نجس

وسواس در نجاسات

با سلام خدمت کارشناسان محترم و زحمتکش.

ببخشيد من يه مشکلي برام پيش اومده که باعث شده ديگه نتونم نماز بخونم و غسل کنم به عبارتي کلا از خدا دور شدم...

من متاسفانه بعد از مدت طولاني '3 تا حکم رو تازه فهميدم که باعث شده زندگيم بره رو هوا و خيلي کارم سخت شده و عيد امسال رو برام نابود کرد , اون 3 تا حکم :اب قليل ' نحوه ي شستن مخرج بول ' اجزاي روح دار بدن هستن و به همين خاطر سوال هايي برام پيش اومده و ممنون ميشم که پاسخ بديد.

 مرجع تقلید آیت الله خامنه ایی

  1. اگه با اب کر نجساتي رو بشوريم و تو غسالش شک يا گمان کنيم که اب مزه نجسات گرفته بايد چه کار کنيم؟
  2. اگه چيزي يا جايي نجس بشه و يادمون بره که کجا نجس شده حکمش چي ميشه؟ اگه از عمدا جاي نجسات رو فراموش کنيم چطور؟
  3. اگه جوش هاي صورت رو بکنديم بدون اينکه خوني بياد چطوري نجس ميشه و چطوري اون رو پاک کنيم؟ اگه با اب قليل اونو پاک کنيم غسالش نجس حساب ميشه؟
  4. اگه يک مشت اب رو همون لحظه از اب کر بگيريم و نجسات رو پاک کنیم ' اب قليل حساب ميشه؟
  5. اگه موي بدنمونو رو از جا بکنديم و درد داشته باشه مردار حساب ميشه؟
  6. اگه بين 2 تا چيز شک يا گمان داشته باشيم که کدوم نجسه بايد چه کار کنيم؟
  7. حکم گمان براي افراد عادي و نسبتا وسواسي چيه؟

اگه سوال ها زياد و بد بودن به بزرگي خودتون ببخشيد .

البته ناگفته نماند که يه کمي وسواسي هستم .

يا علي

خداحافظ

التماس دعا

معنای دو واژه خبائث و طیبات

آیا در عربی کلمه طیبات به معنای پاک است؟؟ (منظور پاک شرعی،که در طهارت و نجاست از آن بحث میشود است )
همچنین واژه خبائث هم به معنای نجس بودن است؟مثلا وقتی گفته شود : خبائث را بر شما حرام کردیم، یعنی خوردن نجس ها را بر شما حرام کردیم؟
لطفا فقط در چهارچوب دو مورد بالا پاسخ دهید نه موارد دیگر ، یعنی فقط سوال بالا رو جواب دهید که آیا از اینها ، لزوما چنین مطالبی فهمیده و استنباط میشود یا نه؟

آیا مثنوی نجس یا کثیف است؟

سلام
بنده چند وقت پیش از یک سخنران شنیدم که((مثنوی مولوی کتابی است که باید آن را با انبر جابجا کرد)). از شخص دیگری شنیدم که بعضی از علمای قدیم هم این حرف را قبول داشته اند و زده اند . می خواستم اولا علمایی که به این حرف معتقد بودند چه کسانی بودند؟ علمایی که امروز به این حرف معتقدند چه کسانی هستند؟ آیا اون کسانی که این حرف را زده اند قائل به نجاست مثنوی و تکفیر مولانا بودند و هستند یا منظور دیگری از این حرف داشته اند؟

بازبینی در حکم آب قلیل بر محور قرآن - سنت - عقل و نظرات علما

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

سلام علیکم

در این تاپیک ان شا الله قصد داریم نگرش و بازبینی دیگری بر حکم آب قلیل در فقه و زندگی مکلفان داشته باشیم که متاسفانه افراد زیادی در این مطلب دچار سختی و وسواس و ... میشوند و زندگی فردی و اجتماعی آنها بعضا تحت تاثیرات منفی قرار میگیرد

بر محور موارد چهار گانه ای که در عنوان تاپیک عرض کردم ان شا الله عرایضی خواهم داشت و از دوستان و خوانندگان محترم تقاضا دارم دقت لازم را مبذول بفرمایند و از نظرات و انتقادات خودشان این حقیر رو محروم نکنند

و اما مطالب:

قرآن کریم:

برحسب نص دو آيه ى قرآنى كه «وَ أنْزَلْنا مِنَ السَماءِ ماءً طَهُورا»(سوره ى فرقان، آيه ى 48) «لِيُطَهِّرَ كُمْ بِهِ»(سوره ى انفال، آيه ى 11) «از آسمان آبِ طهور كه ناپاك ها و ناپاكيزگى ها را با آن پاك كند فرستاديم»

و چون تقريبا تمامى آب هاى زمين از همان آبِ طهور آسمانى است كه«وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنّاهُ فِى الاْرضِ وَ إنّا عَلى ذَهابٍ بِه لَقادِرُونَ»(سوره ى مؤمنون، آيه ى 18) «و از آسمان آبى فرو فرستاديم و در زمين ساكنش كرديم و اگر بخواهيم آن را باز پس مى بريم»

نه «كُرّ» بودن در پاكى و پاك كردن و متنجس نشدن شرط است، و نه هر شرط ديگر، و تنها آب بودن در پاكى و پاك كنندگى و انفعال ناپذيرى كافى است و ديگر هيچ، زيرا «آب» برحسب اصل آفرينش «طهور»: پاك و پاك كننده است.

سنت قطعیه:
در حديث مشهور بين شيعه و سنى از پيامبر بزرگوار صلی الله علیه و آله و سلم آمده است كه «خلق اللّه الماءَ طَهُورا لا يُنَجِّسُهُ شَىٌ إلّاما غَيَّرَ لَوْنَهُ أوْ طَعْمَهُ أوْ رِيحَهُ»كه نجس شدن آب در انحصار اين گونه تغيير ـ رنگ، مزه و بو ـ است و ديگر هيچ .


[=&amp]الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏3 ؛ ص1[/]

[=&amp]1[/][=&amp]- قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ الْكُلَيْنِيُّ رَحِمَهُ اللَّهُ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏[/][=&amp] الْمَاءُ يُطَهِّرُ وَ لَا يُطَهَّرُ.[/]

[=&amp]2[/][=&amp]- مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى وَ غَيْرُهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْحُسَيْنِ اللُّؤْلُؤِيِّ بِإِسْنَادِهِ‏[/][=&amp] «1»[/][=&amp] قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏[/][=&amp] الْمَاءُ كُلُّهُ طَاهِرٌ حَتَّى يُعْلَمَ أَنَّهُ قَذِرٌ.[/]

[=&amp]3[/][=&amp]- مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَبِي دَاوُدَ الْمُنْشِدِ[/][=&amp] «2»[/][=&amp] عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ يُونُسَ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:[/][=&amp] الْمَاءُ كُلُّهُ طَاهِرٌ حَتَّى يُعْلَمَ أَنَّهُ قَذِرٌ.[/]

[=&amp]________________________________________
كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، الكافي (ط - الإسلامية)، 8جلد، دار الكتب الإسلامية - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.[/]

ترجمه حدیث اول: آب پاک میکند ولی پاک کننده ای ندارد

ترجمه حدیث دوم و سوم:همه آب ها پاک هستند مگر ناپاکی آن دانسته شود

این سه حدیث با اسناد متعدد درکتب اربعه و کتب دیگر نقل شده و اگر نگوییم متواتر است حداقل به استفاضه رسیده معنایش هم کاملا واضح است ونیازی به توضیح ندارد (اطلاق کاملا واضح است)

عقل:

بسيار روشن و عادى است كه در سرزمينى هم چون حجاز داغِ كم آب هرگز كسى در آب «كرّ» يعنى معمولاً زياد، به آن اندازه اى نجاست نمى افكند كه دگرگونش كند

