جمع بندی سوال یک دختربچه 9 ساله شیعه از مدیر خود؛ چرا الان مبصر نداریم؟

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
سوال یک دختربچه 9 ساله شیعه از مدیر خود؛ چرا الان مبصر نداریم؟
سلام روزتون بخیر یه سوال داشتم مبشه لطف کنید یه متن هست تو گروه فرستادن بخونیدش: سوال یک دختربچه 9ساله شیعه ازمدیر خود که باعث شد تمام کارشناسان شبکه های وهابی جوابی بجز سکوت برایش نیافتند: ما درکلاس 24نفر هستیم، معلم ما وقتی میخواد از کلاس بیرون بره به من میگه : خانم محمدی ، شما مبصر باش تا نظم کلاس بهم نریزه . . . وبه بچه ها میگه: بچه ها ، گوش به حرف مبصر کنید ، تا برگردم . شما میگید پیامبر(ص) از دنیا رفت وکسی را به جانشینی خودش انتخاب نکرد ، آیا پیامبر(ص) ، به اندازه معلم ما ، بلد نبود یک مبصر و یک جانشین بعد از خودش تعیین کند که نظم جامعه . . . اسلامی به هم نریزد ؟! جواب مدیر اهل سنت به دانش آموز شیعه: برو فردا با ولی ات بیا کارش دارم ، دانش آموز رفت وفرداش با دوستش اومد. مدیرگفت: پس چرا ولیتو نیاووردی ، مگه نگفتم ولیتو بیار ؟ دانش آموز گفت: این ولیه منه دیگه . مدیر عصبانی شدوگفت: منظور من از ولی سرپرسته ، پدرته ، رفتی دوستتو آوردی؟ دانش آموز گفت: نشد دیگه اینجا میگی ولی یعنی سرپرست ، پس چطور وقتی پیامبر میگه این علی ولی شماست میگید معنی ولی میشه دوست . یکی‌ازدوستام‌ایناتویه‌گروه‌ گذاشته یک فردی به این مطلب اشکال وارد کرده : پس چرا الان مبصر نداریم؟ فقط نگو مبصر غایبه که مبصر غایب هیچوقت نمیتونه نظم کلاس و حفظ کنه... جواب این دوستمون که گفتن مبصر غایب نمیتونه نظم کلاس رو حفظ کنه چیه؟  
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد مشکور
جمع بندی پرسش: یک مطلبی مدتها در فضای مجازی مطرح بود تحت عنوان "سوال یک دختر بچه 9 ساله شیعه از مدیر سُنّی خود که باعث شد تمام کارشناسان شبکه های وهابی جوابی بجز سکوت برایش نیافتند: معلم هر وقت کلاس را ترک می کرد، دانش آموزی را بعنوان مبصر انتخاب می کرد و به بچه ها سفارش می کرد به حرف مبصر گوش کنند! دختر بچه از مدیرش پرسیده: «شما میگویید وقتی پیامبر(صلی الله علیه و آله) از دنیا رفت، کسی را به جانشینی خودش انتخاب نکرد، آیا پیامبر اسلام، به اندازه معلم ما، بلد نبود یک مبصر و یک جانشین بعد از خودش تعیین کند؟ و ...». یک فردی به این مطلب اشکال وارد کرده و گفته: پس چرا الان مبصر نداریم؟ فقط نگویید مبصر غایب است که مبصر غایب هیچوقت نمیتواند نظم کلاس را حفظ کند؟ به اشکال ایشان چه جوابی بدهیم؟ پاسخ: چند نکته در پاسخ به این اشکال، حائز اهمیت است: اول. حکایت مزبور، تمثیلی است برای اثبات این حقیقت، که قطعا خدای حکیم و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) برای دوران بعد از حیات پیامبر تدبیری حکیمانه داشته و جانشین بر حق و بلافصل پیامبر و فراتر از آن، جانشینان 12گانه را بعنوان حجت های الهی و معلمان و مربیان و هادیان بشر به امت معرفی کرده اند.(1) نه اینکه به غلط تصور شود پیامبر اکرم برای دوران بعد از خودش مبصر تعیین کرده است. دوم. طبق آیات و روایات متواتر ازجمله حدیث شریف ثقلین، خدا و رسول، دو حجت برای مردم قرار داده اند کتاب و عترت، که هر دو همسنگ و مکمل یکدیگر و به منزله دو بال برای هدایت و تعالی بشریت اند و تمسک به آنها مانع گمراهی و ضلالت است.(2) بنابراین، امام زمان حکم معلم و مربی را دارد نه مبصر کلاس! تا گمان شود وقتی مبصر غائب است چگونه می تواند وظایف مبصری اش را انجام دهد و نظم کلاس را اداره کند؟! اما معلم و مربی غایب، می تواند با استفاده از ظرفیت دانش آموزان قوی و زرنگ، غیاباً هم کلاس را بطور نسبی اداره کند. سوم. ضمن آنکه غیبت امام و معلم و هادی بشر دلایل و فلسفه هایی داشته که در جای خود بیان شده، یکی از علت ها حفظ جان امام بوده تا آخرین حجت و ذخیره الهی برای تحقق حکومت جهانی از خطرات احتمالی و سوء قصد مخالفان و بدخواهان ایمن بماند و به دلیل غفلت و فراموشی مردم، به سرنوشت 11 امام و حجت قبلی دچار نشود.(3) چهارم. با این حال، در زمان غیبت، امام (علیه السلام) امر مبصری و اداره کلاس درس، بر اساس قرآن و سنت را به دانش آموزان زرنگ و آگاه و توانا یعنی فقیهان و عالمان (جانشینان و نواب عام) سپرده (4)، خود حضرت نیز، همچون خورشید پس ابر، به همه عالم نورافشانی کرده،(5) و رسالت‌های عام و خاص امامت را به‌روش مدیریت غایبانه(6) پیگیری می کند. چنانکه امروزه بسیاری از کارخانجات و موسسات و شرکت ها بدون حضور مدیر، کارها را از طریق فن آوری های روز (دوربین مداربسته) و با کمک معاونین و مسئولان هر بخش اداره می کنند. از اینرو، امدادهای غایبانه امام عصر محدود به حضور در بین مردم نیست بلکه ایشان با علم و توانایی‌های الهی که خداوند به حجت های خودش افاضه فرموده، در هر شرایطی، از اوضاع و احوال جدید مردم با خبر است و در بحرانها از ارائه هرگونه خدمت و یاری به مردم دریغ نمی ورزد.  پی نوشت ها: 1. رجوع کنید به: تفسیر آیات انذار، ولایت، اطاعت، تطهیر، تبلیغ، مودت، مباهله و ... در غالب تفاسیر شیعه و سنی؛ همچنین درمنابع کلامی و اعتقادی شیعه و سنی، پیرامون آیات اثبات ولایت و احادیث متواتر ثقلین، سفینه، غدیر، منزلت، یوم الدار و... بیتشر بخوانید. 2. پیامبر اکرم فرمودند:«ِإِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي ...؛ همانا من در ميان شما دو چيز سنگين و گران ميگذارم، كه اگر بدانها چنگ زنيد هرگز پس از من گمراه نشويد: كتاب خدا و عترت من أهل بيتم، ...»، شیخ مفيد، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، نشر سرور، قم، 1388، ج1، ص233؛ و نیز ر.ک: احقاق الحق علامه نور الله شوشتری، عبقات الانوار علامه میرحامد حسین هندی، و الغدیر علامه حاج شیخ عبدالحسین امینی(ره). 3. برای مطالعه بیشتر ر.ک به منابع: کتاب با گامهای سبز انتظار، آیت الله هادوی تهرانی، انتشارات خرد، قم بی تا؛ نیز: مکارم شیرازى، ناصر، حکومت جهانى مهدى(عج)، نسل جوان، قم، چاپ پنجم، 1386ش. 4. در توقیع شریف فرمودند: «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم ؛ و اما در رخدادهایی که پیش می آید به راویان حدیث ما مراجعه کنید ؛ زیرا آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنان هستم»، الحر العاملی , محمد بن الحسن , وسائل الشیعه , تهران : مکتبه الاسلامیه ,ج۱۸, ص ۱۰۱. 5. پیامبر اکرم فرمودند: «اى والّذى بعثنى بالنبوّة انّهم ینتفعون به، و یستضیئون بنور ولایته فى غیبته کانتفاع النّاس بالشّمس و ان جلّلها السّحاب؛ آرى سوگند به خدایى که مرا به نبوّت برگزیده، مردم از نور رهبرى او در دوران غیبتش بهره مى گیرند همان گونه که از خورشید به هنگام قرار گرفتن پشت ابرها!»، علامه مجلسی، بحارالانوار، دار احیاء التراث العربی، بیروت-لبنان، ج 52، ص 93. 6. رجوع کنید به مقاله: نقش و فوائد امام مهدی در شرایط غیبت، استاد پورسیدآقائی و محمد صادق فهیمی، سال انتشار: 1395.
موضوع قفل شده است