ولایت تکوینی و تشریعی

معنای تسلط امام بر جهان خلقت

در تشیع، ما معتقدیم امام بر کون و مکان به اذن الله مسلط است. و البته که ما نه امام را میپرستیم و نه استقلالی برای او در این تسلط قائلیم.

سوالی دارم که با یک مثال بیان میکنم:
فرض کنید خداوند تقدیر فرموده است که رزق ایرانیان امروز یک میلیارد تومان باشد. حال دو حالت متصور است:
1- این یک میلیارد تومان را به امام میدهد میفرماید بر اساس تشخیص و صلاح دید خودت بین ایرانیان تقسیم کن. لازم به ذکر نیست که بگوییم تقسیم امام کاملا مورد تایید خداوند هم هست چرا که خداوند عزیز است.
2- خداوند رزق هر فرد را دقیق معین میکند ولی از مجرا و کانال امام تقدیر هر فرد را تکوینا تحقق میبخشد.
(آیا حالت سومی میشود تصور کرد؟)

سوال: اینکه میگوییم امام مسلط به کون و مکان است کدامیک از دو حالت بالا است؟

تفاوت پیامبران تبلیغی و امام

انجمن: 

با عرض سلام و احترام

سوالی در زمینه مقام مهم امامت داشتم که خدمت اساتید محترم مطرح می کنم و اگر مطلب مهم دیگری هم در این باب صلاح دانستند ممنون می شوم که مطرح بفرمایند.

همان طور که قبلا در این آدرس http://www.askdin.com/showthread.php?p=998427#post998427 مشخص شد در تاریخ قبل از رسول الله (ص) هم کسانی بوده اند که دارای مقام امامت بودند اما پیامبر نبودند مانند ذوالقرنین و آصف بن برخیاء.
از طرفی می دانیم که در گذشته پیامبرانی بوده اند که صرفا وظیفه تبلیغ داشته اند و تشریع نکرده اند. تفاوت اینگونه پیامبران با یک امام در چیست. در واقع اینکه ذوالقرنین یا آصف بن برخیا یا خضر پیامبر تبلیغی باشند یا صرفا یک امام دقیقا در چیست و چه فرقی به حال جامعه یا خودشان دارد ؟

با تشکر فراوان