آب قليل، هم در برابر كر و زياد است، و اين چه حكمى است كه در عين مورد بلوا بودنش كه شب و روز مورد نياز مكلفان است، به ويژه در جو قحطى آب حجاز و آن هم در زمان نزول وحى كه شدت قحطى آب ـ در محيط وحى ـ به مراتب از الآن بيشتر بوده، چنان حكمى اين گونه مجمل و نامفهوم يا با چنان مفهومى نارسا بيان گردد؟

در صورتى كه در اين گونه احكام حتما بايستى به وسيله ى ادله ى قطعى كه از دو نظر سند و دلالت براى همه قطعيت داشته باشد در دسترس همگان قرار گيرد.

نظرات علما:

از میان فقهای شیعه ابن ابی عقیل - عمانی - فیض کاشانی - فیض قمی - شیخ طوسی در مبسوط - محقق حلی در نافع و بنا بر برخی نقل ها شیخ مفید معتقدند که آب قلیل

بدون تغیر یافتن به نجاست متنجس نیست!

منبع: http://www.ghbook.ir/index.php?optio...=1124&lang=fa#

http://ghbook.ir/index.php?option=co...=16585&lang=fa

http://www.hawzah.net/fa/Article/Vie...8C%D8%B9%D9%87

پاورقی همین رساله http://www.olumquran.com/fa/publicat...m/resale-novin

منابع: http://www.olumquran.com/fa/publication/farsi-books/item/resale-novin و ترجمه فارسی کتاب فروع کافی انتشارات قدس جلد 1 صفحه 39 و نرم افزار جامع الاحادیث 3/5

چگونگی تطهیر تخت نجس شده

سلام
خسته نباشید
تختی ک با ادرار نجس شده را چجوری باید تطهیر کرد؟ آیا با دستمال مرطوب تمیز میشود؟
پیشاپیش مرسی ازتون

برچسب: 

فرش نجس را چگونه شستشو و تطهیر کنیم؟


فرش نجس را چگونه شستشو و تطهیر کنیم؟

یکی از سوالات رایج در مباحث قالیشویی و شستشوی فرش، تطهیر فرش و شستشوی فرش نجس است.
یکی از سوالاتی که اغلب برای افراد پیش می آید این است که آیا می توان برای آب کر از آب شهری استفاده کرد؟ در این موضوع به بررسی تطهیر فرش با آب لوله کشی یا همان آب شهری می باشد.


اطلاع از جنس فرش:

توجه: قبل از شروع، از نوع تار و پود فرش خود مطلع شوید برای این منظور برچسب پشت فرش خود را بخوانید. درصورتیکه جنس تار و پود فرش شما حساس است مانند ابریشمی، پشمی یا رنگ ده، برای شستشوی فرش حتما به شرکت های قالیشویی مراجعه و از خدمات اعلاشویی استفاده کنید، تا شستشوی فرش شما با دستگاه های مخصوص و در کارخانه قالیشویی انجام شود.


مرحله اول: برطرف کردن عین نجاست

برای شستشوی اسلامی فرش لازم است ابتدا عین نجاست را از بین ببرید،
این موضوع قبل از تطهیر فرش انجام می شود و بسیار مهم است زیرا در صورتی که عین نجاست برطرف نشود تطهیر فرش ممکن نیست.

مرحله دوم: تطهیر فرش

برای تطهیر فرش ،شما می توانید این کار را با آب کر که همان آب لوله که متصل به آب شهریست انجام دهید.
لازم به ذکر است که، در تطهیر فرش با آب لوله کشى، جدا شدن آب غساله (آبی که پس از برخورد به نجاست جدا می شود) شرط نیست، بلکه به مجرد رسیدن آب به مکان نجس، بعد از زوال عین نجاست و حرکت غساله از جاى خود به وسیله دست کشیدن بر فرش (می توانید از دستکش استفاده کنید) در هنگام جاری شدن آب، طهارت حاصل مى‏ شود.


مرحله سوم: جاری شدن آب غساله

حال اگر این آب جداشده یا همان آب غساله جای دیگری برود پاک است البته به شرطی که عین نجاست در آن نباشد (تا زمانی که رنگ و بو و مزه آن را متغیر کند).
یا اگر فرش را در حیاط شسته نمی شود و شستشوی فرش در منزل انجام می دهید، می توانید تشتی زیر فرش و موکت بگذارید که آب از زیر آن بیرون برود، به این صورت فرش پاک می شود.
در شستن با آب قلیل برخی از فقها علاوه بر فشار و یا جابه جایی غساله در فرش این نکته را تذکر می دهند که آبکشی با آب قلیل باید دو مرتبه باشد.

نکته:

1- غساله آب قلیل نجس است .

2- آب شهری یا همان آب لوله کشی، آب کر محسوب می شود. می توان نجاست را با آن تطهیر کرد.

چرم به کار رفته در اتومبیل های خارجی

سلام
موضوعی هست که مدتی ذهن من رو مشغول کرده. همونطور که همه شاهد هستیم واردات و استفاده خودروهای خارجی رواج زیادی پیدا کرده و در فضای داخلی اکثر این خوروها از قبیل روکش صندلیها و درها، روکش دنده، فرمان و ... از چرم استفاده میشه. با توجه به اینکه احتمال اینکه این چرمها از منشائی با ذبح شرعی هستند بسیار بسیار کم هست این چرم محکوم به نجاست هست. مشکل و سوال من اینجاست چرا هیچکس نه اعتراضی داره و نه پیگیری در این زمینه انجام میده؟ ساده لوحانه است اگر بگوییم چون از نحوه ذبح خبر نداریم و تحقیق نکردیم پاک هست! چطور کسی به فکرش نرسیده در این مورد پیگیری کند؟ ماشینهایی که از کشورهایی که حتی اعتقاد به خدا هم ندارند مثل ژاپن و چین و کره به تعداد بالا در حال استفاده هستند بعضا هم توسط افراد مذهبی اما هیچکس در این مورد فکری نمیکنه. من کسی هستم که صدام به جایی نمیرسه اما اگر کسی با مراجع در ارتباط هست خواهش میکنم این مطلب رو با ایشان درمیون بگذارن و خواستار موضع گیری جدی در این مورد بشن. ممنون میشم نظرا دوستان رو در این مورد بدونم.
یا علی

واسطه در نجاست

سلام .گفته مي شود که عين نجس تا سه واسطه را بيشتر نمي تواند نجس کند (عين نجس به اولي و اولي به دومي و... بدون انتقال عين نجاست) اين نظر دربين مراجع مختلف از حيث تعداد واسطه فرق مي کند يا خير . و اين که اگر فردي مثل من دچار وسواس در نجاست شده ، مي توانم به جاي سه واسطه ، به يک يا دو واسطه اکتفا کنم تا به زحمت نيفتم . چرا که واقعا دچار مشکل و سختي شده ام . زيرا مي دانم يقين فرد وسواسي جز در موارد به عينه سنديت ندارد . عرف جامعه چندان به مسائلي مانند اين اهميت نمي دهند . من بين عرف جامعه (راه اعتدال) و دقت در گزاره هاي درون توضيح المسائل مانده ام . البته در اين موارد تحقيق کردم و موارد زيادي وسواس خودم را برطرف کردم و هنوز پاره اي موارد مانده که ان شا ء الله با توضيح شما بر طرف شود.با تشکر

برچسب: 

اگر یه سگ کفش و لباس انسان رو زبون بزنه

انجمن: 

اگه یه توله سگ کفش و لباس ت رو زبون بزنه حکم چیه نجس شدیم نماز خوندخوندن با اون لباس مشکل داره غسل ..... نمیخواد؟

برچسب: