خلقت انسان

آنچه می بینیم ساخته ذهن انسان است

سلام
برخی معتقد اند که ما آنچه میبینیم همه ساخته ذهن انسان است.
انسان ها(و اطرافیانی) هم که با آنها معاشرت داریم، ساخته ذهن ما هستند(بنوعی، آدم های متکلمی را میسازیم که جواب مارا میدهند)

+ این را هم میدانیم : انسان اگر خودش علت بود میتوانست هروقت خواست، اشیاء را وفق مرادش تغییر دهد، ولی این توان را ندارد و فرض باطل میشود.
+ولی فرض باطل شده اینگونه اثبات میشود که :  اینکه ما علت اشیاء پیرامونمان را خود نمیدانیم بلکه علتشان غیر ما هستند، میتواند درست نباشد، چرا که میتواند اینگونه باشد:  علت اشیاء خودمان هستیم ولی اینکه نمیتوانیم اطرافمان را تغییر دهیم، به خاطر این است که ما علت درون خود را نیافتیم(بلکه علت در درون ماست ولی نمیتوانیم به آن توجه کنیم.) و این منافاتی با اینکه ما علت باشیم ندارد.
× مثل فکر کردن به فکر کردن که محال است(ظرف به ظرف توجه کند در حالی که ماهیتش اینگونه است که ظرف تنها به مظروف توجه دارد)
با تشکر

برچسب: 

انسان از چه چیز آفریده شده است؟

سلام

در یکی از سایت های انگلیسی زبان به همچین سوالی برخوردم:

برخی از آیات قرآن کریم به خلق انسان از خون لخته شده اشاره میکنند. مانند:

نقل قول:

سوره ی علق:
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ
بخوان به نام پروردگارت كه آفريد.
خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ
آدمی را از [HL]لخته خونی[/HL] بيافريد.

--------

سوره ی قیامت، آیه 38:
ثُمَّ كَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّى
سپس [HL]خون بسته[/HL] بود، پس [خدايش‏] بيافريد و درست اندام كرد؟

برخی دیگر نیز خلقت آدمی از لجن بد بو بیان میکنند:

نقل قول:

سوره ی حجر، آیه 26:
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ
ما آدمی را ازگل خشک ، از [HL] لجن بويناک[/HL] آفريديم

خاک:

نقل قول:

سوره آل عمران، آیه 59:
إِنَّ مَثَلَ عِيسَىٰ عِندَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ ۖ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُن فَيَكُونُ
مثل عيسی در نزد خدا ، چون مثل آدم است که او را از [HL]خاک [/HL]بيافريد و به او، گفت : موجود شو پس موجود شد

سوره روم، آیه 20:
وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ إِذَا أَنتُم بَشَرٌ تَنتَشِرُونَ
و از نشانه های قدرت اوست که شما را از [HL]خاک [/HL]بيافريد تا انسان شديد و به هر سو پراکنده گشتيد

خاک و نطفه:

نقل قول:

سوره فاطر، آیه 11
وَاللَّهُ خَلَقَكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ جَعَلَكُمْ أَزْوَاجًا ۚ وَمَا تَحْمِلُ مِنْ أُنثَىٰ وَلَا تَضَعُ إِلَّا بِعِلْمِهِ ۚ وَمَا يُعَمَّرُ مِن مُّعَمَّرٍ وَلَا يُنقَصُ مِنْ عُمُرِهِ إِلَّا فِي كِتَابٍ ۚ إِنَّ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ
خدا شما را از [HL]خاک [/HL]و سپس از [HL] نطفه [/HL]بيافريد آنگاه جفتهای يکديگرتان قرار داد هيچ زنی آبستن نمی شود و نمی زايد مگر به علم او و عمر هيچ سالخورده ای به درازا نکشد و از عمر کسی کاسته نگردد ، جز آنکه همه در کتابی نوشته شده است و اين کارها بر خدا آسان است

زمین:

نقل قول:

