حجت

آیا به یقین نرسیدن حجت آور است؟

انجمن: 

سلام

ایا اگر در مسایلی از دین انسان به یقین نرسد به معنی ان است که حجت بر او تمام نشده است ؟

باتشکر

تفاوت پیامبران تبلیغی و امام

انجمن: 

با عرض سلام و احترام

سوالی در زمینه مقام مهم امامت داشتم که خدمت اساتید محترم مطرح می کنم و اگر مطلب مهم دیگری هم در این باب صلاح دانستند ممنون می شوم که مطرح بفرمایند.

همان طور که قبلا در این آدرس http://www.askdin.com/showthread.php?p=998427#post998427 مشخص شد در تاریخ قبل از رسول الله (ص) هم کسانی بوده اند که دارای مقام امامت بودند اما پیامبر نبودند مانند ذوالقرنین و آصف بن برخیاء.
از طرفی می دانیم که در گذشته پیامبرانی بوده اند که صرفا وظیفه تبلیغ داشته اند و تشریع نکرده اند. تفاوت اینگونه پیامبران با یک امام در چیست. در واقع اینکه ذوالقرنین یا آصف بن برخیا یا خضر پیامبر تبلیغی باشند یا صرفا یک امام دقیقا در چیست و چه فرقی به حال جامعه یا خودشان دارد ؟

با تشکر فراوان

«اشهد أن علیا ولی الله» در نماز

انجمن: 

سلام
چرا ما در نماز شهادت به حجت بودن ایشان نمیدهیم؟
آیا نماز در طول زمان تغییر یافته؟
با ذکر دلیل و منبع معتبر پاسخ دهید.

حضور پیدا کردن یک حجت بعد از ظهور امام زمان (عج)

در زمان حکومت امام زمان (عج) اگر از ديگر ائمه کسي آيد حکم چه کسی نافذ است آيا مثلا مولا علي يا مولا حسين ع بیايد حکم امام زمان نافذ است يا امام حسين ع البته اين سوال فرضي است ؟؟؟؟؟

آيا دعاهاي ما با علائم آخرالزمان و فرج حضرت تناقض ندارد؟

بسم الله و بالله
و علي ملت رسول الله
بنام نامي
علي ولي الله

سلام و ادب و احترام
در مورد اتفاقات و حالات آخرالزمان مسائل و علائم و نشانه هايي گفته شده مثلا حوادث و جنگها زياد ميشه گناه و منكر زياد ميشه و...
اما چرا ما خيلي وقتا هنگام دعا مثلا ميگيم خدايا جنگ و ظلم رو ريشه كن كن مريضهارو شفا بده و...
آيا اين دعاها به نوعي بر خلاف رخدادها و ظهور حضرت نيست؟
بنظرم اين 2 مورد باهم تناقض دارن ندارن؟!
سپاس

ياعلي مدد
اللهم عجل لوليك الفرج

اعراب جاهلی و بی خدایان عصر ما

انجمن: 

سلام و عرض ادب خدمت کارشناسان بزرگوار.
یه سوالی داشتم از خدمتتون اونم اینه که...
زمانی که پیامبر اسلام به بعثت رسیدن عربها تا مدت ها نتونستن کنار بیان واسلام رو قبول کنن.
یه عده بعداز مدتی پذیرفتن ویه عده اما نپذیرفتن وبا بت پرستی از دنیا رفتن.
اون کسایی که نپذیرفتن دلیلشون این بوده که خب خدایی که ما میپرستیم برتره وخدای محمد ص رو قبول نداریم.وخب عرب جاهل بوده ودرک بالایی هم نداشته.
میخواستم بدونم اون اعرابی که اونجا خدارو قبول نکردن با افرادی که الآن خدارو با وجود پیشرفت علم قبول ندارن یکسان هستند یعنی خداوند این دو گروه رو به یه اندازه مجازات میکنه؟

ممنون از الطاف کارشناسان ومسئولین اسک دین:Gol:

لطفاً امام زمان (عج) را اثبات کنید!!

بسم الله الرحمن الرحیم.
سلام.
میخواهم یک نفر بیاید و امام زمان عج الله که همه مان منتظر هستیم را اثبات کند.

علمای ما هم بر اساس حدیثی اگر ادعا کنند وی را دیده اند کذاب شناخته می شوند.
علمای ما هم که وقتی از دنیا میروند مردم همه میگویند ایشان با امام زمان رابطه داشت..بعضی ها هم حتی داستان های واقعی از وی نقل میکنند!!!

یه سری افراد هم سعی دارند که با قران استناد کنند.اما هرگز نتوانستند!!! چراکه قران دلیل نازل شدنش فراخواندن به سوی خدا بود و هست و خواهد بود.و همه کتاب های الهی از جمله انجیل و تورات و قران یک چیز را بیان میکنند و دلیل آوردن کتاب های متعدد تحریف در ان بود.اما قران دیگر تحریف نشد و پیامبری با رسالت رسول خدا ص خاتمه پیدا کرد.

نمیخواهم امام زمان را رد کنم و نمی خواهم هم به سادگی سادگان قبولش کنم.چون باید بترسید از روزی که از شما سوال میکنند و چیزهایی که به مردم خوراندید.چیز هایی که خداوند انرا بیان نکرده است.
هنوز یهودی ها به انجیل ایمان نمی اورند چون منتظر منجی ای هستند که در تورات امده و فکر میکنند منجیشان هنوز نیامده.در حالی که حضرت عیسی امده همانطور که در کتابشان نقل شده.
و انجیلی ها به قران ایمان نمی اورند و منتظرند که منجیشان بیاید همانطور که در کتابشان احمد امده و خبر از امدنش داده.
پیامبر امد و رفت و انها به وی ایمان نیاوردند.و نمی اورند و منتظرش هستند.آنها منتظر عیسی هستند؟در حالی که محمد ص امد و رفت...
ولی من و شما چه؟
منتظر چه کسی هستیم؟

يا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً إِنِّي بِما تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ (023 | مؤمنون - 51)اى پيامبران! از غذاهاى پاكيزه بخوريد،و عمل صالح انجام دهيد، كه من به آنچه انجام مى دهيد دانا هستم.

وَ إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاتَّقُونِ (023 | مؤمنون - 52)و اين است امّت شما كه همگى امّت واحدى هستيد; و من پروردگارشما هستم; پس،از (مخالفت فرمان) من بپرهيزيد!

فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُمْ بَيْنَهُمْ زُبُراً كُلُّ حِزْبٍ بِما لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ (023 | مؤمنون - 53)(گروهى از پيروان ناآگاه پيامبران) كار خود را در ميان خويش به پراكندگى كشاندند، و هر گروهى به راهى رفتند; هر گروه به آنچه نزد خود دارند شادمانند!

فَذَرْهُمْ فِي غَمْرَتِهِمْ حَتّى حِينٍ (023 | مؤمنون - 54)آنها را در جهل و غفلتشان رها كن تا زمانى (كه مرگشان فرا رسد يا گرفتار عذاب الهى شوند).

أَ يَحْسَبُونَ أَنَّما نُمِدُّهُمْ بِهِ مِنْ مالٍ وَ بَنِينَ (023 | مؤمنون - 55)آيا گمان مى كنند اموال و فرزندانى كه به آنان مى بخشيم،

نُسارِعُ لَهُمْ فِي الْخَيْراتِ بَلْ لا يَشْعُرُونَ (023 | مؤمنون - 56)براى اين است كه درهاى خيرات را با سرعت به روى آنها بگشاييم؟! (چنين نيست) بلكه آنها نمى فهمند (كه اين وسيله امتحانشان است).

إِنَّ الَّذِينَ هُمْ مِنْ خَشْيَةِ رَبِّهِمْ مُشْفِقُونَ (023 | مؤمنون - 57)به يقين كسانى كه از خوف پروردگارشان بيمناكند،

وَ الَّذِينَ هُمْ بِآياتِ رَبِّهِمْ يُؤْمِنُونَ (023 | مؤمنون - 58)و آنان كه به آيات پروردگارشان ايمان مى آورند،

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
وَ الَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فِيها مِنْ رُوحِنا وَ جَعَلْناها وَ ابْنَها آيَةً لِلْعالَمِينَ (021 | انبياء - 91)و (به ياد آور) زنى را كه دامان خود را پاك نگه داشت; و ما از روح خود در او دميديم;و او و پسرش [= مسيح ]را نشانه (و معجزه) بزرگى براى جهانيان قرار داديم.
إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ (021 | انبياء - 92)اين است امّت شما كه همگى امّت واحدى بودند (و پيرو يك هدف); و من پروردگار شما هستم; پس مرا پرستش كنيد.
وَ تَقَطَّعُوا أَمْرَهُمْ بَيْنَهُمْ كُلٌّ إِلَيْنا راجِعُونَ (021 | انبياء - 93)و (گروهى از پيروان ناآگاه آنها) كار خود را به تفرقه در ميان خود كشاندند; (سرانجام) همگى به سوى ما باز مى گردند (و جزاى كار خويش را مى بينند).
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

إِنَّ الَّذينَ فَرَّقُوا دينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعاً لَسْتَ مِنْهُمْ في شَيْءٍ إِنَّما أَمْرُهُمْ إِلَى اللهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِما كانُوا يَفْعَلُونَ (006 | انعام - 159)كسانى كه در آيين خود تفرقه ايجاد كردند،و به دسته هاى گوناگون (و مذاهب مختلف) تقسيم شدند، تو هيچ گونه رابطه اى با آنها ندارى. سر و كار آنها تنها با خداست; سپس خدا آنها را از آنچه انجام مى دادند، با خبر مى كند.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللهِ الَّتِي فَطَرَ النّاسَ عَلَيْها لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللهِ ذالِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النّاسِ لايَعْلَمُونَ (030 | روم - 30)پس روى خود را متوجه آيين خالص پروردگار كن. اين سرشت الهى است كه خداوند، انسانها را بر آن آفريده; دگرگونى در آفرينش الهى نيست; اين است آيين استوار; ولى اكثر مردم نمى دانند.

مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَ اتَّقُوهُ وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ لاتَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ (030 | روم - 31)(رو به سوى فطرت الهى آوريد) در حالى كه (توبه كنان) به سوى او باز مى گرديد و از (مخالفت فرمان) او بپرهيزيد، نماز را برپا داريد و از مشركان نباشيد،

مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعاً كُلُّ حِزْبٍ بِما لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ (030 | روم - 32)از كسانى كه در دين خود تفرقه ايجاد كردند و به دسته ها و گروهها تقسيم شدند; و (عجب اين كه) هر گروهى به آنچه نزد آنهاست دل خوشند!

وَ إِذا مَسَّ النّاسَ ضُرٌّ دَعَوْا رَبَّهُمْ مُنِيبِينَ إِلَيْهِ ثُمَّ إِذا أَذاقَهُمْ مِنْهُ رَحْمَةً إِذا فَرِيقٌ مِنْهُمْ بِرَبِّهِمْ يُشْرِكُونَ (030 | روم - 33)هنگامى كه رنج و زيانى به مردم برسد، پروردگار خود را مى خوانند در حالى كه (توبه كنان) به سوى او باز مى گردند; امّا همين كه خداوند رحمتى از جانب خويش به آنان بچشاند (و ناراحتى آنان برطرف شود)، در آن هنگام گروهى از آنان براى پروردگارشان همتا قائل مى شوند.

لِيَكْفُرُوا بِما آتَيْناهُمْ فَتَمَتَّعُوا فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ (030 | روم - 34)(بگذار) تا نعمتهايى را كه ما به آنها داده ايم كفران كنند! و (به آنها بگو: هر چه مى توانيد) بهره گيريد; امّا بزودى (نتيجه اعمالتان را) خواهيد دانست.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصّى بِهِ نُوحاً وَ الَّذِي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهِيمَ وَ مُوسى وَ عِيسى أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَ لاتَتَفَرَّقُوا فِيهِ كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ ما تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ اللهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ يُنِيبُ (042 | شوري - 13)آيينى را براى شما مقرر نمود كه به نوح توصيه كرده بود; و آنچه را بر تو وحى فرستاديم و به ابراهيم و موسى و عيسى سفارش كرديم اين بود كه: همان دين (خالص) را برپا داريد و در آن تفرقه ايجاد نكنيد. و آنچه مشركان را به آن دعوت مى كنيد [= توحيد ]بر آنها گران است. خداوند هر كس را بخواهد برمى گزيند، و كسى را كه توبه كند به سوى هدايت مى نمايد.

یا علی.