حضرت آدم (ع)

حضرت آدم (ع) و حقیقت اسماء الهی

با عرض سلام
منظور از حقیقت اسماء الهی که حضرت آدم علیه السلام آنها رابیان کردکه موجب شگفتی ملائک گردید چه بود؟
یعنی برای مثال این است که حقیقت ستار بودن یا غفار بودن خداوند را نشان داد؟
اگه درست متوجه شدم لطف بفرمائید چگونه؟

آیا حضرت آدم علیه السلام معصیت کرد یا نکرد ؟

انجمن: 

سلام خدا بر حضرت بقیه الله اعظم

به نام خدا

کارشناسان عزیز لطفا بیاید و راهنمایی بفرمایید و بحثی با هم داشته باشیم راجعبه اینکه حضرت آدم علیه السلام معصیت کرد در باغ یا نه.
بحث هایی که قبلا شده یا برام قانع کننده نبود یا قفل شده یا شبیه این بوده یا پراکنده بوده. واسه همین این تاپیک رو زدم چرا :
چون بعد از تحقیق و خواندن نوشته های سایت جناب آیت الله مکارم شیرازی در باره عصمت و لزوم عصمت و عصمت پیامبران ع و ماجرای حضرت آدم علیه السلام و ...من قانع نشدم و مشکلاتی در این زمینه و سوالاتی دارم.
نوشته های این سایت هم اغلب خوندم اما من رو کمتر مراجعه بدید به اونا مگر دقیقا جواب سوال من باشه. وقت رو غنیمت بشماریم.
سوال :

من می گویم حضرت آدم عليه الاف التحية والثناء معصیت کردند و گناه های بدی هم مرتکب شدند در قضیه ابلیس و باغ.

اصلا بحث تکلیف نمیدونم ارشادی و مولوی و ترک اولی و .. شما اگر واسه من گفتید که این معاصی :
دروغ بستن به خدا - سوء ظن به خدا - دوستی با دشمن خود و خدا - اطاعت از دشمن خدا ( شیطان) . ترک اولی یا مکروه هست و ثابت کردید من متواضعانه می پذیرم. من دنبال حقیقت هستم.
هرچند اگر با در نظر گرفتن مسئله عصمت و با این اعتقاد به این آیات نگاه کنید من مشکلی ندارم و راجعبه اونم بحث میکنم اما تقاضا دارم :
لطفا با این دید به این آیات نگاه کنید که پیامبران معصوم نیستند تا ببینیم خداوند به ما در این ماجرا چه می گوید.
خواهش :
لطفا بحث به حاشیه کشیده نشه فعلا بحث عمده ی من روی ماجرای حضرت ادم ع در باغ و هبوط هست.لطفا مطالبی بگید که مرتبط باشه.
لطفا کوتاه مفید مختصر ساده قابل درک و فهم.
برای شروع :
شما بفرمایی : دروغ بستن به خدا - سوء ظن به خدا - دوستی با دشمن خود و خدا - اطاعت از دشمن خدا ( شیطان) , این کارهایی که حضرت آدم مرتکب شد اسمش چی هست ؟ این ها حلال هست ؟ یا مکروه هست ؟ یا ترک اولی است ؟ یا حرام هست؟
با سپاس


کارشناس بحث : کریم

واژه ترک اولی ( حقیقت یا غیر از حقیقت )


سوال:

آیا واژه ترک اولی که به پیغمبران نسبت میدهند درست است!؟

یا صرفا زمانی که علمای گذشته نمی توانستند به بعضی از شبهات پاسخ دهند از این واژه استفاده کردند!؟

پاسخ من:

هیچ یک از پیغمبران کاری انجام ندادند که به عنوان ترک اولی حساب شود.
بلکه عملشان درست ترین عمل بود.و اگر آن عمل را که دیگران به عنوان ترک اولی می نامند انجام نمیشد آنوقت مرتکب گناه میشدند.

