جمع بندی مراحل خواستگاری تا ازدواج از نگاه دینی و اسلامی

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
مراحل خواستگاری تا ازدواج از نگاه دینی و اسلامی

سلام
وقتتون بخیر

میخواستم بپرسم تمام مراحلی که از خواستگاری تا ازدواج طی میشه در نگاه دینی و اسلامی و روایات چه مراحلی هستند؟
در ضمن کیفیت این مراحل چطوره؟ مثلا مهریه و جهیزیه و ... چطور هست. من شنیدم امام علی(ع) خودش جهیزیه زندگی رو جور کرد (شنیدم. مطمئن نیستم.)

با تشکر

پ.ن.
لطفا نفرمائید عرفی است و رسوم مزخرفی مثل بله برون و حنابندون و شیرینی خورون و پاتختی و شیر بها و پاگشا و ... عرف هست. اسلام اومده که همه ش عرفی کار نکنیم وگرنه همین عرف هست که با این خزعبلات پدر تازه دادمادها رو در آوورده. لطفا از ازدواج ائمه هم بگین.

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد نشاط

سوال:
می خواستم بپرسم تمام مراحلی که از خواستگاری تا ازدواج طی می شود، در نگاه دینی و اسلامی چه مراحلی هستند؟ رسم و رسوم مزخرفی مثل بله برون و حنابندون و شیرینی خورون و پاتختی و شیر بها و پاگشا و ... که وارد فرهنگ عرف ما شده اند، آیا صحیح هست؟ به نظرم خیلی از این موارد صحیح نیست. لطفا راهنمائی کنید.

پاسخ:
بزرگوار با شما موافقیم که خیلی از مسائل عرفی و تجملات وارد ازدواج شده که خیلی صلاح هم نیست و ضرورتی هم ندارد. منتها آنچه در مراحل خواستگاری مطرح شده و با تکیه بر منابع اسلامی صحیح بوده و روند منطقی است؛ نخست مرحله احساس نیاز به ازدواج بوده، بعد مرحله داشتن ملاک ازدواج، بعد مراحل دیدن و پسندیدن و به توافق رسیدن می باشد، مسئله مهریه هم شرعا بر عهده مرد بوده و باید متعهد شود که در ابتدا یا در طول زندگی بپردازد. اگر فردی خودش تمکن مالی دارد می تواند هزینه عروسی را خودش تهیه کند، منتها اگر فرد واقعا دستش خالی و توان مالی ندارد بر عهده پدر است که برای او زن بگیرد (مگر اینکه پدر وضعیت مالی خوبی را دارا نباشد). در هر صورت مبنای دین ساده زیستی و شروع آسان بوده و توجه به ملاک های دینی و اخلاقی است. منتها در عرف مسائلی را وارد کرده اند که خیلی مطلوب نیست.
سفارش ما این است که تا حد امکان رسم و رسوم عرف را اگر خیلی سخت نیست انجام دهید، تا شروع خوبی داشته باشید، چون به هر حال یک چیزی وارد فرهنگ شده و مقابله و مقاومت خیلی هم جواب نمیده و چه بسا دیگران دلگیر شده و مسائل و مشکلات خاصی هم بوجود بیاورد.

موضوع قفل شده است