پ.14

بررسی سندی دو روایت متعارض ذیل آیه 54 سوره مائده

انجمن: 


با سلام خدمت شما

بنده در تفاسیر اهل سنت به یک روایت با دو سند متفاوت برخورد کرده ام و لذا نمی دانم کدام یک از دو روایت صحیح و قابل اطمینان تر است:

سند روایت اول:
- و قوله تعالى: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ‏ الآية قال فيها الحسن بن أبي الحسن و محمد بن كعب القرظي و الضحاك و قتادة نزلت الآية خطابا للمؤمنين عامة إلى يوم القيامة، و الإشارة بالقوم الذين يأتي اللّه بهم إلى أبي بكر الصديق و أصحابه الذين قاتلوا أهل الردة، و قال هذا القول ابن جريج و غيره.(المحرر الوجيز فى تفسير الكتاب العزيز، ج‏2، ص: 207)
-و عن الحسن و قتادة و الضحاك أنهم أبو بكر و أصحابه رضي اللّه تعالى عنهم الذين قاتلوا أهل الردة(روح المعانى فى تفسير القرآن العظيم، ج‏3، ص: 330)
-فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ- يُحِبُّونَهُ: في موضع النعت. قال الحسن و- قتادة و- غيرهما: نزلت في أبي بكر الصديق و- أصحابه. (الجامع لأحكام القرآن، ج‏6، ص: 219)

سند روایت دوم:
- فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ‏ وَ يُحِبُّونَهُ‏:قال علي بن أبي طالب و الحسن و قتادة: هم أبو بكر و أصحابه(الكشف و البيان ،ج‏4، ص: 78)
فأخبرهم أنه سيأتي‏ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ‏. و في المراد بهؤلاء القوم ستة أقوال‏ «1»: أحدها: أبو بكر الصّدّيق و أصحابه الذين قاتلوا أهل الرّدّة، قاله عليّ بن أبي طالب، و الحسن عليهما السلام، و قتادة، و الضّحّاك(و ابن جريج. زاد المسير فى علم التفسير ،ج‏1 ،ص 560)

سوال اصلی بنده در همین روایت نوع دوم هستش، چون روایت اول در بسیاری از منابع روایی و تفسیر اهل سنت وجود دارد ولی روایت دوم تنها در یکی دو کتاب تفسیری، آنهم با سندی منقطع به چشم می خورد. بنابراین با توجه به روایت دوم که امام علی علیه السلام در آن وجود دارد، آیا این روایت صحیح است؟ چراکه ابن تیمیه همین را دلیل بر این مطلب ذکر می کند که آیه 54 سوره مائده در شان ابوبکر نازل شده.
حال آیا امام علی علیه السلام چنین قولی را فرموده اند، اگر این چنین نیست آیا روایت دوم ساختگی است و با اضافه نمودن امام علی ع در جهت موجه نمودن چهره ابوبکر می باشند؟

سپاس از زحمات بی دریغ شما

بررسی اعتبار حدیث «زن و نقصان عقل و دین» در کتب اهل سنت

سلام.
با حدیثی مواجه شدم که خیلی برام تعجب آور بود. ولی ظاهراً در کتبی مثل صحیح بخاری و صحیح مسلم هم اومده.

خرج رسول الله صلى الله عليه وسلم في أضحى أو فطر إلى المصلى فمر على النساء فقال يا معشر النساء تصدقن فإني أريتكن أكثر أهل النار فقلن وبم يا رسول الله قال تكثرن اللعن وتكفرن العشير ما رأيت من ناقصات عقل ودين أذهب للب الرجل الحازم من إحداكن قلن وما نقصان ديننا وعقلنا يا رسول الله قال أليس شهادة المرأة مثل نصف شهادة الرجل قلن بلى قال فذلك من نقصان عقلها أليس إذا حاضت لم تصل ولم تصم قلن بلى قال فذلك من نقصان دينها.

ممنون میشم اگر درباره ی این حدیث توضیح بفرمایید.

بررسی صحت حدیث «سلام بر شهیدان احد و پاسخ آنان تا روز قیامت» در متون عامه

[=&quot] [/]
سلام علیکم

در رابطه با شنوا بودن شهدای احد تا روز قیامت روایتی را حاکم نیشابوری نقل نموده خواستم آنرا بررسی سندی فرمائید.

«...أَشْهَدُ أَنَّ هَؤُلَاءِ شُهَدَاءُ عِنْدَ اللَّهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، فَأْتُوهُمْ وَزُورُوهُمْ، وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَا يُسَلِّمُ عَلَيْهِمْ أَحَدٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ إِلَّا رَدُّوا عَلَيْهِ».

گفته شده ذهبی این روایت را رد نموده،‌ آیا در صورت چنین امری این روایت مشکل دار نمی شود؟

متشکرم.

[=&quot][/][=&quot][/]

نقل شیخ مفید از کتب عامه در ارشاد

با سلام

آیا مرحوم شیخ مفید در کتاب « ارشاد » از مصادر عامه خصوصا تاریخ طبری روایتی نقل کرده است ؟

سپاسگزارم

من یک تازه مسلمانم، لطفا مرا در فراگیری اصل دین و روش های عملی اون یاری نمایید

با عرض سلام خدمت شما

من یک تازه مسلمان هستم . به هرحال به غیر از یک ادم روحانی و شخصی که دنیایش را با یک دنیای عرفانی رقم زده نمی شه صحبت و بحث کرد چون واقعیت اینه که غیر از یک انسان عرفان گرا و مذهبی ( فقط مسلمان شیعه ) به کسی برای دلسوزی برای دنیا و آخرت نمی شه اعتماد کرد .
هر انسان مطرحی اول از یادگیری شروع کرده امیدوارم چنین اطمینانی از طرف شماها صلب نشه که من واقعا دوست دارم یادبگیرم و یادبدم .
لطفا من رو در فراگیری اصل دین و روش های عملی اون یاری کنید .
سپاسگزارم

مقام حضرت فاطمه (س)

سلام
خسته نباشید
امامت بالاترین مقامی است که فقط انسان های خاص می توانند به این مقام برسند

یکی از امامان فرمودند ما حجت خدا بر مردم هستیم و مادرم فاطمه الزهرا (س) حجت خدا بر ماست

این چه مقامی ست که از امامت هم بالاتر است؟

یادگیری علم و اقسام علم در اسلام

انجمن: 

[=&quot]سلام و عرض خسته نباشید.طاعات و عباداتتون مورد قبول خدا باشه.یه سوال داشتم در مورد علم.گستره ی علوم میدونیم که خیلی زیاده.ولی من چندتا حدیث دیدم که که فقط علم رو چند بخش کردن.[/][=&quot]مثلا پیامبر گفته:لْعِلْمُ عِلْمانِ: عِلْمُ الاَدْیانِ وَ عِلْمُ الاَبْدانِ»: «علم دو گونه است: علوم دینى و علوم پزشکى.یا مثلا حضرت علی گفته:لْعُلُومُ اَرْبَعَةٌ: اَلْفِقْهُ لِلاَدْیانِ وَالطِّبُ لِلاَبْدانِ وَالنَّحْوُ لِلِّسانِ، و النُّجُومُ لِمَعْرِفةِ الاَزْمان.
[=&quot].سوال من اینه که واقعا یادگیری علم در اسلام فقط توی این بخش ها منحصر شده یا یادگیری هر علمی که به نحوی بدرد زندگی دنیایی یا اخروی انسان بخوره مورد تایید دین و خداوند وپیامبر و معصومین هست[/]؟
[/]

اراده و تقدیر در ازدواج

انجمن: 

با نام و یاد دوست

سلام

یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود

لذا با توجه به اهمیت موضوع، سوال ایشان با حفظ امانت جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم سایت در این تاپیک درج می شود:

نقل قول:

با سلام
میخوام بدونم دو نفر که موانعی سر راه ازدواجشونه از مخالفت والدین گرفته تا مشکلات متعدد دیگه

از کجا بدونن باید تلاش کنن برای رسیدن بهم یا خیر

بزارن سرنوشت روال عادی شو در پیش بگیره

((اصلا منظورم بحث برسر مخالفت درست یا نادرست والدین و یا مشکلات و موانع و اینها نیست))

فقط میخوام بدونم از کجا بدونن توی تقدیر هم هستن و واسش تلاش کنن یانه؟؟؟

اصلا قبل ازدواج برای هرکسی تعیین شده با چه کسی کی و کجا ازدواج کنه؟؟؟

چنین چیزی هست؟؟؟؟ و نقش قسمت و تقدیر در زندگی و آینده افراد چیه ؟؟

برای مثال : دخترخانمی که والدینش با ازدواج با فرد خاصی مخالفت میکنن و نتیجه نمیده صحبت با والدین،
از کجا بدونه باید تلاش بیشتر برای رسیدن به اون شخص و قانع کردن والدینش کنه یا خیر
و اصلا آیا همین شخص در تقدیر اون قرار داره یا خیر؟؟؟

یا بالعکس اگر پسری چند دفعه بره خواستگاری و جواب منفی بگیره از کجا بدونه این فرد همون فردیه که در تقدیرش اومده یا خیر؟؟ برای رسیدن بهش تلاش بیشتری کنه یاخیر؟؟

اصلا قسمت در ازدواج به چه معنی هست؟؟؟؟ایا فقط یه لفظ عام هست یا واقعا وجود داره؟؟؟

در ضمن یه نکته دیگه م اینکه در فرض مذکور هردو از نظر اعتقادی هم کفو هستن و مخالفت والدین به دلیل اختلاف طبقاتی و نداشتن شرایط مناسب و اینهاست ....
.
.
.
پیشاپیش از لطفتون سپاسگزارم@};-@};-@};-

در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید :Gol:

مذهب «عماد الدین ادریسی قرشی» چه بوده است؟

سلام علیکم

سوال بنده این بود که مذهب « عماد الدین ادریسی قرشی » چه بوده است ؟

متشکرم

علت نسبت دادن سادات به برخی از ائمه

انجمن: 

سلام
وقت بخیر
از کارشناسان محترم سایت سوالیداشتم که خیلی وقته ذهنمو مشغول کرده و ازچند تا از روحانیون پرسیدم جرابش رو بلد نبودن
ممنون میشم دقیق و مستدل راهنماییم کنن.

من خودم ازسادات هستم.
حالا سواله که چرا از بین دوازده امام، فقط سادات رو نسبت میدن به امام حسین ع یا امام موسی کاظی و اصطلاح سادات حسینی و موسوی رو برایاون ها بکار میبرن؟
یعنی فقط این دو امام نسلی غیر امام داشتن که ماها از اون ها منشعب شدیم؟
پیشاپیش ممنونم ازپاسختون

Sent from my GLX SpiderI using Tapatalk