نماز اول وقت

تداخل کلاس با وقت نماز

انجمن: 
سلام دانشگاه ما کلاس مجازی گذاشته و ساعت آموزش کلاس مجازی با اذان تداخل داره یعنی اگر سر کلاس مجازی حاضر بشم نمازم را دیر تر می خوانم . در این مورد باید چیکار کنم؟

عبادت اجباری لذت بخش نیست!

سلام خسته نباشید  چند روز فکرم مشغوله نمیدونم چی غلطه چی درسته کلا احساس میکنم از اول باید احکام بخونم.....خیلی تو عبادتهام سخت گیر هستم اسلام احکام راحت گرفته من خودم میگم اگه راحت بگیرم احساس گناه میکنم نمیدونم چکار کنم  چکار کنم با این افکار همه عبادتهام شده اجباری مثلا اگه وقت نماز خسته باشم یا گرسنه یا خوابم بیاد باید حتما نماز بخونم میگم خدا گفته نماز اول وقت....  چکار کنم راهنمایی کنید

نماز اول وقت و تمسخر توسط شوهر

سلام اگر کسی دوست داره همیشه نماز اول وقت بخونه ولی شوهرش مسخرش میکنه صبوری کنه،  خدا برای زن پاداش قرار میده ? و اگر بخاطر همین زن ۱ ساعت از اذان بگذره نماز بخونه ایا نماز اول وقت به حساب میاد یا  نه ؟ مرجع سیستانی ممنون میشم پاسخم رو بدهید

ناتوانی در اجرای تکالیف به دلیل ضعف اعصاب

سلام و خسته نباشید خدمت تمام اعضای اسک دین بخصوص کارشناسان زبده سایت . من اخیرا متوجه شدم که به بیماری ضعف اعصاب مبتلام البته از کودکی پرخاشگر و کم طاقت بودم ولی فکر نمیکردم که این موضوع مهمی باشه چون بنحوی در خانواده ما پدرم و عمو هام و پسر عمو هام هم دقیقا این ویژگی ها رو دارند اما فکر میکنم مشکل من یکم حاد تره .من حدود ۳ ساله که دارم تلاش میکنم در مسیر قرب الی الله و سیر و سلوک قدم بردارم و بشکلی طی طریق کنم تمام مطالب لازم رو هم از کتاب هایی مثل معراج السعاده مرحوم نراقی ،چهل حدیث امام خمینی(ره)،پانزده گفتار علامه طباطبایی و... بدست آوردم حتی دوستان و معلمای خوبی هم دارم که خیلی منو تشویق کردند اما این بیماری توی این چند سال بشدت سد راه من شده بطوری که من حتی نتونستم توی این ۳ سال حتی ۱ هفته ب طور مداوم نماز های واجبم رو بجا بیارم چون بعد از چند روز نماز خوندن بشدت عصبی و پرخاشگر میشم بطوری که حتی گاهی اوقات کفر گفتم و قسم خوردم که دیگه نماز نخونم اما همیشه توبه کردم و از خدا طلب کمک و بخشش کردم و ازین بابت بسیار شرمنده ام اما الان واقعا احساس میکنم که دیگه تلاش فایده ای نداره و نیاز جدی به کمک و راهنمایی دارم چون اگر روش و کار من درست بود حتما در این ۳ سال با توجه به تلاش و زحمات خودم باید لطف خداوند شامل من میشد اما نشده و این نشون میده که مشکل جای دیگری است معذرت میخوام که پیامم طولانی شد و متشکرم اگر پاسخ من را بدهید با آرزوی سلامتی و زندگی بهتر در سال ۹۸ بهمراه ظهور آقا (عج)

زمان دقیق نمازهای یومیه و رسیدن به مقامات معنوی

[=&quot]سلام [/]
[=&quot]آیت الله قاضی فرمودند[/]: [=&quot]من ضامنم کسی‌که نمازهای پنج‌گانه را در اول وقت بخواند، به مقامات عالیه می‌رسد
و آیت الله بهجت در توضیح سخن استادشان فرمودند که اشاره آن بزرگوار به نماز با حضور قلب نبوده و منظورشان مطلق نماز بوده