سوره ی هود، آیه 61:
وَإِلَىٰ ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا ۚ قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُ ۖ هُوَ أَنشَأَكُم مِّنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ ۚ إِنَّ رَبِّي قَرِيبٌ مُّجِيبٌ
و بر قوم ثمود برادرشان صالح را فرستاديم گفت : ای قوم من ، خدای يکتا را بپرستيد شما را جز او خدايی نيست اوست که شما را از [HL]زمين[/HL] پديدآورده است و خواست که آبادانش داريد پس آمرزش خواهيد و به درگاهش توبه کنيد هر آينه پروردگار من نزديک است و دعاها را اجابت می کند

نطفه:

نقل قول:

سوره نحل، آیه 4:
خَلَقَ الْإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِيمٌ مُّبِينٌ
آدمی را از نطفه بيافريد و اکنون اوست که به آشکارا دشمنی می ورزد

سوره قیامت، آیه 37:
أَلَمْ يَكُ نُطْفَةً مِّن مَّنِيٍّ يُمْنَىٰ
آيا او [HL]نطفه [/HL]ای از منی که در رحمی ريخته شده ، نبوده است؟

آب:

نقل قول:

سوره انبیاء، آیه 30:
أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا ۖ وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ ۖ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ
آيا کافران نمی دانند که آسمانها و زمين بسته بودند ، ما آنها را گشوديم و هر چيز زنده ای را از [HL]آب [/HL]پديد آورديم ؟ چرا ايمان نمی آورند ؟

حال سوال اینجاست. ما انسان ها از لخته ی خون آفریده شده ایم؟ یا لجن بدبو؟ خاک؟نطفه؟ زمین یا آب؟ یا این که از همه ی این ها؟
آیا ما همزمان از آب و زمین آفریده شده ایم؟!
لطفا توضیح فرموده، روشن سازی نمایید.

متشکرم

من کدوم را باور کنم؛ برتری مردان یا زنان؟

انجمن: 

سلام به همه دوستان :Gol:

تاپیکی زده شد با عنوان (کی برتره ؟ ونوسی ها یا مریخی ها ) البته فعلا گویا قفل شده :ok:

[="Indigo"]علت برتر بودن مرد بر زن بحث بود و جوابایی از سوی کارشناسان داده شد. [/]

[="Purple"]بیشترین چیزی که توجهو به خودش جلب میکرد و خانومارو ناراحت این حدیث بود :[/]

[="Indigo"]بمن خبر ده مردان را بر زنان چه برتريست؟
فرمود چون برترى آسمان بر زمين و آب بر زمين زنده است و بمردان زنان زنده‏اند. اگر مردها نبودند زنها خلق نميشدند براى گفته خداى عز و جل (نساء 34) مردها سرپرست زنها باشند براى آنكه خدا برخى را بر ديگرى برترى داده يهودى گفت اين براى چه؟ فرمود خدا آدم را از گل آفريد و از فزونى و مانده آن حواء خلق شد اول كس كه پيروى زن شد آدم بود و خدايش از بهشت بيرون كرد، برترى مردها بر زنها در دنيا روشن است نبينى كه چطور زنها حيض شوند و براى پليدى از عبادت باز مانند و مردها حيض ندارند.

مصادر روایت: الاختصاص شیخ مفید،الامالی شیخ صدوق و علل الشرائع.[/]

گویا از نظر کارشناسان سایت این حدیث معتبره البته از برخی کارشناسان بیرون از سایتم پرسیدم گفتن معتبره .

[="Indigo"]اول كس كه پيروى زن شد آدم بود و خدايش از بهشت بيرون كرد. [/](جالبه این جمله به نظر من برتر بودن مردو بر زن ثابت نمیکنه بلکه نشون میده که مردان خیلی زود فریب میخورن پس برتر نیستن و ....!!)

[="Indigo"]سوال : این سوال مطرحه چطور این حدیث معتبره در حالیکه در قرآن این مطلب بیان شده : [/]

[="DarkOrchid"]«شيطان آن دو را وسوسه كرد.» (اعراف /20) [/]

[="Purple"]«شيطان آن دو را به فريب راهنمايي كرد (فريب داد).» (اعراف /22)[/]

[="Purple"]و کارشناس محترم فرمودند : [/]

سعید;91067 نوشت:
خدای متعال در قرآن می فرماید:فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطانُ لِيُبْدِيَ لَهُما ما وُورِيَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِم( اعراف،20) یعنی "شیطان به وسوسه كردن آنان مشغول شد، تا لباسهاى اطاعت و بندگى خدا را از تن آنان بيرون كند، و عورت آنها كه پنهان بود آشكار سازد". همچنین هنگامی که حرف از گمراه کردن شیطان به میان می آید کار شیطان را به هر دو نسبت می دهد فَدَلَّاهُما بِغُرُور . بنابر این آیات فهمیده می شود که حضرت آدم و حواء هر دو فریب شیطان را خوردند. اما در جای دیگر خدا می فرماید این حضرت آدم بود که فریب شیطان را خورد فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطانُ قالَ يا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلى‏ شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْكٍ لا يَبْلی( سوره طه،120)
"[="Indigo"]شیطان شروع به وسوسه آدم كرد و گفت اى آدم! آيا درخت عمر جاويدان را به تو نشان بدهم كه هر كس از ميوه آن بخورد هميشه زنده خواهد بود، آيا راه رسيدن به حكومت و سلطنت هميشگى را مى‏خواهى بدانى"عاقبت آدم پروردگارش را عصيان كرد و از پاداش او محروم ماند "وَ عَصى‏ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوی"
بنابراین اینکه گفته شده
[/][="DarkRed"]حوا حضرت آدم را فریب داده بر خلاف آموزه های قرآن [/]است. و این مطالب نادرست در کتاب مقدس و اسراییلات به چشم می خورد.
موفق باشید

[="Indigo"]خواهش میکنم از اساتید بزرگوار که بفرمایند چطور میشه حدیثی که در ابتدای تاپیک بیان کردم معتبر باشه در حالیکه[/] [="DarkRed"]ضد نص قران است [/]

خلقت انسان؛ نماد یا واقعیت

انجمن: 

درود
مدتها بود که در مورد اعجاز، سبک نوشتاری قران و دیگر خصوصیتهای قران فکر میکردم. نظریات مختلفی در باب توجیه اعجاز و ویژگی های قران وجود دارد، از تفاسیر کلاسیک گرفته تا تفاسیری همچون نظریات دکتر سروش.
غالب تفسیرهای کلاسیکی که ارایه شده است دست به دامن روایاتی می‌شود که نه مبنای دقیق رجالی دارد و نه عقلی و حتی در پاره ای از موارد مخالف یافته های جدید علمی.
پاسخ در چنین مواردی این است : علوم تجربی یقین قطعی نمیاورد و این احتمال وجود دارد که در اینده سخن ما مورد تایید قرار بگیرد، در ادامه مثالی رو ارایه می‌دیم که ضعف چنین شبه استدلالی رو نشان می دهد.
از طرف دیگر نظریات دکتر سروش هستند که انصافا علارغم توصیفات نسبتا قابل قبول که از حوادث عجیب و غریب قران ارایه می دهد، دچار ضعفی است که اساسا محکی برای اثبات نادرستی آن وجود ندارد، به طور مثال فرض کنید کسی به هر دلیلی(شهود، عقلی و ...) به این نتیجه رسید که کتاب ارباب حلقه ها از طرف خدا نازل شده و جناب تالکین هم پیامبر خدا هست، از این نظر، نظریه جناب سروش قادر به رد چنین ادعایی نیست و اتفاقا به طور کاملاً سازگاری وقایع آن رو توصیف می کند.
با در نظر گرفتن این مقدمه به مسأله اصلی برگردیم:
مساله خلقت انسان همیشه بحث بر انگیز بوده و تقابل جدی با یافته های علمی نظیر فرگشت بوده است، آیا خلقت انسان دفعتا بوده یا تکاملی؟
تفاسیر مربوطه برای حل این مشکل ابتدا نظریه فرگشت رو زیر سوال می برند و یافته های علمی رو زیر سوال می‌برند که یقین آور نیستند و ممکن است در آینده مورد تردید واقع بشوند. و در این مورد اساسا ما همه ی انسان ها از حضرت آدم در هفت هزار سال شروع شده است.
(با توجه به اینکه می دانم صحبت در این مورد چقدر می تواند طولانی باشد، اگر ملاک کارشناس در رد مطالب ما این مورد باشد، توضیحات اضافی رو در پست های بعدی وارد می‌ شود).
راه حل دوم این است که انسانها دو گونه هستند برخی از انسانها مانند سرخ پوستان و ... قبل از حضرت آدم بوده اند و دیگر انسانها با حضرت آدم نسلشان شروع می شود.
اولین دلیل رد چنین ادعایی این است که به چنین چیزی حتی به اندازه سر سوزنی در قران اشاره نشده است و بر پایه روایات ضعیفی قرار دارد.
دومین اشکال این است هیچ یافته ی علمی چنین انقطاعی رو نشون نمی‌ده و علاوه بر اون ضرورت چنین کاری چیست؟ چرا خدا باید دست به چنین خلقتی بزند که انسانهای دیگری را دفعتا خلق کند در صورتی که انسانها در همان زمان در روی زمین وجود داشته اند؟ آیا انسانهای جدید باهوش تر بوده اند؟
مورد سوم هم که از روایات بر می آید این است که نسل انسان هفت نسل بوده که شش نسل آن منقرض شده و نسل کنونی آخرین نسل انسان ها است که از هفت هزار سال پیش با حضرت آدم شروع شده است. در این مورد هم نشانه هایی از این نسل ها وجود ندارد، علاوه بر اون هفت هزار سال زمان بسیار کمی است که چنین تغییرات ژنتیکی در گونه انسان به وجود بیاید(رنگ، بافت و شکل صورت انسانها )، مورد دوم اینکه تقریبا انسان در این پانصد سال جدید به چنین تکنولوژی های دست یافته که می تواند کهکشان‌ها ، اقیانوس ها و ... رو کاوش کند، چطور شش نسل گذشته تا قبل از انقراض( اگر فرض هر کدام هفت هزار سال پایدار بودند) به هیچ تکنولوژی نرسیدند.

