علم و دین

تعارض علم و دین در مورد گیاه خواری

انجمن: 

[="Black"]سلام علیکم

گفته می شود گیاه خواری از نظر علمی تقریبا بدون اشکال مطرح شده و بعضا بعنوان بهترین رژیم غذایی نام برده اند؛ همچنین گویا مراجع مخالفتی با گیاه خواری ندارند
از نظر علمی گفته می شود گوشت خواری آسیبهای جدی به محیط زیست و سلامتی انسان میزند؛ در اسلام گوشت خواری توصیه شده و مستحب و در مواردی واجب ذکر شده است
گیاه خواران مدعی انسانیت هستند و کشتن و سواستفاده از حیوانات را غیراخلاقی دانسته و میگویند حیوانات در رده انسان ها دارای سیستم اعصاب مرکزی و حس میباشند

آیا اگر گیاه خوار شویم به روایات و دین اسلام که به خوردن گوشت توصیه کردند عمل نکرده ایم؟
اگر گوشت خواری آسیبی دارد چرا در دین به آن توصیه شده است؟ (مگر روایت نداریم که در هر چه ضرری باشد در آن شفا نیست پس چرا به خوردن گوشت که در آن آسیب وجود دارد سفارش شده است؟)
آیا کشتن و خوردن حیوانات با رحمانیت خداوند و انسانیت در تناقض نیست؟
زندگی اهلبیت علیهم السلام که بیشتر با ساده زیستی و خوردن غذاهای بسیار ساده بوده این خود با توصیه های دین به خوردن گوشت در تناقض نیست؟
آیا در نتیجه تقابل علم و دین بوجود نمی آید؟
با نگاهی وسیع تر میتوان گفت چرا قانون آفرینش اینگونه است که هر موجود برای زنده ماندن باید دست به کشتن و از بین بردن بزند به دندان گرفتن گوزنی توسط شیر جلوی فرزندانش حتی دل ما را میلرزاند چگونه خداوند اینگونه قانون دنیا را نوشته است

تشکر[/]

وجود اشتباهات علمی در کتب مقدس

انجمن: 

سلام

در کتب عقد قدیم و جدید عمر جهان و یا انسان 6000 سال نوشته شده.

اما امروزه بر کسی پوشیده نیست که عمر زمین حد اقل 4.5 میلیارد سال و عمر کیهان 13.8 میلیارد سال است.

از کارشناس گرامی میخواهم علت وجود این اشتباهات علمی در کتاب های مقدس را توضیح دهند.

تطبیق نظریه فرگشت بر اسلام

با سلام

بعضی از متفکران و علمای اسلامی معتقدند حتی با پذیرش نظریه تکامل باز هم هیچ ایرادی بر اصل افرینش انسان از خاک که در قرآن به آن اشاره شده وارد نیست.

من هر چی تحقیق کردم نتونستم بفهمم دلیل آنها چیست.میخواستم بدانم دلیل آنها چیست.

آیا علم بسوی حقایق دین می رود؟

[="Tahoma"][="Navy"]با سلام
آیا یافته های جدید علم تجربی حقایقی را که دین مورد تاکید قرار می دهد اثبات می کند؟
اگر جواب مثبت است چرا؟ آیا این خصلت ذاتی علم است یا سیری است که به اینجا ختم می شود؟
یا علیم
[/][/]

احادیث و فرضیه های علمی

انجمن: 

سلام به کاربران سایت و همینطور کارشناسان عزیز.
مدتی پیش یک سوالی مطرح کرده بودم که عقلانیت قبل از انتخاب دین کاربرد داره یا فقط بعد از اون؟
کارشناس سایت تصدیق کردند که اول باید با کمک عقل به حقانیت دین پی برد.

