مهریه

قرآن و تحت فشار قرار دادن زن برای مهریه

انجمن: 

با سلام و احترام
قرآن و تحت فشار قرار دادن زن برای مهریه :
در قرآن روشهایی برای مرد در نظر گرفته شده است تا مهریه را از همسرش پس بگیرد. در شناسایی و تحلیل نظریاتی که در باب روش های باز پس گیری مهریه بود، به مطلبی بر خوردم.
در آیه 19 سوره نساء می فرماید :
النساء
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَحِلُّ لَكُمْ أَن تَرِثُوا النِّسَاءَ كَرْهًا وَلَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ مَا آتَيْتُمُوهُنَّ إِلَّا أَن يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِن كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا
ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺍﺭﺙ ﺑﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺧﻮﺷﺎﻳﻨﺪ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ ﺣﻠﺎﻝ ﻧﻴﺴﺖ . ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺗﻨﮕﻨﺎ ﻭ ﻓﺸﺎﺭ ﻣﮕﺬﺍﺭﻳﺪ ﺗﺎ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﻬﺮﻳﻪ ] ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﺪ ﭘﺲ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ ، ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺖ ﺁﺷﻜﺎﺭﻱ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺷﻮﻧﺪ . ﻭ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻭ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻛﻨﻴﺪ . ﻭ ﺍﮔﺮ [ ﺑﻪ ﻋﻠﺘﻲ ] ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻔﺮﺕ ﺩﺍﺷﺘﻴﺪ [ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻭ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻛﻨﻴﺪ ] ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﭼﻴﺰﻱ ﺧﻮﺷﺎﻳﻨﺪ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺧﻴﺮ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ .(١٩)

سوالی که بنده دارم مربوط به این فراز از آیه است :

لَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ مَا آتَيْتُمُوهُنَّ إِلَّا أَن يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُّبَيِّنَة

طبق این آیه گویا مردها مجاز هستند، در صورتی که همسرشان مرتکب کار زشت آشکاری شود، آنها را تحت فشار و تنگنا قرار دهند تا بتوانند لااقل بخشی از مهریه را به دست آورند.

مقصود آیه چیست؟ چگونه میتوان زنی که مصداق فاحشه مبینه است را تحت فشار قرار داد تا مهریه را از دست او خارج کرد؟ چه روشهایی برای در تنگنا قرار دادن قابل استفاده است؟

و اینکه اینکه این مسیر تا کجا قرار است ادامه پیدا کند؟ و چه طور عقلانی است؟ برای اینکه بهتر شما را متوجه مقصودم بکنم :
زن دنبال مهریه اش است و در گذشته و در زمان پیامبر عموما در ابتدای امر مهریه به زن داده میشده است. حالا چه طور ممکن است با روشهای حلال و بدون اجبار قانونی ، شخصی را وادار کرد مهریه را پس بدهد؟!
مثلا اگر قرآن میفرمود وقتی زنی مرتکب فحشای مبین شود ، باید بخشی یا تمام مهریه را پس بدهد، سخنی منطقی بود.
اما اینجا قرآن ما را وارد یک نزاع دو طرفه می کند.
به مرد می گوید تو حق داری برای پس گرفتن مهریه، زنت را تحت فشار قرار دهی.
زن هم انسان است ، مهریه را گرفته، احیانا الان که گرفتار فحشای مبین شده نشان میدهد حب دنیا دارد و قرار نیست به آسانی از مهریه بگذرد. خصوصا که مهریه بالا باشد. خصوصا در عصر حاضر که مهریه ها هنگفت و کلان هستند.
آیا چنین برداشتی از آیه قرآن صحیح به نظر می رسد؟!
به شخصه وقتی با این آیه مواجه شدم با خودم می گفتم شاید منظور از استثناء این است که مرد حق دارد بخشی از مهریه را پس بگیرد در صورتی که زن مرتکب فحشای مبین شود.
اما وقتی به جستجو پرداختم گویا برداشت دیگری از آیه شده است و گفته اند مرد حق دارد زن را تحت فشار قرار دهد.

متوجه تفاوت میشوید؟
خیلی خلاصه عرض کنم که برداشت بنده این بود:
مرد حق دارد بخشی را مهریه را پس بگیرد به شرطی که زن مصداق فاحشه مبینه باشد.
اما برداشت دیگران این بود:
مرد حق دارد زن را تحت فشار قرار دهد تا بخشی از مهریه را پس بگیرد به شرطی که زن مصداق فاحشه مبینه باشد.

پس مخلص اینکه دو سوال دارم:
چگونه میتوان زن را تحت فشار قرار داد تا مهریه را پس گرفت؟
آیا چنین راهکاری عاقلانه است؟؟

نفقه نداشتن زن در ایام غیر حمل

سلام

آیات قرآن رو بررسی کردم ( قبلا گفتم مباحث و گفتگوهایی در فضای مجازی درباره نفقه دیده بودم که باعث شد این تاپیک ها رو ایجاد کنم )
در سوره طلاق ، زن حق مسکن داره ( یعنی هر جا مرد سکونت کنه باید زنش رو هم سکونت بده)
اما خوراک و پوشاک زن فقط در ایام حاملگی واجب شده.
در سوره بقره نیز خوراک و پوشاک را در زمان حاملگی دانسته.
ایه 233 بقره و ایه 6 سوره طلاق منظورمه
نفقه و انفاق مرد در قرآن اومده اما فقط در چند مورد استفاده شده.
یکی خوراک و پوشاک
و دوم مهریه ( که در سوره ممتحنه اومده)

با این توضیحات
نفقه زن در قرآن مربوط به زمان حاملگی هست. و به نظر نمی رسد آیه ای داشته باشیم که نفقه رو غیر از این چند مورد دانسته باشد.
کل حق و حقوقات مالی زن که در قرآن دیدم اینها بود :
حق مسکن
حق خوراک و پوشاک در ایام حاملگی ( از کلمه انفاق استفاده شده)
حق شیردهی در صورتی که زن به بچه شیر بدهد ( از کلمه اجر استفاده شده )
حق مهریه( از کلمه انفاق استفاده شده )

آیا قرآن به نفقه خوراک و پوشاک زن در ایام عادی اشاره کرده است؟

برچسب: 

فلسفه مهریه

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و عرض ادب

بنده سوالاتی در مورد مهریه داشتم که فلسفه ی مهریه برام روشن تر بشه :

آیا گذاشتن مهریه واحب است و شرط صحت عقد ؟

آیا گذاشتن مهریه به معنای دادن مهریه است ؟ آیا دادن مهریه واجب و شرط صحت عقد است یا گذاشتن آن ؟

لطفا پاسختون به این سوالات با استدلال به روایات معتبر و آیات قرآن باشه و یا دلیل عقلی .

با تشکر .

برچسب: 

مراحل خواستگاری تا ازدواج از نگاه دینی و اسلامی

سلام
وقتتون بخیر

میخواستم بپرسم تمام مراحلی که از خواستگاری تا ازدواج طی میشه در نگاه دینی و اسلامی و روایات چه مراحلی هستند؟
در ضمن کیفیت این مراحل چطوره؟ مثلا مهریه و جهیزیه و ... چطور هست. من شنیدم امام علی(ع) خودش جهیزیه زندگی رو جور کرد (شنیدم. مطمئن نیستم.)

با تشکر

پ.ن.
لطفا نفرمائید عرفی است و رسوم مزخرفی مثل بله برون و حنابندون و شیرینی خورون و پاتختی و شیر بها و پاگشا و ... عرف هست. اسلام اومده که همه ش عرفی کار نکنیم وگرنه همین عرف هست که با این خزعبلات پدر تازه دادمادها رو در آوورده. لطفا از ازدواج ائمه هم بگین.

مهریه و نفقه (مکروهات ، مستحبات ، واجبات و محرمات)

[="Tahoma"][="DarkGreen"]بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم عجل لولیک الفرج

سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

با آرزوی ایام خوش
در لینکی که معرفی می کنم احادیث و نکاتی مطرح شده است می خواهم جواب آن را بدانم

و در این انجمن مطرح کردم تا در ابتدا احادیث معصومین(ع) و توصیه های ایشان را لطفا نقل نمایید و همچنینی بگویید این احادیث صحیح و قابل اعتماد هستند؟

"

1- رسول گرامی اسلام حضرت محمّد مصطفی صلوات الله علیه و آله و سلّم در این باره فرموده اند:
« هر کس زنی را با مهریه بگیرد، ولی در نیّت پلیدش قصد پرداخت مهریه را نداشته باشد، روز رستاخیز در قیافه زناکاران می آید. » ( کنز العمّال-ج16--ص323 )
2- امام علی علیه السلام فرموده اند:
« هر کس در مورد پرداخت مهریه به زنش ستم کند، که بوسیله آن زوجیّت او مباح گردیده، گرفتار زنا شده است. » ( بحار الأنوار- ج103 -ص 352 )
امام صادق علیه السلام فرموده اند:
« مردی که زنی را به همسری می گیرد، و قصد پرداخت مهریه او را ندارد، عمل او حکم زنا را دارد. » ( وسائل الشیعه - ج 15- ص21 )
و همچنین فرموده اند:
« کسی که در ازدواج خود قصد پرداخت مهریه را ندارد، عروسی اش در حکم زنا است. » ( وسائل الشیعه - ج 15- ص 22)
"

منبع نقل قول:pasokhgoo.ir/node/92530

البته در ادامه می خواهم در مورد میزان مهریه و نفقه هم در عرف الان و اینکه اصلا نفقه چیست و توصیه ایی در این زمینه هست؟(مثل مهریه که توصیه به مهر السنه می شود.)
و حدود هر یک چیست (زمان پرداخت میزان پرداخت و...)
از اساتید حدیث ،فقه و اخلاق دعوت می کنم به جهت بیان

صحت احادیث
حکم فقهی
حکم اخلاقی

و اگر مقدور است مشاور براس سوالات احتمالی مشاوره ایی

با تشکر از زحمات شما امیدوارم با کمک شما عزیزان این مسئله روشن شود.

یا علی(ع)@};-[/][/]

مهریه سنگین و مخالفت پدر دختر

با سلام.من به خواستگاری دختری رفتم که ازنظر مذهبی و اقتصادی و و سطح تحصیلات و سن وتا حد زیادی تفاهم داریم.ولی با هم کمی تفاوت فرهنگی و اجتماعی داریم.ما خونواده اونها رو خیلی خوب نمیشناسیم.چون غریبه هستند و فقط دو هفته اس که اونها رو میشناسیم.ولی پدرش آدم زرنگیه و توی این دو هفته 27 سال زندگی من رو بررسی کرده و همه تحقیقاتش رو کرده و من رو تایید کرده.اما متاسفانه در شب خواستگاری ، پدرم که قرار بود مهریه 114 سکه را قبول کند اصلاً اصرار نکرد.درصورتی که درخانواده ما توافق بر مهر 114 سکه بود.ولی پدر ایشان که مذهبی هم هستند مهریه 500 سکه را درنظر داشتند.یکی از اقوام ما هم در جلسه حضور داشتند مهریه 313 سکه و یک حج را برای مهریه انتخاب کردند و پدرم هم پذیرفت.دراون مجلس من دوست داشتم حرفی بزنم و بگم که اگر ممکنه ما با هم مشورت کنیم و بعداً جواب بدهیم.ولی نگفتم.ای کاش زمان به عقب برمیگشت و من این رو میگفتم.وقتی به خونه اومدیم.گفتم بابا مگه قرار نشد مهریه 114 سکه رو قبول کنی.و کل دارایی ما یعنی همه چیز رو بفروشیم 313 سکه هم نمیشه.خوب مگه نمیگن مهریه باید عددی باشه که پسر بتونه پرداخت کنه.مگه مهریه عندالمطالبه نیست!؟ مگه مهریه یه دین بر گردن مرد نیست!؟ خوب ما وقتی عددهای بالا رو بی حساب کتاب قبول کنیم کار درستی نکردیم.همون شب من به دختر خانومشون پیام دادم که لطفا با پدرتون صحبت کنید و مهریه رو کم کنید.ولی روز بعدش باباش زنگ زد و کلی ما رو تهدید کرد و دعوا کرد و گفت من به شما دختر نمیدم چون پسرتون در کمتر از چند ساعت زده زیر همه توافقات و شما شب خواستگاری به ما امضا دادید.پسر شما قابل اعتماد نیست و از این حرفا ... بعد من دوباره با دختر خانومش دو روز بعد تلفنی صحبت کردم و گفتم من فکر میکنم مهریه بالا خوشبختی نمیاره.این تفاهم و شناخته که ضامن خوشبختیه نه مهریه سنگین.من عقیده دارم ما که مذهبی هستیم باید به ذات مهریه توجه کنیم نه به چشم هم چشمی و پز دادن.گفت آخه دوستام همه مهریه شون بالا بوده و انتظار نداشتم شما انقدر کم بگویید.خونوادشون و دخترشون فکر میکنه زن کالاست و ارزش زن به مهریه اونه.هرچقدر زیباتر و تحصیلکرده تر و بهتر باشه مهریه اون هم بیشتره.ولی من فکر میکنم مهریه ارزش دختر رو مشخص نمیکنه.بلکه توانایی مالی پسر رو مشخص میکنه.اونها هم روز اول با شغل و درآمد من مشکلی نداشتند.به هر حال من به خاطر دختره قبول کردم که مهریه همون مهریه توافقی (313 سکه) باشه.ولی مشکل اینجاست الان دختره با پدرش صحبت کرده و پیام داده : «پدرم میگه من دیگه راضی به این وصلت نیستم.من رضایت پدرم برام خیلی مهمه».
من دیگه نمیدونم چیکار کنم!؟ به نظر شما چی کار کنم بعداً پشیمون نمیشم!؟
بیخیال این خونواده بشم!؟
بزرگترهام رو بفرستم با پدر دختره حرف بزنه !؟
خودم برم بگم به پدر دختره غلط کردم!؟ آخه من فکر میکنم دیگه بیشتراز این کوچیک میشم.میشم برده اونا.حالا میتونم غرور رو کنار بزارم و برم بگم غلط کردم.ولی از این میترسم در آینده هم برای همیشه من برده شون باشم!!!

تفاوت مهریه در عقد دائم و عقد موقت

با عرض سلام و احترام خدمت همه بزرگواران

کاربر محترمی سؤالی مطرح کردند و پیشنهاد کردند که پاسخ آن به صورت عمومی طرح گردد؛ سؤال چنین است:

;793872 نوشت:
ممکن هست فرق عقد موقت و عقد دائم را از جهت مهر بیان بفرمایید؟
آیا عقد موقت بدون مهر و یا با مهر معنوی صحیح است؟ ممکن است کسی امور مادی برایش مهم نباشد و یا اصلا نیازی به این مهر نداشته باشد، میشود قبل از عقد آنرا ببخشد یا مثلا یک ختم قرآن یا صلوات و مانند آنها باشد؟

و اما پاسخ:

مهریه در عقد موقت و عقد دائم از نظر کیفیت، کمیت و شرایط، تفاوت خاصی ندارد مگر اینکه در عقد موقت، اگر مهریه بیان نشود ، عقد باطل می شود ولی در عقد دائم عدم ذکر مهریه موجب بطلان عقد نیست و مهریه تبدیل به مهر المثل می گردد.

شرایط مهریه:

1. مهریه باید چیزی باشد که مسلمان مالک آن می شود (پس مثل شراب را نمی توان مهریه قرار داد).
2. مهریه می تواند عین یا دین مشخص و یا منفعت مشخص یک عین مانند خانه یا زمین باشد.
3. مقدار مهریه در شرع محدود و مشخص نشده و بر حسب توافق زوجین است و البته مقدار مهریه، نباید آن قدر کم باشد که دیگر مالیت نداشه باشد.
4. مهریه نمی تواند از امور غیر مالی مانند ختم قرآن یا صلوات باشد.
5. مهریه باید کاملا مشخص باشد و ابهامی نداشته باشد (مهریه قرار دادن "یکی از دو خانه ام" یا "سه دانگ خانه ای که بعدا می خرم" صحیح نیست)

تذکر: وجود مهریه برای عقد ازدواج ، لازم است اما بخشیدن مهریه بعد از عقد مانعی ندارد.

پی نوشت:
با استفاده از تحریر الوسیله امام خمینی ره و توضیح المسائل مراجع تقلید.

آیا بسیاری از مردان متاهل، جهنمی خواهند شد ؟

[=&amp]با سلام

می دانیم که برخی مردان، مهر بالایی را متعهد می شوند که حتی تا آخر عمر قادر به پرداخت آن نیستند.[/]


[=&amp]و البته برخی می توانند پرداخت کنند اما به هر دلیل به فکر پرداخت مهر خودشان نیستند.[/]
[=&amp]مثلا چون همسرشان به دنبال مهر نیست به فکر پرداختش نیستند یا بر اثر تصادف فوت می شوند و فرصت پرداخت مهر را پیدا نمی کنند.

[/]

[=&amp]سوال اول :[/]
[=&amp]از آنجایی که مهر یک دین به گردن مرد است و در صورت عدم پرداخت و عدم بخشش از سوی زن، این حق به گردن مرد باقی می ماند[/]
[=&amp]و با توجه به اینکه اکثر مردان ایرانی که مهر بالایی را تعهد داده اند قادر به پرداخت این مهر نشده اند و با این دین دار فانی را وداع خواهند گفت[/]
[=&amp]آیا جز این است که در آخرت، حق الناس به گردن خواهند داشت و اگر همسرشان راضی نشود[/]
[=&amp] یا از ثوابشان کم می شود و به زنشان داده میشود و یا از عقاب و عذاب زنشان کم شده و به عذاب مردان افزوده میشود تا جبران حق الناس بشود ؟[/]
[=&amp]آیا جز این است ؟[/]

[=&amp]سوال دوم :[/]
[=&amp]آیا در این مسئله ( اینکه دینی به گردن مرد می آید و در صورت عدم پرداخت در این دنیا ، در آخرت مدیون خواهد بود) [/]
[=&amp]تفاوتی می کند که گفته شود، مهر خانوم عند المطالبه است یا عند الاستطاعه ؟

[/]

[=&amp]سوال سوم :[/]
[=&amp]ایا مرد می تواند شرط کند که مهر خانوم در صورت فوت مرد یا خانوم یا تحقق هر شرط دیگری، بخشیده شود ؟[/]
[=&amp]یا مثلا اینگونه شرط کند که اگر زن مهرش را مطالبه نکرد، با فوت مرد، مهر بخشیده شود ؟[/]
[=&amp]یا مثلا بگوید اگر زن مهرش را مطالبه کرد و مرد در پرداختش کوتاهی نکرد اما مهر کامل پرداخت نشد و مرد فوت کرد، مهر بخشیده شود ؟[/]
[=&amp]لطفا بفرمایید چگونه باید شرط ذکر شود تا مسئله صورت شرعی و درستی پیدا کند ؟[/]

آیا مهريه سنگين، معادل زناست؟

با نام و یاد دوست

سلام

یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود

لذا با توجه به اهمیت موضوع، سوال ایشان با حفظ امانت جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم سایت در این تاپیک درج می شود:

نقل قول:

با سلام
شخصي حدیثی رو بیان کرد که باعث شد خیلی اعصابم بهم بریزه. گفته روایت هست هر کس با زنی ازدواج کنه و مهریه ای رو قبول کنه که در توانش نیست پرداخت کنه سارق و زناکاره روایت داریم اگر کسی مهریه ای را تعیین کند که توان پرداختش را ندارد همچون "سارق" و "زناکار" است...یعنی اگر مرد بگه: "ولش کن! کی داده کی گرفته! بزن ده هزارتا!!!" ....همه ی ارتباطهایی که با همسرش دارد حکم زنا را خواهد داشت
و در رابطه با همین حدیث سوال دیگه هم بود که اونم ناراحتم کرد اینکه من اگخ الان بخوام ازدواج کنم دیگه کمترین میزان مهریه 14 سکه است و پایینتر که وجود نداره و خود 14 سکه هم که افراد کمی حاضرن بزنن..
حالا اگه فرضا من بخوام ازدواج کنم و مهریه 14 سکه هم باشه و دختر مهریه اش رو یه روز بعد از ازدواج بخواد من باید ماشبنم رو بفروشم تا بتونم پول مهریه رو بدم
حالا اومدیم و هر اتفاقی برای ماشین در این مدت ممکنه بیفته مثلا خراب بشه آتیش بگیره بدزدنش...اون وقت تکلیف من چیه؟

با تشکر

در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید

:Gol: