رضا

توکل و رضا به قضای الهی

با سلام

فرض کنید شما تمام تلاشتون رو کردید و سعی کردید راه درست رو در پیش بگیرید، به خدا هم توکل کردید، حالا تو مسیر بر اثر یک غفلت کوچک که سهوا هم هست، شما یه جایی رو اشتباه میکنید و در نهایت نتیجه ای رو که باید و میخواستید نمیگیرید و شاید هم به کل مسیر زندگیتون با این اشتباه کوچک عوض شه(و ممکنه از بهترین زندگی به بدترین نوعش تنزل پیدا کنین). در این مورد چطور باید با مسئله برخورد کرد؟ از خدا گلایه داشته باشیم (چون توکلم به خدا بود)؟ خودمون رو سرزنش کنیم(ولی خوب ما که عالم مطلق نیستیم و انسان جایزالخطاست)؟خدا جبران میکنه؟ چطوری با خودمون کنار بیاییم؟ چطور درون خودمون توجیهش کنیم تا بی قرار و بی تاب نشیم و حسرت گذشته رو نخوریم؟ چطور همه ی این ماجراها به خودخوری و دلخوری از خدا منجر نشه؟ چطور میشه اون اشتباه کوچک رو جبران کرد؟ بعضی وقتها نتیجه به هیچ عنوان قابل مقایسه با اون اشتباه کوچک نیست؟
ممنون میشم اگه کارشناس محترم پاسخ بدن

چرا امام حسین (ع) با یزید بیعت نکرد، ولی امام رضا (ع) ولیعهدی مأمون را پذیرفت؟

انجمن: 


سلام
وقتی تاریخ اسلام را می خوانیم !
با دو مقطع متفاوت که دو جائر زمانه وستمگری و دو امام بزرگواری حضور داشتن
مواجه می شویم .
که از سوی امام حسین ع حاضر به بیعت با یزید نشد !
و خود و 72 نفر از یاران و اهل البیتش در این راه بخاطر عدم بیعت به شهادت رسیدن
ودر برهه دیگر امام رضا ع ولیعهدی ستمگر زمانه مامون را می پذیرد
حال عملکرد متفاوت از سوی دو امام در مقابل دو ستمگر را چگونه می شود توجیه کرد ؟
با تشکر

٭٭٭٭٭ دهه کرامت ٭٭٭٭٭

گرچه کمی دیر شده ولی به قول معروف : ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است .

٭٭٭٭٭٭٭٭٭

ای صاحب کرامت شکرانه ولادت
لختی نظر به ما کن با غمزه شفاعت
ما تشنگان مهرییم در ساحل محبت
چند جرعه نوش خواهیم از ساغر ولایت
روی زمین غریبیم در آسمان حبیبیم
بذل عنایتی کن ای صاحب عنایت
ما جمع شیعیانیم در غربت زمانیم
لطفی به حال ما کن ای صاحب کرامت

احادیثی از امام رضا علیه السلام در مورد توبه

سلام
بنده نیاز به احادیثی از امام رضا علیه السلام با ذکر منبع در مورد توبه دارم.
در پناه حق باشید ان شاءالله

(( مقام تسلیم ))

بسم الله الرحمن الرحیم...

سلام...

توضیح میخوام پیرامون متن زیر :


اگه کسی برسد به مقام
تسلیم دیگر هیچ پیشامدی او را نگران نمیکند....

(( در پناه خدا ))

کارشناس بحث : سمعیع

•▪•●ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ●•▪•نامه ی امام رضا علیه السلام به مــا•▪•●ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ●•▪•

بسم الله الرحمن الرحیم

نامه ی امام رضا علیه السلام به مــا



« حضرت عبد العظیم حسنی از امام رضا علیه السلام نقل کرده است که ایشان فرمودند:

ای عبد العظیم!
سلام مرا به دوستانم برسان.
و به آن ها بگو راهی برای شیطان در نفسشان نگشایند.
دوستان ما را به راستگوئی در گفتار و امانت داری امر و تشویق کن.
همچنین دوستان ما را به سکوت و ترک جدال ها و بحث های بیهوده تشویق کن. و دستور بده که نسبت به همدیگر اقبال داشته و به هم پشت نکنند.
به دیدار همدیگر بروند. قطعا رعایت این دستورات است که آن ها را به من نزدیک می گرداند.
و همچنین خود را مشغول دریدن و پاره پاره کردن همدیگر نکنند.
به جان خودم قسم خوردم که اگر کسی چنین کند و دوستی از دوستان مرا ناراحت و غضبناک کند، از خداوند می خواهم که در دنیا شدیدترین عذاب را به او برساند و در آخرت از زیان کاران باشد.
( ای عبد العظیم ) به دوستان ما این مطلب را بفهمان که خداوند نیکوکارانشان را بخشیده و از بدکارانشان می گذرد مگر کسی که نسبت به من مشرک شده و یا دوستی از دوستان مرا اذیت کند یا در دل خود از دوستان من کینه و بدی ای داشته باشد.
چنین افرادی را خداوند هرگز نمی بخشد مگر اینکه برگردد و توبه کند و اگر برنگشت و توبه نکرد روح ایمان از قلبش خارج شده و از ولایت من خارج می شود و بهره ای از ولایت من نخواهد داشت و :
پناه می برم از چنین کسی.

« رُوِیَ عَنْ عَبْدِ الْعَظِیمِ الْحَسَنِیِّ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام قَالَ یَا عَبْدَ الْعَظِیمِ أَبْلِغْ عَنِّی أَوْلِیَائِیَ السَّلَامَ وَ قُلْ لَهُمْ أَنْ لَا تَجْعَلُوا لِلشَّیْطَانِ عَلَى أَنْفُسِهِمْ سَبِیلًا وَ مُرْهُمْ بِالصِّدْقِ فِی الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ مُرْهُمْ بِالسُّکُوتِ وَ تَرْکِ الْجِدَالِ فِیمَا لَا یَعْنِیهِمْ وَ إِقْبَالِ بَعْضِهِمْ عَلَى بَعْضٍ وَ الْمُزَاوَرَةِ فَإِنَّ ذَلِکَ قُرْبَةٌ إِلَیَّ وَ لَا یَشْغَلُوا أَنْفُسَهُمْ بِتَمْزِیقِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً فَإِنِّی آلَیْتُ عَلَى نَفْسِی أَنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِکَ وَ أَسْخَطَ وَلِیّاً مِنْ أَوْلِیَائِی دَعَوْتُ اللَّهَ لِیُعَذِّبَهُ فِی الدُّنْیَا أَشَدَّ الْعَذَابِ وَ کَانَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِینَ وَ عَرِّفْهُمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ غَفَرَ لِمُحْسِنِهِمْ وَ تَجَاوَزَ عَنْ مُسِیئِهِمْ إِلَّا مَنْ أَشْرَکَ بِی أَوْ آذَى وَلِیّاً مِنْ أَوْلِیَائِی أَوْ أَضْمَرَ لَهُ سُوءاً فَإِنَّ اللَّهَ لَا یَغْفِرُ لَهُ حَتَّى یَرْجِعَ عَنْهُ فَإِنْ رَجَعَ عَنْهُ وَ إِلَّا نُزِعَ رُوحُ الْإِیمَانِ عَنْ قَلْبِهِ وَ خَرَجَ عَنْ وَلَایَتِی وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ نُصِیبٌ فِی وَلَایَتِنَا وَ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ ذَلِکَ .[۱]

[۱]. بحارالأنوار ۷۱ ۲۳۰ باب ۱۵- حقوق الإخوان و استحباب تذاک.

منبع