خوب در تشیع، سه منبع مهم داریم: قرآن، سنت، حدیث

درمورد منبع اول، به دلیل زبان قرآن که به صورت استعاری هست و قابلیت تفسیر داره، هر جایی که منتقدین
موردی رو مطرح می کنند و ادعا می کنند با علم امروز مطابقت نداره، تفاسیر مختلف از آیه ارائه می شه.
می تونید به این لینک مراجعه کنید. با دید عقلی که نگاه کنیم، این تفاسیر ممکنه درست باشن و همچنین
این امکان هم وجود داره که غلط باشن. پس شاید خیلی از این طریق نمی تونیم به نتیجه ی قوی برسیم.

اما منبع سوم، می تونه خیلی کمک کننده باشه. چون از طرفی زبان حدیث، معمولا شفاف هست و قابلیت تفسیر
در اون بسیار کمتر هست و از طرفی در بین این احادیث، مواردی هست که فرضیه های علمی مطرح می شه.
اگر این فرضیه ها موافق با علم امروز باشن، درستی اسلام و مذهب تشیع به راحتی ثابت می شه و اگر مخالف
و در تضاد با یافته های ثابت شده ی علمی باشن، توجیه و تفسیر، بسیار سخت تر خواهد بود.

من صرفا چند مورد رو با کمترین اظهار نظر از جانب خودم ذکر می کنم. تحقیق بیشتر در باره ی میزان درستی این موارد
با خوانندگان. (من در انتخاب احادیث سعی کردم مواردی رو بیارم که روشن و شفاف باشن.)

همچنین کارشناس محترم هم در صورت امکان نظر خودشون رو درباره ی این احادیث، به همراه لینک از منابع علمی بیان کنند.
اگر کسی احادیث دیگری داره که در اون ها ادعاهای علمی مطرح شده، می تونه اینجا مطرح کنه تا بحث کامل تر بشه.
من برخی از این احادیث رو از جستجوگر حدیثی میزان و با سرچ کلیدواژه های علمی پیدا کردم. به همین علت منبعشون
رو نمی دونم.

1- علت بلند قدی یا کوتاه قدی افراد
المناقب ، ابن شهرآشوب : از پاسخ‏هاى امام رضا عليه السلام به پرسش‏هاى صَبّاح بن نصر هندى و عمران صابى در حضور مأمون:
آن دو گفتند : بلند قدى و كوتاه قدى انسان از چيست؟ فرمود : «از نطفه. هر گاه در هنگام خارج شدن از آلت، گِرد شود، كوتاه قد مى‏شود و هر گاه دراز شود، بلند قد مى‏شود.»

2- جایگاه استقرار "آب مرد" و "آب زن"
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در پاسخ به پرسش درباره جايگاه استقرار آب مرد و آب زن : جايگاه استقرار آب مرد ؛ آب او از سرِ آلت بيرون مى آيد و آن ، رگى است كه در پشت او جريان مى يابد تا هنگامى كه در تخمِ چپ ، استقرار بيابد . امّا جاى آب زن ؛ آب او از استخوانِ سينه ، آهسته به جنبش در مى آيد و پيوسته نزديك مى شود تا هنگامى كه زن ، كام بيابد.

3- علت آنکه بعضی مردها دارای ویژگی های زنانه هستند و برعکس.
در باره فرزند، عمران گفت: چرا بعضى مردها زن‏وَش (داراى ويژگى‏هاى زنانه) هستند و بعضى زن‏ها مردَوش‏اند؟ فرمود: «علّتش اين است كه وقتى زن باردار مى‏شود، جنين، پسر است و به جاى دختر مى‏رود. آن جنين، زن‏وَش مى‏شود و هر گاه جنينِ دختر در جاى پسر قرار گيرد ، مردوش مى‏شود؛ چون جاى قرار گرفتن پسر در رَحِم ، سمت راست آن است و جاى دختر ، سمت چپ آن . گاهى اوقات ، زن دوقلو مى‏زايد . اگر [در زمان باردارى‏] هر دو پستان زن بزرگ شده باشد، دوقلو حامله است و اگر يك پستانش بزرگ شده باشد، نشانه آن است كه يك قلو مى‏زايد، نه اين كه اگر پستان راستش بزرگ‏تر بود، فرزندش پسر است و اگر پستان چپش بزرگ‏تر بود، دختر مى‏زايد. اگر زمانى كه باردار است، پستان راستش لاغر شد، پسر مى‏اندازد و اگر پستان چپش لاغر شد ، دختر مى‏اندازد و اگر هر دو لاغر شد ، هر دو را سقط مى‏كند.»

