امامت

سوال یک دختربچه 9 ساله شیعه از مدیر خود؛ چرا الان مبصر نداریم؟

سلام روزتون بخیر

یه سوال داشتم مبشه لطف کنید یه متن هست تو گروه فرستادن بخونیدش:

سوال یک دختربچه 9ساله شیعه ازمدیر خود که باعث شد تمام کارشناسان شبکه های وهابی جوابی بجز سکوت برایش نیافتند:

ما درکلاس 24نفر هستیم، معلم ما وقتی میخواد از کلاس بیرون بره به من میگه : خانم محمدی ، شما مبصر باش تا نظم کلاس بهم نریزه . . . وبه بچه ها میگه: بچه ها ، گوش به حرف مبصر کنید ، تا برگردم . شما میگید پیامبر(ص) از دنیا رفت وکسی را به جانشینی خودش انتخاب نکرد ، آیا پیامبر(ص) ، به اندازه معلم ما ، بلد نبود یک مبصر و یک جانشین بعد از خودش تعیین کند که نظم جامعه . . . اسلامی به هم نریزد ؟! جواب مدیر اهل سنت به دانش آموز شیعه: برو فردا با ولی ات بیا کارش دارم ، دانش آموز رفت وفرداش با دوستش اومد. مدیرگفت: پس چرا ولیتو نیاووردی ، مگه نگفتم ولیتو بیار ؟ دانش آموز گفت: این ولیه منه دیگه . مدیر عصبانی شدوگفت: منظور من از ولی سرپرسته ، پدرته ، رفتی دوستتو آوردی؟ دانش آموز گفت: نشد دیگه اینجا میگی ولی یعنی سرپرست ، پس چطور وقتی پیامبر میگه این علی ولی شماست میگید معنی ولی میشه دوست .

یکی‌ازدوستام‌ایناتویه‌گروه‌ گذاشته یک فردی به این مطلب اشکال وارد کرده :
پس چرا الان مبصر نداریم؟ فقط نگو مبصر غایبه که مبصر غایب هیچوقت نمیتونه نظم کلاس و حفظ کنه...

جواب این دوستمون که گفتن مبصر غایب نمیتونه نظم کلاس رو حفظ کنه چیه؟
 

معنای تسلط امام بر جهان خلقت

در تشیع، ما معتقدیم امام بر کون و مکان به اذن الله مسلط است. و البته که ما نه امام را میپرستیم و نه استقلالی برای او در این تسلط قائلیم.

سوالی دارم که با یک مثال بیان میکنم:
فرض کنید خداوند تقدیر فرموده است که رزق ایرانیان امروز یک میلیارد تومان باشد. حال دو حالت متصور است:
1- این یک میلیارد تومان را به امام میدهد میفرماید بر اساس تشخیص و صلاح دید خودت بین ایرانیان تقسیم کن. لازم به ذکر نیست که بگوییم تقسیم امام کاملا مورد تایید خداوند هم هست چرا که خداوند عزیز است.
2- خداوند رزق هر فرد را دقیق معین میکند ولی از مجرا و کانال امام تقدیر هر فرد را تکوینا تحقق میبخشد.
(آیا حالت سومی میشود تصور کرد؟)

سوال: اینکه میگوییم امام مسلط به کون و مکان است کدامیک از دو حالت بالا است؟

آیا مقام امامت از مقام نبوت بالاتر است؟

با عرض سلام من به عنوان شخصی که در مورد مسئله امامت الهی مورد نظر شیعه نه به عنوان یک شیعه بلکه به عنوان یک بی طرف تحقیقات زیادی کرده ام و متاسفانه بر خلاف میل خودم تناقضات بزرگ و آشکاری در مورد این مسئله پیدا کرده ام میخواهم با کارشناسان محترم سایت در این مورد تحدی بنمایم و دیگران در این مورد قضاوت نمایند امیدوارم کارشناسان محترم این شجاعت را داشته باشند و این موضوع مورد پذیرش قرار بگیردhappy
اولین سوالی که مطرح میکنم این است از دید شیعه مقام امامت از مقام نبوت بالاتر است لطفا این موضوع را از قرآن کریم و احادیث صحیح اثبات فرمایید؟ بقیه سوالات را بعد از جواب به این سوال میپرسم. با تشکر

واسطه ی فیض بودن امام

با عرض سلام و احترام

لطفا در مورد چگونگی و چرایی واسطه فیض بودن امام (علیه السلام) توضیح بفرمایید.

با تشکر فراوان

تفاوت پیامبران تبلیغی و امام

انجمن: 

با عرض سلام و احترام

سوالی در زمینه مقام مهم امامت داشتم که خدمت اساتید محترم مطرح می کنم و اگر مطلب مهم دیگری هم در این باب صلاح دانستند ممنون می شوم که مطرح بفرمایند.

همان طور که قبلا در این آدرس http://www.askdin.com/showthread.php?p=998427#post998427 مشخص شد در تاریخ قبل از رسول الله (ص) هم کسانی بوده اند که دارای مقام امامت بودند اما پیامبر نبودند مانند ذوالقرنین و آصف بن برخیاء.
از طرفی می دانیم که در گذشته پیامبرانی بوده اند که صرفا وظیفه تبلیغ داشته اند و تشریع نکرده اند. تفاوت اینگونه پیامبران با یک امام در چیست. در واقع اینکه ذوالقرنین یا آصف بن برخیا یا خضر پیامبر تبلیغی باشند یا صرفا یک امام دقیقا در چیست و چه فرقی به حال جامعه یا خودشان دارد ؟

با تشکر فراوان

امامت ذوالقرنین بدون مقام پیامبری

انجمن: 

به نام خدا

با عرض سلام و ادب

یک سری احادیث در اصول کافی وجود دارد که نشان می دهد ذوالقرنین امام بوده است بدون مقام پیامبری. اکثر این احادیث را علامه مجلسی (ره) صحیح السند دانسته است. به دلیل اهمیت و رمزآلود بودن مقام والای امامت خواستم این احادیث را با شما در میان بگذارم تا در این مورد بحث شود و بیشتر روشن شویم.

کتاب اصول کافی جلد دوم باب " در اينكه ائمه بكدام دسته از گذشتگان ميمانند و كراهت قول بنبوت ايشان "
http://ketaab.iec-md.org/osool_kaafi/osool_kaafi_jeld_2_002.html

1- حـمـران بـن اعـيـن گـويد: بامام باقر عليه السّلام عرضكردم : علماء (امامان ) چه موقعيتى دارنـد؟ فـرمـود: مـانـنـد ذوالقـرونـين و همدم سليمان (آصف بن برخيا) و همدم موسى عليهم السلام (يوشع بن نون يا جناتب خضر) ميباشند.

2- بـريـدن بـن مـعـاويـة گـويـد: از امـام بـاقر و امام صادق عليه السّلام پرسيدم كه مقام و منزلت شما چيست ؟ و بكدام كس از گذشتگان ميمانيد؟ فرمود: مانند همدم موسى (جناب خضر يا يوشع ) و ذوالقرنينكه هر دو عالم بودند ولى پيغمبر نبودند.

3- حـارث بـن مـغـيـره گـويـد امـام بـاقـر عليه السّلام فرمود: على عليه السّلام محدث بود، عـرضـكـردم : مـيـفـرمـائيـد پـيـغـمـبـر بـود؟ (چـون او ايـن سوال در بين سخن آنحضرت بود، براى جواب نفى ) امام عليه السّلام دست خود را اينچنين (بـبالا) حركت داد. سپس فرمود: بلكه مانند همدم سليمان يا همدم موسى يا مانند ذوالقرنين بـود، مگر بشما خبر نرسيده است كه خود على فرمود: در ميان شما هم مانند ذوالقرنين هست (و او خود على عليه السّلام است ).

با تشکر فراوان

معرفی کتاب درباره معجزات حضرت ولیعصر (عج)

ضمن عرض سلام و ادب و احترام

از کارشناس محترم درخواست دارم کتاب هایی درباره معجزات امام عصر (عج) معرفی نمایند

من خودم کتاب "معحزات امام مهدی" نوشته علامه سید هاشم بحرانی را دیده ام .

با تشکر از کارشناس محترم

علم و عصمت امام زمان (عج)

انجمن: 

سلام .
احتمالا در جریان هستید که امام زمان در 5 سالگی و در برخی جاها گفته شده در 3 سالگی به مقام امامت ( مقامی بالاتر از نبوت ) رسیدند .

همچنین کارشناس محترم در این تاپیک:

ایرادی در صحیفه سجادیه

گفته اند:
[h=2][/h]

مدبر;979614 نوشت:

عصمت در ائمه علیهم السلام، امری جبری برای ایشان نیست ، معصوم با ارداه و خواست خودش به مقامات عالیه رسیده است
و البته با عنایت و توجه ویژه از طرف پروردگار ، اگر غیر از باشد، الگو بودن انبیاء و ائمه علیهم السلام معنی نداشت
و اگر عصمت جبری بود ارزشی نداشت و هر کسی دیگر هم میتواند به خواست جبری خداوند معصوم شود.

[h=2]یعنی اینکه معصوم با اراده و میل خودش به این مقام رسیده ؛
و هم چنین فرمودید که اگر عصمت جبری بود دیگر ارزش نداشت[/h]
در صورت امکان توضیح بدید که :

1- امام زمان برای رسیدن به این مقام چه مجاهدتهایی رو انجام دادند تا لایق این مقام شدند .

2- ایشان مردم رو چجوری راهنمایی میکردند ؛ مثلا اگر یکی میومد و در مورد شکیات نماز سوال میپرسید یا سوالی در ارتباط با برهان شر داشت یا با شبهه دیگری روبرو میشد ... ایشون بهشون چگونه جواب میدادند ....

متشکرم .


دلایل باطل بودن فرقه اسماعیلیه

بسمه تعالی باسلام لطفا دلایل باطل بودن فرقه اسماعیلیه رابفرمایید

شبهاتی در آیه ولایت

انجمن: 

سلام
طبق آیه ولایت"انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنو....."
۱-چرا وقتی که انگشتر امام علی )ع( نمیتونیم جز موارد زکات حساب کنیم ولی درآیه با لفظ زکات اومده؟
۲-در آیه از لفظ یوتون استفاده شده که مغهوم استمرار رو میرسونه آیا امام موارد دیگری را هم داشته اند که در نماز زکات بدن؟
۳-چرا وقتی فقط منظور امام علی)ع( هست از لفظ جمع استفاده میشه ؟آیا برای احترام؟اگه اینطوره بازم توی قرآن داریم که اینطور جمع بسته باشه؟