منبع

چگونگی ذکر منبع در مطالب کپی شده

سلام. من یه کانال دارم. مطالب رو از کانال‌ها و سایت‌های مختلف منتشر میکنم. برای ذکر منبع، یک صفحه اختصاصی درست کردم که تمامی منابعی که ازشون استفاده کردم رو اونجا لیست کردم و در اختیار مشتری‌هام قرار دادم.
آیا با این کار حق صاحب مطلب محفوظ هست انشاءالله ؟
یا باید منبع رو اختصاصی برای هر مطلبی که منتشر میکنم ذکر کنم ؟

برچسب: 

دنبال منبع حدیث : از آدمهــــا بُت نسازید

سلام . در ادامه روایتی از امام علی ع این متن اومده بود . میخواستم بدونم همچین روایتی داریم ؟ و یا اینکه اصلا روایتی مشابه چنین چیزی هست ؟
ممنون .

از آدمهــــا بُت نسازید...!!!



این خیانت است...



هم به خودتان ..



هم به خودشان...!



خدایـــی میشوند که خدایـــــی کردن نمیدانند...!



و شمــــا در آخر می شوید سر تا پا کافــــــرِ خدایِ خود ساختــــه!

بررسی منبع این حدیث: «ما روى عن أبي محمد الحسن بن على العسكري»

با سلام


از اساتید گرامی تقاضا دارم منبع این حدیث را برسی فرمایند




نام کتاب : كمال الدّين وتمام النّعمة نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 384

http://lib.eshia.ir/27045/1/385

( باب )* (ما روى عن أبي محمد الحسن بن على العسكري ) ** (من وقوع الغيبة بابنه القائم وأنه الثاني) ** (عشر من الائمة Smile *1 ـ حدثنا علي بن عبد الله الوراق قال : حدثنا سعد بن عبد الله ، عن أحمد ابن إسحاق بن سعد الاشعري قال : دخلت على أبي محمد الحسن بن علي وأنا أريد أن أسأله عن الخلف [ من ] بعده ، فقال لي مبتدئا : يا أحمد بن إسحاق إن الله تبارك وتعالى لم يخل الارض منذ خلق آدم ولا يخليها إلى أن تقوم الساعة من حجة لله على خلقه ، به يدفع البلاء عن أهل الارض ، وبه ينزل الغيث ، وبه يخرج بركات الارض.قال : فقلت له : يا ابن رسول الله فمن الامام والخليفة بعدك؟ فنهض مسرعا فدخل البيت ، ثم خرج وعلى عاتقه غلام كان وجهه القمر ليلة البدر من أبناء الثلاث سنين ، فقال : يا أحمد بن إسحاق لو لا كرامتك على الله عزوجل وعلى حججه ما عرضت عليك ابني هذا ، إنه سمي رسول الله وكنيه ، الذي يملأ الارض قسطا وعدلا كما ملئت جورا وظلما.يا أحمد بن إسحاق مثله في هذه الامة مثل الخضر ، ومثله مثل ذي القرنين ، والله ليغيبن غيبة لا ينجو فيها من الهلكة إلا من ثبته الله عزوجل على القول بإمامته وفقه [ فيها ] للدعاء بتعجيل فرجه.فقال أحمد بن إسحاق : فقلت له : يا مولاي فهل من علامة يطمئن إليها قلبي؟ فنطق الغلام بلسان عربي فصيح فقال : أنا بقية الله في أرضه ، والمنتقم من أعدائه ، فلا تطلب أثرا بعد عين يا أحمد بن إسحاق.فقال أحمد بن إسحاق : فخرجت مسرورا فرحا ، فلما كان من الغد عدت إليه فقلت له : يا ابن رسول الله لقد عظم سروري بما مننت [ به ] علي فما السنة الجارية فيه من الخضر وذي القرنين؟ فقال : طول الغيبة يا أحمد ، قلت : يا ابن رسول الله وإن غيبته لتطول؟ قال : إي وربي حتى يرجع عن هذا الامر أكثر القائلين به ولا يبقى إلا من أخذ الله عزوجل عهده لو لا يتنا ، وكتب في قلبه الايمان وأيده بروح منه.يا أحمد بن إسحاق : هذا أمر من أمر الله ، وسر من سر الله ، وغيب من غيب الله ، فخذ ما آتيتك واكتمه وكن من الشاكرين تكن معنا غدا في عليين.......................................

«احمد بن اسحاق می‏گوید: به خدمت امام حسن عسکری علیه السلام وارد شدم، در نظر داشتم که در مورد جانشین آن حضرت سوال کنم، امام علیه السلام خود ابتدءاً فرمود:
- «ای احمد بن اسحاق! خدای تبارک و تعالی، از روزی که حضرت آدم را آفریده، لحظه‏ای روی زمین را خالی از حجت نگذاشته، و تا روز قیام قیامت هرگز بندگان خودش را بی‏حجت نخواهد گذاشت. خداوند به برکت حجت خود بلاها را از اهل زمین دفع می‏کند و به سبب او باران را فرو می‏فرستد و به خاطر او برکات زمین را خارج می‏کند».
پرسیدم: ای فرزند پیامبر! امام و جانشین بعد از شما کیست؟
امام (علیه السلام) از جای برخاست و شتابزده وارد خانه شد و چون بازگشت کودک سه ساله‏ای بر دوش خود داشت که صورتش همچون ماه چهارده شبه می‏درخشید.
آنگاه خطاب به من فرمود:

- «یا احمد بن اسحاق لو لا کرامتک علی الله عزوجل و علی حججه ما عرضت علیک ابنی هذا. انه سمی رسول الله و کنیه، الذی یملأ الأرض قسطا و عدلا کما ملئت جورا و ظلما».
- «ای احمد بن اسحاق، اگر نبود اینکه تو در پیش خدا و حجتهای او عزیز هستی، این پسرم را بر تو عرضه نمی‏کردم. او همنام پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم و هم کنیه‏ی آن حضرت است. هم اوست که زمین را پر از عدل و داد کند، آن سان که پر از جور و ستم شده باشد».
سپس فرمود:
- «ای احمد بن اسحاق! مثل او در این امت مثل حضرت خضر (علیه السلام) و ذوالقرنین است، آنچنان از دیده‏ها غائب می‏شود که کسی در آن دوران از هلاکت رهایی نمی‏یابد، جز کسی که خداوند بر اعتقاد به امامت او ثابت و استوار نگهدارد و او را به دعا برای تعجیل فرج او موفق گرداند».
احمد بن اسحاق می‏گوید: عرض کردم: سرورم! آیا نشانه‏ی دیگری نیز هست که دلم آرام بگیرد؟ آقازاده‏ی بزرگوار با زبان روشن و فصیح فرمود:
- «انا بقیة الله فی ارضه، و المنتقم من اعدائه. فلا تطلب اثرا بعد عین، یا احمد بن اسحاق!».
- «من یکتا بازمانده از حجتهای خدا در روی زمین هستم. من دست انتقام خدا از دشمنان او هستم. ای احمد بن اسحاق! پس از رویت دیگر نشان نپرس»..............................1-

1-ام کتاب : كمال الدّين وتمام النّعمة نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 384

.
.

بررسی منبع این حدیث: «نوزادی امام حسین علیه السلام»

"ولم يرضع الحسين من فاطمة عليها السلام ولا من انثى، كان يؤتى به النبي فيضع إبهامه في فيه فيمص منها ما يكفيها اليومين والثلاث، فنبت لحم الحسين عليه السلام من لحم رسول الله ودمه(1) ولم يولد لستة أشهر إلا عيسى ابن مريم عليه السلام والحسين بن علي عليهما السلام.
منبعی که از الکافی پیدا کردم اینه:محمد بن يحيى، عن علي بن إسماعيل، عن محمد بن عمر والزيات، عن رجل من أصحابنا، عن أبي عبدالله عليه السلام
چندجا این حدیث هست!؟ و اینکه آیا مورد تاییده!؟

آیا منبع سخن «هفت روز متوالی هر روز سه مرتبه خواندن سوره طه» معتبر است؟

سلام
میخواستم بدانم آیا منبع این سخن موثق است؟

هر که می خواهد ازدواج کند هفت روز متوالی به شرط وجود زمان و مکان
مناسب هر روز سه مرتبه سوره طه بخواند
منبع : تحفة الرضویة ص155

ممنونم

برچسب: 

معرفی منابع مرجع با موضوع توحید

انجمن: 

[="Tahoma"][="#4169e1"]باسلام
لطفا فهرستی کامل از منابع مهم و مرجع با موضوع توحید معرفی بفرمایید
باتشکر
[/][/]

منبع روایت امام صادق (ع) درباره تناسب عید نوروز ایرانیان با وقایع مهم الهی؟

انجمن: 

معلی ‌بن‌ خنیس‌ می‌گوید: در نوروز بر امام‌ صادق(ع) وارد شدم، فرمود: این‌ روز را می‌ شناسی؟ عرض‌ كردم‌ قربانت‌ گردم‌ این‌ روزی‌ است‌ كه‌ عجم‌ آن‌ را بزرگ‌ می ‌شمرند و به‌ یكدیگر هدیه‌ می‌ دهند.. حضرت‌ فرمودند: قسم‌ به‌ بیت‌ عقیق‌ كه‌ در مكه‌ است، این‌ نیست‌ مگر به‌ جهت‌ امری‌ قدیم‌ كه‌ برای‌ تو تفسیر می ‌كنم... نوروز روزی‌ است‌ كه‌ خداوند از انسان ها پیمان‌ گرفت‌ كه‌ بندگی‌ او را گردن‌ گذارند و به‌ پیامبرانش‌ ایمان‌ آورند و دستورهای‌ آنان‌ را بپذیرند. آن‌ نخستین‌ روزی‌ است‌ كه‌ خورشید بتابید و بادهای‌ باردهنده‌ وزیدن‌ گرفت‌ و گیاهان‌ روییدن‌ گرفتند. آن‌ روزی‌ است‌ كه‌ فرشته‌ وحی‌ بر پیامبر(ص) نازل‌ گردید و ابراهیم‌ خلیل(ع) بتها را درهم‌ شكست. روزی‌ است‌ كه‌ امام‌ علی(ع) بت های‌ روی‌ خانه‌ كعبه‌ را به‌ زیر افكند و همچنین‌ كشتی‌ نوح‌ پس‌ از طوفان‌ بر كوه‌ جودی‌ قرار گرفت‌ و آن‌ روزی‌ است‌ كه‌ قائم‌ ما در آن‌ روز ظهور خواهد كرد.

و باز معلی ‌بن‌ خنیس‌ از قول‌ امام‌ صادق (ع) نقل‌ می ‌كند كه‌ همانا نوروز روزی‌ است‌ كه‌ پیامبر(ص) عهد و پیمان ها را برای‌ امیرالمومنین(ع) گرفت‌ و آن‌ روزی‌ است‌ كه‌ حضرت‌ بر اهل‌ نهروان‌ پیروز شد.

درخواست منبع روایت؛ حضرت علی (ع) و قضیه خلع اشعث و مظلومیت امام

انجمن: 

به نام خدای مهدی (عج)

سلام و عرض ادب و احترام

اگر ممکن است منبع این روایت را اعلام بفرمایید ....

عبرت تاریخ :
« اشعث بن قیس کندی » پس از افشای فسادش در آذربایجان با اقتدار مولا امیرمؤمنان علیه السلام برکنار و به کوفه فرخوانده شد ولی وقتی طبل جنگ نواخته شد قوم بزرگ « کنده » به دلیل رفتار تند امیرمؤمنان علیه السلام با اشعث از جنگ سرباز زدند و چون احتمال داشت در سفر جنگی یاران حضرت علیه السلام و خالی شدن کوفه کودتا کنند و نبودشان در جنگ هم خللی ایجاد می کرد حضرت شخصاً به در خانه اشعث ملعون رفت و منت استاندار اختلاس گرش را کشید ٬ اشعث هم قبول نکرد و حضرت تمام روز پرچم بخشی از سپاه را درب منزلش نصب کرد تا وی رضایت داد و ...
اوج مظلومیّت آنجاست که « جعده» دختر همین اشعث همسر فررند برومند امام شد تا قاتلش هم شود ؛ آقازاده اش محمد اشعث هم یکی از قاتلان کربلاست و ...
میبینیم امام علی (ع) اینچنینن مجبور شد اشعث را برای مصلحت نظامش در بالاترین سطح نگهدارد !

ضعف سند باعث بی اعتبار شدن محتوا در دعا نیست!!!

بسم الله الرحمن الرحیم

و صلی الله علی سیّدنا و مولانا محمد و آله الطیّبین الطاهرین


باسلام خدمت شما

بنده پاسخی در خصوص اینکه آیا ضعف سند و منبع دعا، باعث عدم اعتبارش میشود؟ از دو منبع تهیه کردم که در زیر می بینید.

سوال : دعای “صنمی قریش“ که در آن دشمنان اهل بیت لعن شده اند، تا چه حد اعتبار دارد؟ آیا علی علیه السلام این دعا را در قنوت نمازهای خود می خواند؟

پاسخ: در مورد دعای معروف به “صنمی قریش“ که گفته شده: حضرت علی (ع) آن را در قنوت نماز شب و نمازهای دیگر می خوانده است، اثری در کتب روایی معتبر شیعه دیده نمی شود.
مرحوم مجلسی نیز که در بحار، “باب القنوتات الطویله“ از کتاب الصلاه و به نقل از کتاب “البلد الامین و جنه الامان“ این روایت را نقل می کند، بدون ذکر سندی معتبر، فقط به این بسنده می کند که این روایت را ابن عباس از حضرت علی (ع) نقل می کند. و همچنین است در کتاب “الصحیفه العلویه المبارکه [ii]“ بنابراین روایت مذکور نزد شیعه فاقد شرایط اعتبار است.

لازم است به این نکته توجه داشته باشید که ضعف سند باعث بی اعتبار شدن محتوا در دعا و مسائل اخلاقی نیست.

در مسائل اخلاقی و ادعیه، در صورتی که محتوا با اصول و ارکان اسلام مخالفتی نداشته باشد قابل اعتماد و عمل می باشد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه

----------------------------------------------

سؤال سیزدهم: کتاب مشارق انوار الیقین معتبر نیست
فاضل محترم نگاشته: «حضرتعالی درباره کتاب هایی مانند مشارق انوار الیقین حافظ رجب برسی و تفسیر فرات فرموده اید: «اگر به زبان حدیث آشنا باشیم، خواهیم دید بسیاری از کتب چون مشارق أنوار الیقین تألیف الحافظ رجب برسی و تفسیر فرات کوفی، صحیح است و غلوّی در کار نمی باشد.»
نویسنده مزبور سپس در ردّ آن بحثی مفصل در بی اعتبار بودن سند خطبه «البیان» نموده و ادعا کرده بزرگان شیعه آن را جعلی می دانند و اعتراضاتی نیز درباره کتاب مشارق الانوار نموده است.

پاسخ استاد حسن رمضانی شاگردِ شاگردِ حضرت علامه حسن زاده آملی:
اگر کسی تدبّری کوتاه در عبارت حضرت علامه نماید به روشنی می یابد که این عبارت در مقام آن نیست که ادعا کند هر چه در تفسیر فرات یا مشارق الانوار آورده از جهت سندی قابل اعتماد است، بلکه در مقام آن است که مفاد کلی این کتاب ها غلوّ نیست و این که عده ای فرات کوفی و حافظ رجب برسی را غالی شمرده اند باطل است.

این سخن در حقیقت در مقابل جریانی است که این نوع احادیث را در شأن اهل بیت (ع) نمی پذیرند و مقام امام را مادون این مسائل می دانند. [3] در حالی که آشنایان با معارف الهی تفسیر صحیح این گونه روایات را فهمیده و در آن غلوی نمی یابند. پس سخن این است که مضمون کلیّ کتابهایی چون تفسیر فرات و مشارق غلوّ نبوده و سخنانی است حق؛

و اهل دانش می دانند که صحّت مضمونی ربطی به صحت سندی ندارد تا فاضل محترم خود را به زحمت انداخته و اشکالات سندی خطبه بیان را طرح نماید. علاوه بر آنکه جمعی از بزرگان شیعه چون سید حیدر آملی، حافظ رجب برسی، ملا محمد تقی مجلسی، قاضی سعید قمی، فیض کاشانی، و ... آن را تلقی به قبول نموده اند تا جایی که مجلسی اول در شرح خطبه بیان آن را بدون شائبه اسناد به آن حضرت داده و قاضی سعید شهرت آن در میان عامه و خاصه را مغنی از بحث سندی می دانسته است.

منبع: پاسخ به برخی از شبهات پیرامون مطالب حضرت علامه حسن زاده آملی

احادیثی از امام رضا علیه السلام در مورد توبه

سلام
بنده نیاز به احادیثی از امام رضا علیه السلام با ذکر منبع در مورد توبه دارم.
در پناه حق باشید ان شاءالله