4- بر فراز زمین ما، هفت زمین دیگر هست و بعد از هرکدام از این زمین ها، یک آسمان قرار دارد.
تفسير القمّى ـ به نقل از حسين بن خالد ـ : به امام رضا عليه السلام گفتم : مرا از معناى اين سخنِ خداوند : «و سوگند به آسمان داراى بافته ها» آگاه فرما . امام عليه السلام انگشتان دو دستش را در هم فرو برد و فرمود : «[ اين گونه ]آسمان به زمين ، تنيده شده است» . گفتم : چگونه به زمين ، تنيده شده است ، در حالى كه خداوند مى فرمايد : «آسمان ها را بدون ستونى كه آن را ببينيد ، بر افراشت» ؟ فرمود : «سبحان اللّه ! مگر نه اين است كه خداوند مى فرمايد : «بدون ستونى كه آن را ببينيد» ؟» . گفتم : چرا . فرمود : «ستونى هست ؛ امّا شما آن را نمى بينيد» . گفتم : خداوند ، مرا فداى تو كند! اين ، چگونه است؟ امام عليه السلام دست چپ خود را گشود و سپس دست راستش را بالاى آن نهاد و فرمود : «اين ، زمين دنياست و آسمان دنيا ، مانند گنبدى روى آن است . زمين دوم ، روى آسمان دنياست و آسمان دوم ، مانند گنبدى روى آن است . زمين سوم ، روى آسمان دوم است و آسمان سوم ، چونان گنبدى بر فراز آن است . زمين چهارم ، روى آسمان سوم است و آسمان چهارم ، چونان گنبدى بر فراز آن است . زمين پنجم ، روى آسمان چهارم است و آسمان پنجم ، مانند گنبدى بر فراز آن است . زمين ششم ، روى آسمان پنجم است و آسمان ششم ، چونان گنبدى بر فراز آن است ، و زمين هفتم ، روى آسمان ششم است و آسمان هفتم ، مانند گنبدى بر فراز آن است ، و عرش خداوند رحمان ـ كه خجسته باد ـ بر فراز آسمان هفتم است. اين است سخن خداوند كه مى فرمايد : «او كه هفت آسمان را به صورت طبقات آفريد» «و همانند آنها هفت زمين را آفريد ، و فرمان در ميان آنها فرود مى آيد» . صاحب فرمان ، پيامبر خدا و وصىّ پس از پيامبر خداست كه در روى زمين ، قائم است. اين فرمان ، در حقيقت ، از فراز آسمان فرود مى آيد و با گذر از ميان آسمان ها و زمين ها ، به او مى رسد» . گفتم : پس زير پاى ما ، بيش از يك زمين نيست؟ فرمود: «[آرى]! زير پاى ما، بيش از يك زمين نيست و شش زمين ديگر، بر فراز مايند.»

6- چگونه فرزند، مذکر یا مونث می شود. (این حدیث در صحیح مسلم آمده. در منابع شیعه چنین حدیثی پیدا نکردم.)
آب مرد سفيد و آب زن زرد رنگ است، هرگاه اين دو با هم ترکيب يافتند و مني مرد بر مني زن غالب شد، پس به اذن الله تعالي جنين مذکر خواهد شد، و هرگاه آب زن بر مني مرد غالب گرديد به اذن الله تعالي جنين مونث خواهد شد. (صحیح مسلم)

بزرگترین چالش در تقریب نگاه علمی به نگاه دینی؟

[="Tahoma"][="Navy"]با سلام
شاید ما ایرانیها که پس از انقلاب رابطه علمی و فرهنگی محدودتری با غرب داشته ایم فکر کنیم هر چه از دین و دین باوری است در نزد ماست و در ورای مرزهای ما چیزی جز کفر و شرک و گناه وجود ندارد اما واقعیت این است که نه تنها این تصور درست نیست بلکه علاوه بر مومنان عادی هزاران هزار دانشمند خداباور در اقصا نقاط جهان وجود دارند که درصدد اثبات حقایق دینی هستند. حال اینکه راه و روش هریک چیست به آن کاری نداریم. اما این یک واقعیت است که بسیاری دانشمندان ( حتی دانشمندان بزرگ علوم تجربی) در شرق و غرب در حال جستجو و ارائه راه حل هایی برای ایجاد توافق بین علم و دین هستند. بلکه با کمال تاسف می توان گفت در عرصه ای که امروز ما مسلمانان بخصوص ایرانیان در آن حضور و افتخاری نداریم بسیاری از دانشمندان خداباور از حقایق و معارف دینی دارند دفاع می کنند. و آن عرصه، عرصه مبارزه دانشمندان ملحد با دین و باورهای دینی است. عرصه ای که نوع زبان و استدلال با چیزی که در فرهنگ دینی امروز ما وجود دارد خیلی متفاوت است. و آنجا دانشمندان خداباوری هستند که با همان زبان در حال مبارزه با اندیشه ملحدانه اند.
چندی پیش کلیپی از یک برنامه ماهواره ای مذهبی خودی دیدم که در آن مجری برنامه برای رد نظریه تکامل از میزان شباهت ژنوم انسان با موز استفاده می کرد. دیدم در دنیای اسلام که دنیای ایمان آمیخته به برهان و استدلال و علم است اشتباهی را دارند تکرار می کنند که اکثر متدینین در دنیای غرب آنرا مرتکب می شوند و آن به تمسخر گرفتن یافته های علمی است. این در حالی است که در دنیای اسلام آنزمان که علم و ایمان با هم و در کنار هم قرار داشتند تهافتی بین یافته های علمی و ایمانی تصور نمی شد. بلکه در دنیای غرب که اکنون پرچمدار علم است بسیاری از دانشمندان، همین حقیقت را مورد تاکید قرار می دهند.
یک چالش بزرگ برای متدینینی که چنین تصوری دارند و برای علم در کشف حقایق جایگاهی قائل نیستند آنستکه همیشه می خواهند خدای متعال را در منطقه ناشناخته ها تصور کنند لذا همین که پرده از حقایق یک پدیده برداشته شد خلع سلاح می شوند و کوله بار ایمان خود را به سرزمین ناشناخته های باقیمانده منتقل می سازند. این یک معضل بزرگ و در حد زیادی عام در مواجهه مومنان با واقعیت های علمی است. اما مشکل اساسی کجاست؟ چه چیز باعث می شود خیلی از مومنان خدا را در ناشناخته ها جستجو کنند؟ چه تصوری از خدای متعال باعث می شود که با روشن شدن علل طبیعی یک پدیده دیگر ما نتوانیم آنرا به خدا نسبت دهیم؟
به عبارت دین بین اهل علم و اهل دین بطور معمول این تصور بوجود آمده که خداوند تا وقتی می تواند با یک پدیده در ارتباط باشد که علت طبیعی برایش وجود نداشته باشد اما اگر علت طبیعی برای آن کشف شد دیگر نمی توان به دخالت خدا در آن باوری داشت . ما فکر می کنیم یک تصور غلط باعث می شود افراد خداوند را در امور مجهول ببینند نه در اموری که همه ابعادش روشن شده است. یک تصور غلط از رابطه خدا و خلق عامل این معضل است. شما می توانید بگویید آن تصور غلط چیست؟
یا علیم
[/][/]

سیر تفکر بشر رااز آغاز تا به امروز

بعضی از دانشمندان سیر تفکر بشر رااز آغاز تا به امروز نزولی میدانند بشر در آغاز طالب خرد ناب بود و بعدها به دنبال علم به معنی عام کلمه افتاد و در ادامه به علوم تجربی بسنده کرد و امروزه فقط به اطلاعات قناعت کرده شما این سیر تحلیلی را چگونه میبینید?????
ممنون میشم پاسخ بدید

برچسب: 

تقابل علم و دین در مسئله حجامت

سلام

حجامت طبق روایات فراوان جز سنت پیامبر است . و این فعل در کتب فقهی ابواب متعدد و مختلفی دارد.

اما همین سنت پیامبر امروزه اصلا تایید نمیشود و پزشکان مخالف آن هستند ، حتی در برنامه دکتر سلام که از رسانه رسمی حکومت ایران پخش میشود نیز با انجام حجامت مخالفت شد.

اگر این سنت و روش پیامبر نادرست و از نطر علم پزشکی مضر است ، چرا به بقیه دستورات ایشان شک نکنیم؟

و نکته دیگر اینکه همین مورد ثابت میکند پیامبر اسلام با علم آشنایی نداشته ، چه بسا دستوراتش غلط و مخالف علم است.

پاسخ شما چیست؟

ارادت.

ارتباط میان علم و دین

انجمن: 

نقل قول:
1. آیا این خبر صحت دارد؟

بله.https://en.wikipedia.org/wiki/Birmingham_Quran_manuscript

نقل قول:
2. اطلاعات علمی آزمایش های انجام شده تا چه میزان دقیق و قابل اعتماد است؟

اگر منظور اطلاعات تجربی باشد، بسیار قابل اعتماد است. آزمایش در آکسفورد انجام شده، نه بیرمینگهام. پس آزمایشگاه مستقل است.بازه‌ی اطمینان آزمایش گزارش شده. همان‌طور که عرض شد احتمال نادرستی آن حدودا 2.485 درصد است. یعنی از هر صدهزار آزمایش به این روش 2485 آزمایش نادرست هستند. این دقت بسیار فراتر از دقت بقیه‌ی دانسته‌های ما در علم تاریخ قرآن است. دانسته‌هایی که محققین به صراحت گفته‌اند با «خوش‌بینی» به روایات و نه بررسی کامل توسط علم رجال بدست آمده.
اگر منظور دقت و صداقت و شفافیت باشد، اصلا قابل اعتماد نیست.
نقل قول:
3. آیا این آزمایشها علاوه بر قدمت پوستی که نسخ خطی بر آن نوشته شده است، موید قدمت نگاشته ها هم هست؟
خیر. تا زمانی که پوستینه با پرتو ماوراء بنفش بررسی نشود نمی‌توان مطمئن بود.

نقل قول:
4. این خبر تا چه میزان با اخبار تاریخی و روایات اسلامی درباره جمع قرآن، کتابت آن و رسم الخط عربی همخوان است؟
کاملا مخالف است. رسم الخط قرن 8 روی پوستینه‌ی قرن 6 نوشته شده. از نظر بنده در گزارش‌هایی که از این اکتشاف به ما رسیده دقت، شفافیت یا حتی صداقت کامل وجود ندارد.

نقل قول:
5. در صورت یافتن مغایرت میان اخبار تاریخی و روایات با نتیجه آزمایش تجربی در این زمینه، کدام یک در اولویت است و با چه شرایطی؟
هیچ یک. هر دو فعلا مردود هستند. زیرا از دید قائده‌ی اعتبارسنجی در دانش‌شناسی یک ادعا وقتی معتبر است که هم عقل و هم تجربه همزمان آن را تایید کنند.

نقل قول:
6. بر فرض صحت همه اطلاعات موجود در این گزارش، چه نتیجه ای میتوان از آن گرفت؟

اگر نسخه ای خطی با نقطه گذاری و خطوط بین آیات واقعا از زمان پیامبر روی پوست نوشته شده باشد باید نتیجه گرفت کاتبی از قرن 8 به بعد با ماشین زمان به قرن 6 رفته و با اصول کتابتی که بلد بوده این قرآن را نوشته است.
نقل قول:
7. آیا این نتایج، با اعتقادات قطعی بخشی از مسلمین (یا همه ایشان) در تضاد و تعارض است؟

اعتقادات بسیاری از عوام را تایید می‌کند. اما باورهای دانشمندان را رد می‌کند.
نقل قول:
8. واکنشها به این خبر در جوامع مختلف مسلمین چگونه بوده است؟

