قدیم

آیا موجود قدیم هنوز هم باقی است؟ اثبات آن چیست؟

بسم الله الرحمن الرحیم

آیا موجود قدیم ( همان خداوند ) هنوز هم باقی است ؟ اثبات آن چیست ؟

علت بودن خداوند بر جهان ازلی

انجمن: 

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و عرض ادب .

با توجه به مباحثی که در این تایپک مطرح شد : http://www.askdin.com/showthread.php?t=62863

میخواستم بدونم در صورتی که بپذیرید جهان هستی ازلیست ، علت بودن خداوند بر جهان ازلی چگونه اثبات میشود ؟

قدیم بودن یا حدوث بودن قرآن

با سلام
چندتا سوال دارم
1- قدیم بودن و حدوث بودن قران
2- قدیم به ذات بودن
3- اینکه می گن تشبیه به ذات خدا هستند یعنی چی؟
رو بفرمایید خواهشا خیلی ساده بفرمایید از کلمات و مباحث فقهی و حوزوی سنگین استفاده نکنید.
ممنون.
می خوام بدونم

سوالاتی پیرامون برخی صفات الهی

با سلام

میخواستم بپرسم صفات واجب الوجود و ممکن الوجود بودن بودن به چه معناست و آیا اینکه این صفت همان صفت قدیم بودن خداست ؟

این مطلب که بگوییم هر ممکن الوجودی حادث است و هر واجب الوجودی قدیم صحیح است ؟

سپاس

خالق خدا خودش است. آیا این حرف پایه روایی دارد؟

انجمن: 

سلام. بعضا دیده شده که گفته میشود خالق خدا خودش است. آیا این حرف پایه روایی دارد؟

مخلوق یا تجلی؟

انجمن: 

بِاسْمِ رَبِّكَ الْعَلِیُّ اعظم یا الله
سلام.
سوالی دارم و به دنبال اون هستم این هست که عالم مخلوق است و از مرتیه فعل خداوند یا تجلی و در مرتیه ذات؟
طبق مطالعاتی که کردم گویا متکلمین بر این باورند که خدا قدیم هست . عالم حادث .یعنی در مرتیه اول ذات خدا بوده و بعد حق اراده کرده و به علت فیاض بودن فعل انجام داده و خلق صورت گرفته.
و فلاسفه میگوییند هم خدا و هم عالم قدیم هستند بطوری نمیشود خدا را بدون فیضش فرض کردن همانجور که نمیشود خورشید را بدون نورش فرض کرد.با این فرق که عالم نیازمند خدا هست
اگر گفته متکلمین درست باشد و عالم حادث باشد و در مرتیه بعد از ذات قرار گیرد.در نتیجه ما مخلوق خدا هستیم .چراکه در مرتیه فعل خدا صورت گرفته ایم . پس همانجور که جیر و اختیار در مقام فعل تعریف میشود باید سوال کرد که ایا خداوند در انجام این فعل مختار بوده یا نه؟
اختیار یعنی توانایی در انجام یا عدم انجام فعلی
از انجا که خدا جمیع الکمالات است فیاض است . بر طیق این صفت درخواست ممکن الوجود مبنی بر بوجود امدن را رد نمیکند و به او وجود میخشد. حال اگر خدا در این امر مختار باشد میتواند و باید بتواند به هیچ ممکن الوجودی وجود نیخشد.که در این صورت خداوند به ممکن الوجود بخل ورزیده چرا که او را خلق نمیکند.پس او بخیل است
از انجا که نمیتواند بخیل باشد چرا که بخل متضاد tفیض است در نتیجه نمیتواند خلقی نداشته باشد .پس او باید و باید خالق باشد و اختیاری در انجام فعل خلق ندارد .
اما اگر گفته فلاسفه رو در نظر بگیریم .که عالم و خدا هر دو قدیم هستند .باید گفت در این صورت عالم در مرتیه فعل خدا صورت نگرفته بلکه از ازل و در مرتیه ذات خدا با او بوده همانند نور خورشید با خورشید.پس در این صورت فعلی صورت نگرفته .(البته فلاسفه میگویند برخی چیزها قدیم هستن و برخی حادث)پس ان چیز که قدیم هست (جز خدا) با این که نیازمند خدا هست اما به اراده خدا متصل نیست.چرا که اراده در مرتیه فعل تعریف میشود.وجود چیزی که قدیم هست دست خدا نیست و خدا در معدوم کردن ان عاجز.همانجور که نمیشود خورشید را بدونه نورش فرض کرد خدا را هم نمیشود بدون تجلی خود فرض کرد.در نتیجه وقایع و حقایقی هستند که وجودشان تحت اختیار خداوند نیست .
از پاسخگو درخواست دارم مطلی رو یرام روشن کنه.ممنون