لطفا بفرمایید مقصود این هست که نماز عصر و عشاء هم در وقت دقیق خودشون ادا بشن، یا به همین صورت که ما بلافاصله بعد از نماز ظهر و نماز مغرب اونها بجا میاریم میتونیم مشمول دستیابی به اون مقامات معنوی بشیم؟
زمان دقیق نماز عصر و عشاء چه وقت هست؟[/]

وظیفه‌ی ما در انجام نماز اول وقت با وجود موانع

سلام

زمانی که می خواهیم نماز اول وقت بخوانیم و یکی از والدین درباره موضوع بی اهمیت با ما حرف می زنند و یا کاری را نزدیک اذان از ما بخواهند وظیفه چیست؟

اگر حتی بخواهیم توضیح دهیم که قصد نماز را داریم باز هم ناراحت می شوند اگر بایستم گوش دهیم نماز اول وقت را از دست می دهیم.

سوال دوم:

اگر در راه مسجد کسی از ما کمک بخواهد مثلا آدرسی را بپرسد یا پیرزنی یا پیر مردی بگوید فلان کار را برایمان انجام بده یا مثلا ماشینی در چاله ای گیر کرده و.. و وقت ما تنگ است در صورت کمک نمازمان را از دست می دهیم وظیفه چیست ؟

اگر در تمام مواری که ما در راه مسجد هستیم اشخاص نیاز به کمک داشته باشند ولی از ما کمکی نخواهند آنوقت وظیفه چیست؟

مرجع تقلید : مقام معظم رهبری.

ممنون و سپاس

نماز اول وقت

سلام
با توجه به شرایط کاری در کشورهای اروپایی و ساعت کار
اگر با وضو از خانه خارج شویم به نیت نماز خواندن با همان وضو ولی در ۸ ساعت کاری باید از دستشویی استفاده کرد و آب در دسترس نیست که پاک بشیم در دستشوییهای اروپا
آیا میشود تیمم کرد و نماز خواند یا باید صبر کرد تا به خانه برسیم (زمانی که به خانه می رسیم نماز ۱۵ دقیقه تا قضا شدن مانده)حال کدام بهتر تست نماز با تیمم یا دیر وقت با وضو؟
ممنون

نوع انگیزش برای نماز اول وقت؟

انجمن: 

سلام دوستان عزیز، امیدوارم ایام به کامتون باشه، ما مسلمانها با اینکه به نماز معتقدیم ولی تفاوت کیفیت بجا آوردن آن جدا از نگرش و انگیزش درونی ما نسبت به این فریضه الهی نیست.شاید شما هم از آن دسته از رفقایی هستین که محال هست بذارین نماز اول وقتتون به تعویق بیفته و یا خدایی نکرده مثل من بعضی وقتها براتون مهم نیست که دیرتر هم بخونین .هر کس دلایلی داره که اونو چندین سال به این کار مشتاقتر میکنه. دوست داشتم نیات و دلایلی که دوستان رو به خواندن نماز اول وقت طی یک عمر پایبند نگه میداره رو بدونم.واقعا اونی که تو دلتون شما رو اینقدر به نماز اول وقت خوندن کمک میکنه چیه؟!! آیا عادت کردین از بچگی؟ یا چی؟ اصلا بین شما کسی هست که تو بزرگسالی شروع کرده به نماز خوندن و قبلا نمیخوانده ولی با وجود این الان نمازهاش اول وقت و خیلی توپه؟ منتظر پاسخهای شما عزیزان هستم شاید به نتایج خوبی رسیدیم.happy

نماز اول وقت و رسیدن به مقامات معنوی

با سلام و عرض خسته نباشید.
در سخنرانی های استاد پناهیان در مورد نماز شنیده ام که هرکه نماز هایش را به طور کامل اول وقت بخواند به هر مقامی که خواهد برسد.
من نوجوانی 16 ساله در حال تحصیل هستم جدا از نماز های دیگرم که اول وقت می خوانم نماز ظهرم را به هیچ وجهی نمی توانم اول وقت بخوانم یعنی در مدرسه کلاس داشته و 1 یا 2 ساعت دیر تر می خوانم.
چه باید کرد؟
و اینکه من نماز اول وقت را این طور می پندارم که بلافاصله پس از اذان باید خوانده شود آیا نگرش من نسبت به اول وقت بودن آن صحیح است یا خیر؟
با تشکر.

تشخیص اولویت در نماز اول وقت

انجمن: 

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

در کتاب جامع التمثیل صفحه 222 داستانی وجود دارد بنام (زن مومنه و نماز اول وقت)، که بدین شرح است:

------------------
آورده اند که روزی زن صالحه ای به مجلس و اعظی رفت و آن واعظ می گفت: « هر مومن و هر مومنه ای که در اول وقت نماز کند و کارهای دنیا نکرده به نماز مشغول شود، حقتعالی به نور خود دل او را روشن گرداند و مهمات دنیا و آخرت او را بسازد و او را از شرّ نگاه دارد » آن زن چون حدیت را بشنید همیشه در اول وقت نماز می گذارد. روزی تنور تافته تا نان بپزد، بانک اذان شنید و کودکی داشت، بگریستن و خمیرش نیز ترش گردیده بود، چنانکه از کنار ظرف بیرون آمده بود. آن زن با خود گفت: « مرا سه کارِ ضروری پیش آمده، هیچ به از آن نیست که همه را بگذارم و اول، نماز را بجای آورم، که رضای خدا در آنست، پس بنماز ایستاد. »

شیطان که آنحال را بدید فریاد برآورد. یاران او حاضر شده، دور او را گرفته و گفتند: « ای مهربان، ترا چه واقع شده؟ » آن ملعون گفت: « مرا دردسر گرفته از کردار این زن که سجده می کند.» گفتند: « ای مهمتر، چون بنماز ایستاد کودکِ او را در میان تنور انداز » پس آن ملعون، کودک او را در تنور انداخت، او در میان تنور آواز کشید و آواز بگوش مادر رسید، غم در دلش پیچید، خواست که نماز را قطع کند، باز در دل گفت: « روی از خدا گردانیدن از وسوسه شیطان است، با خاطر جمع، نماز را تمام کرده، برخاست و به سر تنور رفت و دید بقدرت حقتعالی، کودک، در میانِ آتش، بازی می کند. پس سجدهء شکر بجای آورده، او را از میان آتش به سلامت بیرون آورد و بعد به پختن نان مشغول شد (منبع کلیات جامع التمثیل صفحه 222).

اینچنین است با خدا معامله کردن، اگر یقینِ انسان به خدا زیاد باشد، صددرصد در تمام شئون زندگی مثل این نماز خواندن خواهد بود. و خداوند بندگانش را یاری می کند، همانطوری که حضرت ابراهیم (علیه السلام) را در آتشِ نمرود نگهداشت.
------------------

سوال اینجاست که، فرض می کنیم، یک نمازگزار، که بسیار به نماز اول وقت اهمیت می دهد. در مسیر مسجد یا در منزل، در زمانِ اذان، با چیزی یا کسی مواجه می شود که از طریق (حیلهء مثبت) او را از نماز باز می دارد. این فرد، چگونه باید تشخیص دهد که آن چیز مهمتر است یا نماز اول وقت؟

مثلا با پیرمردی مواجه می شود که در حالِ حمل کردنِ کیسه ای سنگین است و یا مادری دارد که کافر، فاسق، منافق و یا مرتد است و آن مادر، به واسطهء ذهن آلوده ای که کسب کرده است، معمولا، دقیقا در زمانِ اذان، درخواستهای خود را می گوید، تا به عبارتی، از گزینهء « نیاز مادر و یا همسر مهمتر از نماز جماعت است سوء استفاده کند! »

در دنیا مومنان زیادی وجود دارند که بواسطهء عدم آگاهی از اینکه « چه چیزی مهمتر از نماز اول وقت است و چه چیزی نیست » بسیاری از نمازهای خود را از دست می دهند و چه بسا دوری از همان یک عدد نماز، زندگی آنها را تغییر دهد و به سمت سیاهی بکشاند.

اینگونه مومنان، چگونه باید بفهمند، که کدام درخواست، مهمتر از نماز اول وقت است؟

با تشکر