در ایران مثبت. در عربستان منفی و در میان اهل تسنن ترکیبی از استقبالشان از کشف قرآنی قدیمی و انتقادشان به یافته‌های کلاسیک علم تاریخ قرآن را شاهدیم.
نقل قول:
9. آیا میتوان برخی از این واکنشها را متعصبانه و غیر علمی و در جهت تایید عقاید مذهبی غلط برخی گروه ها تحلیل کرد؟

تمام واکنش‌ها در عربستان سیاسی، احساساتی و ژورنالیستی بوده اند. البته در واکنش دانشمندان صعودی نکته‌ی‌ غیر علمی‌ای ندیدم.
واکنش‌های خبرگزاری‌های ایران نیز طبق معمول منفعل، احساساتی و پر از توهم توطئه و به شدت جانبدارانه‌اند. اما متعصب نیستند. زیرا خبرگزاری‌های ایران بر مبنای تحریک احساسات کار می‌کنند و ایدئولوژی خاص و جامدی بر آنها حاکم نیست. حتی ترجیح می‌دهند قدرت تغییر 180 درصدی مواضع را برای خود حفظ کنند.

پیام نوروزی مقام معظم رهبری+صوت و فیلم

[="Arial"]سال ۹۲ را بعنوان "سال حماسه ی سیاسی و حماسه ی اقتصادی" نامگذاری می کنیم
:Gol:حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۲، با اشاره به حرکت رو به جلوی ملت ایران در سال گذشته بویژه در مواجهه ی اقتصادی و سیاسی با جهان استکبار، چشم انداز سال ۹۲ را امیدوارانه و همراه با پیشرفت و تحرک و ورزیدگی و حضور جهادی ملت ایران در عرصه های سیاسی و اقتصادی دانستند و تاکید کردند: با این نگاه، سال ۹۲ را "سال حماسه ی سیاسی و حماسه ی اقتصادی" نامگذاری می کنیم.
[="Red"]متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
[/]
بسم الله الرحمن الرحیم
یا مقلّب القلوب و الأبصار، یا مدبّر اللّیل و النّهار، یا محوّل الحول و الأحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال.
اللّهمّ صلّ علی حبیبتك سیّدة نساء العالمین فاطمة بنت محمّد صلّی الله علیه و ءاله. اللّهمّ صلّ علیها و علی ابیها و بعلها و بنیها. اللّهمّ کن لولیّك الحجّة بن الحسن صلواتك علیه و علی ءابائه فی هذه السّاعة و فی کلّ ساعة ولیّا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتّی تسکنه ارضك طوعا و تمتّعه فیها طویلا. اللّهمّ اعطه فی نفسه و ذرّیّته و شیعته و رعیّته و خاصّته و عامّته و عدوّه و جمیع اهل الدّنیا ما تقر به عینه و تسرّ به نفسه.
تبریک عرض میکنم به همه‌ی هم‌میهنان عزیزمان در سراسر کشور، و به همه‌ی ایرانیان در هر نقطه‌ای از جهان که هستند، و به همه‌ی ملتهائی که نوروز را گرامی میدارند؛ مخصوصاً به ایثارگران عزیزمان، خانواده‌های شهدا، جانبازان و خانواده‌هایشان، و همه‌ی کسانی که در راه خدمت به نظام اسلامی و به کشور عزیزمان مشغول فعالیتند. امیدواریم خداوند متعال این روز را و این آغاز سال را برای ملت ما، برای همه‌ی مسلمانان عالم، مایه‌ی شادی و بهروزی و نشاط قرار دهد و ما را به انجام وظائفمان موفق و مؤید بدارد. به هم‌میهنان عزیزمان عرض میكنم توجه داشته باشند كه ایام فاطمیه در اواسط روزهای عید است و تكریم و احترام این ایام برای همه‌ی ما لازم است.