مطالب بالا خلاصه چیزی بود که تفاسیر کلاسیک ارایه می دهند که پر است از کاستی ها.
در ادامه نظر خودم رو در مورد خلقت انسان ارایه می کنم تا کارشناس بزرگوار آن را نقد کند.

در قران به داستان سجده فرشتگان و ابلیس به مراتب اشاره شده، اما آیا سجده فرشتگان واقعی هست یا استعاری؟ واضح است که سجده فرشتگان و ابلیس نمی‌تواند واقعی باشد و فقط تمثیلی است، چرا که فرشتگان مجرد هستند و سجده فرشته بر انسان فقط می تواند امر استعاری باشد، علاوه بر اون دستورات خدا شامل دستورات تکوینی و تشریعی است، از دستورات تکوینی کسی قادر به تخلف نیست، ولی ابلیس تخلف می کند، در نتیجه دستور تکوینی نیست، علاوه بر اون تشریعی هم نیست چرا که برای فرشتگان تشریع وجود ندارد. این هم دلیلی بر مثالی بودن این واقعه هست. در ادامه داستان با ملزم شدن آدم و هوا به نزدیک نشدن به درخت ممنوعه میشویم، اما این سوال پیش میاد که اساسا چرا خدا باید چنین دستوری رو فرمان بده، آن هم با یک منبع نزدیک شدن به یک درخت. تنها راه این است که کل ماجرا سجده فرشتگان و درخت ممنوعه و تنزیل انسان رو نماد بگیریم که در زیر فهم خودم رو از آیات زیر ارایه میدم:

در واقع انسان هیچ وقت به صورت دفعتا خلق نشده است و راه تکاملی خودش را همچون سایر موجودات طی کرده است، در این مسیر نهایتا در یک زمانی انسان شایسته خلافت خدا در روی زمین می شود و مقامش از فرشتگان و ابلیس بالاتر می رود و که تلویحا با سجده فرشتگان و ابلیس به صورت تمثیل بیان شده است، حضرت آدم در روی زمین به مقام پیامبری می رسد(بالاتر رفتن از مقام فرشتگان و سجده تمثیلی فرشتگان) و شرع از طریق او برای انسان ها جاری می شود(نزدیک نشدن به درخت ممنوعه در واقع همان باید و نباید های شرع است) که انجام آن باعث سقوط انسان و دوری او از خدا می شود(تنزیل انسان از بهشت به عنوان مقام برتر به زمین به عنوان مقام پست تر).
از این منظر حضرت آدم در روی زمین شروع پیامبری است نه اولین انسان در روی زمین.
از کارشناس محترم پیشاپیش تشکر می کنم که از تفسیر رو نقد می کنند.

بررسی آیات قرآن در مورد خلقت انسان

انجمن: 

سلام
دو اشکال اساسی در مورد خلقت انسان از نگاه قرآن برای من مطرح می باشد که با خواندن تاپیکهای از قبل ایجاد شده نتوانستم به پاسخ
قانع کننده و واحد دست پیدا کنم. و اینجا مطرح می کنم.

1- ظاهر متفاوت آیات پیرامون خلقت انسان

در آیاتی آمده که آدم از گل آفریده شده.در آیات دیگر هم آمده که انسان از گل خشکیده همچون سفال آفریده شده. در اینجا معلوم نیست
نهایتا انسان از گل (طین) آفریده شده یا از گل خشک شده همچون سفال(صلصال کالفخار)

2-خلقت مستقل انسان از دیدگاه قرآن و نظریه علمی فرگشت انسان

آیات قرآن صریحا به خلقت مستقل انسان اشاره دارند.در حالیکه نظریه قابل قبول فرگشت انسان را محصول فرگشت از شامپانزه می داند.
شباهت اناتومی بدن انسان و شامپانزه غیر قابل انکار است.از این گذشته با بررسی dna انسان و dna شامپانزه معلوم شده که 95 درصد
شباهت بین آن دو و در تحقیقی دیگر بیش از 99 درصد شباهت وجود دارد!
بنابراین دیگر جای هیچ شک و تردیدی نمی ماند که انسان نمی تواند خلقت مستقل داشته باشد و باور به خلقت مستقل انسان با این
شباهت ها و تحقیقات غیر ممکن است. حال چه دلیلی وجود دارد که باز هم تحقیقات علمی مدون و ابطال ناپذیر را کنار گذاشت و بخاطر اینکه
در قرآن بر خلقت انسان تصریح شده بر خلقت مستقل انسان معتقد باشیم؟

ارتباط نفس و حقیقت وجودی انسان با جسم انسان

انجمن: 

عرض سلام و ادب



با توجه به اینکه روح یا نفس انسان جسمانیة الحدوث و روحانیة البقامی باشد و روح انسان در حین تکامل جسم حاصل می شود.و همچنین علمایی مانند علامه طباطبایی توانسته اند این امر را با عالم ذر و یا خلقت پیشین ارواح تطبیق دهند.



آیاخلقت روح و حقیقت ما تابع خلقت جسم ماست؟منظورم اینه که مثلا اگر پدر بنده با زن دیگری ازدواج میکرد و مادر بنده با مرد دیگری, در این صورت آیا فقط جسم من هر گز بوجود نمیومد و یا علاوه بر اون نفس و روح حقیقت وجودی من هم هر گز حاصل نمیشد؟

با تشکر

آفریده شدن انسان از ميان هزاران فرد ديگر

انجمن: 

با سلام
من یکبار پای یک منبر چیزی شنیدم که هم عجیب بود و هم کمی ترسناک
میگف ما که انسانیم خدا در ما چیزی دیده که ما را انسان خلق کرده خدا را شکر کنیم که مثلا درخت یا حشره و یا ..... خلق نشدیم یا مثلا بین میلیون ها کرومزوم ما لیاقت انسان شدن داشتیم البته که اگر اینطور فکر کنیم می بینیم که ما شاید 1 میلیاردم شانس داشتیم و آفریده شدیم و این فرصت را پیدا کردیم که جاودانه در بهشت زندگی کنیم خدا را شکر می کنیم و دیگر سرکشی نمی کنیم مثلا کسی که بین هزاران هزار نفر در آزمون استحدامی وارد بانک شود و حالا دیگر ارزش جایگاهش را می داند دیگر آدم بی نماز نخواهیم داشت و خیلی از این بی دینی ها حل می شود.
اما سوال من این هست وقعا این حرف درست است؟ یعنی اون پشه می تونست انسان خلق شود و نشد؟ و یا من می شد پشه خلق شوم و خدا لیاقتی در من دید و من را انسان خلق کرد؟
خیلی فکرم درگیر این بحث شد اگر می شود کمک کنید.

چرا انسان خالقی دارد؟

مقدمه: ما موحدان معتقدیم خداوند حالق انسان است و او را در مکانی غیر از زمین خلق کرده و این انسان بود که با ظلم خود به زمین هبوط کرد.
سوال: اگر انسان موجودی فرا زمینی ست چرا شبیه زمینیان خلق شده؟ گویی تمام موجودات خلقت مشابهی دارند و این انسان است که با سیر این مسیر تکامل به این درجه از توانایی رسیده و به توانایی ذهنی ای به نام عقل نایل شده. با توجه به این که نظریه علم نیز مشابه این است چطور امکان نفی این عقیده و اثبات نظریه دین وجود دارد؟

چرا انسان اشرف مخلوقات است؟

انجمن: 

بسم الله الرحمن الرحیم

طی بررسی ای که بنده حقیر داشتم یکی از برادران یا خواهران قبلا سوالی در این مورد پرسیده بودند به این صورت که چرا اجنه از انسان بهترند ؟
اما بنده سوال دیگری دارم:
آن این که ، چرا انسان ها اشرف «مخلوقات» است . وقتی می گوییم مخلوقات منظورمان فقط موجودات نیست بلکه تمام مخلوقات است . شما به جهان آفرینش بنگرید : این همه ستاره و زیبایی در جهان آفرینش وجود دارد ، آخر انسان چه ویژگی ای دارد که از این همه بزرگی بهتر است ؟

به نظر شما اشرف مخلوقات بودن انسان ها را مغرور نمی سازد ؟ همان طور که باعث شد به اشتباه فکر کنند زمین در مرکز جهان است ؟

دنیای قبل از آدم و حوا از نگاه قرآن و اهل بیت(ع)

انجمن: 