زیرا عمل پیغمبران از دو حالت خارج نیست:

یا حلال است یا حرام



سوالاتی درباره حضرت آدم(ع)

با سلام

آیات صفحات ابتدایی سوره اعراف که داستان حضرت آدم (ع) در آن روایت شده رو میشه کامل ترین آیات درباره داستان حضرت آدم(ع) دونست که روایت آدم ابوالبشر (ع) رو با جزییات نسبتا زیادی بیان کرده. اما با این وجود باز هم شبهاتی در این داستان وجود داره که شاید پاسخ دادن بهشون تفکر عمیقی نیاز داشته باشه.

برای مثال در آیه 13 و 14 شیطان با لحنی آمرانه از خدا جاودانگی تا قیامت رو طلب میکنه و خداوند هم بی چون و چرا این خواسته ابلیس رو براورده می کنه. دلیل این کار چی بود؟ یعنی چرا با اینکه شیطان حتی حاضر نشد کلمه "رب" یا هر کلمه ی دیگری رو به کار ببره و اینکه همونز نیتش رو برای بقیه آشکار نکرده بود خدا بدون چون و چرا خواسته ش رو قبول کرد؟

فکر میکنم فعلا تا همینجا کافی باشه.
ان شاء الله سوال بعدی رو بعد از اتمام بحث درباره این سوال مطرح میکنم.

با تشکر

بررسی اعتبار و صحت و اسناد سه نقل تاریخی از بحار الانوار در مورد سرزمین کربلا

سلام و عرض ادب و احترام

سه نقل تاریخی در کتاب بحار الانوار علامه مجلسی هست میخواستم صحت و اعتبار و اسناد این سه نقل رو مورد بررسی قرار بدین با تشکر ...

* تقریبا هر سه نقل شبیه هم هستند.

نقل اول ) در بحار الانوار ، ج 44 ، ص 242 ، آمده که حضرت آدم ابوالبشر علیه السلام در سرزمین کربلا زمین خورد و پای او مجروح گردید و خون از پایش جاری شد . آنگاه حضرت آدم (ع) به خدای متعال عرضه میدارد : پروردگارا خطایی از من سر زده که مرا عقاب نموده ای ؟ خداوند به او میفرماید : ای آدم گناه تازه ای نکرده ای لکن در این سرزمین فرزند تو حسین علیه السلام از روی ظلم کشته خواهد شد پس خون تو به جهت موافقت با خون حسین علیه السلام جاری شد و ... .

نقل دوم ) در کتاب بحار الانوار ، ج 44 ، ص 243 ، نیز روایت شده است که حضرت ابراهیم خلیل علیه السلام در حالی که سوار بر اسب بود از زمین کربلا می گذشت ، پس اسب او لغزید و ابراهیم افتاد و سرش شکست و خون آن جاری شد . حضرت ابراهیم علیه السلام عرضه داشت :پروردگارا خطایی از من سر زده که اینچنین مرا عقاب نموده ای ؟ خداوند به او میفرماید : گناهی نکرده ای ، لکن در اینجا سبط خاتم الانبیاء فرزند خاتم الاوصیاء کشته میشود . پس خون تو به خاطر موافقت با خون او جاری شد ... .

نقل سوم ) درست مانند دو نقل قبلی ! حضرت موسی کلیم علیه السلام بهمراه یوشع بن نون از سرزمین کربلا عبور میکرد که بند نعلین آن جناب گسست و خار داخل آن شد و پای مبارک آن حضرت زخم و خون از آن جاری شد و ... «ادامه همانند دو نقل قبل» ( بحار الانوار ، ج 44 ، ص 244 )

:Gol::Rose::Gol:

هدف خدا از خلقت حضرت آدم چه بوده است؟

انجمن: 

با نام و یاد خدا

سلام و درود
یکی از دوستان سوالی ازم پرسید،که نتوانستم جوابشو بدم از این قرار که:

خدا چرا حضرت آدم رو آفرید؟
خب میدونست که نافرمانی میکند و از بهشت خارج میشه!!
و اینکه چرا بعد از اخراج آن از بهشت،این امکان را بهش داد که زاد و ولد و تولید مثل کند؟هد
ف چیست؟

با تشکر از شما
یا علی:Gol:


آفرینش حضرت آدم (ع)

با سلام

در قرآن 17 بار سخن از حضرت آدم ـ علیه السلام ـ به میان آمده.[1]
در این جا به بخشی از زندگی ایشان كه در قرآن آمده با توجه به روایات و گفتار مفسران، اشاره می‌كنیم:
خبر از آفرینش خلیفه خدا به فرشتگان
خداوند اراده كرد تا در زمین خلیفه و نماینده‌ای كه حاكم زمین باشد قرار دهد، چرا كه خداوند همه چیز را برای انسان آفریده است.[2]
موقعیت و لیاقت انسان را به گونه‌ای قرار داده تا بتواند به عنوان نماینده خدا در زمین باشد.
خداوند قبل از آن كه آدم ـ علیه السلام ـ پدر انسانها را به عنوان نماینده خود در زمین بیافریند، این موضوع بسیار مهم را به فرشتگان خبر داد.
فرشتگان با شنیدن این خبر سؤالی نمودند كه ظاهری اعتراض گونه داشت و عرض كردند:
«پروردگارا!‌ آیا كسی را در زمین قرار می‌دهی كه:
1. فساد به راه می‌اندازد؛
2. و خونریزی می‌كند؛
این ما هستیم كه تسبیح و حمد تو را به جا می‌آوریم، بنابراین چرا این مقام را به انسان گنهكار می‌دهی نه به ما كه پاك و معصوم هستیم؟»
خداوند در پاسخ آنها فرمود: «من حقایقی را می‌دانم كه شما نمی‌دانید».[3]
خداوند همه حقایق، اسرار و نامهای همه چیز (و استعدادها و زمینه‌های رشد و تكامل در همه ابعاد) را به آدم ـ علیه السلام ـ آموخت.
و آدم ـ علیه السلام ـ همه آنها را شناخت.
آن گاه خداوند آن حقایق و اسرار را به فرشتگان عرضه كرد و در معرض نمایش آنها قرار داد و به آنها فرمود: «اگر راست می‌گویید كه لیاقت نمایندگی خدا را دارید نام اینها را به من خبر دهید، و استعداد و شایستگی خود را برای نمایندگی خدا در زمین، نشان دهید.»
فرشتگان (دریافتند كه لیاقت و شایستگی، تنها با عبادت و تسبیح و حمد به دست نمی‌آید، بلكه علم و آگاهی پایه اصلی لیاقت است از این رو) با عذرخواهی به خدا عرض كردند: «خدایا! تو پاك و منزّه هستی، ما چیزی جز آن چه تو به ما آموخته‌ای نمی‌دانیم، تو دانا و حكیم می‌باشی».[4]

به این ترتیب فرشتگان كه به لیاقت و برتری آدم ـ علیه السلام ـ نسبت به خود پی‌برده و پاسخ سؤال خود را قانع كننده یافتند، به عذرخواهی پرداخته، و دریافتند كه خداوند می‌خواهد انسانی به نام آدم ـ علیه السلام ـ بیافریند كه سمبل رشد و تكامل، و گل سرسبد موجودات است، و ساختار وجودی او به گونه‌ای آفریده شده كه لایق مقام نمایندگی خدا است.
آفرینش آدم، و نگاه او به نورهای اشرف مخلوقات
آدم از دو بعد تشكیل شده، جسم و روح. خداوند نخست جسم او را آفرید، سپس روح منسوب خود را در او دمید،‌و به صورت كامل او را زنده ساخت.
از آیات مختلف قرآن و تعبیرات گوناگونی كه درباره چگونگی آفرینش انسان آمده به خوبی استفاده می‌شود كه انسان در آغاز، خاك بوده است،[5] سپس با آب آمیخته شده است و به صورت گِل درآمده است،[6] و بعد به گل بدبو (لجن) تبدیل شده،[7] سپس حالت چسبندگی پیدا كرده،[8] سپس به حالت خشكیده درآمده و هم چون سفال گردیده است.[9]

فاصله زمانی این مراحل كه چند سال طول كشیده، روشن نیست.
ادامه دارد....!!