ساعت تحویل و هنگام تحویل، در حقیقت حد فاصلی است بین یك پایان و یك آغاز؛ پایان سال گذشته و آغاز سال نو. البته نگاه عمده‌ی ما باید به طرف جلو باشد؛ سال نو را ببینیم، برای آن خودمان را آماده كنیم و برنامه‌ریزی كنیم؛ اما حتماً نگاه ِ به پشت سر و راهی كه طی كرده‌ایم هم برای ما مفید است، برای اینكه ببینیم چه كرده‌ایم، چگونه حركت كرده‌ایم، نتائج كار ما چه بوده است، و از آن درس بگیریم و تجربه بیاموزیم.
سال ۹۱ مثل همه‌ی سالها، سالی متنوع و دارای رنگها و نقشهای گوناگون بود؛ شیرینی هم داشت، تلخی هم داشت؛ پیروزی هم داشت، عقب‌ماندگی هم داشت. زندگی انسانها در طول حیات، همیشه همین جور است؛ با كش و قوس‌ها همراه است، با فراز و نشیب‌ها همراه است؛ مهم این است كه از نشیبها خارج شویم ، خودمان را به اوجها برسانیم .
آنچه كه در طول سال ۹۱ از جنبه‌ی مواجهه‌ی ما با جهان استكبار آشكار و واضح بود، عبارت بود از سختگیری دشمنان بر ملت ایران و بر نظام جمهوری اسلامی. البته ظاهر قضیه، سختگیری دشمن بود؛ اما باطن قضیه، ورزیدگی ملت ایران و پیروزی او در میدانهای مختلف بود. آنچه كه دشمنان ما هدف گرفته بودند، صحنه‌ها و عرصه‌های مختلف بود؛ عمدتاً عرصه‌ی اقتصاد و عرصه‌ی سیاست بود. در عرصه‌ی اقتصاد، گفتند و تصریح كردند كه میخواهند ملت ایران را به‌وسیله‌ی تحریم فلج كنند؛ اما نتوانستند ملت ایران را فلج كنند و ما در میدانهای مختلف، به توفیق الهی و به فضل پروردگار، به پیشرفتهای زیادی دست پیدا كردیم؛ كه تفصیل آنها برای ملت عزیزمان گفته شده است، گفته خواهد شد؛ من هم ان‌شاءالله در سخنرانی روز اول فروردین، به شرط حیات، اجمالاً مطالبی عرض خواهم كرد.
در زمینه‌ی اقتصاد البته بر مردم فشار وارد آمد، مشكلاتی ایجاد شد؛ بخصوص كه اشكالاتی هم در داخل وجود داشت؛ برخی از كوتاهی‌ها و سهل‌انگاری‌ها انجام گرفت كه به نقشه‌های دشمن كمک كرد؛ لیكن در مجموع، حركت مجموعه‌ی نظام و مجموعه‌ی مردم، یک حركت رو به جلو بوده است و ان‌شاءالله آثار و نتائج این ورزیدگی را در آینده خواهیم دید.
در عرصه‌ی سیاست، از یک جهت همت آنها این بود که ملت ایران را منزوی کنند، از جهت دیگر ملت ایران را دچار دودلی و تردید کنند؛ همت آنها را کوتاه و ضعیف کنند. درست عکس این عمل شد؛ در واقع عکس این اتفاق افتاد. در زمینه‌ی انزوای ملت ایران، نه فقط نتوانستند سیاستهای بین‌المللی و منطقی ما را محدود کنند، بلکه حتّی نمونه‌هائی از قبیل اجلاس جنبش غیر متعهدها با حضور تعداد کثیری از سران و مسئولان کشورهای جهان در تهران تشکیل شد و عکس آنچه را که دشمنان ما میخواستند، رقم زد و نشان داد که جمهوری اسلامی نه فقط منزوی نیست، بلکه در دنیا با چشم تکریم و احترام به جمهوری اسلامی و به ایران اسلامی و به ملت عزیز ما نگریسته میشود.