*نظر امام باقر(ع) و امام صادق(ع)
امام صادق علیه‌السلام فرموده‌اند: شاید شما گمان می‏کنید خدای عزوجل غیر از شما هیچ بشر دیگری را نیآفریده است. نه، چنین نیست؛ بلکه هزار هزار آدم آفریده که شما از نسل آخرین آن‌ها هستید. (کتاب توحید/۱/۲۷۷)
همچنین امام محمدباقر علیه‌السلام فرموده‌اند: خدای عزوجل از روزی که زمین را آفریده، هفت عالم را در آن خلق (و سپس منقرض کرده است) که هیچ یک از آن عوالم از نسل آدم ابوالبشر نبوده‏اند و خدای تعالی همه آن‌ها را از پوسته روی زمین آفرید و نسلی را بعد از نسل دیگر ایجاد کرد و برای هر یک، عالمی بعد از عالم دیگر پدید آورد تا در آخر، آدم ابوالبشر را بیآفرید و ذریه‌اش را از او منشعب ساخت... (خصال۲/۶۵۲/ح۵۴)
*دلایل مخالفت فرشته ها با خلقت آدم
هم‌چنین بعضی از مفسرین در ذیل آیه مربوط به اعتراض فرشته‌ها به خلقت انسان، احتمال علم فرشته‌ها، از سابقه موجودات قبلی ساکن در زمین سخن گفته‌اند: «قالوا أَتجعل فیها من یفسد فیها و یسفک‌الدماء (بقره/۳۰) گفتند: در آن‌جا مخلوقى پدید مى‌‏آورى که تباهى کنند و خون‌ها بریزند؟»
در تفسیر نمونه می‌نویسد: «بعضى دیگر از مفسران معتقدند پیشگویى فرشتگان به‌خاطر آن بوده که آدم نخستین مخلوق روى زمین نبود، بلکه پیش از او نیز مخلوقات دیگرى بودند که به نزاع و خونریزى پرداختند. پرونده سوء پیشینه آن‌ها سبب بدگمانى فرشتگان نسبت به نسل آدم شد!» (تفسیر نمونه/‏۱/۱۷۴)
*گروه قبل از آدم چه کسانی بوده اند
بنابراین، از منظر دینی مسلم است که قبل از حضرت آدم علیه‌السلام انسان‌های دیگری بر روی کره زمین زندگی می‌کرده‌اند. اما درباره جزئیات زندگی آن‌ها، باید دقت کنیم که این مسایل، یکی از مصادیق غیب است و ما به آن دسترسی نداریم و نمی‌توانیم همه جزئیات را کشف کنیم و باید به همان مقداری که در روایات بیان شده است، بسنده کنیم. یکی از مصادیقی که در روایات راجع به آن صحبت شده است، نسناسان است. که قبل از خلقت حضرت آدم علیه‌السلام نسل آن‌ها نابود می‌شود.
*از نگاه حضرت علی(ع)
حضرت علی علیه‌السلام می‌فرمایند: وقتى که خداى متعال اراده کرد که خلقتى را به دست قدرت خود ایجاد کند و این امر بعد از گذشت هفت هزار سال از خلقت جن و نسناس در زمین بود، آن‌گاه خداوند از طبقات آسمان‌ها پرده برداشت و به ملائکه فرمود: به زمین بنگرید و اهل آن از جن و انس را ببینید، پس وقتى که نگاه کردند و اعمال معصیت‌آمیز آن‌ها را دیدند، بر ایشان بسیار دشوار بود، آن وقت گفتند: پروردگارا! تو عزیز و قادرى و این‌ها خلق ضعیف تو هستند که با روزى تو زندگى مى‏کنند ولى تو را نافرمانى و معصیت مى‏‌نمایند و تو از آن‌ها انتقام نمى‌‏گیرى، وقتى که پروردگار سخن آنان را شنید، فرمود: من مى‏خواهم در زمین جانشینى قرار دهم که حجت من در زمین من باشد، ملائکه گفتند: تو منزهى از این‌که در زمین موجودى را بیآفرینى که همان‌طور که جنیان در زمین فساد مى‏‌کردند، در آن فساد و و خونریزى کنند، پس این خلیفه را از ما قرار بده، چون ما تو را معصیت و نافرمانى نکرده و تو را به ستایش تسبیح مى‏گوییم و تقدیس مى‏‌نماییم، آن‌گاه خداى عزوجل فرمود: همانا من چیزى را مى‏‌دانم که شما نمى‏‌دانید، اراده کرده‌‏ام که به دست قدرت خود خلقى را بیآفرینم و از ذریه او پیامبران و بندگان صالح و امامان هدایت‌یافته‌‏اى قرار دهم و آن‌ها را جانشینان خود بر خلقم در زمین قرار دهم و زمین خود را از لوث نسناس پاکیزه سازم و جنیان عصیانگر را منتقل کرده و آن‌ها را در هوا و در اقطار زمین سکونت دهم و بین آن‌ها و خلقم حجابى قرار دهم. (علل‌الشرایع/۱/۱۰۵)
*انسان های امروز ربطی به قبل از خلقت آدم ندارند
نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این است ‌که انسان‌های امروزی همه از نسل حضرت آدم علیه‌السلام هستند و هیچ ربطی به نسل‌های قبلی ندارند و ظاهر آیات قرآنی به‌خوبی این مطلب را نشان می‌دهد. که در موارد مکرر انسان‌ها را با تعبیر «بنی آدم» خطاب قرار داده است:
«یا بنی آدم [اعراف/۲۷] ای فرزندان آدم
و این‌که حضرت آدم علیه‌السلام نیز به نسل‌های قبلی ربطی ندارد و مستقل از آن‌ها خلق شده، نیز مطلبی روشن است. از جمله دلایل آن این‌که در آیه ذیل به عدم وجود پدر برای حضرت آدم علیه‌السلام و خلق ایشان از خاک اشاره می‌کند: «إنّ مثل عیسى‏ عندالله کمثل آدم خلقه من تراب ثم قال له کن فیکون [آل‌عمران/۵۹] مثل عیسى در نزد خدا، هم‌چون آدم است که او را از خاک آفرید و سپس به او فرمود: «موجود باش!» او هم فوراً موجود شد.»
منبع: مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤالات دینی