است اما برای پیش برد اهداف خودش در آن شرکت مثلا نامه ای جعلی از یک مقام بالا رتبه میاورد تا به اهدافش برسد...همه هم مهر و نامه را می بینند و می گویند، بله ایشان درست می گویند و کارش را انجام میدهند...
خواستم راهنمایی کنید دلیل این تفاوت کلام قرٱن برای چیست؟میدانم ایات در شرایط خاص تاریخی نازل شده است، اما خب چه نیازی بود آورده شوند وقتی نمیتوان درستی ٱن را برای قرن های بعد تایید کرد؟؟

معرفی کتابی برای آشنایی با ادبیات عرب

انجمن: 

با سلام
می خوام بدونم برای درک بهتر از ادبیات عرب چه کتابی را مطالعه کنم
مثلا می گن در ادبیات عرب فلان کلمه در فلان جا ، این معنی رو میده
ممنون