در زمینه‌ی مسائل داخلی، مردم عزیز ما در آنجائی که امکان و موقعیت ابراز احساسات وجود داشت ــ عمدتاً در بیست و دوم بهمن سال ۹۱ ــ آنچه را که لازمه‌ی حماسه و شور بود، از خود نشان دادند؛ از سالهای دیگر پرشورتر و متراکم‌تر در صحنه حاضر شدند. یک نمونه‌ی دیگر هم حضور مردم خراسان شمالی در بحبوحه‌ی تحریمها بود، که نمونه و مستوره‌ای از وضعیت و روحیه‌ی ملت ایران را نشان میداد نسبت به نظام اسلامی و به مسئولان خدمتگار و خدمتگزار خودشان. کارهای بزرگی هم بحمدالله در طول سال انجام گرفته است؛ تلاشهای علمی، کارهای زیربنائی، تحرک فراوان مسئولین و مردم. زمینه‌ها برای حرکتِ رو به جلو و ان‌شاءالله جهش، فراهم شده است؛ هم در زمینه‌ی اقتصاد، هم در زمینه‌ی سیاست، و هم در همه‌ی زمینه‌های حیاتیِ دیگر.
سال ۹۲ برابر چشم‌انداز امیدوارانه‌ای که به لطف پروردگار و همت مردم مسلمان برای ما ترسیم شده است، سال پیشرفت و تحرک و ورزیدگی ملت ایران خواهد بود؛ نه به این معنا که دشمنیِ دشمنان کاسته خواهد شد، بلکه به این معنا که آمادگی ملت ایران بیشتر و حضور او مؤثرتر و سازندگی آینده‌ی این ملت به دست خودشان و با همتِ با کفایت خودشان ان‌شاءالله بهتر و امیدبخش‌تر خواهد شد.
البته آنچه را که ما در سال ۹۲ در پیشِ‌ رو داریم، باز عمدتاً در دو عرصه‌ی مهم اقتصاد و سیاست است. در عرصه‌ی اقتصاد، به تولید ملی باید توجه شود؛ همچنان که در شعار سال گذشته بود. البته کارهائی هم انجام گرفت؛ منتها ترویج تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی، یک مسئله‌ی بلند‌مدت است؛ در یک سال به سرانجام نمیرسد. خوشبختانه در نیمه‌ی دوم سال ۹۱ سیاستهای تولید ملی تصویب شد و ابلاغ شد ــ یعنی در واقع این كار ریل‌گذاری شد ــ كه بر اساس آن، مجلس و دولت میتوانند برنامه‌ریزی كنند و حركت خوبی را آغاز كنند و ان‌شاءالله با همت بلند و با پشتكار پیش بروند.
در زمینه‌ی امور سیاسی، كار بزرگ سال ۹۲، انتخابات ریاست جمهوری است؛ كه در واقع مقدرات اجرائی و سیاسی، و به یک معنا مقدرات عمومی كشور را برای چهار سال آینده برنامه‌ریزی میكند. ان‌شاءالله مردم با حضور خودشان در این میدان هم خواهند توانست آینده‌ی نیكی را برای كشور و برای خودشان رقم بزنند. البته لازم است هم در زمینه‌ی اقتصاد، هم در زمینه‌ی سیاست، حضور مردم حضور جهادی باشد. با حماسه و با شور باید وارد شد، با همت بلند و نگاه امیدوارانه باید وارد شد، با دل پر امید و پر نشاط باید وارد میدانها شد و با حماسه‌آفرینی باید به اهداف خود رسید.
با این نگاه، سال ۹۲ را به عنوان «سال حماسه‌ی سیاسی و حماسه‌ی اقتصادی» نامگذاری میكنیم و امیدواریم به فضل پروردگار، حماسه‌ی اقتصادی و حماسه‌ی سیاسی در این سال به دست مردم عزیزمان و مسئولان دلسوز كشور تحقق پیدا كند.
به امید توجهات پروردگار و دعای حضرت بقیةالله (ارواحنا فداه) و با درود به روح مطهر امام بزرگوار و شهیدان عزیز.:Gol:
و السّلام علیكم و رحمةالله و بركاته
[/]

برچسب: